تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

17

در گفت و گو با شیراز۱۴۰۰ مطرح شد: اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای در خیابان عفیف آباد

  • کد خبر : 17316
  • 08 اسفند 1393 - 9:29

با اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای در خیابان عفیف آباد، هوشمندسازی پارک خودروها در حاشیه خیابان ها و معابر کلانشهر شیراز اجرایی شد. مشاور اجتماعی و یکی از مدیران طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای شیراز در گفت و گو با شیراز۱۴۰۰ با بیان این مطلب افزود : از اول اسفندماه سال جاری خیابان عفیف آباد به عنوان نقطه شروعی برای کنترل هوشمند پارک حاشیه ای در شهر شیراز در نظر گرفته شد و با ایجاد زیرساخت های لازم این طرح اجرایی گردید.

محمد امین صمیمی با اشاره به مصوبه وزارت کشور مبنی بر دریافت هزینه پارک حاشیه خیابان از خودروها و قانونی بودن این موضوع بیان داشت : در ماده ۷ طرح پارک حاشیه ای به استناد قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، شهرداری ها مکلفند در معابر شهری پرترافیک، تجهیزات لازم را برای اخذ حق توقف فراهم آورند. وی افزود : در تبصره ۲ این قانون آمده است که صددرصد درآمد حاصل از پرداخت حق توقف تا پایان هرسال ، توسط خزانه به حساب شهرداری مربوط واریز می گردد تا جهت احداث پارکینگ در همان شهر هزینه کند.

صمیمی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته طرح کارت پارک در شیراز به اجرا گذاشته شد و به دلیل ایجاد مشکلات مختلف فرهنگی، اجتماعی و مادی به سرانجام نرسید، اظهار داشت : در پروژه کنترل هوشمند پارک حاشیه ای برای نخستین بار طرح اتاف ( ارزیابی تاثیرات اجتماعی و فرهنگی پروژه ) به اجرا در آمد تا قبل از آغاز این طرح، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی آن بر محیط شهری و شهروندان بررسی گردد.

وی در توضیح طرح اتاف گفت : بیش از نیم قرن پیش در کشورهای های آمریکا و کانادا و سپس در استرالیا و اروپا، قبل از اجرای هر پروژه شهری، آن پروژه از منظر فرهنگی و اجتماعی مورد بررسی قرار می گرفت تا مشخص شود که آیا این طرح جدا از بعد فنی و کاری خود از لحاظ فرهنگی و اجتماعی می تواند کارساز و راهگشا باشد یا خیر. در ایران در سال ۸۷ دکتر قالیباف شهردار تهران، پیوست طرح اتاف را برای کلیه پروژه های شهرداری اجباری شد و از آن زمان پروژه های شهرداری تهران قبل اجرا به وسیله طرح اتاف بررسی می شوند و این طرح تا جایی در پایتخت پیش رفته است که هم اکنون شهرداری دارای اداره کل طرح اتاف است.

صمیمی طرح ترافیک شیراز را به عنوان نمونه ای ناموفق از طرح های اجرایی نام برد که در صورت اجرای طرح اتاف مشکلات کنونی ایجاد شده برای طرح ترافیک قبل از اجرا دیده می شد و افزود : به همین دلیل برای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای طرح اتاف ایجاد شد تا از شکست آن جلوگیری شود.

وی در توضیح طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای بیان داشت : با استفاده از تجربه و تخصص نخبگان بومی شهر شیراز و استان فارس و همکاری دانشگاه شیراز، کلیه تجهیزات و ابزار لازم با توجه به نیازهای شهر شیراز برای نخستین بار در کشور بومی سازی شد و اجرای طرح از یک اسفند در خیابان عفیف آباد آغاز گردید. صمیمی ادامه داد : شهروندان با خرید برچسب پارک که توسط ۳ مرکز در خیابان عفیف آباد به فروش می رسد و ثبت اطلاعات خودروی خود در سامانه جامع اطلاعاتی و خرید اعتبار، این برچسب را برروی شیشه عقب خودروی خود نصب می کنند. افسران پارک که دارای کنترلرهای هوشمند هستند، اقدام به دریافت اطلاعات به صورت الکترونیکی و مربوط به مدت زمان پارک و اعتبار موجود خودروی پارک شده کرده و هزینه پارک  صورت خودکار محاسبه شده و از اعتبار راننده خودرو کسر می شود.

صمیمی درباره هزینه پارک حاشیه ای گفت : بنابر قانون هزینه پارک تا ۳۰ دقیقه رایگان است و خودروهای دارای برچسب هنگامیکه در محدوده پارک می شوند تا نیم ساعت هیچ هزینه ای از اعتبارشان کسر نمی شود، و از لحظه ورود به دقیقه ۳۱ تا تکمیل یک ساعت اول توقف، بنابر مصوبه شورای شهر مبلغ ۷۰۰ تومان و به ازای هر ساعت به بعد مبلغ ۴۰۰ تومان کسر می شود که در این سامانه عامل انسانی هیچ اراده و تاثیری بر هزینه های دریافتی نداشته و به این طریق یکی از مشکلات کارت پارک اجرا شده در شیراز که ناشی از تقابل راننده و مامور پارک بود رفع شده است. ضمن اینکه برای کاسبان و ساکنان، برچسب های VIP صادر می شود که هزینه پارک با ۵۰ درصد تخفیف برای این افراد محاسبه و منظور می شود.

وی در پاسخ به سووالی درباره خودروهایی که اعتبار آن ها پایان یافته و یا افرادی که اقدام به خرید برچسب نمی کنند و یا مسافران و افراد ناآگاه از اجرای طرح، گفت : خودروهایی که اعتبار آنها به پایان رسیده، با برگه یادداشتی که توسط افسران پارک برای آنان نوشته می شود از این موضوع مطلع شده و تا ۴۸ ساعت زمان دارند که با افزایش اعتبار خود نسبت به پرداخت هزینه پارک خود اقدام کنند و با توجه به اتصال طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای به سامانه اطلاعاتی پلیس راهور، چه در صورت عدم افزایش اعتبار و چه در صورت عدم خرید برچسب، برگ جریمه فرد متخلف پس از پایان مهلت قانونی ۴۸ ساعته، صادر می شود.

صمیمی با بیان اینکه شهروندان از ۴ روش می توانند نسبت به افزایش اعتبار خود اقدام کنند، گفت : مراجعه به درگاه c-ray.ir ، مراجعه به مراکز ثبت نام و فروش در سطح خیابان، شماره گیری #۲۰۲۰*۷۲۰* از تلفن همراه و یا استفاده از کارتهای شهروندی، راهکاری افزایش اعتبار برچسب پارک برای رانندگان است که تمامی رخدادهای پارک خودرو از طریق سامانه پیامک ۳۰۰۰۷۱۰۹۲۰۲۰۲۰ برای صاحبان خودرو ارسال می شود.

مدیر طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای با اشاره به اینکه ۳۱ خیابان در شیراز در نوبت اجرای این طرح هستند، افزود : در این طرح مشکلات ایجاد شده در استفاده از کارت پارک و پارکومتر چه در شیراز و چه در سایر شهرها از جمله تهران، تبریز و اصفهان رفع شده و اکنون دیگر شهرهای کشور خواستار استفاده طرح اجرا شده در شیراز که توسط نخبگان بومی به سرانجام رسیده، هستند که همین امر باعث دلگرمی نخبگان و مجریان این پروژه شده است.

عکس و گزارش : امین آل شمس

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=17316

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 12در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۲
  1. بسیار عالی هست طرح خوبیه فقط مگه شهردار منطقه یک قول بر زیبا سازی پیاده رو و اصلاح نورپردازی این خیابان نداده بود پس چی شد

  2. طرح خوبی هست و انشالله با اجرای درست به بودجه شهرداری هم کمک خوبی میکنه به شرط اینکه خیابونهای پرترافیک مثل زند رو به هیچ وجه توی طرح پارک قرار ندن و برخورد جدی تری با پارک کنندگان داشته باشن چون واقعا پارک کنندگان وضع ترافیک رو خیلی خراب کردن

  3. با سلام،

    طرح بسیار خوبی است و امیدوارم در سایر خیابانهای پر ترافیک هم انجام شود.

    اما به گمان من باید سی دقیقه پارک رایگان را حذف کنند. در واقع اکثر مردمی که خواهان پارک در کنار خیابان هستند به بهانه ی نیم ساعت یا کمتر خودروی خود را پارک می کنند که در این صورت دیگر این طرح معنی خود را از دست خواهد داد.

    در شهری مثل تورونتو میانگین هزینه ی پارک خودروی شخصی در خیابانهای اصلی شهر ۵ دلار برای نیم ساعت می باشد و پس از آن هزینه در هر نیم ساعت کاهش می یابد تا جایی که برای یک روز کاری خدودا ۲۰ دلار می شود.

    کسی که با خودروی شخصی در خیابان عفیف آباد خرید می کند بی شک توانایی پرداخت ۷۰۰ تومان (برابر با ۳۰ سنت) برای نیم ساعت پارک را دارد.

    • کامران جان نیم ساعت اول رایگان قانون مصوب هست

    • آقا کامران، هزینه ۷۰۰ تومانی یا به قول شما ۳۰ سنتی واسه کشوری که اکثر مردمش درآمد یک میلیونی و کمتر دارن به نظر مناسب میاد
      اون ۵ دلار واسه مردم همون کشور مناسبه که میانگین درآمد ماهیانه شون بالای ۲۰۰۰ دلاره

      لطفا این جوری مقایسه نکن چون نرخ ها در هر کشوری باید با متوسط درآمد هماهنگی داشته باشه که البته در کشور ما این موضوع رعایت نمیشه و مسئولین تلاش میکنن نرخ ها رو به قیمت بین المللی برسونن اما درآمدها در همین حد باشه (مثل اتفاقی که داره به مرور واسه قیمت بنزین و برق و… میوفته)

      در ضمن اصلا قرار نیست توی این طرح با پارک یک ساعته ی ماشین، مالک ماشین رو از هستی ساقط کنن که شما میفرمایید این پول کمه
      قراره این پول یه چیزی مشابه عوارض باشه، نه انتقام از راننده هایی که به ناچار مجبورن ماشینشون رو کنار خیابون پارک کنن

      • آقا شاهرح گرامی،

        خیابان عفیف آباد شیراز در ردیف یکی از گرانقیمت ترین محله های شیراز بلکه ایران است. قیمت یک خانه متوسط در عفیف آباد بین دو تا سه میلیارد تومان است و خانه های درجه یک آنجا بیش از ده میلیارد ارزش دارند. کسانی که در آنجا زندگی می کنند و یا فروشگاه و دفتر اداری دارند درآمدشان نه ماهی یک میلیون بلکه می توان به راحتی گفت که حتا تا روزی یک میلیون هم درآمد دارند (البته امیدوارم که خداوند بیشتر هم به آنها بدهد چرا که از این طریق چرخ اقتصاد جامعه بهتر خواهد چرخید).
        برای این قشر گرامی از جامعه پرداخت ۷۰۰ تومان یا حتا بیشتر به هیچ وجه سنگین نیست.
        آن عده از مردم که به گفته جنابعالی درآمدشان یک میلیون یا کمتر است مگر چند بار در ماه یا حتا در سال از پارکینگ های کنار خیابان عفیف آباد استفاده می کنند؟ اصلا آیا آن قشر محترم بیشتر با ماشین شخصی شان به این مکان می روند یا با تاکسی؟
        در ضمن قیمت یک ساندویچ در این خیابان چه قدر است؟ آیا کسری از قیمت یک ساندویچ برای آن عزیزانی که به جای تاکسی و اتوبوس می خواهند از خودروی شخصیشان استفاده کنند گران است؟

      • درسته که اینجا جای بحث کردن در مورد اختلاف نظرهامون نیست اما لازمه به چند تا نکته اشاره کنم:

        اولا کسی که ساکن خیابون عفیف آباد باشه ماشینشو کنار خیابون اصلی پارک نمیکنه چون عقل و منطق میگه که ماشینشو توی کوچه یا حیاط و پارکینگ منزلش پارک کنه

        دوما هر کسی که ماشینشو توی عفیف آباد پارک میکنه الزاما ساکن اونجا نیست یا دفتر و مغازه نداره، درصد بالایی از ماشین های پارک شده مربوط به مردم و مشتری هایی هست که از جاهای مختلف شهر واسه خرید یا اطلاع از وضعیت قیمت جنس مورد نظرشون به اونجا مراجعه کردن (همه ما از هر جای شهر که باشیم حداقل سالی دو سه بار توی اون خیابون پارک کردیم)

        سوما شهرداری و دولت هیچ وقت هزینه خدمات عمومی شهری رو بر حسب گرون بودن خونه و ملک یا به اصطلاح بالاشهری و پایین شهری ارائه نمیده
        اگه بخوایم طبق فرمایش شما عمل کنیم تاکسی ها باید در مسیر پایین شهر هر کورس ۳۰۰ تومن بگیرن و در مسیر بالاشهر هر کورس ۱۰ هزار تومن
        یا مثلا اگه شهرداری توی مرکز شهر بابت پارک در پارکینگ طبقاتی ساعتی ۷۰۰ تومن میگیره واسه پارکینگهای بالاشهر باید ساعتی ۷ هزار تومن بگیره

        در کل، پارک در کنار خیابون ارتباطی به سکونت در اون منطقه نداره
        هزینه ی پارکینگ هم یه هزینه ی شهری و عمومیه و ربطی به مردم ساکن اون محله نداره به خصوص خیابونی مثل عفیف آباد که پر از مرکز خریده و همه ی مردم شهر گاهی لازمه به اونجا سر بزنن

      • من فکر میکنم شما دارید شوخی می کنید.
        همین الان تشریف بیارید تا چندین خانواده نشونتون بدم که با حقوق بازنشستگی تو این خیابون زندگی میکنن .این خیابون که از ازل گرون نبوده فقط ساکنین جدید ممکنه وضعشون عالی باشه که باز اینم باعث نمیشه تا اینکه حقوقشون نادیده گرفته بشه.در ضمن خانه ی های تجاری این خیابون گرون هست وگر نه خانه های مسکونی این محله از خیلی از محله ها قیمتش پایین تر هست و این هم به خاطر همین شلوغی هست .الان چند تا خیابون می خواید ببرمتون که قیمتاش دو برابر هست .گویا شما قیمت محله هایی مثل نیایش و بعضی کوچه های قصردشت و ستارخان و زرگری و خاکشناسی و ارم رو نمیدونید . در ضمن اگر محله ای گرون هست و شهرداری هم دوبله داره پول ازش بدست میاره باید دوبله هم خرجش کنه نه اینکه هنوز یه پیاده رو درست و حسابی نداشته باشه و تو کوچه هاش در فصل بارش آب بگیره یا اینکه یه پارکینگ نداشته باشه.
        آدم به جای اینکه فقط ظاهر قضیه رو ببینه بهتره بره و از نزدیک با مشکلات آشنا بشه وگر نه تئوری دادن خیلی آسونه و تو تئوری میشه همه چیز رو تیره و تار کرد یا اینکه به صورت بهشت دید.
        در ضمن لازم نیست شیراز رو با تورنتو مقایسه کنید چون نه درآمد مردم ایران به درامد مردم تورنتو شبیه هست نه خدمات شهری و نه فرهنگ مردم و مسئولینش .

  4. این طرح چند سال پیش (فکر کنم ۱۳۸۶) با عنوان “موبایل پارک” در اصفهان اجرا شد ولی میشه گفت اون شکل که باید جواب نداد و الآن هم فکر کنم دیگه برداشته شده و یا اگر هم هست خیلی کم؛ الآن پارک حاشیه ای در اکثر نقاط که ممنوعه! اگه هم جایی ممنونع نباشه رایگان هست…

  5. به نظر من به صورت پایلوت طرح های این مدلی رو در خیک خیابان مثل همین عفیف اباد اجرا کنیه شهرداری- از سیستم های هوشمند تو این خیابون استفاده بشه از لحاظ شهرسازی هم همینطور هم به عنوان یک مدل ازمایشگاهی هم با توجه به اینکه جز خیابان های خاص شهره

  6. کلا ما ایرانیا ظاهربین هستیم و هر چیز جدیدی که دیدیم می گیم خوبه و هیچ چیز دیگری رو در نظر نمی گیریم.زود هم کشورمون رو با کشورهای پیشرفته مقایسه میکنیم اونم بدون در نظر گرفتن تمام مورد ها و اینکه آیا معماری و زیرساخت های شهری کشور و شهر ما اصلا شباهتی با اون کشور ها داره یا نه.الان من می خوام بدونم این پول گرفتن در ترافیک این خیابون و وضع پارک ها چه تاثیری خواهد داشت؟؟مگر جای پارکی اضافه شده که ما خوشحال باشیم؟؟این کار بیشتر باعث میشه کوچه های اطراف این خیابون بیش از پیش شلوغ بشه و این موجب ترافیک بیشتر در کوچه ها و خیابون اصلی و سلب آسایش ساکنین این محل بشه.بهتر بود شهرداری به جای اینکه به فکر درآمد برای خودش باشه به فکر ساختن یه پارکینگ کارآمد تو این خیابون بود.آیا ساکنین این محل گناهی کردن که باید بیشترین ضرر رو از تجاری شدن این محل بکنن و بیشترین سود رو شهرداری ببره ولی حاضر نباشه خرج کوچکی برای راحتی مردم بکنه.هرخونه ی مسکونی تو این محله باید از هر طرف جبهه ۲ متر عقب نشینی کنه اونم به خاطر ترافیکی که این مجتمع ها ایجاد کردن و به هر خونه جز خونه های نزدیک خیابون اجازه ی ساخت بیش از ۳ طبقه رو نمیدن در صورتی که میبینی در کنار یه کوچه ی دو متری یه مجمتع چند طبقه میزنن اونم بدون پارکینگ.خلاصه حرف و گله زیاده ولی بهتره به جای ظاهربینی خودمونو جای دیگران قرار بدیم .یک شهر باید قبل از مدرن شدن زیر ساخت هاشو داشته باشه وگر نه میشه شهری مثل تهران که آلوده و شلوغ هست تازه تهران از لحاظ زیر ساختی چند مرحله جلوتر از شیراز هست.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.