مدیر کل پزشکی قانونی استان فارس گفت: متاسفانه فارس همچنان با اختلاف قابل توجهی نسبت به استان دوم، در صدر جدول آمار تلفات جادهای کشور، قرار دارد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، سعید غلامزاده در حاشیه مراسم بهرهبرداری از مرکز پزشکی قانونی بخش بیضاء شهرستان شیراز، گفت: فوت یک هزار و ۱۵۰ نفر بر اثر سوانح ترافیکی در مدت ۸ ماه، تامل برانگیز بوده و نیازمند توجه بیشتر به رفع تمام علل بروز حوادث است.
غلامزاده همچنین گفت: پزشکی قانونی استان فارس در بخش کمیسیونهای تخصصی پس از تهران در رتبه دوم قرار دارد و سال گذشته ۱۱۷ هزار پرونده قضایی و ۱۰۷ هزار معاینه را انجام داده است. وی گفت: سازمان پزشکی قانونی با بهرهگیری از نیروهای متخصص در راستای کشف حقیقت و اجرای عدالت نظرات کارشناسی خود را براساس اصول علمی، قانونی و شرعی با دقت نظر و سرعت به مراجع ذیصلاح اعلام میکند. غلامزاده به اهمیت فعالیت پزشکی قانونی و تحولات در این مجموعه بر اساس علوم روز و تحول در حوزه وقوع جرائم اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون گامهای بلندی در راستای تامین اهداف علمی مورد نیاز در این مجموعه برداشته شده است. وی در همین راستا به فعالیتهای آزمایشگاهی در پزشکی قانونی اشاره و اضافه کرد: استان فارس در بخش فعالیتهای آزمایشگاهی از استانهای مرجع در کشور محسوب میشود.
کارشناسان هنگام بروز تصادف همه علل حادثه را اعلام کنند
رئیس کل دادگستری استان فارس نیز در این باره تصریح کرد: در بروز سوانح و حوادث رانندگی، همواره راننده مقصر نیست، کارشناسان هم نباید تنها به اعلام یک علت از علل بروز تصادفها، آن هم صرفا تخلف راننده، اکتفا کنند. ذبیحالله خدائیان در این مراسم گفت: کارشناسان متعهد هستند که هنگام بروز حوادث جادهای، تمام علل و عوامل موثر بر حادثه را اعلام کنند.
رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه طی هشت ماه منتهی به آذرماه امسال، یک هزار و ۱۵۰ نفر بر اثر حوادث و سوانح جادهای در این استان فوت کردهاند، این آمار را هشداری جدی دانست و تاکید کرد: فوت این تعداد انسان یعنی ۱ هزار و ۱۵۰ خانواده داغدار، یعنی خانوادههایی که سرپرست خود را از دستدادهاند، یعنی بروز مشکلات روحی و عاطفی برای بخشی از جامعه. نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس با اشاره به اینکه گاهی برخی دستگاهها و مسئولان در بروز این حوادث و سوانح جادهای و ترافیکی، مقصر هستند، گفت: به محض وقوع تصادف تمام نگاهها متوجه پلیس میشود در حالی که متولیان راهها و سازندگان خودروهای فاقد استاندارد نیز ممکن است بیتقصیر نباشند.
خدائیان به وجود نقاط حادثهخیز در جادههای استان و همچنین رعایت نشدن استانداردهای لازم در ساخت خودروها اشاره و خاطرنشان کرد: در صورت اثبات سهلانگاری مسئولان در بروز حوادث جادهای و ترافیکی باید با عامل یا عاملان، برخورد قانونی شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش و اهمیت پزشکی قانونی در تحقق عدالت در دستگاه قضایی اشاره و اضافه کرد: دستگاه قضایی در اجرای وظیفه مهم و ذاتی خود که همانا اجرای عدالت، احقاق حق و ابطال باطل است به همکاری متخصصان سایر علوم از جمله پزشکی نیاز دارد که مطابق قانون این امر مهم توسط پزشکی قانونی انجام میشود.
رئیس شورای قضایی استان فارس تصریح کرد: برای آنکه قضات بتوانند در بسیاری از پروندهها حکم صادر کنند، نیازمند نظر کارشناسی و علمی پزشکان هستند، همانطور که در پروندههای متعددی نظر علمی و کارشناسی پزشکی قانونی در کشف یک قتل و شناسایی متهم اصلی به صورت مستقیم تأثیرگذار بوده است.
متاسفانه نه فرهنگ رانندگیمون خوبه نه جاده های استانمون
اصلاح نقاط حادثه خیز باید در اولویت وزارت راه و شهر سازی باشه .
متاسفم……
با اینکه فرهنگ و درک رانندگی در ایران بسیار ضعیفه ، اما راه وشهرسازی فارس و دیگر نهاد ها بی تقصیر نیستند…..
همه باید با همکاری و تعامل این وضعیت اسفبار و فاجعه را از میان برداریم….
در ضمن بهتره راه وشهرسازی فارس با این همه منت و دک و پز، یکم به خودش بیاد و وضعیت کمربندی شهر رو بهتر کنه…
در طول سال عده زیادی اونجا جان میدن، حالا هر علتی اونجا دخیل باشه، بدون شک پای راه وشهرسازی هم وسط هست…..
برای شهری مانند شیراز که جزو بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای ایرانه و پایتخت جنوب ایران نامیده میشه، درست وزیبنده نیست که کمربندی شبیه جاده های روستایی داشته باشه…. فکر نکنم آسفالت کردن یه زیرگذر ۷ ساله و حاشیه کمربندی، باعث بشه راه و شهرسازی ورشکست بشه…
متاسفانه نبود جاده های مناسب در استان و رانندگی بد مردم این شرایط خیلی بد رو پیش اورده باید ۱۰۰%جاده های استان تعریض بشه
قابل توجه آقای استاندار که میگن وضعیت راههای استان امیدوار کننده هست.
متاسفانه در استان فارس عامل انسانی یکی از مهمترین عوامل تصادفات شهری و جاده ای است.
مشخص است که ماشین های و جاده های غیر استاندارد و دهها عامل دیگر را می توان در زمره عوامل تصادف ذکر کرد ولیکن من (در مقایسه با دیگر استانها) در استان فارس و بخصوص در شهر شیراز عامل انسانی را بسیار پر رنگ تر دیده ام. رانندگانی که قوانین را رعایت نمی کنند و آماده بحث و دعوا و … و زیر پا گذاشتن حقوق دیگران هستند.
در این میان نقش نیروی انتظامی مرتبط با راهنمایی و رانندگی می تواند بسیار مهم باشد ولیکن یا از آنها خبری نیست و یا بسیار کمرنگ است. استفاده از وسایلی مانند دوربین های آشکار و پنهان و داوطلبان معتمد جهت گزارش دادن رفتارهای غیرقانونی رانندگان متخلف به پلیس و …که در کشورهای دیگر بسیار مهم است در ایران و این استان وجود ندارد.
روزها و هفته ها می گذرد ولیکن اثری از پلیس در خیابان ها دیده نمی شود در حالی که رانندگان متخلف بسیار نسبت به وجود پلیس حساس هستند و با دیدن آنها خود را کنترل می کنند. پس چرا پلیس وجودش کاملا غیر محسوس است و چرا از دوربین ها و دیگر وسایل کنترل ترافیک استفاده نمی شود؟ تعداد رانندگان متخلف متاسفانه آنقدر زیاد است که چندین برابر حقوق پلیس و هزینه دوربین و غیرو در روزهای اول هر ماه تامین میشود.