منبع: خبرگزاری فارس
«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر میشوند»
ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردیبهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز
واقعا زیباست مخصوصا سوید یعنی میشه توی شیراز هم چنین چیزی ساخته بشه البته اگه خوابشو ببنیم
خیلی عالی و زیبا دقیقاَ متناسب با طرح معماری کشورها
به این میگن استفاده از نبوغ و خلاقیت.
مسولین باید بدانند که بجای اینکه یک سازه خشک و بی روح را در شهر بنا کنند، با کمی خلاقیت و خوش ذوقی می توان بناهایی را خلق کرد که در روحیه افرادی که روزانه با آنها سرو کار دارد تاثیر بسزایی خواهد شد.
من واقعا نمی دونم چرا مسئولین حاضر به انجام چنین کار هایی نیستند؟ یعنی دانش آن را ندارند یا واقعا نمی خواهند چنین چیزهایی در سطح شهر اجرا بشه؟ یک نمونه بارز، میدان نمازی است که در مقابل دو بیمارستان بزرگ واقع شده است. به جای اینکه این میدان چمن کاری شود و یا از المان های زیبا استفاده شود، یک محیط بسیار خشک و بی روح را ایجاد کرده است ، که مسلما در دید بیماران و همراهانی که بسیاری از آنها از شهرهای دیگر به این بیمارستانها آمده اند، تصویری ناخوشاید برجا خواهد گذاشت.
واقعا متاسفم ……
این مترو باز بشه . سیمانی هم باشه عیب نداره. چه توقع هایی دارن ملت؟؟؟؟ لندن سال پیش مترو داشته ما هنوز نداریم پس معلومه که شاید یک قرن دیگه ما هم همچین ایستگاه هایی داشته باشیم
لااقل یک ایستگاه از تهران هم اگه تو این لیست بود ادم دلش نمیسوخت
چیزی که متاسفانه در ایران به وفور به چشم میاد و دیده میشه اینه که به جلوه های بینایی محیط شهری کمتر توجه میشه- مترو شیراز تماما بر اساس طرح ایستگاه های مترو تهران ساخته شد چون مدیران پروژه فاقد هرگونه نبوغ و نو اوری هستند تا حدودی در ذهن اینگونه متبادر میشه که اگر نو آوری در کشور بخواد ایجاد بشه حتما باید اول در تهران اتفاق بیفته گویا قانونی نا نوشته شده که در بعضی از مسائل اگر پایتخت از چنین امکانی برخوردار بود سایر شهر ها هم این حق رو خواهند داشت- شرکت بهرهبرداری مترو تهران که متولی بهربرداری مترو شیراز هم هست دقیقا طرح ایستگاه های تهران رو در شیراز ایجاد کردند حتی تابلو راهنما ایستگاه ها هم رنگشون عوض نشده فضا کاملا ساده و بدون طرح های نشاط آور و هنریه! سالهاست که ما درگیر کمیت هستیم به جای کیفیت
البته لازم به ذکر هست همیشه نباید فقط از بدی ها نام برد ایران تنها کشور در خوارمیانه هست که ۵ کلانشهر اون دارای مترو چه بهره برداری و چه در حال ساخت هست که خوب حتی در سطح جهانی هم قابل تامله مترو تهران با توجه به سابقه ۱۵ ساله در مقابل مترو شهر هایی مثل لندن و مسکو با سابقه ۱۰۰ ساله که ظرفیت جابجایی ۵ میلیون سفر در روز رو دارند حرفی واسه گفتن داره و با اینکه خطوط اون فقط در حال حاضر ۳ تاش به بهرهبرداری رسیده ولی ظرفیت ۳ میلیون در روز رو داره که نکته امیدوار کننده ای هست مترو تهران با ۱۴۰ کیلیومتر گستردگی در خاورمیانه و حتی ترکیه که اروپایی حساب میشه به مراتب و چیزی حدود ۴ برابر از آنکارا و استانبول طولانی تره مترو دوبی تنها ظرفیت جابجایی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در روز رو داره که عدد قابل توجهی نیست
از نظر طول خطوط در حال ساخت منتهی به دوره زمانی کوتاهمدت بهرهبرداری نیز متروی تهران در رتبهدوم جهان با حدود ۲۲کیلومتر خط در حال ساخت و آماده بهرهبرداری در کوتاهمدت شامل بخش شمالی خط۳و خط فرودگاه مهرآباد واقع شده است. همچنین متروی تهران در رتبهبندی پایتختهای دنیا و از نظر تعداد خطوط رتبه نهم، از نظر تعداد ایستگاهها در جایگاه یازدهم، از حیث تعداد جابهجایی روزانه مسافر در پله نهم و از نظر جابهجایی سالانه مسافر در رتبه هشتم دنیا قرار دارد.
همین شیراز خودمون در صورتی که تمام خطوط ۱۱۰ کیلومتریش بهبرداری بشه در خاورمیانه بعد از تهران جایگاه دوم رو به خودش اختصاص میده البته مشهد رو نمیدونم پس همین شیراز خوشکلمونم متروش در سطح کلاس جهانی میتونه حرفی واسه گفتن داشته باشه امیدواریم مسئولین در زیباسازی مترو هم خلاقیت به خرج بدن تا ازین منظر هم در دنیا حرفی واسه گفتن داشته باشیم
آمار و ارقام همگی نقل قول بود
آره اگه بقیه شهرها تا n سال آینده که متروی شیراز به ۱۱۰ کیلومتر میرسه دست رو دست بذارن و هیچ کاری نکنن مطمعنا شیراز دوم خاورمیانه میشه!!!!!!!!!
برادران عزیز یه سری به حمل و نقل و متروی استانبول بزنید و انقدر زود واژه های به شدت مورد استفاده ایرانیا یعنی “اولین فلان” یا “دومین ..” روننویسید
البته مترو و حمل و نقل تهران به نسبت قوی هست ولی خواهشا شیراز رو با شهرهای دیگر خاور میانه و بقیه دنیا مقایسه نکنید که خیلی زشته
کافی هست یه نگاه به اتوبوسهای شیراز که در حال حاضر تنها وسایل نقلیه عمومی در این شهر هستند بیاندازید، واقعا شرم آوره
از اینکه خیلی حرف میزنم معذرت میخوام ولی اگه خط یک مترو شیراز کامل به بهربرداری برسه طولانی ترین خط مترو خاورمیانه خاوهد بود که جای بسی افتخار داره! هم چنین بعد از تهرانم طولانی ترین خطوط رو شیراز خواهد داشت که اینجا پست قبلیمو تایید میکنم
یک تفاوت مهم که بین متروسازی ما و اروپایی ها وجود دارد، همین بحث قدمت و بلوغ است. اونجا مترو رو به عنوان شهر زیرزمینی بهش نگاه می کنند و نه صرفاً یک وسیله حمل و نقل عمومی. مفهوم این حرف اینه که فقط وجود ریل و قطار مهم نیست بلکه مترو زیرساختی برای زندگیه. یعنی مراکز اقتصادی، مراکز فرهنگی و توریستی هم درون مترو جاسازی میشن. مثلاً کشورهایی مانند روسیه و سوئد در بیشتر فصل های سال سرد هستند و مردم ترجیح می دهند به جای خرید در سرمای روی زمین، خرید در مراکز زیرزمینی را تجربه کنند. این همان چیزی است که سرمایه گذاری برای ساخت چنین ایستگاه هایی را اقتصادی میکنه و در حقیقت ایستگاه های مترو، مراکز خرید مدرن محسوب میشن. به نظرم مدیران شهرداری اگر کمی در این زمینه مطالعه کنند، میی توانند طراحی ایستگاه های بعدی مخصوصا جاهای شلوغ شهر را که توجیه اقتصادی دارد به سرمایه گذرانی بدهند که خواهان ایجاد مراکز خریدی با معماری مدرن هستند.
دوست ذوق زده من!
این دقیقا یه تفکر جهان سومیه که فقط دنبال “ترین” هاست.
نگاه نمی کنه که بجز “ترین” آیا رضایت مردم، کارایی، راندمان، زیبایی، سازگاری با محیط زیست و… هم لحاظ میشه یا نه.
حتی همین تفکر “ترین در خاورمیانه” یکبار با خودش فکر نمیکنه که خب این همه کشور منطقه با ثروت سرشار آیا عقلشون نرسیده یا از خونه بیرون نمیرن یا واقعا نیاز نداشتن؟!
چرا باید طرح حمل و نقل اروپایی در تمام شهرهای ایران اجرا بشه؟! جغرافیامون شبیه اروپاست؟ محیط طبیعیمون شباهت داره؟ مساحت، فرهنگ، شهرسازی، یا آب و هوایی شبیه اروپا داریم؟
به عنوان مثال اگر دبی مترو تاسیس میکنه بدلیل حجم بالای مهاجرین کارگر و برنامه های شهرسازی در دهه های آیندست، اگر از نزدیک دیده باشید متوجه می شوید که اولا مسافرین بجز توریست ها اکثرا کارگر هستن و ثانیا ارزانترین روش حمل و نقل محسوب میشه. و این مترو با تمام خصوصیات بومی و خاص دبی طراحی و ساخته شده. مثلا کمترین هزینه، طراحی مناسب اقلیم، ایستگاه ها با دکورهای خاص و ملی و..
فقط جهت اطلاعتون عرض می کنم که:
همین امروز مترو دبی در ۷۴ کیلومتر مسافر جابجا می کنه و تا سال ۲۰۳۰ به ۴۲۱ کیلومتر میرسه!
حالا اگر بخوایم مقایسه کنیم با شیراز اونوقت مشخص میشه که حتی در آمار “ترین” ها هم حرفی برای گفتن نداریم. اساسا همچین برنامه بلند مدتی در ذهن هیچ ایرانی و علی الخصوص هیچ مدیر ایرانی نمی گنجه! و مثلا همین متروی خط یک شیراز در روز طراحی بجای رسیدن به شهرک گلستان یا صدرا در معالی آباد تموم میشه! امرو
حالا طراحی و سرعت و زیبایی و راحتی و سلیقه و معماری و فرهنگ و تکنولوژی و… پیشکش.
بعلاوه اینکه زمان افتتاح مترو دبی ساعت ۹.۹.۹ روز ۹/۹/۲۰۰۹ بود و دقیقا از فردای اون روز افتتاح خدمات رسانی مترو شروع شد! (دیگه مقایسه نکنین لطفا تا بیشتر دچار افسردگی نشدیم!)
عالی گفتی دوست عزیز دقیقا همینه حرف دل همه هست!!!!
بعضی از دوستان با وجود اینکه خیلی نگذشته یادشون رفته!! تا حالا چند بار گفتن افتتاح تا ۳ ماه آینده؟؟ بیش از ۱۰ سال طول کشیده تا یه نصفه خط رو ساختن که هنوز هم قابل افتتاح نیست و احتمالا تا آخر سال هم خبری از جابجایی مسافر با مترو نخواهد بود!! بعد بعضی از دوستان دلخوشی های الکی به خودشون میدن و در تخیلات آینده ای سیر می کنن که هیچ کدوم به چشم نخواهیم دید!!
به نقل از سایت مشهد امروز:
درحالیکه شیرازی ها مدعیاند؛ شش خط قطار شهریشان در مجموع با ٩٠ کیلومتر طول، بزرگترین مجموعه قطار شهری کشور است، اما بررسی تمام نقشههای موجود در پنج خط قطار شهری مشهد نشان میدهد مجموع تمام خطوط پنجگانه قطار شهری مشهد با ١٢٧ کیلومتر طول و ٨١ ایستگاه، بزرگترین خط قطار شهری در کشور است.
اینم عکس خطوط قطارشهری مشهد:
http://cld.persiangig.com/preview/33PQJP6mE8/1222_870.jpg
احتمالا خط های روی زمین که مترو حساب نمیشه رو هم به عنوان مترو حساب کردن
تا انجایی که من اطلاع دارم این که مشهد ۵خط مترو نداره و فقط۴خط مترو داره واین که مترو شیراز از نظر طول خطوط بیشترین طول رو بعد از تهران دراه توسط سایت وزارت راه وشهرسازی اعلام شده وفکر میکنم این مطلب کاملا سندیت داره
آقای شهردار شیراز
آقایان شورای شهر
مسئولین شیراز با شما هستم
مسئولین شیراز نمیخوان یه کاری کنن؟
آیا زیبایی متروو در طرح و معماریهاش و … توجه کردین؟ (هنوزم دیر نشده)
پایتخت فرهنگ و تمدن و … یه طرف اما آیا این مترو ها لایق سومین شهر مذهبی کشوره؟
اونایی که دم از فرهنگ و زیبایی شناسی و … میزنن کجان؟
مطمئن باشین اضفهانیا روی زیبایی خیلی بیشتر از شیراز کار کردن!
نمونش ایستگاه کاوه و ایستگاه زاینده رود اصفهان هست که اولی طراحی هنری مدرن(نور پردازی و فضای سبز خیلی زیبا) و دومی سبکی سنتی دقیقا کپی معماری زاینده رود رو داره
توی شیراز چه طور؟
آیا ورودی مترو ها و درون خود تونل ها و جاهایی که مردم بیرون رو میبینن مثله رودخونه (بین قصرالدشت و معالی آباد) طرح های زیبا برای اجرا نداره؟ (شاید حداکثر تنوع در زیبایی مترو شیراز همون نمای بیرونی ورودی مترو قصرالدشت باشه که به نظرم خیلی ساده هست و توی خیابون خیلی از خونهها هم از اون قشنگ ترن! )
مطمئنا اون چیزی که بعد یکی دو سال آینده توی ذهن مردم میمونه زیبایی مترو ها در کنار کارکردشون و توانایی شون در ایجاد رفاه و نشاط مردمه نه تاریخ افتتاحش! (اگر اون در رزومه مترو ماندگاره ولی خاطره و تفکر مردم (اذهان عمومی) فکر نکنم!)
البته نمیتوان منکر زحمتهایی که برای افتتاح مترو صورت گرفته شد ولی انتظار چیزی بیش از این است
لطفا به فکر باشید
فکرشو کنید یه ایستگاه شبیه معماری تخت جمشید با ستون ها و نقش نگاره های اون بسازن
البته این ها رویاست اون از طراحی ترمینال فرودگاه شیراز حالا برا مترو انتظار دارین دیروز ترمینال فرودگاه مشهدو دیدم هم خارجی و هم داخلی فوق العاده بود چه طراحی
در جایی که برخی از متنفذین، این نوع آثار را طاغوتی میدانند، چکار میتوان کرد؟؟
آرزو دارم خداوند در آینده مسئولیتی کلان، در حوزه شهری بمن دهد تا یک شبه ماهیت اصلی این شهر را به تمام جوانبش برگردانم.
درود
حامد جان ، متاسفانه همین دو خطی که از طرف جنابعالی نگاشته شد ، نشان دهنده ی خامی و بی اطلاعی شما از مناسبات قدرت و سیاست های کلی مدیریتی در ایران ( نه تنها شیراز ) است .
به همین منظور ، ضمن آرزوی رسیدن به کلیه اهداف و برنامه هایت در زندگی و برای بالا بردی سطح اطلاعات شما کتاب های زیر را به شما و سایر دوستان پیشنهاد می کنم .
جامعه شناسی خودکامگی – علی رضا قلی – نشر نی
جامعه شناسی نخبه کشی – علی رضا قلی – نشر نی
در پیرامون خودمداری ایرانیان – حسن قاضی مرادی – نشر اخترانچ
در ستایش شرم – حسن قاضی مرادی – نشر اختران
کار و فراغت ایرانیان – حسن قاضی مرادی – نشر اختران
ما چگونه ما شدیم – دکتر صادق زیبا کلام
یک سال در میان ایرانیان – ادوارد براون – نشر اختران
همواره موفق و شاد باشید
سلام سعید جان.
از پیشنهادت ممنونم.
از آنجایی که بنده به گفته ی خود ایمان دارم، اما کتب هایی که معرفی فرمودی هم مطالعه خواهم کرد. ممنونم.
از این آدمهایی که من می بینم آب نمی خوره که مثل معماری تخت جمشید طراحی کنند. یادتون بیاد که سرستون تخت جمشید را در میدان ولی عصر بعد ا ز ۳۵ سال بازسازی نکردند یا ورودی فرودگاه را که برگرفته از اون نوع معماری بود به بهانه تعمیرات عوض کردند. اگر هم بخواهند طراحی کنند لابد طراحی سومین حرم اهل بیت را می کنند! یعنی گنبد و گلدسته !
من نمی فهمم این کشورایی که متروشونو این طور ساختن کمبود بودجه نداشتن در ساخت مترو دیگه نه ؟ پس چرا کشوری که روی هم بیشترین ذخایر نفت و گاز دنیا رو داره باید همش لنگ بودجه باشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تا کی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تصاویر زیبایی بود مرسی . فقط جسارتا اون عکس مترو ی نیویورک نیست متروی لندن هست.
در ساختمونهایی که اینجا ساخته میشه ما چیزی به اسم معماری نداریم…
کره شمالی رو یادتون رفت بگید.
کره شمالی متروش دو تا لقب داره:
۱- عمیق ترین متروی جهان
۲-زیبا ترین متروی جهان
کافیه خودتون تصاویرش رو ببینید و لذت ببرید.
سلام مترو مشهد دارای ۴ خط و در حال حاضر یک خط راه اندازی شده و خط ۲ در حال اتمام اس و خط ۳ در حال احداث خط ۴ از سال ۹۷ شروع ب کار خواهد کرد دوستمون گفت خط۵ منو ریل هست