شهردار شیراز افزود: امروزه استفاده از دوچرخه به خصوص در شهرهای بزرگ یک ضرورت محسوب می شود و شهرداری شیراز نیز با ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری، زمینه استفاده شهروندان از دوچرخه را در سطح شهر فراهم می کند.
مهندس اسکندرپور با بیان اینکه ممکن است در روند اجرای مسیرهای ویژه دوچرخه سواری برخی از کسبه نسبت به از دست دادن جای پارک خودرو مقابل واحد تجاری شان معترض شوند، گفت: فضای عمومی مقابل مکان های تجاری مربوط به تمامی شهروندان و شهر است و نباید به عنوان پارکینگ های کناره در اختیار یک فرد یا مجموعه قرار بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه شهر باید برای شهروندان ساخته شود و نه خودروها، اضافه کرد: خیابان ها و معابر مسیری برای استفاده شهروندان و روان سازی ترافیک است و ایجاد خیابان با هزینه بالا و سپس تبدیل آن به پارکینگ کناره یک ظلم به شهر محسوب می شود، لذا می توان با ساخت مسیرهای ویژه دوچرخه سواری در کنار معابر فرصت حضور هر چه بیشتر شهروندان در سطح شهر را فراهم کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در این بازدید گفت: هم اکنون ۶۰ کیلومتر از مسیر دوچرخه سواری شهر شیراز در راستای تحقق شعار شهر انسان محور مورد مطالعه قرار گرفته که ۲۲ کیلومتر از این مسیر به مناسبت دهه مبارک فجر به بهره برداری می رسد.
دکتر زوربخش با اشاره به نصب دوربین های پلاک خوان در مسیر ویژه دوچرخه سواری افزود: خودروها و موتورسیکلت های متخلفی که وارد این مسیر شوند، قاطعانه جریمه خواهند شد.
وی اضافه کرد: به شهروندان این نوید را می دهم که در بوستان جنت پیست دوچرخه سواری حرفه ای به مساحت سه هزار مترمربع در حال احداث است و تلاش داریم این پیست در سال جدید به بهره برداری برسد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه سیستم دوچرخه سواری سیستمی انسان محور و تامین کننده سلامت، نشاط اجتماعی و هوای پاک است، افزود: تلاش داریم شیراز به شهر پایلوت دوچرخه سواری در سطح کشور تبدیل شود و با حمایت شهروندان بتوانیم فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل را نهادینه کنیم لذا از شهروندان تقاضا می کنم با انتخاب دوچرخه به عنوان وسیله حمل و نقل و افزایش مشارکت و حضور در مسیرهای ویژه دوچرخه سواری، نقشی مهم در کاهش تردد خودروهای شخصی و تک سرنشین در سطح شهر داشته باشند.
براساس این گزارش، فاز نخست مسیر دوچرخه سواری کلانشهر شیراز حدفاصل پایانه اتوبوسرانی میدان نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت در حال اجراست. مسیرهای دوچرخه سواری بر اساس برنامه ریزی طی سه فاز در محدوده مرکزی شهر اجرا می شود که در فاز اول حدفاصل پایانه نمازی تا باغ عفیف آباد و پارک بعثت و فازهای دوم و سوم در هسته مرکزی شهری اجرایی خواهد شد.
انشاالله که باعث ترافیک بیشتر نشه!
به نظر من که عالیه،هر قدرم که خیابونا گسترش پیدا کنن باز پر از ماشین میشه، گرفتن حاشیه ای از خیابون برای دوچرخه تفاوتی در میزان ترافیک نداره امیدوارم این طرح هرچه سریعتر به قسمت های دیگه شهر و مسیرهای متعدد گسترش پیدا کنه،تشکر فراوان بابت این طرح