در ابتدای فعالیت شورای سوم حوالی سال ۸۵ و ۸۶ بود که شورانشینان طرحی را ارائه کردند تحت عنوان پروژههای هدف ۹۰؛ طرحی با ۳۳ پروژه بزرگ عمرانی، فرهنگی و فضای سبز که قرار بود تا سال ۹۰ و پایان عمر شورای سوم این پروژهها به اتمام برسد، اما این اتفاق حتی با اضافه شدن ۲ سال به عمر این شورا نیز نیفتاد و در حالی که هنوز بسیاری از پروژههای هدف ۹۰ ابتر مانده بود زمزمههایی از اجرای طرحی دیگر با عنوان هدف ۹۵ و سپس هدف ۹۶ به گوش رسید که همزمان با آغاز فعالیت شورای چهارمیها بود، اما در این دوره از شورا گویا ورق برگشت و مدتهاست که دیگر خبری از این طرحها نیست و به نظر میرسد باید با طرح هدف ۹۰، ۹۵ و ۹۶ خداحافظی کرد و آن را به تاریخ سپرد.
در این میان سیدمحسن معین یکی از طراحان پروژههای هدف ۹۰ در شورای سوم و عضو شورای چهارم شهر شیراز گفت: تاکنون ۸۵ درصد از ۳۳ پروژه مربوط به طرح هدف ۹۰ به سرانجام رسیده اما به دلیل جو کاذب به وجود آمده توسط برخی گروههای سیاسی و منتصب کردن این پروژهها به شمال شهر، به این بهانه که بیشتر پروژههای این طرح مربوط به شمال شهر است، برخی پروژههای هدف ۹۰ روی زمین
مانده است.
وی افزود: این در حالی است که طرح هدف ۹۰ بر اساس طرحهای بالادستی شهری از جمله طرح جامع ترافیک و طرح تفصیلی برنامه ریزی شده، اما ترس از برخی جریانات و بعضی خودسانسوریها در شورا باعث شد این پروژهها به فراموشی سپرده شود و در اولویت اجرا قرار نگیرد.
عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: از ۳۳ پروژه هدف ۹۰ تنها ۲۴ تا ۲۵ پروژه تاکنون اجرا شده که بخشی از این پروژهها عبارتند از: بند نهراعظم که قرار بود به جزیره ای زیبا تبدیل شود، دریاچه ورودی تنگ ا…اکبر، پروژه دلتای نهراعظم، پارک ۲۰۰ هکتاری انجیره و تقاطع میدان مطهری که از جمله پروژههای تاثیرگذار فضای سبز و ترافیکی شهر شیراز هستند.
وی ادامه داد: در همین راستا طرحی تحت عنوان هدف ۹۶ نیز مطرح شد که با توجه به مشکلات ترافیکی شهر شیراز، بخش اعظم این طرح مربوط به مباحث ترافیکی بود و ۳۰ پروژه تقاطع در آن دیده شده بود که شهرداری موظف بود در هرسال ۶ تقاطع جدید را طی ۵ سال اجرا کند و در کنار این پروژهها تعدادی پروژه فضای سبز که هرکدام بیش از ۱۰ هکتار وسعت داشت دیده شده بود.
معین گفت: اما متاسفانه به دلیل برخی مسایل سیاسی، نام هدف ۹۶ در شورای چهارم کمرنگ جلوه داده شد. این در حالی است که بدون داشتن هدف و برنامه نمیتوان کاری را پیش برد.
عضو شورای شهر شیراز افزود: از سوی دیگر برخی از اعضای شورا با ساخت تقاطع مخالف هستند، اما انچه مردم امروز نیاز دارند تسهیل در رفت وآمد آنها در شهر است که این کار نیاز به ساخت معابر جدید دارد و با توجه به محدودیت در این بخش، ساخت تقاطعهای غیرهمسطح برای بالارفتن سرعت رفت وآمد مردم، تنها راه شکستن گره ترافیکی برخی نقاط شهر است.
همان گونه که با اجرای تقاطع معالی آباد شاهد بازشدن گره ترافیکی در این محل بودیم.
وی اضافه کرد: در همین راستا در حال حاضر تنها به صورت مقطعی ۵۰ درصد پروژههای هدف ۹۶ هرسال اجرایی میشود و آن هم به این دلیل است که پروژههای مربوط به طرح هدف ۹۶ آنقدر وزین بوده که حداقل ۵۰ درصد از آنها اجرایی شود.
معین گفت: البته در کنار این موارد، شورای چهارم دارای یک نکته مثبت است که مربوط به توجه این شورا به استفاده از ظرفیتهایی است که در ارتفاعات اطراف شهر وجود دارد.
این طرحها همه لازم و مفید برای شیرازه و باید هر چه زودتر به سرانجام برسه اما متاسفانه مسولین شهری اهمیت این موضوع رو زیاد جدی نگرفتند و سرعت به اجرای این طرح ها نمیدهند با اینکه پروژها لازمه شیراز است و تاکنون دیر هم شده اما انصافا در سالهای اخیر فعالیتهای خوب عمرانی صورت گرفته که جای تشکر داره همین روند کند اجرا شدن طرح ها و بعضا تغییر نقشه است که مردم رو سر گردان و نا راضی میکنه که مجموعه شهری نزد مردم بد قول میشند باید هر چه زودتر طرح ها اجرا بشه تا هدف ۹۰ نشه هدف ۱۴۹۰
درود
واقعا جو عجبی بر پیکره این شهر و مسیولبن آن حاکم است!
من با یکی از اعضای کلیدی شورا که ترجیح میدم نام ایشون فاش نشه فامیل هستیم!
همچنین یکی از صمیمی ترین دوستانم از کارمندان هماهنگی و برنامه ریزی شورا هست.
وقتی راجع به سیستم مدیریت شهر و پروژه ها باهاشون صحبت میکنم حرفهایی میشنوم که واقعا قابل باور نیستن!!!
در وصف وضعیت حاکم بر شهر همین بس که شهرداری و شورای شهر اسماً ارگان های دولتی و تحت حمایت دولت هستند!
در اصل اینها برای نفس کشیدن هم نیازمند اجازه گرفتن و طلب حمایت از اشخاص و ارگان های نامربوط که هیچ ثنمی با امور عمرانی و آبادانی کلانشهر شیراز ندارند ،هستند!
با سپاس
باسلام هدف شروع هر برنامه چه بلند پروازانه و چه کوتاه بینانه می باشد بازم خدا رو شکر این هدف شروع شد و باید با دیدگاه سایت ۱۴۰۰همسو و نقطه عطف شهر شیرازدر راستای شروع برنامه های بلند پروازانه و بین المللی دانست و از ۱۴۰۰ هر ۵ یا ۱۰ دوره توسعه نوین دانست البته با رشد جمعیتی فعلی و درامد شهرداری ها بدون سرمایه گذار مطمعن شکوفایی بسیار سخت و ناشدنی می باشد امیداواریم در این زمان مسولین شهری و استانی به خود تکانی دهند وبه جای پر کردن جیب و شکوفا کردن زندگی خود به فکر جوانان باشند تا نسل سو خته دیگری به امید خدا نداشته باشیم شهر و استان ما قابلیت اشتعال و شکوفایی فراوانی دارد که با نظر سنجی و اتاق فکر رایانه ای قابل رسیدن به اوج هستیم به امید ورود سرمایه گداران خارجی و داخلی
با این شورای شهر و افراد واپسگرای آن نمیتوان امیدی به رسیدن به یک شهر پیشرفته و اباد را داشته باشیم.
اشکالاتی از قدیم الایام در شیراز بوده که هنوز هم پا برجاست. امید به آقای پاک فطرت داشتیم ولی ایشان هم مدیریت قوی از خود نشان نداد.
اول اینکه سرعت اجرای پروژهها واقعا کند است. مثلا یک زیر گذر دلگشا الان ۴ سال و نیم از کلنگ زنی ش میگذره هنوز افتتاح نشده. پروژهای مثل کوهسار از ۸ سال فراتر رفته. شهرداران هم بیتفاوت ، همیشه هم یک بهانه برای توجیه پیدا میکنند. لیاقت شیراز این است که تقاطعهای غیر همسطح حداکثر ظرف ۲ سال بطور کامل به بهره برداری برساند نه ۴ و ۵ و ۸ سال….مشکل دیگر افتتاحهای ناقص و فاز به فاز است که شیرینی پروژهها را به تلخی تبدیل کرده . باور کنید کسی از اینگونه افتتاحها خوشحال نمیشه…مشکل بعد کلنگ زنیهای نمایشی و تشریفاتی است ، یعنی فاصله کلنگ زنی تا آغاز واقعی عملیات اجرایی یک طرح به چند ماه میرسد که واقعا عذاب آور است. مانند تقاطع جام جم، میدان سردار رودکی و ادامه زیر گذر گلستان و….وقتی طرحی هزار مشکل سر راه داره و قابل آغاز نیست چرا کلنگ زنی نمایشی میکنید؟؟ متاسفانه این موارد و نقاط ضعف برای آقای شهردار به امری معمولی تبدیل شده و متاسفانه برخی از شهروندان هم به این کندیها عادت کرده اند
درود بر شما
دوست عزیز فراموش نکنید که مسیولین و دستگاههای شهرمون واقعا استعداد اینو دارن که پروژه ها رو با بهترین کیفیت در کمترین زمان ممکن به اجرا در بیارن!
به پل معالی آباد اشاره میکنم که در کمتر از ۲سال بطور کامل به بهره برداری رسید یا تقاطع ۳سطحی ستارخان که در زمان مناسب و به طور کامل ساخته شد!
الان به نظر من در شرایط نامساعد و متزلزل اقتصادی مملکت و فشارها و عدم همکاری ارگانهای مختلف با شهرداری و حتی تا حدودی همکاری نکردن ما مردم شیراز ، واقعا مجموعه شهرداری و شورای شهر مناسب عمل کرده!
در نظر داشته باشید که پروژه های سنگین بسیاری در حال حاظر در دست اجرا هستند:
۱.تقاطع معلم
۲.تقاطع تخت جمشید
۳.تقاطع کشن
۴.پل کابلی شیراز
۵.پروژه کوهسار و تقاطع های غیر همسطح
۶.بزرگراه محلاتی و تقاطع های غیر همسطح
۷.زیر گذر گلستان
۸.چپ گرد دلگشا
۹.پارک بزرگ دراک
۱۰.قطار شهری
بزرگراه مولوی و ۶ تقاطع غیرهمسطح.