شهردار شیراز گفت: گره های ترافیکی شیراز با نگاه منتقدانه، علمی و بهروز، همراه با مطالعات دقیق برطرف میشود. به گزارش شیراز۱۴۰۰، مهندس علیرضا پاکفطرت در آئین معارفه مدیرعامل جدید سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، ضمن تشکر از هماهنگی و تلاش مسئولان این حوزه برای کاهش ترافیک شهر شیراز، اظهار داشت: گره های ترافیکی کلانشهر شیراز را باید با نگاه نو، علمی، بهروز و منتقدانه همراه با مطالعات دقیق برطرف کرد.
وی با بیان اینکه در این مطالعات باید کارهای خوبی که انجام شده تقویت و نقاط ضعف موجود برطرف شود، افزود: نگاه جدید به ترافیک شیراز باید علمی و بهروز باشد و کارشناسان ترافیک کتابهای ترافیک را مطالعه کنند و ببینند ترافیک شهرهای بزرگ دنیا چگونه ساماندهی و شهر ایمن شده است.
شهردار شیراز با اشاره به برخی مسائل شهری که سبب تشدید ترافیک این شهر میشود، خاطرنشان کرد: طرحهای مطالعاتی و علمی حوزه ترافیک باید با همراهی و حضور پلیس راهور استان انجام شده و تمام این مسائل در آن بررسی شود.
علیرضا پاکفطرت تصریح کرد: براساس آمارهای ارائه شده از سوی رئیس پلیس راهور استان فارس از کشتههای تصادفات شهر شیراز در شش ماه نخست امسال، هر چند این آمار نسبت به سال گذشته تعداد کمتری را نشان میدهد اما باید با هماهنگی تمامی حوزههای مرتبط با ترافیک، این آمار که بیش از نیمی از آنها عابران پیاده هستند به حداقل برسد.
وی با اشاره به توریستی بودن شهر شیراز و اینکه مشکلات اقتصادی این شهر با تقویت صنعت گردشگری برطرف میشود بر لزوم توجه به حل مشکل ترافیک تأکید و بیان کرد: با توجه به اینکه شیراز شهری مهاجرپذیر است بخش عمده ترافیک این شهر با فرهنگسازی برطرف میشود.
هزینه کردِ بیش از نیمی از بودجه شهرداری شیراز در حوزه ترافیک
شهردار شیراز با بیان اینکه انتصاب یکی از معاونان شهرداری به عنوان مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک، نشان از اهمیت این حوزه برای شهرداری و شورای شهر دارد، عنوان کرد: حوزه حمل و نقل از دیگر حوزههای شهرداری مهمتر است و بیش از نیمی از بودجه شهرداری در این حوزه هزینه میشود.
علیرضا پاکفطرت با اشاره به اینکه مسئولان حوزه حمل و نقل شهرداری شیراز به ویژه حوزههای مطالعاتی و برنامهریزی آن نباید به فعالیت در ساعات اداری اکتفا کنند و حداقل هفتهای یک جلسه سه ساعته با پلیس برگزار شود و هر هفته برای یک مکان برنامهریزی شده و مسائل مختلف آن بررسی و حل و فصل شود، گفت: همکاری و هماهنگی با پلیس راهور و دبیرخانه شورای ترافیک استانداری در کاهش آمار تصادفات و کشتههای ناشی از آن تأثیر بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه مدیرعامل حوزه ترافیک باید از تمام مسائل حوزه خود با خبر باشد و این مهم با نشستن در دفترِ کار محقق نمیشود، اظهار داشت: با سر زدن به مناطق شهرداری باید از گرههای ترافیکی موجود در نقاط مختلف که به طور لحظهای ایجاد میشوند مطلع شد و با اقدامات مناسب آنها را برطرف کرد.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه شورای شهر شیراز ساخت ۲۰ زیرگذر عابرپیاده را تصویب کرده است، افزود: ساخت پلهای عابرپیاده استاندارد، افزایش محلهای تردد عابر پیاده زیرگذر و ایمن کردن پیادهروها سبب کاهش ترافیک میشود.
علیرضا پاکفطرت با بیان اینکه طرح جامع حمل و نقل تنها گرفتن آمار نیست و شهرداری به آمار نیاز ندارد چراکه دوربینهای هوشمند سطح شهر آمار را ثبت میکند، خاطرنشان کرد: قرار بود دانشگاه شیراز با هماهنگی دانشگاه صنعتی شیراز راهکارهای اجرایی برای ساماندهی و بهبود ترافیک شیراز ارائه دهد.
وی با بیان اینکه مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز متولی تهیه طرح مطالعاتی دقیق و جامع در این حوزه است، تصریح کرد: باید این طرح مطالعاتی در قالب ۴ تا ۵ جلد ارائه شود و در تمام جلساتِ تهیه و تدوین آن پلیس به عنوان مجری اصلی طرحهای ترافیکی حضور داشته باشد و بر حسن این مطالعه نظارت کند.
شهردار شیراز با اشاره به اینکه وضعیت شهر شیراز در زمینه سرانه طول و عرض و مساحتِ گذرها از حد متوسط نسبت به دیگر کلان شهرها بهتر است، بر لزوم فرهنگسازی در حوزه ترافیک تأکید کرد و با اشاره به اینکه تمام نهادها باید برای حل ترافیک همکاری داشته باشند، عنوان کرد: با مشارکت آموزش و پرورش میتوان از یاوران پلیس برای فرهنگسازی در سطح شهر به ویژه در چهارراهها استفاده کرد.
نهضت احداث پیاده روهای پیوسته در شیراز
علیرضا پاکفطرت با بیان اینکه توجه به عابران پیاده از مهمترین وظایف حوزه حمل و نقل است، تصریح کرد: پیادهروها باید برای عابران آزاد و ایمن باشد و تمام مشکلات آنها برطرف شود و در این راستا نهضت گسترش پیادهراه در مرکز شهر و استانداردسازی پیادهروها در دستور کار شهرداری شیراز قرار گیرد تا مردم به پیاده رفتن ترغیب شوند.
اعمال قانون خودروهای متخلف از طریق دوربین
وی استفاده از تجهیزات هوشمند از جمله دوربینهای ثبت تخلفات و سرعت در سطح شهر را در کاهش ترافیک مؤثر دانست و اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ دوربین در سطح شهر نصب شده و متخلفان را شناسایی و جریمه میکند که تأثیر زیادی دارد.
شهردار شیراز با تشکر از زحمات سه ساله علی مصلینژاد، مدیرعامل پیشین سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری، به سه ساله بودن مدت زمان این مسئولیت اشاره کرد و گفت: یکی از معاونان شهرداری شیراز به این سمت منصوب میشود و مدیرعامل پیشین در مدت زمان مسئولیت خود با تلاش بسیار این سازمان را به نقطه مطلوبی رساند.
بنا بر این گزارش، محمد فرخزاده از سوی شهردار شیراز به عنوان مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهردرای شیراز منصوب و از زحمات علی مصلینژاد قدردانی شد..
تبریک میگم به خودم و به همه همشهریان! امیدوارم رئیس جدید حداقل فرق بزرگراه و بلوار رو بلد باشه
مرسی از شهردارمون که با دلسوزی و با برنامه به مساعل مهم شهریمون رسیدگی میکنن . مرسی
با حرف سینا جان موافقم چرا که مسؤلین شهری که دم از گردشگر پذیری شیراز میزنند هنوز در تابلو های شهری علامت بلوار و بزرگراه اشتباه میزارن. یک گردشگر اگاه و یا خارجی با دیدن تابلوهای راهنمای شهری چه فکری میکند.
فاقد جهت بودن اکثر تابلوها در شیراز(شمال,جنوب,شرق,غرب) چرا که لازمه یک شهر گردشگر پذیر هست و جهات خیلی تاثیرداره در پیداکردن راه و مسیر توسط مسافران تا اینکه مثلا بیایم اسم یاسوج و اهواز رو تو تابلوهای مرکز شهر بزنیم.
و نبود تابلوهای LED هشدار وضعیت ترافیکی معابر مسیر و تعیین مسیر.اینها تنها گوشه ای از ضعف ها هست بحث ابعاد کوچک تابلوها و نبود گاردریل در بزرگراها و بلوارها برای حفظ عابرین بماند.
اولین قدم خطکشی منظم و مرتبط خطوط بین بلوار ها هست خیلی تاثیر داره الان حتی الهاشمی هم این خطوط رو نداره باید یک بازه زمانی شهرداری برای خودش بزاره و این خط کشی ها رو بروز کنه
به امید شیرازی بدون ترافیک و دارای حمل و نقل روان و مدرن
دررررررررررررررررووووووود بر شهردار عزیزمان مهندس علیرضا پاک فطرت
*****************************************************************************************************
راستی از پل کابلی عابر پیاده چمران خبری نشد …… که اجرا میشود
آقای فرخ زاده در اصل کارش در وزارت دفاع بوده. چند سال معاونت فرهنگی (مذهبی) شهرداری شیراز و حالا در سمتی کاملا متضاد و متفاوت یعنی معاونت ترافیک و حمل و نقل! امیدواریم اینگونه جا به جاییهای عجیب جواب بده و ایشان تخصص و برنامه لازم در این کار داشته باشه. ضمنا اگر شهردار از نهضت پیاده رو سازی سخن میگه بد نیست گوش چشمی هم به خیابان قصردشت حد فاصل چهار راه زرگری تا فلکه قصردشت بکنن که نام بهترین خیابان شهر روی اون هست ولی پیاده روها و جداول اون ۴۰ ساله به حال خود رها شدهاند و اینقدر پیاده روها خراب و نا هموارند که آدم بعد از ۲۰ متر پیاده روی توی اونها با مغز زمین نخوره شانس آورده. بدترین پیاده روهای جنوب شهر هم اینجوری نیست
دوستان من معذرت میخوام ولی این اقای مصلی نژاد چند سالش بود ایشون داشت با شهر شیراز مثل کودکان ماشین بازی میکرد تا یاد بگیره فقط کوچه خونه مارو ۵ بار جهت ترافیکیشو عوض کرد صبح بلند میشدیم میدیدیم کوچه از جه دیگه یک طرفه شده (کوچه بیمه قبل از ستاد) امیدوارم این اقای جدید برای کسب تجربه نیومده باشه و میلیونها توما پول بیت المال رو خرج کنه تا مبحث ترافیکی یاد بگیره (خط ویژه انقلاب با صرف کلی هزینه و آهن و برچیدن بعد چنو روز
برخلاف تصور شما و دوستان من ایشون رو بجز در مواردی مدیر موفق و جوانی میدونم. بحث تغییر مسیرها به عهده ایشون نبود و شورای ترافیک تصویب کرد. تغییر بزرگ در تابلوهای راهنمای شهری ، نوشدن تابلوهای خیابانها، راه اندازی پارکهای ترافیکی، سیستم مکانیزه اطلاعرسانی وضعیت پارکینگها و کنارگذرها و جدیدا خیابانها در دوران وی انجام شد
همگی ما مسول هستیم . ایا تا بحال شده از خومون سوال کنیم . درست رانندگی میکنیم . از محل های عابر پیاده و یا از پلهای هوایی استفاده میکنیم . ایا در منازل مون هم همه ی کارهارو به گردن مادرمون میگذاریم . بیاییم انصاف داشته باشیم . با ارایه نظرات مثبت هم فکری کنیم . ایرادگرفتن و خراب کردن هر موضوعی خیلی راحت . و به دور از شان یک انسان روشن فکر امروزی است