تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

19

گره کور تقابل مجتمع های تجاری و ترافیک شیراز

  • کد خبر : 38391
  • 28 آذر 1397 - 1:35

سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: ساخت مجتمع های تجاری در سالهای اخیر در شیراز رشد بسیار چشمگیری داشته تا جایی که بنابر اعلام برخی مسوولین تعداد واحدهای تجاری شیراز به حدود ۵ برابر میزان مورد نیاز رسیده است. مجتمع های تجاری ساخته شده دارای مقایس های بزرگ، متوسط و کوچک هستند که هرچند تقریبا در نقاط مختلف شهر پراکنده شده اند اما بی تردید اقبال به ساخت این مجموعه ها در نقاط مرغوب و به اصطلاح “بالاشهر” بیشتر است.

به موازات ساخت و سازهای تجاری در سطح شهر شیراز، پروژه های مختلف عمرانی نیز ساخته شد تا بلکه مرهمی باشد بر درد ترافیک شیراز که گویی این ساخت و سازها چندان مرهم مناسبی برای این معضل نبوده و صرفاً مانند مسکنی موقت عمل کرده است.

یکی از دلایل عدم موفقیت ساخت طرحهای عمرانی در شیراز را می توان عدم رهاسازی حریم این طرحها و ساخت و سازهای تجاری در نزدیکی و کنار آنها دانست تا شاهد افزایش روز افزون ترافیک، عدم کارآیی پروژه های ساخته شده و در نهایت بر باد رفتن میلیاردها تومان هزینه صرف شده برای طرحهای عمرانی شیراز باشیم. برای اینکه این مثالها ملموس تر باشند به چند نمونه از ساخت و سازهای جدید و در دست اقدام اشاره می کنیم که یا موجب تشدید ترافیک خواهند شد و یا باعث گره های ترافیکی پس از افتتاح می شوند:

مصیبتی به نام زیرگذر زرگری!

یکی از قدیمی ترین زیرگذرهای شیراز در محل تقاطع خیابان قصردشت و بلوار زرگری ساخته شده که به زیرگذر زرگری معروف است. این زیرگذر تا قبل از این و بدلیل تداخل چندین مسیر و پوشش دادن تنها ۲ مسیر از یک سو و وجود چندین مدرسه در حاشیه زیرگذر دارای ترافیکی کلافه کننده در ساعات پیک ترافیکی روز است که گاهی صف ترافیکی آن به چند صد متر می رسد.

حال با توجه به این شرایط مسوولان شهری اقدام به صدور مجوزی برای چندین واحد تجاری، مسکونی و هتل در حاشیه و یا نزدیکی این زیرگذر کرده اند.

۱ – مجتمع تجاری و هتل ضلع شمالغربی زیرگذر زرگری

این مجتمع که مراحل پایانی ساخت را طی میکند با طرح گنبدی شکل خود از ساختمانهای متفاوت شهر شیراز است که به گفته سازندگان دارای چند صد واحد پارکینگ است. اما آیا همین تعداد پارکینگ میزبان چند صد دستگاه خودرو نخواهد بود؟ بی تردید با تکمیل و افتتاج این ساختمان بر حجم ترافیک چهارراه زرگری افزوده خواهد شد، به خصوص اینکه این طرح دقیقا در کنار مدارس مورد اشاره قرار دارد.


۲ – مجتمع درحال ساخت در ضلع جنوب غربی زیرگذر زرگری

چند هفته ایست که سازه فلزی فولادی توجه عابران و رهگذران را در ضلع جنوب غربی زیرگذر زرگری به خود جلب می کند. کاربری این پروژه مشخص نیست، اما هرچه هست با توجه به ابعاد و اندازه ساخت و محل قرار گیری آن که دقیقا در حاشیه و رمپ زیرگذر قرار دارد می تواند تاثیر زیادی در قفل شدن ترافیک این زیرگذر در آینده داشته باشد.

۳ – مجتمع تجاری نبش کوچه ۱۱ زرگری

یکی از ایراداتی که به ساخت زیرگذر ستارخان گرفته می شود، علاوه بر عدم وجود مسیر دسترسی از خیابان شهید رادفر ( بیمارستان دنا ) به ستارخان و چهارراه زرگری، ترافیک همیشگی مسیر جنوب به شمال زیرگذر این تقاطع به سمت چهارراه زرگری است که به نظر می رسد دلیل این مشکل عدم تملک ساختمان های موجود در سمت راست مسیر و عقب نشینی نکردن آن است که تداخل مسیر خودروهای وارد شده از زیرگذر و بلوار ستارخان به بلوار زرگری باعث بروز این مشکل می شود که ساخت و سازهای تجاری خطی و توقف های دوبله در پایین تر نیز مزید بر علت شده است.

حال با این وضعیت بغرنج، شهرداری شیراز مجوز ساخت یک مجتمع تجاری دیگر در بلوار زرگری بین تقاطع ستارخان و زیرگذر زرگری را داده است تا نشان دهد درآمدزایی حاصل از عوارض ساخت و سازهای تجاری اهمیت بیشتری از توجه به مشکلات ترافیکی و برنامه های بلند مدت شهری دارد. این پروژه در نبش کوجه ۱۱ زرگری درحال ساخت است و بی تردید تاثیر بسیار مخربی بر ترافیک مسیر خواهد داشت.

مجتمع تجاری نبش کوچه ۱۱ زرگری

 

۴ – مجتمع تجاری جنب تقاطع ستارخان

در محل رمپ خروجی بلوار ستارخان به سمت بلوار زرگری و در مسیری باریک یک مجتمع تجاری بزرگ دیگر درحال ساخت که می تواند ترافیک کلافه کننده فعلی ستارخان را به مصیبتی بزرگ تبدیل کند. وضعیت فعلی مجتمع نگین در کوی وحدت را تصور کنید. توقف چند لاینه خودروها در روبروی مجتمع در بلواری عریض که شبها و به خصوص آخر هفته ترافیک چند صد متری ایجاد می کند، حال همین وضعیت را برای بلوار ستارخان با عرض کمتر، ترافیک بیشتر و مسیر منتهی به رمپ باریک تقاطع ستارخان تصور کنید و سعی کنیم به این سووال پاسخ دهیم که دلیل صدور مجور این مجتمع با توجه به موقعیت قرارگیری آن و ترافیک سنگین فعلی چیست؟ پیوست های ترافیکی این پروژه آیا تهیه شده و یا صرفا به دلیل دریافت سود عوارض ساخت، مجوز ساخت این پروژه داده شده است؟

مجتمع تجاری جنب تقاطع ستارخان

این ۴ پروژه طرحهایی هستند که محدوده ای کوچک در نقطه مرکزی شهر که دارای ترافیکی نسبتا سنگین است واقع شده و با افتتاح این طرحها بی تردید وضعیت ترافیک بسیار بحرانی خواهد شد. صد البته این وضعیت در دیگر نقاط شهر تکرار شده و یا درحال تکرار است. برای نمونه مجتمع ساخته شده در کوی وحدت و مجموعه ای که روبروی آن درحال ساخت است و یا مجتمع تجاری بزرگ در خیابان عفیف آباد و سایر طرحهای ریز و درشت دیگری که در جای جای شهر بدون درنظر گرفتن مشکلات ترافیکی آنها درحال تکمیل هستند.

تمام این طرحها نشان می دهند که مسوولان شهری در حال ارایه مجوز به مجتمع تجاری برای درآمدزایی هستند و توجهی به مشکلات پیش آمده ناشی از ساخت و سازهای اینچنین نداشته، ندارند و نخواهند داشت!

در پایان ذکر این نکته ضروری است که مطلب منتشر شده انتقاد در خصوص رویه اشتباه شهرداری در ارایه مجوزهای تجاری در نقاط مختلف شهر بدون توجه به معضلات ترافیکی آن است و قطعا حمایت از سرمایه گذاران باید مورد توجه مسوولان شهری قرار گیرد.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=38391

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. اون مجتمع ضلع جنوب غربی یک مجتمع تجاری اداری در ۱۲ طبقه است که توسط رویال ساختمان اریا در حال ساخته که در لینک زیر با پروژه زرگری مشخصه
    http://arc.co.ir/index.aspx?pageid=135&p=1

  2. پشت صدور مجوز این مجتمع عا رانتهای کثیفی وجود داشته است

  3. مجتمع شماره دو کاربری ان تجاری و هتل هست . پروژه های فوق تعداد پارکینگ قابل ملاحظه ای دارند که میتوانند مشکل پارک در زرگری و ستارخان رو حل کنند . مجتمع تجاری تفریحی سعدی هم پارکینگ خوبی دارد و مشکل پارک در خیابان عفیف اباد خیلی بهتر خواهد شد .

    • دوست عزیز همین خودروهایی که میخوان وارد پارکینگ بشن خودشون باعث ایجاد ترافیک میشن. ضمن اینکه خیلیها وسط و کنار خیابان خودرو رو پارک میکنن میرند

      • خب نمیشه که بخاطر این موضوع ساخت و ساز نکرد مشکل ترافیک شیراز ادمین جان بیشتر واحد های صنفی کوچک و مغازه های تجاری کنار خیابان ها و فرهنگ بد مردم هست که نه میخوان پول پارکینگ بدن و هم میخوان دقیقا شده چهار دوبل جلوی مغازه مورد نظرشون بایستن واحد های تجاری مشکل نیستن شما خیلی نگران ترافیکی یکم به مطب های پزشکی مرکز شهر گیر بده اونجا که دیگه پاساژ نیست به نظر من این بیمارستان ها و مطب های پزشکان شده بلای جان شیراز

  4. در هر صورت وضعیت خیلی بهتر از الان خواهد بود که ماشینها دوبله و سوبله در زرگری و ستارخان توقف میکنند .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.