مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه گفت: اگر اتوبوس با چندین مسافر به اندازه یک خودروی شخصی در ترافیک بماند، حمل و نقل عمومی بیمعنا میشود.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از فارس، حمیدرضا ناصری اظهار داشت: حمل و نقل با اتوبوس در شهر شیراز با نزدیک به یکهزار دستگاه اتوبوس انجام میشود.
وی افزود: حملونقل عمومی را از منظرهای مختلف میتوان نگریست چنانکه با توجه به اینکه حدود ۳۵۰ هزار خودرو در شهر شیراز در حال تردد بوده و شبکه معابر محدود است، ترافیک سنگین و آلودگی محیطزیست را شاهد هستیم و حملونقل عمومی با اتوبوس از این نظر میتواند بسیار مهم ارزیابی شود.
این مدیر شهری ادامه داد: از منظر اقتصادی نیز باید توجه داشت که اتوبوسرانی هزینه کمی از شهروندان میگیرد و این موضوع نقش اثرگذاری در سبد هزینههای خانوار دارد.
وی اضافه کرد: برخی خانوادهها مجبور هستند هر روز مسافتهای چند ۱۰ کیلومتری را برای کار، آموزش یا تفریح طی کنند و استفاده از اتوبوس باعث کاهش هزینههای چندهزار تومانی به ۲۵۰ تومان میشود.
مدیر عامل اتوبوسرانی شیراز اضافه کرد: امنیت و آرامش خاطر شهروندان، به ویژه برای خانمها در حملونقل عمومی با اتوبوس، دیگر موضوعی است که بسیار اهمیت دارد.
وی بیان کرد: برای آنکه فضایی را فراهم کنیم که خانوادهها و به ویژه خانمها بدون هیچ گونه حاشیه و مسائل امنیتی در شهر تردد کنند، ۷۴ خط اتوبوسرانی و ۱۱ خط مینیبوسرانی را در تمام شهر گسترش دادهایم و این موضوع اطمینان خاطری برای خانوادهها شده که به راحتی و بنابر برنامه زمانبندی دقیق، سفرهای درونشهری ایمن را انجام میدهند.
نایبرئیس اتحادیه اتوبوسرانیهای شهری کشور در ادامه خاطرنشان کرد: به سبب برنامه زمانبندی دقیق اتوبوسرانی مردم میتوانند روی اتوبوسرانی حساب کنند، چراکه از ۶ صبح تا ۳۰: ۲۱ شب در تمام خطوط اتوبوس در حال فعالیت است.
به گفته وی، اتوبوسرانی شیراز در روزهای تعطیل با ۵۰ درصد ظرفیت در حال خدماتدهی است و به همین دلیل مردم اتوبوسرانی را بهعنوان گزینه نخست در حملونقل خود انتخاب کردهاند و اتوبوسرانی به عنوان حملونقل پایدار و ایمن در شهر شیراز جایگاه با ثباتی دارد.
رئیس ستاد معاینه فنی استان فارس عنوان کرد: در شهر شیراز قیمت تمام شده سفر با اتوبوس حدود ۷۰۰ تومان است و به طور میانگین یکسوم هزینه از مردم دریافت میشود.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شیراز در ادامه گفت: در حوزه ناوگان اتوبوسرانی مشکلاتی نیز داریم که از آن جمله حدود سه سال دولت اتوبوس جدیدی به اتوبوسرانی شهر شیراز اضافه نکرده و این موضوع نوسازی ناوگان را با مشکل مواجه کرده است.
ناصری افزود: در شهر شیراز ۳۵۰ دستگاه اتوبوس فرسوده با عمر بیش از ۱۰ سال داریم که نه در شأن مردم شیراز است و نه میتواند خدمات مطلوب را ارائه کند و آلودگی محیطزیست را نیز در پی دارد که با پیگیریهای انجام شده وزارت کشور قولهایی را در این زمینه داده است.
وی ادامه داد: شهرداری شیراز نیز برای حل این مشکل وارد میدان شد و در سال جاری ۵۰ دستگاه اتوبوس با اعتباری بالغ بر ۵. ۱۷ میلیارد تومان خریداری کرد که به شیراز انتقال داده شده و در آینده نزدیک مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
این مدیر شهری اضافه کرد: ۷۳ دستگاه مینیبوس و ۱۰ دستگاه اتوبوس ۴۵۷ از منابع شهرداری شیراز خریداری شده و در آینده مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
وی خاطر نشان کرد: در ارتباط با نوسازی ناوگان فرسوده با مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز اعتبار بازسازی ۳۵۰ دستگاه اتوبوس فرسوده جذب شد که در این روند ۷۰ درصد هزینه توسط شهرداری و ۳۰ درصد توسط بخش خصوصی تأمین میشود.
ناصری بیان کرد: با وجود تاثیری که این اقدامات در بهبود و ارتقای ناوگان دارد اما آن را کافی نمیدانیم و یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مباحث این است که حملونقل عمومی در شیراز روان باشد و با سرعت مناسب خدمات دهد.
وی با بیان اینکه امروز اتوبوسهای ما در ترافیکهای یک تا یک و نیم ساعته به مقصد میرسند، اظهار داشت: با وجود آنکه امکانات خدمترسانی فراهم شده، نداشتن خطوط ویژه و جمع شدن خطوط ویژه از مشکلات عمده اتوبوسرانی شیراز است؛ چنانکه در تمام کلانشهرهای کشور اتوبوسرانی اولویت شماره یک شبکه معابر محسوب میشود و با دادن فضا، خط ویژه یا خط «بیآر تی» به آن این امکان را میدهند که با سرعت خدمات ارائه دهد.
ناصری بیان کرد: این موضوع در شهر شیراز مغفول مانده و خط ویژهای که در خیابان زند داشتیم با برخی فشارها برچیده شد و در حال حاضر ما در شیراز خط ویژهای را نداریم و اتوبوسها ساعتها در ترافیک هستند.
به گفته وی، این موضوع نهتنها حملونقل عمومی را دچار اختلال ساخته که مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده و خارج از عدالت و عقلانیت است که اتوبوس با خودروهای تکسرنشین در یک ترافیک عبور کنند و این موضوع در هیچ جای دنیا رسم نیست و باعث بیمعنا شدن حملونقل عمومی میشود.
ناصری متذکر شد: ما پنج خط ویژه مصوب داریم که خیابان کریمخان زند، حدفاصل میدان احسان تا باسکول نادر، ابتدای شهرک گلستان تا میدان نمازی، هفتتنان تا میدان ولیعصر و خیابان انقلاب را شامل میشود.
این مدیر شهری عنوان کرد: اتوبوسهای خط ویژه در تمام نقاط قابل بهرهبرداری است و بنا داریم امسال ۵۰ دستگاه اتوبوس دو کابین مجهز برای خطوط ویژه خریداری کنیم که اگر این خطوط ویژه آماده و نردهگذاری شود، این اتوبوسها در آن استفاده میشود.
فعالیت ۵ خط شبانه اتوبوسرانی شیراز
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شیراز و حومه گفت: شبها از ساعت ۳۰: ۲۱ به بعد خطوط شبانه اتوبوسرانی در پنج مسیر شهر شیراز فعال است.
وی افزود: خطوط شبانه مسیرهای پر جمعیت را پوشش میدهد و رضایتمندی مردم از نظر ایمنی، آسایش و کاهش هزینه را در پی داشته است.
ناصری ادامه داد: خطوط شبانه ما شامل پایانه نمازی به شهرک گلستان، پایانه نمازی به بلوار شهید شیرودی، پایانه نمازی میدان گلستان و پایانه نمازی به بلوار عدالت است که از ۳۰: ۲۱ به بعد خدمات ارائه میدهد.
اینا همش وعده و در حد حرفه آقا عمل کن(همش در آینده!!).مشخصه که تا وقتی اتوبوس های قدیمی و کثیف و تو ترافیک و بدون امکانات سرمایش و گرمایش هیچ آدم عاقلی سوارش نمیشه همین طور که خطوط ویژه بدون داشتن اتوبوسها و ایستگاه های مدرن بی آرتی بی معنیه فقط باعث باریک شدن خیابون و ترافیکه.
چطور تو این سه سال توسط دولت برای شهرهای مشهد، تهران ،اصفهان و تبریز و …اتوبوس های نو کولر دار و چپ در مخصوص بی آر تی داده شده! به شیراز ندادن !چون نمایندگان مجلسمون بی عرضه هستن فقط فکر رای آوردن دور بعدی و گسترش حرم و دلخوش به نام سومین حرم اهل بیت.
۵۰ اتوبوس خریداری شده شهرداری فکر کنم از طلا باشه که ۵/۱۷ میلیارد واسش دادن!!میشه هرکدوم ۳۵۰ میلیون واقعا حقیقته؟ فکر نکنم پیشرفته ترین و مجهز ترین اتوبوس های بین شهری ولوو و بنز و…این قیمت باشن!
ایمان جان قیمت ها درستن و الان اتوبوس های بی ار تی هرکدوم یک میلیارد هزینشون هست. شهرهای دیگه از بودجه خودشون به قیمت ازاد رفتن اتوبوس خریدن که متاسفانه تو شیراز اینجور نشد.
سازمان اتوبوسرانی یکی از ضعیفترین ارگان های شهرداریه و هیچ نظارتی بر رفتار رانندگان وجود نداره، ربع ساعت اول مسیر با سرعت ۵ کیلومتر بر ساعت و اخر مسیر با سرعت ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر!
کثیفی اتوبوسها، برخورد نامناسب رانندگان و تبدیل اتوبوس ها به تاکسی طویل از دیگر مشکلات اتوبوسرانیه و هنوز که هنوزه هیچ اقدامی عملی برای اجرای سیتم BMS و AVL انجام نشده.
سرعت بالاتر اتوبوس نسبت به ماشین در مورد اتوبوسهای تندرو هست که مسیر عبوری، ایستگاهها و خود اتوبوسها هم دارای ویژگیهای خاص و بسیار با کیفیت تر از اتوبوسهای معمولی هستند
احیانا منظور این صحبتها که افزایش سرعت ناوگان فعلی و بعضا فرسوده شیراز و منصرف شدن از تجهیز حمل و نقل عمومی شیراز به اتوبوسهای تندرو مثل بقیه کلانشهرها نیست؟؟؟
ضمنا اتوبوسرانی تهران شبانه روزی به شهروندان خدمترسانی میکند، مترو هم تا ۱۰:۳۰ الی ۱۱ شب فعال است، بعد شیراز تا ۹:۳۰ شب؟؟؟ پادگان نظامیه مگه که ۹:۳۰ شب خاموشی بزنند؟؟؟؟تازه اون موقع هست که امنیت شهروندان و وسیله حمل و نقل مطمئن اهمیت پیدا میکنه و دزدان و زورگیران از این خلاء استفاده میکنند…
همیشه میگن “فلان دستگاه اتوبوس خریداری شده و به زودی وارد شبکه حمل و نقل شهری می شود”؛ ولی ما که چیزی ندیدیم. سال پیش برای صدرا هم همین رو گفتن، اما تا الان محقق نشده. چند وقت پیش هم از خرید اتوبوس های جدید در نمایشگاه ماشین خبر دادند که باز تا الان چیزی ندیدیم…..
واسه یکی یکی حرفاش بحث و انتقاد دارم.اصلا چی میگه؟!انتقاد میکنه!برنامه میده! وعده میده!یاهمه چیز و هیچ چیز!آخه تندرو بدون خط ویژه چه جوری امکان پذیره؟اینا رو ولشون کنی فردا پس فردا میگن اتوبوس با قابلیت پرواز وارد خواهیم کرد که بتونه تو ترافیک پرواز کنه!!!من که دیگه از اتوبوس استفاده نمیکنم.بقیه هم همین کارو کنن تا اتوبوسرانی تعطیل شه!
اتوبوس ها خیلی کثیف هستند چرا برنامه نظافت منظم در اتوبوس ها انجام نمیشه؟
درود
نظرات دوستان خیلی سازنده است .
منم چند تا انتقاد و پیشنهاد دارم . اولا متاسفانه وضعیت ایستگاه های اتوبوس بعضا از خود اتوبوس ها اسفناک تره . اگر از طراحیه ایستگاه بگذریم ، به اقلیم شیراز اصلا توجه نمی شه . شیراز ۸۰% روز ها آفتابیه . ایستگاه باید سایه انداز مناسبی داشته باشه . این در حالی هست که تمام ایستگاه ها تا ساعت ۱۱ اصلا سایه اندازی ندارند . ظهر هم به دلیل استفاده از فلز ایستگاه گرمه و نمی شه نشست . بعد از ظهر هم دوباره سایه اندازی نداره .
تازه روز های بارونی هم چون سایه بان و سقف عرض کمی داره معمولا صندلی ها خیس میشه . خوب این چه ایستگاهیه ؟
ضمن اینکه در پایانه نمازی ایستگاه های اتوبوس در بعد از ظهر ها ، قسمت پشب به آفتاب ایستگاه رو شیشه نصب کردن . باید طراح و مجری رو بیارن تو ایستگاه ، بگن ۵ دقیقه پشت شیشه زیر آفتاب بشین ببین چه بلایی سرت میاد .
پیشنهادم در مورد اتوبوس هاست . نمیشه دودکش اتوبوس ها رو به سقف اتوبوس منتقل کنند تا دود اگزوز از سطح تنفس بالاتر بره ؟
از شدن که می دونم میشه ، اتفاقا هزینه ی اندکی هم داره .
از مسئولین خواهش می کنم به این موضوع بدیهی توجه کنند .