تاریخ : سه شنبه, ۶ مهر , ۱۴۰۰ Tuesday, 28 September , 2021

آخرین اخبار

پذیرش بی سابقه ۶۷۹ بیمار مبتلا به کرونا طی یک روز در فارس جای خالی پلیس در فضاهای شهری شیراز عکس: فضای شهری بلوار امیرکبیر زیرساخت بازگشایی مدارس در فارس تامین نشده است ۵۹۰۲ مبتلا به کرونا در فارس جان باختند عکس: پردیس تئاتر نصر، مرداد۱۴۰۰ اقدامی در خصوص تمدید قرارداد بازیکنان فجر سپاسی انجام نشده است معرفی گزینه شهردار شیراز به روزهای پایانی رسید بزرگراه‌های شیراز د‌‌‌‌‌ر مسیر وعد‌‌‌‌‌ه‌های بی سرانجام نام ۱۴ نفر در لیست نهایی انتخاب شهردار شیراز یک تصویر و یک واقعیت تلخ و عجیب از مدیریت شهری عکس: فاز نهایی پروژه بزرگراه کوهسار و تونل دوقلو نیایش هتل شد‌‌‌ن ساختمان جد‌‌‌ید‌‌‌ شهرد‌‌‌اری شیراز محال است فعالیت سامانه بارشی در استان فارس کلانتری در لیگ برتر هم سرمربی ماست ۶۵۰۰ نفر در ۷۲ ساعت گذشته به کرونا مبتلا شدند‌ ویدئو: تبدیل مزارع دیم بالا دست رودخانه کرُ با انتقال آب از آبشار مارگون عکس: استقبال از برادران گرایی شاهکاری به نام تقاطع زیباشهر در بزرگراه کنارگذر شرق کلانشهر شیراز عکس: تقاطع سه سطحی مدافعان سلامت / مرداد ۱۴۰۰

5

تقاطع وحدت و داستان کی بود کی بود من نبودم!

  • کد خبر : 103
  • ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۲

حالا بعداز گذشت هفت هشت‌سال، پروژه به رنگ سیاه آسفالت رسیده و دو لوپ اصلی حذف شده و شکل فیزیکی به‌هم خورده و مشخص نیست که بعد از آنکه روزی افتتاح شد، آن کارآیی را داشته باشد یا نه، اما هنوز هم معلوم نیست چرا اجرای یک تقاطع غیرهمسطح بعد از آغاز عملیات اجرایی بیش از هفت سال مردم را عاصی کرد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، یکی از راهکارهای مورد استفاده مدیران دستگاه‌های مختلف هنگامی که مورد پرسش قرار می‌گیرند، پاس دادن توپ مسئولیت به زمین یک‌دیگر است، اینکه علت تاخیر در اجرای یک پروژه، تعلل چه کسی است و جالب اینکه در نهایت توپ تقصیرات در زمین مردم، می‌نشیند!

پروژه‌های معطل مانده، نیمه‌کاره، کلنگ‌خورده و نخورده را می‌توان در همه شهرها سراغ گرفت، مانند شش پروژه تقاطع غیرهمسطحی که استاندار دولت نهم در فارس کلنگش را به زمین زد و رفت و ضرر کنندگان اصلی در اجرایی و تکمیل نشدن این پروژه‌ها بعد از هفت سال، مردم شهر شیراز هستند و مسافرانی که از کمربندی این شهر عبور می‌کنند.

طی سال‌ها اخیر هر بار از مدیرکل راه و شهرسازی امروز و مسکن و شهرسازی دیروز به‌عنوان متولی اجرا، در مورد این پروژه‌ها سئوال شد، توپ تملکی ساخت و به زمین شهرداری انداخت و هر وقت از شهردار وقت پرسش شد، همان توپ را به زمین مجری طرح شوت کرد.

این‌بار اما در یک بازدید، موقعیتی فراهم شد تا مدیرکل راه و شهرسازی فارس و شهردار شیراز، رودر روی هم، پاسخگوی یک سئوال باشند، سئوالی چندباره پرسیده شده و جواب‌هایی که این‌بار تنها شهردار آن را تکرار کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس در پاسخ به این سئوال که چرا هفت سال و اندی از اجرایی شدن تقاطع وحدت می‌گذرد و هنوز این پروژه کامل نیست، گفت: مشکل اصلی این پروژه، بحث تملک بود، یک معارض متاسفانه بیش از هشت ماه کار را با تعطیلی و توقف مواجه کرد.هوشنگ عشایری اضافه کرد: درنهایت مجبور به پرداخت یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به معارض شدیم!

شهردار شیراز در پاسخ به این سئوال ایسنا که دوسال قبل شهرداری مدعی بود کار تملک پروژه یاد شده، کامل انجام شده است، پس ادعای راه و شهرسازی چیست؟ گفت: آنچه مربوط به تملک اراضی قانونی و سنددار این پروژه بوده، شهرداری انجام داده است.علی‌رضا پاک‌فطرت تاکید کرد: اصولا اگر زمان اجرایی شدن هر پروژه‌ای بیش از حد طولانی شد و پروژه روی زمین ماند، عده‌ای سودجود هستند که مدعی مالکیت می‌شوند.

پاک‌فطرت با بیان اینکه شهرداری هم‌اکنون هم اگر کسی با سند و مدرک ادعایی را مطرح کند، حاضر است که کار را قانونی جلو ببرد اما اینکه جایی سال ۵۳ و ۵۴ زیر آسفالت رفته و جاده شده، حالا کسی می‌آید و ادعای زوری می‌کند،‌ قانون به ما اجازه نمی‌دهد پول مردم را به یک ادعای بی‌اساس بدهیم.

مدیر کل راه و شهرسازی با تصریح اینکه پیمانکار این پروژه ضعف و کاهلی نداشته است، گفت: این پروژه مراحل نهایی را طی می‌کند و تا ۲۰ روز آینده، امیدواریم به بهره‌برداری برسد.عشایری در عین‌حال گفت: متاسفانه همان معارض به همراه دوستانش، یک بخش از مسیر را هم آزاد نکردند و ما مجبور شدیم در طراحی تغییراتی داده و با حذف یک لوپ و اجرا در قالب یک دوربرگردان،‌ کار را تمام کنیم.وی تصریح کرد: در آینده اگر بحث تملک این بخش حل شد، امکان اجرای این لوپ هم وجود دارد.

مدیر کل راه و شهرسازی با تاکید براینکه توافق‌های انجام شده در خصوص این پروژه به زمان قبل از مدیریت وی و شهردار فعلی شیراز باز می‌گردد، تاکید کرد: این توافق به‌نظر می‌رسد توافق خوبی نبوده که شهرداری تملک و راه و شهرسازی اجرا کند، حتی اگر در توافق جای دستگاه‌ها تغییر هم می‌کرد، تفاوتی نداشت، موضوع نوع توافق است.عشایری گفت: این تجربه‌ای بود که باعث شد در فعالیت‌های مشارکتی بعدی، مانند تقاطع جوادیه، به گونه‌ای دیگر با شهرداری محترم تفاهم کنیم که قطعا بهتر خواهد بود.

شهردار شیراز نیز با تایید نظر مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: توجه داشته باشید که در زمان استانداری مهندس رضازاده، توافق برای احداث هفت تقاطع غیرهمسطح در مسیر کمربندی شیراز انجام شد که تنها سه تقاطع آن اجرایی شد و هنوز هم در همین سه‌تا مانده‌ایم.پاک‌فطرت گفت: نمی‌دانم، آقای استاندار فارس می‌گوید شهردار به من مراجعه نکرد، شاید بهتر بود ایشان هم عملیات اجرایی چهار تقاطع باقی‌مانده را شروع می‌کردند، نمی‌دانم چه نیازی به مراجعه شهردار به ایشان است؟

شهردار شیراز در عین‌حال تاکید کرد: همانگونه که مهندس عشایری عنوان فرمودند، باید توافق به شکل دیگری انجام می‌شد، مثلا اجرای کامل صفر تا صد تعدادی از تقاطع‌ها به شهرداری و تعدادی به دولت سپرده و رقابتی ایجاد می‌شد در طراحی، احداث.وی در عین حال گفت: من پیشنهاد می‌دهم الآن هم راه و شهرسازی تا هرجای کار را که می‌تواند جلو ببرد، مابقی را به شهرداری واگذار کند، زیرا بخشی از امور مانند زیباسازی و ایمن‌سازی برای تردد و کلا پروژه‌های درون‌شهری دارای شاخص‌هایی است که شاید چندان با تخصص و نوع فعالیت دوستان در راه و شهرسازی تناسب نداشته باشد.

شهردار شیراز گفت: امروز در ارتباط با پروژه‌هایی نظیر تقاطع وحدت، ضررکننده اصلی مردم و نفع کننده اصلی آن سودجویانی هستند که از آب گل‌آلود ماهی گرفته و بلعیده‌اند.پاک‌فطرت گفت: امروز شاید یکی از وظایف رسانه‌ها، پیگیری اجرایی شدن چهارتقاطع غیرهمسطح باقی‌مانده‌ای است که قرار بود در کمربندی اجرا شود، اگرنه سه تقاطع اجرایی شده دیر یا زود به بهره‌برداری می‌رسد باید تلاش کنیم مابقی کار اما در قاعده‌ای منطقی و علمی، انجام شود.

به گزارش ایسنا، تقاطع غیرهمسطح وحدت، یکی از هفت تقاطع تایید و تصویب شده در سال‌ اول دولت نهم است که قرار بود با مشارکت بین دولت و شهرداری شیراز در مسیر کمربندی این کلان‌‌شهر اجرا شود.از این هفت تقاطع غیرهمسطح تاکنون سه تقاطع اجرایی شده که هنوز دو تقاطع آن کامل نیست و به بهره‌برداری نرسیده و اجرای چهارتقاطع دیگر هنوز آغاز هم نشده است.این در حالی است که عمده مشکل کمربندی شیراز، ناایمن‌بودن این مسیر است که بارها از سوی رسانه‌ها تذکر داده شد.

بخش دیگری از مشکل کمربندی شیراز، امنیت نا مناسب این مسیر به‌دلیل نبود روشنایی کامل است که علی‌رغم پیگیری‌ها و تاکیدات انجام شده،‌ هنوز به‌شکل کامل و مناسب، اجرا نشده است.آخرین وعده برای اتمام دو تقاطع وحدت و خلیج فارس که یکی در شرق و دیگری در غرب کلان‌شهر شیراز، در راستای روانسازی ترافیک تردد خودرو بر روی کمربندی، طراحی و اجرا شده است، آخر بهمن‌ماه سال ۹۱ بود، حال آنکه اکنون شش ماه از این وعده نیز می‌گذرد و هنوز هم این پروژه تکمیل نیست!!

تقاطع وحدت، از جمله پروژه‌هایی است که تکمیل نشدنش در زمان مقرر موجب ناکارآمد شدن چهار پروژه بزرگ و پر هزینه شهری در شیراز شده است.این تقاطع اگرچه مراحل نهایی را طی می‌کند و امکان انتقال ترافیک بر روی آن وجود دارد،‌اما به لحاظ زیباسازی هنوز نیازمند چندین ماه کار است.

>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=103

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.