تاریخ : پنج شنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۰ Thursday, 6 May , 2021

آخرین اخبار

عکس: آخرین روند ساخت تونل نیایش عکس: بیمارستان پشتیبان کرونا، ورزشگاه شهید دستغیب وعده افتتاح ورزشگاه ۶ هزار نفری شیراز در خرداد مرگ ۳۶ استان فارسی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا دولت تعهدى براى اینکه بخواهد واکسن رایگان بدهد، ندارد عکس: ادامه ساخت بزرگراه کوهسار / فروردین ۱۴۰۰ عکس: پیشرفت پروژه پردیس سینمایی جوان / فروردین ۱۴۰۰ تامین، راه اندازی و نصب تجهیزات در خط دو مترو شیراز آغاز شده است شاخص شمار بستری بیماران کرونایی در فارس شکست وعده عجیب ایجاد بزرگترین آبنمای شیراز در نزدیکی فلکه کوزه گری عکس: تکمیل فاز ۲ و ۳ پیاده راه سلامت چمران ثبت یک نمره منفی در کارنامه فوتبال فارس شب تلخ شیراز با ۵ کشته در ۲ حادثه رانندگی عملکرد جالب و مشابه شهرداران فعلی و سابق شیراز در کلنگ زنی طرحهای تفریحی کاهش ۷۸ درصدی بازدید از اماکن تاریخی فارس اعلام محدودیت های جدید کرونایی اصناف در شیراز ورود ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید شهری به شهری و باز هم نمره مردود شهرداری در ساخت المانهای نوروزی عکس: کاخ اردشیر بابکان افزایش ۱۰۴ درصدی تردد در جاده‌های فارس

6
پیشرفت ۳۰ درصد با گذشت بیش از ۹ سال؛

تکمیل بزرگراه لار-جهرم-بندرعباس نیازمند ۱۴۰۰میلیاردتومان اعتبار

  • کد خبر : 44151
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵

 طرح ملی چهارخطه لار- جهرم- بندرعباس با بیش از ۹سال آغاز عملیات اجرایی همچنان با میانگین پیشرفت فیزیکی کمتر از ۳۰درصد در حال اجراست که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی لارستان فارس برای تکمیل این بزرگراه به ۱۴هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از ایرنا، تکمیل و بهره برداری بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی و استراتژیک در جنوب کشور همواره از دغدغه ها و خواسته های جدی مردم منطقه جنوب ، مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس و شهرستان لارستان بوده است.

در کنار اهمیت و استراتژیک بودن این جاده ترانزیتی، وجود پیچ ها و پرتگاه‌های خطرناک ، گردنه های هراس انگیز و همچنین کم عرض بودن بخش وسیعی از مسیر پرترافیک حدود ۴۰۰ کیلومتری لار- جهرم – بندرعباس، این محور را تبدیل به قتلگاهی برای مسافران و رانندگان کرده و خانواده های زیادی را طی سالیان متمادی قربانی و داغدار کرده است و حتی به عنوان یکی از خطرناک ترین محورهای جنوبی کشور نیز از آن یاد می شود.

 شاید بتوان به کشته شدن ۱۵ نفر در طول یک ماه(تیرماه ۹۸) به عنوان غم انگیزترین و دردناک ترین حادثه رخ داده این مسیر نیز اشاره کرد.

این محور ترانزیتی و پرتردد اما ناایمن اگرچه در حوزه جغرافیایی دو استانفارس و هرمزگان است اما به گفته مسئولان و متولیان امر و وزارت راه و شهرسازی مرکز ثقل و نقطه اتصال شمال به جنوب کشور نیز محسوب می شود که تردد روزانه و ترافیک سنگین تریلرهای حامل مواد سوختی و غذایی در این مسیر از مناطق مختلف کشور خود گواهی بر این مدعاست.

محور لار – جهرم- بندرعباس کوتاه‌ ترین ، بهترین و در صورت بهره برداری و تکمیل چهارخطه شدن آن مناسب ترین مسیر برای دسترسی به بندرهای جنوبی و جزایر قشم و کیش و مسیری امن برای تردد حجم انبوه خودروهای سنگین حامل مواد سوختی به سمت مناطق جنوب خواهد بود.

به گفته مسئولان و براساس آمارهای روزانه، از بندرعباس در روز بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ تریلی حامل سوخت و مواد غذایی به سمت استان فارس و مرکز کشور بارگیری می‌شود یعنی در هر ساعت حدود ۲۰ تریلی بارگیری و در این مسیر تردد می‌کنند.

درخواست مردم و رانندگان برای تکمیل بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس

عباس، یکی از رانندگان تریلی حامل بار سوخت از خوزستان به سمت بندرعباس بود که از مسئولان و متولیان امر در وزارت راه و شهرسازی درخواست کرد فکری اساسی برای اتمام و تکمیل طرح چهار خطه این محور مهم و شریانی کنند.

وی معتقد است که این جاده تنها متعلق به استان فارس و یا یک شهرستانی همچون لارستان و جهرم نیست بلکه بسیاری از هموطنان  به ویژه مناطق جنوبی کشور از مزایای چهار بانده شدن این مسیر و ایمنی این جاده مهم بهره مند خواهند شد.

امیر راننده مجرب و البته عیال وار یک خودروی سنگین حامل مواد بهداشتی از اصفهان به سمت بندرعباس نیز حدود سه سال است که در این محور مشغول فعالیت است.

او می گوید: طی سال های اخیر به واسطه کار و شغلم مسیرهای زیادی در کشور رفته ام و جاده های خطرناک دیگری را نیز طی کرده ام اما به جرات می گویم یکی از شلوغ ترین و سنگین ترین جاده های ترانزیتی در کشور به لحاظ ترافیک انواع خودروهای سبک و سنگین همین مسیر جهرم- لار تا بندرعباس است.

وی می گوید: یکی از دغدغه ها و مشکلات اساسی در این محور علاوه بر عرض کم جاده، کمبود محسوس علائم راهنمایی و همچنین نبود شانه های مناسب برای توقف است که این امر تا حدود زیادی منجر به خستگی و خواب آلودگی راننده می شود.

این راننده خودرو سنگینن می گوید بارها حتی بالای نیم ساعت در این مسیر پرتردد ده ها خودرو سبک به صورت زنجیروار پشت سرم معطل شده اند.

او بیان کرد: این معطل شدن ها و خستگی های مفرط راننده خودروهای سبک در این مسیر که ناشی از چهار خطه نبودن جاده است بارها منجر به بروز تصادفات و حوادث ناگوار در این محور شده و خود شاهد برخی از این  تصادفات خطرناک و خونین این مسیر بوده ام.

یک رانننده پژو ۴۰۵ که همراه با خانواده و خسته از طولانی بودن و ترافیک سنگین مسیر در زیر یک درخت کُنار ، مدت کوتاهی را به استراحت و توقف حوالی روستای ده فیش بخش جویم لارستان می گذراند از سخت گذر بودن محور لار – جهرم بندرعباس سخن گفت و اذعان کرد: رانندگی در این مسیر بدون توقف چندبار ممکن نیست.

وی البته علاوه بر ناایمن بودن و عرض کم جاده معتقد بود که کیفیت آسفالت این مسیر نیز نامناسب است و همین امر موجب بروز تصادفات و البته سبب خسارت مالی به خودروها در طول این محور می شود.

۲۰ کیلومتر از سمت لار- جهرم زیر بار ترافیک می رود

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان ابراز امیدواری کرد که بر اساس پیش بینی پیمانکاران حدود ۲۰ کیلومتری از مسیر لار به سمت جهرم ظرف یک سال آینده زیر بار ترافیک رود.

حسن شبانی در مصاحبه با ایرنا عنوان کرد: بر اساس پیش بینی و برآورد انجام شده حدود ۱۰ کیلومتر از این مسیر ظرف سال جاری تا اوایل سال آینده زیر بار ترافیک خواهد رفت.

وی بیان کرد: مسئولان استانی و شهرستانی از جمله استاندار فارس، نماینده مردم شهرستان های لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی و همچنین فرماندار ویژه لارستان بارها پیگیر تسریع و شتاب بخشی این محور بوده اند و رایزنی های لازم نیز با کمک استاندار و نماینده مردم با برخی مقامات کشوری و وزارت راه و شهرسازی برای افزایش میزان اعتبار این طرح انجام شده است.

شبانی گفت: قرار است تا پایان امسال مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال از محل تبصره ۱۹ ماده ۵۶ از سوی بانک ملی ایران برای تسریع و شتاب بخشی این پروژه ملی تخصیص یابد.

وی ادامه داد: البته رایزنی های لازم با بخش خصوصی و حتی خیرین برای کمک به اجرای این طرح ملی و استراتژیک انجام شده است.

پیشرفت ۳۰ درصد با گذشت بیش از ۹ سال

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین در حالی از ۱۴ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه سخن گفت که با گذشت بیش از ۹ سال مجموع کلی پیشرفت فیزیکی پروژه به ۳۰ درصد نرسیده است.

همچنین بر اساس اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با تزریق این میزان اعتبارات محدود و با توجه به شرایط حاکم و محدودیت منابع دولتی همچنان سالها باید برای بهره برداری و تکمیل این محور منتظر ماند.

شبانی می گوید: اعتبار تخصیص یافته و پیش بینی شده در بودجه سال جاری برای این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون حدود ۴۰ درصد آن ابلاغ شده است.

بر این اساس چنانچه سالانه همین میزان اعتبار برای این پروژه در نظر گرفته شود و حتی با تخصیص کامل آن حدود ۲۳ سال طول می کشد که این طرح چهارخطه پایان یابد.

وی طول کل مسیر لار- جهرم – بندرعباس را حدود ۳۸۶ کیومتر عنوان کرد و گفت: ۵۳ کیلومتر در حوزه راه و شهرسازی جهرم حدود ۲۰۵ کیلومتر در حوزه شهرستان لارستان و مابقی نیز در حوزه راه و شهرسازی هرمزگان است.

فازبندی بزرگراه لار- جهرم- بندرعباس در پنج قطعه

شبانی اضافه کرد: این طرح هم اینک در پنج قطعه در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی کل محور در هر قطعه متفاوت است اما میانگین کلی پروژه حدود ۳۰ درصد است.

وی با بیان اینکه هم اینک چهار شرکت پیمانکاری و در قالب پنج قطعه در این طرح ملی مشغول فعالیت هستند، گفت: قطعه اول حد فاصل سه راهی زرین دشت- تونل وحدت به طول هفت کیلومتر و با تعهد شرکت پیمانکاری زیدون کوش در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بیش از ۴۵ درصد است.

شبانی می گوید: قطعه دوم نیز از تونل وحدت و دسترسی‌های طرفین آن به طول ۲ کیلومتر توسط  شرکت پیمانکاری زیدون کوش و قطعه سوم به طول ٢۴ کیلومتر حدفاصل سه راهی منصور آباد به سه راهی آب باریک با تعهد شرکت پیمانکاری جهاد نصر فارس در حال اجراست که میانگین پیشرفت فیزیکی این قطعه بسیار پایین و کمتر از پنج درصد است.

وی همچنین قطعه چهارم این محور را شامل محدوده گردنه بریز به طول ۱۰ کیلومتر توسط شرکت پیمانکاری راه کوهپایه بویر عنوان کرد و گفت: این قطعه نیز با ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست.

شبانی ، قطعه پنجم این پروژه را شامل دو فاز از تقاطع بنارویه تا ابتدای گردنه بریز به طول ۱۹ کیلومتر و همچنین  روستای بریز تا گردنه دارابی به طول ۱۱ کیلومتر از سوی شرکت پیمانکاری آب و خاک ذکر کرد که با پیشرفت ناچیز حدود سه درصد وارد فاز عملیاتی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین میانگین پیشرفت فیزیکی تونل وحدت را نیز بالای ۵۵ درصد عنوان کرد و گفت: یکی از موانع اساسی در کنار کمبود اعتبار برای شتاب بخشی در اجرای این پروژه ملی احداث همین تونل بوده است.

شبانی گفت که حدود ۳۰ کیلومتر از سمت لار به بندرعباس نیز به مناقصه رفته اما در عین حال معتقد است که این قطعه پیشرفت فیزیکی مناسبی تاکنون نداشته و پیمانکار نیز رغبت چندانی به دلیل کمبود اعتبار برای شتاب بخشی اجرای طرح ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان همچنین میزان اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این ۳۰ کیلومتر را افزون بر ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=44151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ۲۳ سال!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.