امین آل شمس؛ سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: حدود دو سال از ورودی تاکسی های اینترنتی و فراگیر شدن آنها در ایران می گذرد، ابتدا تهران و سپس شهرهای بزرگ. مانند هر پدیده نوظهوری ابتدا مخالفت ها از طرف افرادی که کسب و کار سنتی آنها با ورود این پدیده با خطر روبرو شده شروع شد و در ردیف اول اعتراض ها رانندگان آژانس و تاکسی بودند.
اما مانند بسیاری دیگر از پدیده هایی که همراه با گذر از کسب و کار سنتی به مدرن هستند، مخالفت ها کارساز نشد و تاکسی های اینترنتی جای خود را در بین شهروندان باز کردند. در دسترس بودن در همه جا و هر زمان، کرایه مناسب که گاه تا ۵۰ درصد کمتر از کرایه های آژانس بود، تمیزی خودروها و روشن بودن کولر و بخاری در تابستان و زمستان باعث شد که برنامه تاکسی اینترنتی برروی گوشی تلفن های هوشمند ایرانیان جا خوش کند.
در تهران تاکسیرانان که کسب و کار خود را در خطر میدیدند به عضویت تاکسیهای اینترنتی درآمدند تا پس از چند سازمان تاکسیرانی این کلانشهر برنامه مخصوص سرویس اینترنتی تاکسی ها را راه اندازی کرد تا از غافله عقب نماند. در شیراز نیز همزمان با بالاگرفتن تب تاکسیهای اینترنتی، چند استارت آپ شیرازی قدم به عرصه تاکسی های اینترنتی گذاشتند اما به دلایل مختلف نتوانستند عرصه را در برابر حضور غولهای تهرانی حفظ کرده و به ناچار حذف شدند.
در این بین و با حضور اسنپ و تپسی در شیراز، رانندگان تاکسی اقدام به تجمع اعتراضی کردند که این اقدام موثر واقع نشد تا با توجه به عملکرد تاکسیرانی و تاکسیرانان در شیراز مردم مانند شهروندان دیگر شهرها به سراغ تاکسیهای اینترنتی بروند تا جاییکه مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز اعلام کند که “فعالیت شرکت های مسافربری اینترنتی،مشکلات رانندگان تاکسی را افزایش داده طوری که در یکسال گذشته دو هزار و ۱۰۰ راننده تاکسی در شیراز از شغل خود استعفا داده اند و تاکسی های خود را نیز اسقاط کرده اند.” حمیدرضا ناصری در بخش دیگری از صحبتهای خود گفته است: “طرح راه اندازی تاکسی اینترنتی در شورای شهر شیراز تصویب شده و ظرف یک ماه آینده این سیستم در شیراز راه اندازی خواهد شد.”
آنچه در تهران پیش آمد و تجربه ای که گذشت نشان داد که شهروندان بیش از هرچه به قیمت مناسب، تمیزی خودروی مسافربر و تهویه مناسب آن و در دسترس بودن اهمیت می هند. پارامترهایی که تاکسیهای شیراز تقریبا فاقد آنها هستند. در هنگام گرفتن تاکسی های دربست قیمت زیادی از شما طلب می شود، معمولا خودروی نامرتب و کثیف هستند، در تابستان از گرما و در زمستان از سرما در عذاب هستید و در ابتدای صبح، ظهر هنگام و یا انتهای شب شما برای یافتن یک تاکسی زرد رنگ در شیراز بسیار به سختی خواهید افتاد.
در این میان باید از مسوول محترم، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز که چندین سال در سازمان حمل و نقل و ترافیک و اتوبوسرانی این کلانشهر مشغول به فعالیت است پرسید که شما برای تاکسیرانان شهر و مردم شیراز در این سالها چه کرده اید؟ چرا نظاره گر بودید تا تاکسی های اینترنتی که شما آنها را غیرمجاز میدانید در غیاب حضور شما و عدم ارایه خدمات بر بستر تلفنهای هوشمند، به جولان در خیابانهای شیراز مشغول شوند؟
چرا در شیراز هیچ خط ساماندهی شده تاکسیرانی بجز خط قدیمی چهارراه مشیر به قصردشت وجود ندارد؟ چرا شیراز فاقد ایستگاه های تاکسی مسقف با مسیرهای مشخص مبدا مقصد است؟ چرا در ساعات اشاره شده تاکسی در شیراز نایاب است و چرا برخی از خطوط تاکسیرانی توسط خودروهای شخصی که فاقد هرگونه مجوز هستند اشغال شده؟ شما در برابر تاکسی های شخصی که همان ثبت هویت نصفه نیمه تاکسیهای اینترنتی را نداشته و بعضا با تابلوهای غیرمجاز تاکسی تلفنی درحال فعالیت هستند چه کردید تا رزق تاکسیهای مجاز به خطر نیفتد؟
آیا بخشی از مشکلات فعلی به عملکرد شما و مدیران سابق شما باز نمیگردد؟ چرا همیشه دنبال عامل خارجی بوده و هیچگاه به دنبال رفع ضعفهای خود نبوده و نیستید؟
شما در بخشی دیگر از سخنان خود مانند چندین سال اخیر به راه اندازی خط BRT اشاره کرده اید، این خط دقیقا قرار است چه زمان و در چه مسیری راه اندازی شود؟ آیا زیرساخت های آن فراهم و مطالعاتش انجام شده تا مانند خط ویژه خیابان مشیرفاطمی بعد از چند روز جمع آوری نشود؟
سالهاست وعده پرداخت کارتی و نصب تاکسیمتر برروی تاکسیهای شیراز داده شده اما در شهرهای دیگر عملی شده و در شیراز نه! بهتر است بجای مخالفت با پدیده هایی که راه گریزی از آن نیست، با آن همراه شده و با حمایت از افراد زیرمجموعه خود یعنی تاکسیرانان زحمتکش شهرمان، از کسب و کار ورزق آنها حمایت کنید تا در سایه ایجاد یک رقابت سالم همه افراد به سود برسند.
سازمانهای اتوبوسرانی و تاکسیرانی شیراز از ضعیفترین ها در کل کشور هستند
پس مشخصه که شما به خیلی از شهرها حتی کلان شهرها سفر نکردید پ وضعیت اسفناک تاکسی و اتوبوس تو اون شهرهارو ندیدید… برای مثال اهواز رو من کامل تو جریانش هستم که اصلا چیزی به اسم تاکسی زرد رنگ به ندرت میبینی و همه مسافربرها چه تاکسی سرویس و چه خطی، مسافربرهای شخصی و بی نام و نشون هستند و هیچ خبری هم از مسیرهای مشخص دقیق برای تاکسی ها نیست، از همه بدتر اینکه سیستم کرایه برخلاف شیراز که کورسی هست اونجا به صورت مسیری هست و اگر شما سوار تاکسی بشی که کرایه مسیرش ۲۰۰۰ تومان هست و نیمه مسیر بخوای پیاده شی، همه ۲۰۰۰ تومان رو باید پرداخت کنی… وضعیت اتوبوس هم که بسیار اسفناک و غیرقابل استفاده هست…همچنین سیستم تاکسی رانی مشهد به نظرم به مراتب ضعیف تر و بی صاحب تر از شیراز هست و قوانین عجیب و غریب و کرایه های نامتعارف بیدار میکنه اونجا… این دوتا از مواردی هست که من میدونم و در جریان هستم… پس هیچوقت نگیم سیستم اینجا بدترین کشور هست… نهایت میتونیم بگیم از تهران مثلا بدتره…