چهارمین جلسه اتاق فکر شیراز۱۴۰۰ با حصور علاقمندان برگزار شد. در این جلسه بنابر دستور جلسه طرحها و پیشنهادهایی در خصوص نواقص و مشکلات مسیر عابر پیاده حدفاصل فلکه ستاد تا فلکه گاز و فلکه گاز تا کلیه سعدی بیان شد. همچنین اعضا بصورت خلاصه اطلاعات عمومی درباره مشخصات کلی یک پیاده رو استاندارد را بیان کردند و مقرر شد در جلسه بعدی درباره انطباق مسیرهای استاندارد ساخته شده در داخل و خارج از کشور با مسیر مورد نظر نمونههایی ارائه شود و مسیر کوتاهی برای بهسازی با همکاری سازمانهای مربوط انتخاب شود.
همچنین با توجه به فصل بازگشایی دانشگاهها مقرر شد جلسات هفتگی روزهای سه شنبه ساعت ۱۷ در محل سابق (برج الکترونیک، ط ۳، واحد ۳۷) برگزار شود.
در ادامه مروری کوتاه خواهیم داشت بر مشخصات کلی یک پیاده رو استاندارد:
۱ – عرض پیاده رو: عرض پیاده رو بر اساس این رابطه محاسبه میشود: تعداد عابران پیاده در ۵ دقیقه در زمان پیک رفت و آمد / ۱۶
* در این رابطه حداقل عرض پیاده رو یک متر و ۲۵ سانتی متر درنظر گرفته شده است.
* عرض مفید در مناطق تجاری پس از کسر ۹۰ سانتی متر و در سایر مناطق پس از کسر ۵۰ سانتی متر محاسبه میشود.
* عرض پیاده رو در خیابانهایی که مراکز خرید در آن قرار دارد میبایست بین ۳ متر و ۶۰ سانتی متر تا ۵ متر و ۵۰ سانتی متر باشد.
* در مناطق پر رفت و آمد مانند ایستگاههای اتوبوس، خروجی ادارات، مراکز خرید و مدارس عرض پیاده رو میبایست بیشتر در نظر گرفته شود.
۲ – روشنایی: روشنایی مناسب برای پیاده رو با توجه به حجم عبور و مرور، دید داشتن به خیابان تعیین شده و اگر در طول ۴ سال، ۳ تصادف منجر به فوت در تقاطع خیابان و پیاده رو در شب رخ دهد که عامل آن نور کم باشد میبایست در میزان روشنایی تجدید نظر صورت گیرد.
۳ – انتخاب رنگ کف پوش: در انتخاب رنگ کفپوش به موقعیت قرارگیری پیاده رو توجه میشود اما معمولا از رنگهای روشن برای کفپوش پیاده رو استفاده میشود چراکه رنگ روشن نور کم تری را جذب کرده و طول عمر بیشتری را نسبت به کفپوش تیره دارا میباشد.
۴ – فضای سبز: در ایجاد فضای سبز پیاده رو درختان میبایست با فاصله مناسب از یکدیگر کاشته شوند تا عابرپیاده احساس کند در معرض دید رانندگان خودروهای عبوری قرار داشته و احساس امنیت کند. فواصل بین درختان نیز میتواند بوسیله کاشت شمشاد یا گیاهان مشابه با اندازه تقریبی۷۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر پوشیده شود.
۵ – زیرساختها برای استفاده افراد معلول و نابینا: پلهای ارتباطی پیاده رو خیابان میبایست به شکلی باشند که فردی سوار بر ویاچر بتواند براحتی از آن عبور کند و این پل فاقد شیب زیاد و شیار فاصله دار در خود باشد. طول مسیر نیز میبایست بصورتی طراحی شود که مسیر برای عبور افراد سوار بر ویلچر باز بوده و موانع و شیب زیاد مانع استفاده آنها از مسیر نشود.
همچنین برای نابینایان میبایست از کاشی و سنگفرش با طرحی متفاوت که معمولا خطوط موازی هستند استفاده شود تا وی بتواند با استفاده از آن مسیر خود را بیابد و در پایان مسیر نیز نوع سنگ فرش تفاوت کرده تا فرد نابینا متوجه پایان مسیر شود.
۶ – مبلمان شهری: مبلمان شهری در پیاده رو با توجه به بافت شهری پیاده رو قرارگرفته در آن منطقه تعریف و اجرا میشود که میبایست از وحدت کلی در طراحی و اجرا برخوردار باشند. گلدانها، باجههای مطبوعاتی و تلفن، صندوقهای پستی و
نیمکتها باید بصورتی باشند که شهروندان در هنگام عبور از پیاده رو با آنها برخورد نداشته باشند و این اجزا میبایست در یک خط قرار گرفته باشند.
۷ – ارتباط بین پیاده رو و ایستگاه حمل و نقل عمومی: ایستگاههای اتوبوس بصورت خارج از سواره (خلیجی) ساخته شوند که در عبور و مرور خیابان اصلی مشکلی ایجاد نشود، در نتیجه بخشی از پیاده رو به اشغال ایستگاه اتوبوس در میآید که میبایستی که وضعیت بگونهای درنظر گرفته شود که مسیر رفت و آمد عابران مسدود نشده و دسترسی عابران به ایستگاه اتوبوس بخوبی تعریف شود. در ایستگاههای تاکسی و مترو نیز میبایست موارد مشابه با توجه به طراحی ایستگاهها دیده شود.
شما چه ایده هایی برای طراحی پیاده روهای شهری دارید و تا چه اندازه با بحث های مطرح شده موافق هستید؟
سلام
حدود دو ساعت پیش سمت بازار وکیل دود سیاه و غلیظی داشت هوا میرفت و از همه جای شهر دیده میشد
کسی خبر داره کجا تش گرفته بوده؟