مراسم بزرگداشت روز جهانی حافظ در شرایطی شامگاه یکشنبه ۱۹ مهر ۹۳ در جوار آرامگاهش برگزار شد که شهرام ناظری نقدهای جدی را نسبت به نوع مواجهه مسئولان با عرصه فرهنگ مطرح کرد و از هراس برخی مسئولان از حضور در برنامههای فرهنگی و همچنین عدم تخصیص بودجه برای پروژههایی که عنوان «حافظ» داشته باشند و فضای اینچنینی شکل گرفته پیرامون فرهنگ انتقاد کرد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از تابناک، در این مراسم معاون اول رییس جمهور، امام جمعه و استاندار فارس و جمعی از حافظشناسان و حافظ پژوهان داخلی و خارجی و همچنین جمعی از مردم فرهنگ دوست شیراز حضور داشتند، استاندار فارس ضمن خیر مقدم به حضار به مصادف شدن روز حافظ و عید غدیر خم اشاره کرد و سخنانی در باب علیشناسی حافظ گفت.
سپس آیت الله ایمانی، امام جمعه فارس به سخنرانی در باب حافظ پرداخت و از همه جانبه بودن اشعار او که در برگیرنده اشعار عاشقانه تا خداشناسی و مطالب عرفانی و کشف و شهود است گفت و با اشاره به تمجید شعرا و مشاهیر بزرگ شرقی و غربی از حافظ، ترجمه اشعار او را موجب بسط و گسترش و ترویج فرهنگ و هویت ایرانی، اسلامی و انسانی دانست.
وی در آخر غزلی با مطلع: «طالع اگر مدد دهد، دامنش آورم به کف / گر بکشم زهی طرب، ور بکُشد زهی شرف» خواند و متذکر شد که این تنها غزل حافظ است که با حرف «ف» پایان مییابد.
در ادامه این مراسم از خدمات پروفسور جان اسکارچیا، شرقشناس ایتالیایی که دیوان حافظ را به زبان ایتالیایی ترجمه کرده است تقدیر شد و بدلیل عدم حضور او از همسر ایشان برای سخنرانی و تقدیم لوح تقدیر دعوت به عمل آمد.
خانم ماریا اسکارچیا که مدتهاست در زمینه ایران پژوهی و شیعه پژوهی فعالیت دارد، سخنرانی کوتاهی به زبان فارسی کرد و در آخر با گفتن جمله زیبای «فارسی من شکسته شده است، اما احساسم به ایران و شیعه همیشه باقیست» سخنرانی خود را پایان داد و مورد تشویق حضار قرار گرفت. سپس لوح تقدیری توسط اسحاق جهانگیری به وی تقدیم شد.
در ادامه این مراسم معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه «من حافظشناس نیستم، من مهندسی خواندهام و کارم مدیریت است و فقط برای عرض ارادت و احترام آمدهام»، سخنرانی نسبتا طولانی خود را در باب حافظ شروع کرد و در این بین گریزی به زادگاهش کرمان زد و نیز از چند مقوله اساسی در اندیشه حافظ که سر لوحه کار دولت تدبیر و امید است از جمله تقدم عدالت بر عبادت در حکمرانی، درک فرصتها و نوع دوستی و نگاه اعتدالی به زندگی اجتماعی و حتی دین، سخن گفت.
اسحاق جهانگیری در آخر سخنرانیاش قول تکمیل پروژه موزه مشاهیر را که مدتهاست روی زمین مانده در سه سال آینده داد.
و اما در آخر گروه موسیقی سنتی به خوانندگی شهرام ناظری روی صحنه آمد. شهرام ناظری ضمن خیر مقدم به حضار در سخنانی انتقادی گفت: در شرایطی که کسی اهمیتی برای ادب و فرهنگ و هنر قائل نیست، امیدوارم که این مراسم فتح بابی برای قدرشناسی هنر باشد.
او با بیان اینکه فرهنگ و هنر ناموس و هویت ماست افزود: شیراز باید پایگاه فرهنگ و هنر باشد و مسئولان نباید از اینکه در کنسرتهای ما حضور مییابند بترسند. این میزها به کسی وفا نمیکند، از ترس میزتان فرهنگ را رها مکنید و پای فرهنگتان بایستید!
شوالیه موسیقی ایران در ادامه گفت: فرهنگمان را باید حفظ و قوی کنیم، نه اینکه خودمان سر آن را ببریم. بنایی ساخته بودند و در سفر پیشینم به شیراز از من نظر خواستند و من گفتم بهتر بود نامی که برای آن گذاشتهاید، حافظ میبود و مسئولان گفتند اگر حافظ بگذاریم به ما بودجه نمیدهند!
ناظری در آخر با اشاره به تاثیرگذاری عمیق فرهنگی ایرانی گفت: ما هواپیما نمیتوانیم بسازیم و صادر کنیم ولی فرهنگی غنی داریم و باید آن را صادر کنیم.
وی سپس با تشویق پرشور حضار شروع به خواندن آوازی در دستگاه شور کرد و بعد از آن تصنیفی با شعر حافظ سپس تصنیفی در دستگاه بیات ترک و در آخر هم تصنیف معروف اندک اندک را خواند.
«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر میشوند»
«با ورود به این لینک، وارد قسمت بحث آزاد شوید»
مملکتی که تو تلویزیونش هنوز میترسه تصویر ساز رو نشون بده معلومه که مسئولانش هم بخاطر ریا میترسن برن کنسرتی که توش از همون ساز استفاده میشه..
بدون شرح !!!
” شهرام ناظری : بنایی ساخته بودند و در سفر پیشینم به شیراز از من نظر خواستند و من گفتم بهتر بود نامی که برای آن گذاشتهاید، حافظ میبود و مسئولان گفتند اگر حافظ بگذاریم به ما بودجه نمیدهند! “
بابا آخه یه چیزی بگید آدم باورش بشه آقای خامنه ای ، سال ۶۸ ، اجلاس حافظ ، یادمون نرفته ها ….
بخاطر اسم حافظ بودجه نمیدهند !!!! راس میگه بیاد جزییاتشو بگه ببینیم کی بوده کجا بوده ؟
حرف مفت که خرج نداره زدنش
نوشتید تصنیفی در بیات ترک . ما بیات ترک نداریم تو دستگاههای موسیقی . یعنی داریم ولی تحریف شده هست . در اصل بیات زند یا بیات شیراز هست که در زمان قاجار به دلیل خصومتی که با زندیه و شیراز پیش اومد دستگاه تغییر نام داده شد از ترس حاکمان وقت به بیات ترک چون قاجار هم ترک بودن . بهتره حالا ما که شیرازی هستیم بدونیم که اصل و منشا این دستگاه موسیقی کجا بوده و هست .
اینم مطلبی از ویگی پدیا . ببخشید چون مطلب در مورد فرهنگ و موسیقی و حافظ و کلا فضا مناسب بود این موضوع رو عرض کردم
آواز (بیات) زند، که از دورهٔ قاجار به بعد بیات ترک نیز نامیده می شود، از آوازهای چهارگانه دستگاه شور است. عارف قزوینی در دیوانش مینویسد: «بیات زند که بدبختانه بیات ترک معروف است؛ در صورتی که روح ترک از چنین آواز و این آهنگ خبر ندارد و قول میدهم آن را در هیچ یک از ممالک و حتی بادیهنشینهای ترک نخواهید شنید. دور نیست که بعضی از ایرانیان بیگانهپرست در موقع استیلای ترک ها برای اینکه شاید این آهنگ به گوش یکی از سلاطین مغول خوش آمده است از راه تملق آن را به اسم ترک خواندهاند.»
سروش جون مرسی از توضیحات عالی بود
خواهش میکنم دوست عزیز امیدوارم بتونیم با پیشینه هامون بیشتر اشنا بشیم . مثل تاری که خواستگاهش شیراز هست و کشورهای دیگه ثبتش کردن متاسفانه
شیراز باید پایگاه فرهنگ و هنر باشد
حرف دل مردم شیراز که سال هاست با سومین حرم اهل بیت سرکوب میشه و از نام بزرگان فارسی بر بناهای این دیار ممانعت به عمل میاد