عدم اجرای طرح ترافیک در شیراز و یکی به نعل زدن و یکی به میخ زدن شهرداری و نیروی انتظامی در سال گذشته در شیراز موجب شد تا نردههایی که برای تفکیک مسیر عبور خودروهای عمومی در خیابان کاشته شده بود اکنون بدون استفاده شود و طی روزهای گذشته این نردهها بهعنوان حصاری در جوار پیادهروها کاشته شده است .
به گزارش شیراز ۱۴۰۰ و به نقل از ایرنا، کاشته شدن نردههای آهنی در جوار پیادهروها موجب شده تا پیادهروهای خیابان زند شیراز به قفسی آهنی تبدیل شود که هر کس درون آن افتاد باید بهناچار حاشیه نردهها را بگیرد تا روزنی بیابد و خود را نجات دهد.
هرچند این اقدام شورای ترافیک و شهرداری شیراز در نگاه اول با نیت ساماندهی عبور و مرور انجام شده و بهزعم شهردار شیراز جان تازه به خیابان زند میدهد و عبور رهگذران از مسیرهای خطکشی شده و گذرگاههای مجاز را ساماندهی میکند اما عدم اجرای همه زیرساختها ازجمله تعبیه ایستگاههای اتوبوس در جای مناسب، خطکشی پیادهروها و گذرگاهها، استقرار نیروی پلیس برای هدایت شهروندان، استفاده از شب رنگ و هدایتگر مناسب برای راهنمایی عابران در ساعات شب مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.
اغلب شهروندان بهویژه سالخوردگان، معلولان، زنان و کودکان هنگام عبور از عرض خیابانهای نردهکشی شده با مشکل مواجه هستند و نردهکشی خیابانها را به قفسی تشبیه میکنند که مردم در آن گیر افتادهاند.
روستاییان و شهروندانی که از شهرهای اطراف و روستاهای استان فارس یا سایر استانها به شیراز آمدهاند نیز در این زمینه به علت عدم آشنایی با عبور و مرور شهری با مشکلات مضاعف مواجه هستند.
شهروندان شیرازی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا این پرسشها را مطرح میکنند که چرا طرح ترافیک بدون مطالعه اجرا شد؟ چرا طرح پس از مدت اندکی متوقف ماند؟ چرا نردههای فلزی در خیابانها گذاشته شد؟ چرا نردهها جمعآوری شد؟ چرا پیادهروها اکنون نردهکشی شده است؟ چرا شیراز عرصه آزمونوخطا برای مدیرانی است که هنوز تسلط کافی بر مدیریت شهری ندارند؟
روابط عمومی شهرداری شیراز پیشتر در خبری که در اختیار رسانهها قرارداد به نقل از شهردار شیراز یادآور شد که پس از پایان عملیات روکش بولوار زند تردد خودروها و عابران پیاده این مسیر نیز ساماندهی خواهد شد.
علیرضا پاکفطرت در این زمینه گفته بود :با توجه به اینکه این بولوار یک محور تاریخی محسوب میشود از این حیث دارای شرایط خاصی است لذا تلاش میشود که با انجام یک آسفالت مناسب و خطکشی در این مسیر، جان دوبارهای به این خیابان تاریخی داده شود.
وی اظهار کرد: تفاهمنامه همکاری بین راهنمایی و رانندگی و شهرداری شیراز با هدف ساماندهی ترافیک در محورهای مختلف کلانشهر شیراز به امضای طرفین رسیده است.
او افزود: نردههایی که سال گذشته با مصوبه شورای ترافیک استان در بولوار زند نصب شده بود جمعآوری و با رنگآمیزی مجدد بهطوریکه همخوانی بهتری با کاربری جدید آن داشته باشد در حاشیه پیادهرو نصب و حرکت عابران پیاده ساماندهی و هدفمند خواهد شد.
شهردار شیراز افزود: با توجه به محدودیتهایی که در این مسیر اعمال شده، دوربینهای نظارت تصویری هرگونه تخلف را ثبت و ماموران پلیس راهور نیز با متخلفان برخورد قانونی خواهند کرد.
هنوز در این زمینه اظهارنظری از سوی فرماندهی انتظامی استان فارس یا پلیس راهور راهنمایی و رانندگی ایراد نشده و گذاشتن نردههای فلزی در حاشیه پیادهروها از سوی این کارشناسان مورد تحلیل قرار نگرفته است.
رییسکل دادگستری استان فارس در گفتوگوی خبری با خبرنگاران از اجرای ناقص طرح ترافیک و گذاشتن نردهها و سپس برداشتن آن و شروع بیمطالعه طرح ترافیک و سپس توقف آن انتقاد کرد و آن را بیتدبیری شهرداری، بیتدبیری نیروی انتظامی و بیتدبیری همه مسوولانی دانست که در اجرا و توقف این طرح دخیل بودهاند.
دکتر ذبیحالله خداییان در این زمینه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت: اگر گذاشتن نردهها و اجرای طرح ترافیک مصوبه شورای ترافیک استان بوده پس چرا اجرای آن متوقف شد، چرا قبل از اجرای طرح شرایط نیروی انتظامی برای تامین پارکینگهای مناسب در خارج از محدوده طرح مورد توجه قرار نگرفت، پاسخگوی اینهمه هزینهای که برای نصب و جمعآوری نردهها و تابلوهای محدوده طرح ترافیک شده چه کسی خواهد بود؟
وی اضافه کرد: بدون شک روش اجرای طرح و گذاشتن و برداشتن نردهها و آزمونوخطا در خیابانی که هرروز هزار نفر در آن آمدوشد میکنند روش درستی نبود و اکنون نیز باید مطالعات کافی برای کاشتن نردهها در پیادهروها انجام گیرد.
رییسکل دادگستری استان فارس خاطرنشان کرد: شهرداری در این طرح کارهایی کرد که موردپذیرش نیروی انتظامی نبود، توجیهات نیروی انتظامی هم موردپذیرش شهرداری نبود، مردم نباید در بگومگوهای دستگاهها دچار آسیب شوند، مطبوعات و رسانهها حقدارند که این موارد را نقد کنند و تذکر دهند.
خداییان گفت: دستگاه قضایی ناهماهنگی بین دستگاهها را نمیپذیرد و در این زمینه مدافع حقوق عمومی جامعه و مدافع حق مردم است .
حجتالاسلام سید رسول محمودآبادی بازرس کل استان فارس نیز در این زمینه با انتقاد از عملکرد شهرداری شیراز گفت : ما از عملکرد شهرداری دفاع نمیکنیم و معتقدیم اگر طرحی قرار است اجرا شود باید همه مطالعات پیرامون آن انجامشده باشد.
وی ادامه داد : قطعا این اقدامات درستی نبود و مردم را به زحمت انداخت و باعث شد که اعتماد عمومی مردم به مسوولان دچار آسیب شود و البته هزینههایی نیز انجام شد که مسوولان باید پاسخگوی آن باشند.
درهرحال امید است کاشتن نردههای فلزی در حاشیه پیادهروها با مطالعه کافی انجام شده باشد و شهرداری و نیروی انتظامی و شورای ترافیک در این زمینه هماهنگیهای لازم را انجام داده باشند و اینطور نباشد که یکی دو ماه دیگر باز نردهها جمع شود و نردههای فلزی از سر ناچاری در این پیادهروها کاشته نشده باشد .
اتفاقا خیلی خوب شده کاری به زیباییش ندارم
اینجوری از هرجا که خاستن یدفعه نمیپرن وسط خیابون
بعد چی شده دلسوز روستایی ها شدید!!!
خوب بفرمایید اینجارو مثل دهات درست کنن که یه وقت احساس غربت نکنن!!!
اگه می خواستن می تونستن به شکلی که در بلوار چمران نرده پیاده رو گذاشتند، نرده کشی کنند ولی خون اهالی چمران و نیایش رنگی تره
ضمن اینکه کلا تو شهرسازی، بجای سواره اولویت با پیاده است نه محدودیت، برای عدم عبور شهروندان از هرجای خیابان هم احتیاج به فرهنگ سازی هست نه قفس کشی و تخریب دید بصری قدیمی ترین خیابان شیراز که ربطی به دهات و شهر هم نداره دوست عزیز
مثل اینکه قوه قضاییه و زیر مجموعه هاش دل خوشی از شهرداری ندارند!
*************
بهتر که نرده ها جمع شد
***********
مسدود نمودن ورودی ساحلی غربی از میدان الم نیز موجب انتقال ترافیک به میدان نمازی شده است …
انتقال نرده ها به کنار پیاده رو طرح بسیار خوبیه!
خبرنگار ایرنا بهتره به جای انتقاد، فکر فرهنگ سازی باشه…این خبرنگار به جای اینکه دلش واسه مردم بسوزه بهتره به فکر قانون و ترویج فرهنگ شهروندی باشه.
محل عبور عابران که خط عابر پیاده باشه، در نرده ها تعبیه شده ولی ظاهرا این خبرنگار انتظار داره این نرده ها نباشن تا مردم هر جا دلشون خواست عبور کنند!
مهم سودی بود که به جیب پیمانکار نرده ها رسید
من با این طرح موافقم چون مشکل فرهنگی داریم.خط زرد این ملت از روی بلوکم رد میشن خنده دار نکنه فکر کردین با این دهاتی هایی که میان توی شهر میشه اروپایی رفتار کرد اینجا لندن نیست یاذتون نره
امین جان به نظرت با این امکانت این مردمدادم میشن
نمونش میان خیابان ها دو بانده مثل ملاصدرا با پلاستیک های زرد قرار دادن که حکم یک دیوارو داشت اما انقدر دور زدن و از روش رد شدن که داغون شد
گاهیی رویایی فکر نکنیم باید واقعیت رودید
اگه جرایم سختگیرانه بگیرن یه چیز میگیم به نظر من لازمه بلوک یا دیوار اهنی من موافقم خودت به عکس توجه کن این پیر زن روستایی به نظرت میدونه خط کشی چی هست حتی خیلی از خود ما شهر نشین ها هم رعایت نمیکنیم
خاک بر سر مسئولان که اکثرشون دهاتی هستن . شیراز عزیمون رو دادیم دست دهاتی ها . آخه مصلی نژاد بچه دهاتی کیه و چی میدونه از شهر و مشکلات شهر . آوردنش اینجا که بعدا پست بالاتری بهش بدن . تازه پشت مله هم حالا اومده جزء شیراز . وگرنه ما آقای پاک فطرت رو هم شیرازی نمیدونیم . چونکه به هر حال تفکراتش روستایی هست و به درد همون پشت مله میخوره .
برید ببینید تبریز طرح ترافیکشو چطور شروع کرده شما هم همون کار را انجام بدید تا حداقل بیت المال اینجوری هدر نرده
تبریز ؟!
چی باید بگیم؟؟؟واقعا چی باید گفت؟
توو شیراز و البته کل ایران همه میشینن کنار گود و می گن لنگش کن
اصلا چرا با مدیرکل دادگستری یا بازرسی که خودشو پر از دغدغه هستن مصاحبه کردن؟؟
این محور داره آسفالت می شه و نرده هاش جمع شده
انگار کسی نمی بینه!!!!!!!
جای تشکرشونه؟؟