ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردیبهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز
جالبه !
جدا از این که قشنگ نیست با معماری فضای اطرافش هم همگونی نداره و باعث بر هم خوردن فضای بصری اون منطقه میشه
این حرف من به معنی تایید این اثر بی هویت نیست ، از این منظر جالبه که تنها چیزی که برای مجریان طرح مطرح نبوده بُعدِ اقتصادی طرح هستش .!
پسا پسا پسا مدرنه. نمیدونم، این روزا عجیب بودن بیشتر از زیبا بودن مطرحه. حا لا شاید بگین اول زیبایی رو تعریف کن . . .
استاد مهرداد ایروانیان همیشه طرح های منحصر به فردی داشتن. اگه این المان شمال شیراز رو به دست ایشون بسپارن مطمئنم طرحی تلفیقی از معماری مدرن و معماری باستان و حتی معماری مذهبی رو به زیبایی تمام طراحی میکردن. پس این نابغه ها به چه در این شهر قراره بخورن که شهرداری سراغشون نمیره؟؟؟ نگاه به مشهد کنید چه المان سازی و زیباسازی انجام دادن. اولین حرم اهل بیت هم هستنا !!!
زیباست دم استاد ایروانیان گرم
امیدوارم مجری پروژه این طرح را اجراکنه
دقیقا کجای ملاصدرا قراره اجرا بشه ؟
اطلاع ندارم امین جان
این پروژه توسط شرکت سرمایه گذاری سپهر اجرا میشه همونی که تو عفیف آباد هم تجاری سپهر داره میسازه وابسته به بانک صادرات هست آدرس شرکت هم خیابان ارم جنب مدیریت صنعتی. بنده خودم مشاور املاک دارم با این شرکت هم زیاد کار کردم این پروژه هم دقیقا جای بانک صادرات تو ملاصدرا اجرا میشه که الان تخریب شده اطلاعات کامل عکس ها و پلان ها رو هم دارم اگه خواستید.
یه کاره به یاد ماندنی هم تو خیابون ارم با این شرکت داریم انجام میدیم کاره استاد ایروانیان هست ایشالا تا عید شروع به ساخت میکنیم
عطاران
آخه چرا ملاصدرا ؟!!! خیلی شلوغه
مهندس ایروانی اساسا به این دلیل مشهور شده که با پول کارفرما واسه خودش یه اثر هنری سازه ای خلق میکنه! حالا اینکه بعدا این بنا چقدر مناسب شرایط کارفرما یا محیط اونجا باشه اصلا واسش مهم نیست. مهم اینه که بعد از پایان کار ایشون چندتا عکس ازش می گیرن و به آلبوم نسبتا مفصل کارهای هنریشون اضافه میکنن.
دوستان علاقه مند میتونن با ایشون تماس بگیرن و این رزومه کاریشونو ببینن.
متاسفانه اکثر طرح های ایشون هم کمترین هماهنگی با محیط ایرانی و آب و هوای این اقلیم رو نداره و صرفا عکس های قشنگی ازش در میاد.
(ناگفته نماند که اشکال اصلی از ایشون نیست، صاحب کار باید عاقل باشه و پولشو دست چنین افرادی نسپاره!)
دقیقا .. طراحهای آقای ایراوانیان اساسا با روح فضای اطرافش هماهنگی نداره . حتی میشه گفت بی قواره هستن و همین بی قواره بودن اون رو چشم نواز میکنه . بعد از یه مدت کوتاه بی روح میشه . فقط مجمتع هفتخوان به لطف نور پردازی در شب کار چشمگیری هست
امیر علی جان
اگه امکان داره از طرح ها و امکانات پروژه ملاصدرا و ارم نکاتی رو در سایت قرار دهید . با تشکر
سلام
یه ساختمون تقریبا روبروی مخابرات ولیعصر دارن می سازن نمای خاصی داره و به کارای ایروانیان میخوره طوری که هر کسی رد میشه ناخودآگاه نگاش به این ساختمون میفته
کسی نمیدونه چه ساختمونی هست؟
اون مجتمع تجاری ژنوم هست که چند وقت پیش افتتاح شد، طراحی اون رو هم آقای امتیاز انجام دادن
مرکز تجاری چی هست؟
ما که هر وقت از جلوش رد شدیم بسته بوده!!
آقای امتیاز همونی هستن که فست فود نمک رو طراحی کردن؟
میشه توی یه پست طرح های اینچنینی شیراز رو نمایش بدین؟
بله بابک جان بزودی…
مجتمع هم تجاری داره هم پزشکی
امین جان
فکر کنم ژنوم مجتمع پزشکی باشه
تجاری هم داره امیرجان
پس یعنی قراره ملاصدرا حداقل تا یک قرن دیگه هم به همین صورت باقی بمونه!!!نمیدونم چرا توی شیراز این خیابونای باریکی رو که دیگه جوابگو نیست همچنان حفظ میکنن و بدتر دو طرفش ساختمونای انچنانی هم بالا می برن!!!
درود
در مورد نقدی ( اگر اسمش رو خوشبینانه ، نقد بگذاریم . وگر نه طبق معمول ما ایرانیان غرغر کردنه ) که دوستان در مورد کار مهندس ایروانیان دارند ، باید اذعان کرد هیچ کدام از صحبت های شما عزیزان صحیح نیست . هر چند شخصا بعضی از کار های مهندس ایراوانیان رو صرفا به عنوان مخاطب نمی پسندم ، اما در مورد این پست باید به دوستی که گفته بود با فضای اطرافش همگونه نداره ، باید عرض کنم : مگه فضای اطراف این ساختمان دارای هویت خاصیه ؟ مگه مثلا مثل بافت قدیمه ؟ مگه همین الانش یکی از بی هویت ترین خیابان های شیراز ملاصدرا نیست ؟ در مورد دوستی که صرفا گفته بودن عجیب بودن ملاکه ، باید عرض کنم : در یک شهر هر ساختمانی باید عرصه ی نمایان شدن داشته باشه . البته موضوع اینه که در شیراز اصلا چنین عرصه ای تعریف نشده . به هر حال یک اثر معماریه که یا میتونه با مخاطبش ارتباط بر قرار کنه یا نمی تونه . ولی نمیشه گفت زشته یا بده . این موضوع در مورد کل آثار مهندس ایروانیان هم صدق می کنه . ایشون هم پارک حاشیه ای چمران رو طراحی کردن ، هم ورودی شیراز از طرف اصفهان ، هم هفت خوان و هم جا های دیگه ای . ما ها با بعضی آثارشون ارتباط بر قرار می کنیم و خاطره می سازیم و با بعضی شون نه . همین . ضمنا قطعا استفاده از کلمه استاد برای ایشان زیاده روی و کم ارزش کردن این کلمه است . ایشان قطعا مهندس خوب و مشهوری هستند . اما آیا میشه به افرادی نظیر فرمانفرمایان ، هوشنگ سیحون ، کلانتری و …. گفت استاد و به مهندس ایروانیان هم گفت استاد ؟
با تشکر
دوست عزیز
به نکته خوبی اشاره کردید در مورد استفاده بیجا از کلمه “استاد” برای مهندس ایروانی.
اما در مورد زشت و زیبای طرح ها هیچ صحبتی نبود چرا که سلیقه افراد متفاوت است.
منظور من در مورد کارایی طرح های ایشون بود و البته هماهنگی با منطقه. مثالی از کار ایشون اینکه مثلا دیوار یکی از مجتمع های مسکونی طراحی ایشون فقط شامل چند میله بود! که بعد از ساخت، ساکنین از امنیت چنین طرحی ناراضی بودند! یا مثلا طرح چمران ایشون علاوه بر اینکه از نظر بصری زیبا نیست، نیاز به یک دفترچه ۲۰۰ برگ برای توضیح مفاهیم پشت طراحی داره! (خوشبختانه همچین دفترچه ای وجود داره!)
مثلا در قسمت های سنگ های عظیم الجثه ایشون با تقلید از طرح های اروپایی که روی سنگ ها خزه و گلسنگ رشد می کند و “حجم سبز” میشود طراحی رو انجام دادن و با توجه به اینکه آب و هوای شیراز خشک است چنین چیزی هیچگاه اتفاق نیوفتاد. و امروز سنگ های خشن همچنان خودنمایی می کند و برای دیوار نویسی چشمک می زند!
در مورد تناسب هر طرح با محل ساخت، ممکن است که شیراز دارای تعریف دقیقی از تناسب و معماری نباشد اما عملا امکانات ساخت و محدودیت های اجرایی، تمامی ساختمان ها را به یک سبک رسانده است. حالا اگر یک ساختمان اینچنین بدون تناسب با محل ساخته شود، شاید که زیاد به چشم بیاید اما به همان میزان نامتناسب و “چشم خراش” است.
سلام
از کجا میشه این دفترو تهیه کرد؟
دقیقا اطلاع ندارم،اما می توانید با دفتر مهندس ایروانی تماس بگیرید. قطعا نسخه ای برای تبلیغات و امانت خواهند داشت.
خاطرم هست دفترچه ای که تدوین شده بود توضیحاتی در مورد معنای اشکال میداد. در آن دفترچه گفته شده بود که کل چمران به ۴ قسمت بهار تابستان پاییز و زمستان تقسیم شده (به ترتیب از سمت شرقی چمران (زرگری)) و بنا به موقعیت نمادهای دیگری هم اضافه شده مثل هجوم آهن به طبیعت یا آسیاب آبی و … و سایر توضیحاتی که اگر نباشند از نظر بصری و معنایی، طرح بی مفهوم و ناهنجار است.
در واقع طراحی منظر پارک حاشیه ای بلوار چمران، ۵ فصل داره نه ۴ فصل، که از سمت زرگری، شامل اینها است: کودکی – بهار – تابستان – پاییز – زمستان
دروازه ورودی پارک هم در همان سمت زرگری بوده و با تعریض زیرگذر چمران به ابیوردی به حاشیه زیرگذر رفته… در گوشه چپ این دروازه ۵ نوار مورب از جنس ۵ نوع سنگ با رنگ های مختلف بکار رفته که بیانگر ۵ اتفاقی است که قرار بوده مخاطب با آن درگیر شود…
المانهای کودکی در نزدیکی رستوران والا عبارت بودند از کتاب و قلم، عینک، نمای نقاشی کودکانه بصورت ساخته شده از بتن، سرسره های بتنی…
۳ مشکل این پارک حاشیه ای، یکی همین عدم درک اکثر موتیف ها و مفاهیم بکار رفته، در صورت عدم اطلاع قبلی مخاطب است و دیگری هم عدم انطباق قسمتهایی از طراحی با بستر بود که به مرور از میان رفت… مثل همان عینک یا گلخانه ای در مکان آن الان روگذر چمران به قصردشت در حال اجراست یا تخته سنگ های روی برکه مردابی بعد از والا که پل فلزی رویش انداختند…
مشکل سوم و مهم، عدم نورپردازی مناسب در شب است
با وجود مشکلاتی که ذکر شد، اما اگر منصفانه نقد کنیم، محاسن این کار و دقت به جزئیات حتی کف سازی قابل تامل است و از جمله فعالیتهای تقریبا قابل قبول ایشان است، که در صورت نورپردازی مناسب از کف(uplight)، بیشتر به چشم خواهد آمد مانند جداره همجوار دروازه قرآن طراحی شده توسط ایشان که بعد از نورپردازی دگرگون شد…
اما مشکل من با پروژه ملاصدرای شان، همان اغتشاش نماهای این خیابان و کمک این پروژه به اغتشاش بیشتر است. اتفاقی که در سال های ابتدای فعالیت در مورد ساختمان روبروی سینما سعدی مرتکب شدند و تیرآهن های بیرون زده از ساختمان کاملا به محوطه شلوغ و پر اغتشاش آن مکان و آلودگی تصویری آن دامن زد و هیچگاه حتی از طرف شهروندان هم جالب توجه نبود و مورد توجه و قبول واقع نشد
نکته منفی اینجاست که بدانید همین مهندس ایروانیان به جداره و نمای شهری در پروژه هایی اهمیت داده یعنی میداند که باید با شرایط بستر طراحی کرد، اما در ملاصدرا به اغتشاش و آلودگی بصری خیابان کمک کرده…
نمونه توجه به نمای شهری هم طراحی کمتر شناخته شده اما قابل قبول و متفاوت ایشان در ساختمان بانک صادرات نبش چهارراه مشیر است.
آنچنان در بستر نشسته که اگر کسی نداند، متوجه نمی شود که نمای سختمان بانک صادرات جدید است و متعلق به محله قدیم نیست
در طراحی نمای این ساختمان از نمای ساختمان روبروی خود ساختمان سمت چپ و ابتدای خیابان داریوش تبعیت شده و بجای طراحی مشوش، حتی به نوع و ابعاد آجرهای ساختمان روبرو توجه شده و نمایی کاملا همگن با منطقه و بافت تاریخی سنگ سیاه طراحی شده که حتی کاربرد نمادین المان و عنصر قدیمی بادگیر هم در نمای آن قابل توجه است…
اگر آن ساختمان طراحی ایشان را ندیده بودم، بیشتر برایم قابل قبول بود که چرا اینهمه دور افتاده اند، اما اکنون باورش کمی سخت است که ندانسته طراحی کرده باشند…
دوست عزیزی که صحبت از عدم کیفیت نماهای ساختمانی این خیابان صحبت می کنند کاملا حق دارند.اصلا یکی از تمرین های طراحی شهری، بزرگنمایی و عکاسی از همین نمهاهای شهری ناهمگون و تلاش برای بهبود کیفیت بصری شهری است، که نمونه کاملا مشوش آن همین خیابان ملاصدرا است.
توضیح به دوست عزیزمون اینکه هر خیابان نباید حاوی نماهای ارزشمند باشد تا مشمول توجه به کیفیت نماهای شهری شود. این حق مردم است که در تمام خیابانهای شهر خود احساس آرامش و راحتی کنند نه اینکه تشویش و استرس زندگی شهری و آلودگی تصویری شهر را بیشتر کند.در حالی که الان خیابان ملاصدرا تبدیل به ویترین نماهای ساختمانهایی شده که هر کدام ۲ سال مد شدند و روی بورس بودند و کنار رفتند و حاصل آن فقط اغتشاش بیش از حد این خیابان شد…
پس همین الان باید شروع به کاهش آلودگی تصویری این خیابان(و حتی خیابانهایی مثل زند) کرد نه در صورتی که نمای خاص و ارزشمندی در آن بود…
ضمنا با عزیزان موافقم که لفظ استاد مشمول افرادی چون جنابان میرمیران و سیحون و… هستند که به معماری ایرانی خدمت کردند و یا افرادی چون جنابان سامی، حشمتی و حتی شاید کاشف و … که هسته معماری شیراز بودند و شیراز را به جایی رساندند که برخلاف اکثر شهرهای معروف ایران، غالبا معمار پذیر نبوده، معماران داخل استان حرفی برای گفتن داشته و پایتخت نشینان در طراحی های شهری آن دخل و تصرفهای محسوس نسبت به معماران محلی نداشته و شاهکارهایی از خود معماران محلی استان که اکثرا شاگردان همین اساتید بودند خلق کردند. حتی اگر خود بنده یا دیگران از لحاظ عقیدتی با بعضی از این اساتید زاویه ای داشته باشند، تاثیر آنها بر معماری ایران و شیراز غیر قابل اغماض است و اساتید واقعی آنها هستند.
نکته اینکه هر بنایی ارزش معماری ندارد و فقط صرفا توسعه کمی شهر است اما معماری های شهر شیراز اکثرا مرهون زحمات همین اساتید قدیمی و پرورش معماران امروز داخلی است تا نسلی چون جناب ایروانیان و … البته با نهایت احترام
۲ نکته مهم
۱- اقای ایروانیان با کپی برداری و طرحهای ناهمگون با فضای شهری فقط اسم در کرده و ایشان از اجرا تقریبا چیزی نمیدانند و متاسفم برای متوولیانی که پولشان را به ایشان میدهند
۲- متاسفم که هنوز شهرداری مجوز تجاری میدهد مرم شیراز در هوای الوده دارن خفه میشن تا کی؟ باز هم مجوز تجاری؟
باز هم افتضاحی دیگر بر گرده منظر شهری . مشخص نیست چه کسی اجازه ساخت این طرحهای ناهمگون را می دهد . مشخص نیست تا چه زمان شیراز باید تاوان این به اصطلاح طراحان نوین را بدهد که هیچگونه مقهومی را دنبال نمی کنند و همچون ملا نصرالدین در کنار انشایش . اینها هم کنار طرح هایشان باشند و برای مردم توضیح دهند که این به اصطلاح طرح چه معنی ای دارد . البته اگر معنایی داشته باشد .
متاسفانه شهر شیراز در قبضه معمارانی افتاده که محیط شهری مردم را به صخره گرفته اند . از دسته بیل و آهن زنگ زده گرفته تا دستمال و … بر نماهای شهری آویزان می کنند و کسی نیست که جلوی این ها را بگیرد . روز به روز چهره شهرمان را خرابتر و نازیباتر می کنند . امیدوارم روزی بساط اینها از نظام شهری جمع شده و مجالی برای مابقی طراحان باز شود.
با سلام خدمت مدیریت عزیز سایت
مگر رسانه ی شما آزاد نیست؟ پس چرا پیام قبلی من را تائید نکردید؟
ممنون میشم اگر به حق انسانیت و آزادی بیان احترام بگذارید و پست منو تائید کنید.
دوست عزیز معنای رسانه ازاد این نیست که هر حرفی درش زده بشه پاسخ شمارو بزودی از طریق ایمیل براتون ارسال میکنم
به نظر من طرح خیلی زیباست هیچ ایرادی هم نداره هیچ معماری خاصی هم در اطرافش نیست که بخواد با اون هماهنگی داشته باشه هرچی هم باشه از اون مغازه تعطیل شده کنارش که چند ساله داخلش شده مثل میدون جنگ بهتره! امیدوارم دوستان با غرض نظر نداده باشن ولی در کل طرح خوبیه چرا یه خیابون مدرن نداشته باشیم با طراحی مدرن معماری سنتی سر جاش مدرن هم سر جاش این چه ایرادی داره ! امیدوارم ایشون همچنان بتونن به طراحیشون ادامه بدن روز به روز هم معمارای مثل ایشون بیشتر بشن تا خلاقیت و ایده های متفاوت ببینیم من که شخصا منتظرم ساختمون رو وقتی تموم شد ببینیم چون شاید حد اقل نا زیبایی های ملاصدرا رو که دوستان نگرانش هستند زیبا کنه
هرجای جدید و زیبایی که در شیراز وجود داره،کار مهندس ایروانیانه،قبول ندارید؟
بولوار چمران،فلکه اطلسی،پیاده روی جلوی استانداری(از ستاد به سمت گاز)،پیاده روی جلوی حافظیه و تالار حافظ ،دروازه قرآن،هفت خوان(که هر کس وارد شیراز می شه می گه این ساختمونه چیه؟؟؟ ) ،موزه نساجی، فست فود دیوال تو قصردشت،باغ راز توو بولوار شاهد و……
خدا که نیست! معماره! بعضی طرح هاش هم بد در میاد…. حتی خدا هم چیز بد ساخته (آدم هایی مثل ما)
چرا ما ایرانیا گل های سرسبدمونو پرپر می کنیم؟ چرا یکی هم که داره یه چیز جدید و ایده ی جدیدی ارائه میده می گیم طرح می دزده،کاسبی می کنه،شارلاتانه،پارتی بازی می کنه و کار می گیره… از هزارتا معمار دیگه ای که توی شهر ساختمون ساختن (فقط بساز بفروش) یا خیلی معمولی،انصافا بهتر نیست؟؟ اگه ایروانیان نبود و بولوار چمران و دروازه قرآن و جاهای دیگه ای که نوشتم نبود بهتر بود یا الآن که هست؟ اگر کسی حرفی برای گفتن داره،بره بهتر از باغ راز بسازه و نظر کارفرماهارو جلب کنه کارفرماها که همشون خر نیستن! جسارت ایروانیان قابل تحسینه.
پیاده رو جلوی حافظیه قسمت شمالیش کار مهندس پیروی هست
باسلام، من شیرازی نیستم ساکن تهرانم. علاقه مند به هنر و لی تحصیلات و تخصصم صنعتی هست هفته پیش به شیراز سفری داشتم. با بنای سحر انگیز رستورانهای هفت خوان که برای صرف شام رفتم به قدری تحت تاثیر قرار گرفتم که هیچ بنایی را به اون زیبایی هارمونی و متحورانه ندیده بودم خدا رو شاهد می گیرم اگر تعریف نباشه با اینکه کار کلیدی و جانشین و هماهنگ کننده اداره ای هستم که ۲۰۰ نفر پرسنل داره حاضرم با تمام وجود شاگردی این هنر مند واقعی رو کنم. ایشون رو نمیشناسم ولی با تمام وجود خدارو شکر می کنم که این هنر مند عزیز رو به ماداده و حاضرم سرتعظیم در برابر هنر و توانایی ایشون فرود بیارم. انسانهای نو آور همیشه مشکلات زیادی داشتن چون افراد امثال من درکی از آینده که در دستان هنرمندان بزرگ خلق میشه ندارن…
خلاقیتی در آن دیده نمیشود. بیشتر شبیه یک نقاشی است یا آرم خودرو ، اما برای جلب نظر عوام بد نیست. بعضی از معماران ایده ای برای سرپا نگه داشتن طرح خود ندارند !!! – یک طراح سازه