تاریخ : پنج شنبه, ۲۳ مرداد , ۱۳۹۹ Thursday, 13 August , 2020
0

آشفتگی بصری، هدیه اداره برق به نمای شهری شیراز

  • کد خبر : 1019
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱

نا‌زیبایی‌های بصری یک شهر، تنها نتیجه عملکرد یک سازمان و ارگان نیست. تک تک سازمان‌ها و افراد شهر در این امر مقصرند. سازمانی با نصب یک پلاکارد، سازمان دیگر با نصب چراغ‌های ریسه‌ای به شکل نامنظم و نا‌متعارف، مغازه داری با نصب تابلویی بزرگ و بدقواره بر سردر مغازه‌اش، شهروندی با چسباندن اطلاعیه، شهروند دیگر با نوشتن جمله نامتعارف «منزل مبله…» بر جدول کنار خیابان، فروشنده‌ای با توقف در کنار خیابان و فروش محصولات خود و نمونه‌های بسیار دیگر که بر نمای بصری شهر خدشه وارد می‌کنند.
در این مطلب بخشی از عملکرد شرکت توزیع نیروی برق را بررسی می‌کنیم.
با توسعه روزافزون شهر‌ها، استفاده از انرژی الکتریکی روز به روز بیشتر شده و این امر مستلزم ایجاد شبکه‌های برق رسانی است. در بسیاری از نقاط دنیا و همچنین بعضی نقاط کشور خودمان، شبکه‌های زیر زمینی بدون هیچ گونه اثر بالایی و مخدوش کردن جلوه‌های بصری و احتمالا مشکلات احتمالی سقوط، برای این مقصود انتخاب شده‌اند.
در شهر ما شیراز، شبکه‌های رو زمینی اعم از دکل‌های فشار قوی فلزی و ستون‌های بتونی، وظیفه این انتقال را بر عهده دارند. حال که به ناچار چنین سیستمی برای انتقال در شهر ما انتخاب شده است، لازم است با رعایت تمامی جوانب امر واحترام به شهروندان چیدمان و نوع این تجهیزات مشخص شود. متاسفانه با نگاهی سطحی به پیرامونمان، خلاف این موضوع را مشاهده می‌کنیم.
ستون‌های بتونی کنار هم که بنابر افزایش درخواست انشعاب بر تعدادشان افزوده شد. دکل‌های برق فشار قوی نیز به همین ترتیب. حال آنکه با یک آینده نگری می‌توان در ابتدای طراحی، تجمیع این دکل‌ها را در یک دکل و احتمالا از نوع تلسکوپی در نظر گرفت.
کابل‌های انشعاب گرفته شده از این دکل‌ها و ستون‌ها نیز با بی‌سلیقگی هر چه تمام‌تر از نقطه‌ای به نقطهٔ دیگر متصل شده‌اند.
پایه‌های روشنایی خیابان‌ها به جز پایه‌های موجود در بولوار شهید چمران که در سال‌های اخیر تعویض شده‌اند همگی به شکلی زمخت و خشن، مردگی و خستگی را به شهروندان القا می‌کنند.
شدت روشنایی و تمیزی چراغ‌های خیابان‌ها نیز متناسب با موقعیت استفاده از آن‌ها نیست و کارایی آن‌ها را کمتر کرده است.
در تصویر زیر فونداسیونی را می‌بینید که پس از حدود شش ماه هنوز پایهٔ روشنایی آن نصب نشده است. محل این پایه در بولوار پر تردد شهید مدرس است.
4

استفاده از ستون‌های بتونی به عنوان پایه روشنایی در سال ۱۳۹۲ در مقابل طرح‌هایی همچون پایه‌های روشنایی بولوار شهید چمران!

2

استفاده از سه دکل فشار قوی در کنار هم در نقطه‌ای توریستی از شهر: کوهپایه و دروازه قرآن:

3

انشعابات بیشمار و نا‌منظم از یک پایه:

1

مطالب اشاره شده تنها نمونه کوچکی از موارد موجود است که همه ما در رفتو آمد‌های روزمره خود با آن‌ها مواجه هستیم. تغییر این موارد تنها برنامه ریزی و اراده می‌خواهد. امید است با دید متفاوت مسئولین شرکت توزیع برق، شاهد تغییر در موارد فوق و شهری زنده‌تر و زیبا‌تر باشیم.

با تشکر از دوست عزیز، غلامحسین لاری برای ارسال این مطلب

>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=1019

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. البته امین جان همه جای جهان به طور گسترده از سیستم توضیع هوایی استفاده میشه ولی همینطور که گفتی بد سلیقگی ……!!!
    داخل امریکا ستون فشار ضعیف بتونی ندارن دیگه همش شده چوبی
    این بی نظمی های انشعاب گرفتن هم کاملا باهات موافقم میتونن انشعاب هایی که میخوان بدن به خونه ها مغازه ها از شبکه زیر زمینی استفاده کنن

  2. یک پیشنهاد تکراری و مهم برای مدیر سایت
    هراز چندگاهی مسایل مهم و ساده شهروندی از جمله صرفه جویی در مصرف آب و برق و.. مسایل ترافیک رو به وسیله نمودار عکس و آمار و … به هممون تذکر و یادآوری بکنید خیلی خوب میشه چون این سایت خیلی بازدید کننده داره و با موضوع سایت هم متناسب هست
    با تشکر فراوان

  3. امین جان
    پیوستن استان فارس به خلیج همیشگی فارس رو تبریک میگم اگه امکان داره مسیر اتصال و اسم بندری که به فارس پیوسته رو اعلام کنید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.