معاون طرح و برنامهریزی سازمان اتوبوسرانی شیراز گفت: بهرهبرداری فاز نخست سیستم مدیریت مکانیزه ناوگان اتوبوسرانی شیراز از دهه فجر امسال آغاز میشود. به گزارش شیراز۱۴۰۰، منصور مفتاحی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: محدوده وسیع خدماترسانی اتوبوسرانی شهری، تعداد ناوگان اتوبوس و محدودیتهای کنترل کیفیت و نظارت از طریق نیروی انسانی، مجموعه شهرداری شیراز را بر آن داشت تا با بهرهگیری از ITS و روشهای نوین مدیریت حملونقل شهری، کیفیت سرویسدهی اتوبوسرانی را افزایش دهد.
وی با بیان اینکه مقدمات این سیستم از چند سال پیش آغاز شده بود، افزود: برای نخستین بار در کشور، چنین پروژه بااهمیت و حساسی در زمینه اتوبوسرانی انجامشده است که میتواند در راستای خدماترسانی بهتر به شهروندان از تنشهای بین مسافران و رانندگان اتوبوس جلوگیری کند.
این مسئول با اشاره به اینکه مقدمات این کار از چند سال پیش در شیراز آغازشده است، خاطرنشان کرد: در یکی دو سال گذشته فاز یک و دو این طرح در شورای اسلامی شهر شیراز تصویب و اعتبار موردنیاز آن تأمین شد و تشریفات قانونی و با انتخاب پیمانکار نصب نهایی ۹۰ درصد از کار انجام گرفت.
وی درباره تجهیزات مورد استفاده در فاز نخست سیستم مدیریت مکانیزه ناوگان اتوبوسرانی شیراز اظهار داشت: در این سیستم افزونبر مجموعه مانیتورینگ مرکزی و نرمافزارهای مدیریتی که در اتوبوسرانی نصب میشود، ۶۷ ایستگاه مجهز به نمایشگر اطلاعرسانی، ۳۸۹ ایستگاه مجهز به تابلوها و سیستم صوتی اطلاعرسانی و یکهزار دستگاه مجهز به سیستم موقعیتیاب و سیستم صوتی و نیز کنسول راننده خواهد شد.
مفتاحی توضیح داد: کنسولی که در محل کابین راننده نصب میشود، امکان برقراری ارتباط مرکز با راننده و همچنین ارسال پیام راننده و مرکز را نیز فراهم میکند و هماهنگکننده تمام تجهیزات داخلی و خارجی اتوبوس نیز خواهد بود.
وی یادآور شد: تابلوهای اطلاعرسانی مسافران در ایستگاهها زمان رسیدن اتوبوس بعدی خط مورد نظر را اعلام میکند و همچنین مسافران میتوانند از طریق وبسایت و یا با ارسال کد به ایستگاه و شماره خط موردنظر به شماره پیامک سازمان، مدتزمان رسیدن اتوبوس را در پاسخی پیامکی دریافت کنند.
معاون برنامهریزی اتوبوسرانی شیراز درباره چگونگی اطلاعرسانی در درون اتوبوس، گفت: نمایشگرهایی که در هر دو قسمت کابین جلو و عقب اتوبوس نصب میشود، علاوه بر ارائه پیامهای فرهنگی نام ایستگاه کنونی، ایستگاه بعدی و همچنین مکانهای سیاحتی و زیارتی در مجاورت ایستگاه را اعلام میکند.
وی افزود: افزونبر اطلاعرسانی بصری و نوشتاری، سیستم صوتی نصبشده درون اتوبوس، وظیفه اطلاعرسانی در حین سفر به مسافران درون اتوبوس را تکمیل میکند و این سیستم از طریق کنسول راننده به مرکز کنترل اتوبوسرانی متصل بوده و پیامها میتواند بهصورت خودکار و یا برحسب لزوم، از سوی مرکز کنترل تغییر کند.
وی با اشاره به بهرهگیری از روش اطلاعرسانی بر روی بدنه اتوبوس، تصریح کرد: ایستگاههای اتوبوس بهگونهای است که در غالب موارد، از یک ایستگاه چند خط عبور میکنند، ازاینرو ضروری به نظر میرسید که بر روی بدنه اتوبوسها نیز اطلاعرسانی لازم انجام شود و مسافران با سهولت، مسیر و اتوبوس موردنظر خود را از طریق سیستم LED که در جلو، بغل و عقب اتوبوس در نظر گرفتهشده و اطلاعات مسیر حرکت اتوبوس و شماره خط مربوطه بر روی آن نمایش داده میشود، انتخاب کنند.
مفتاحی در بخش دیگری از این گفتوگو بابیان اینکه امسال ۵۹ اتوبوس دیگر به ناوگان اتوبوسرانی شیراز افزوده میشود، اظهار داشت: برای سال آینده نیز قرارداد خرید ۲۸۵ اتوبوس جدید را منعقد کردهایم.
*افزایش کیفیت سرویسدهی اتوبوسرانی شیراز با اجرای مدیریت مکانیزه
مسئول سامانههای هوشمند سازمان اتوبوسرانی شیراز در راستای اجرای نزدیک فاز نخست مدیریت مکانیزه اتوبوسرانی این شهر توضیحاتی ارائه داد و اظهار داشت: این طرح که ۲۲ بهمن امسال مورد بهرهبرداری قرار میگیرد، کیفیت سرویسدهی اتوبوسرانی را افزایش میدهد.
شیوا بنیهاشمی در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز بابیان اینکه هزینه اجرای این طرح بالغبر ۲ میلیارد تومان است، اظهار داشت: این سیستم برای مدیریت کامل و یکپارچه برای نظارت بر عملکرد بهتر در ناوگان اتوبوسرانی شکلگرفته است که باعث میشود بهصورت لحظهای بدانیم اتوبوسها در کجای شهر قرار دارند و با چه سرعتی حرکت میکنند و همچنین جزئیاتی درباره موتور، دور موتور و برق اتوبوسها در مرکز کنترل میبینیم.
وی که مدیریت پروژه سیستم مکانیزه ناوگان حملونقل درونشهری ویژه اتوبوس را بر عهده دارد، افزود: سامانه مدیریت اتوبوسرانی (BMS) بهصورت مرکزی و از طریق مرکز کنترل واقع در سازمان اتوبوسرانی کنترل و هدایت میشود و در مرکز کنترل نیز هشت نفر بهصورت دو نوبتی مشغول هستند که هرکدام منطقهای را نظارت میکنند و با رانندهها بهصورت لحظهای در ارتباط هستند و ما با راننده و رانندگان با ما بهصورت متنی و نوشتاری در ارتباط خواهیم بود که در زمینه اعلام خرابی خودرو، خرابی کارتخوان، نیاز به واحد سیار، اجازه برای سوخترسانی، تعویض روغن و تعمیرات دیگر اطلاعات بگیرند.
بنیهاشمی همچنین یادآور شد: با این سیستم تمام مشکلات تند و کند رفتن و از مسیر خارج شدن اتوبوس را نظارت و جریمه و برخورد طبق آئیننامه میشود و با این ترتیب اتفاقات بهتری در انتظار ناوگان اتوبوسرانی است.
وی ادامه داد: در هرکدام از اتوبوسها یک کنسول نصب میشود که با استفاده از آن روی بدنه اتوبوسها نیز بهصورت دیجیتال اطلاعرسانی خواهد شد و در ایستگاهها نیز یک سیستم اطلاعرسانی نصب میشود که زمان رسیدن اتوبوس بعدی را اعلام میکند.
این مسئول اضافه کرد: همچنین از طریق ارسال پیامک و وبسایت نیز قابلپیگیری است که با شمارهگیری تلفنهای اعلامشده میتوان در تبادل پیامک با مرکز از چگونگی رسیدن اتوبوس در ایستگاه اطلاع حاصل کرد.
مسئول سامانههای هوشمند سازمان اتوبوسرانی شیراز در بیان چگونگی شکلگیری سیستم BMS سیستم مدیریت مکانیزه ناوگان اتوبوسرانی توضیح داد: با توجه بهضرورت نیاز به اطلاعات موقعیت دقیق اتوبوسهای فعال در مسیرهای متعدد اتوبوسرانی، سیستم موقعیتیابی خودکار (A.V.L) AUTOMATIC VEHICLE LOCATION با سیستمهای دیگری ازجمله اطلاعرسانی مخابراتی و اطلاعرسانی ایستگاهی تلفیق شد و BMS (سیستم مدیریت مکانیزه ناوگان اتوبوسرانی) شکل گرفت.
وی خاطرنشان کرد: تمام این سیستم در شیراز ساختهشده و شرکت پیمانکار ما بومی است که یکی از محسنات اصلی طرح تلقی روی یکهزار دستگاه نصب میشود.
بنیهاشمی افزود: این سیستم با این ترکیب برای نخستین بار است که در دنیا انجام میگیرد و ما بنا داریم که ثبت اختراع آن را به نام شهرداری بگیریم و درواقع هیچ جا در دنیا نیست که ترکیب سیستم اطلاعرسانی ایستگاهی و اطلاعرسانی بدنهای و موقعیتیاب تغییر تابلوها را بهصورت آنلاین به کار گرفته باشد.
این مسئول افزود: این سازمان تحت وب قرارگرفته تا این امکان را برای کاربران مستقر در مرکز فراهم کند که ضمن نظارت بر خطوط ناوگان، همزمان از وضعیت خدماتدهی آنها گزارشگیری و در صورت نیاز با رانندگان ارتباط برقرار کنند که سیستم ارتباطی ما تری جی است و با اپراتور همراه اول برای انتقال دیتا همکاری میکنیم.
وی بابیان اینکه یکی از کاربردهای مفید دیگر این سامانه امکان اتصال به سامانه کارت بلیت است، گفت: با این شیوه نیز میتوان موقعیت و بسیاری مسافران در ایستگاهها را آماربرداری و در مدیریت بهینه مسیرهای اتوبوسرانی از آن بهره گرفت.
این مسئول بابیان اینکه در شیراز آنالیز ترافیک شهری بهصورت واقعی نداریم، اظهار داشت: ما با استفاده از این سیستم میتوانیم اطلاعات را بهگونهای آنالیز کنیم که بدانیم در چه روز از هفته چه فصل و چه ساعتی و در چه نقطهای از شهر چه ترافیکی داریم.
بنیهاشمی اضافه کرد: با مرکز کنترل ترافیک ارتباط داریم و دوربینهای آنها را میتوانیم ببینیم و حتی اگر مشاهده کنیم که ترافیک شدید است و بخواهیم تغییری در توزیع خطوط اتوبوس ایجاد کنیم.
مسئول سامانههای هوشمند سازمان اتوبوسرانی شیراز با اشاره به وجود یکهزار و ۵۰۰ ایستگاه در این شهر، خاطرنشان کرد: این سیستم ضمن بهبودبخشی امر نظارت بر ناوگان اتوبوسرانی و برقراری ارتباط مؤثر با شهروندان نقش بسزایی در افزایش رضایتمندی آنان ایفا میکند و با پیادهسازی سیستمهای مشابه در سایر قسمتهای حملونقل شهری مانند تاکسی و مترو و یکپارچهسازی آنها میتوان بستر مناسبی برای تحقق شهر ایدهال در زمینه حملونقل و ترافیک به وجود آورد.
امیدواریم این طرح صورت بگیره و علاوه بر اون ادامه دار باشه و نه صرفا نمایشی یکی از عوامل حیات و موفقیت یک طرح ادامه دادن و آپدیت کردن اون طرحه
خبر خوبی بود فقط امین جان مشخص نیست برای چه خط هایی اینکارو شروع میکنن
برای خط های مرکزی شهر و مسیرهایی که چند خط اتوبوس از اونها عبور میکنه این طرح اجرا میشه
خبر بسیار خوبیه. باعث افتخاره که این سیستم اولین بار توسط محققان و پیمانکاران شیرازی اجرا شده است و انشاالله با ایجاد خطوط بی آر تی نقیصه اتوبوسرانی شیراز در این زمینه بر طرف شود. اما باز سوالی که ذهن را درگیر می کنه اینه که چرا شیراز با داشتن این همه سیستمهای هوشمند (ثبت تخلفات هوشمند، اتوبوسرانی و در آینده نه چندان دور تاکسیرانی هوشمند و ….) جزو شهرهای هوشمند ایران قرار نگرفت!
من معتقدم خطوط بی ارتی در مرکز شهر شیراز چنئان جوابگو نیست شاید خطوط تراموا بیشتر جوابگو باشه و هزینه کمتر بی ارتی برای مناطق دور مناسب تر است
کسی اطلاع داره که این “۵۹ اتوبوس دیگر” دقیقا کی مورد بهره برداری قرار میگیرند؟
اتوبوس ها سعید جان ابتدا در “آینده ای نزدیک(!)” وارد شیراز شده و پس از یک سال و نیم توقف در پارکینگ در صورت صلاحدید وارد چرخه خواهند شد!
به نظر من نوشتن ایستگاه مبدا ومقصد درسمت راست اتوبوس اصلا خوب نیست.فقط وقتی اتوبوس وای میسته مردم میتونند بخونند.باید جلوی اتوبوس نوشته بشه که مردمی که تو ایستگاه هستند قبل از اینکه اتوبوس برسه ، انتخاب کنند. (مثل همه جای دنیا حتی تهران)