یکی از دشواریهای اجرای طرحهای عمرانی در کلانشهرها، مشکلاتی است که برای شهروندان، در طول مدت اجرا، به لحاظ تردد، سر و صدا و نازیباییها و … ایجاد میشود. اما برداشته شدن گامهای نو در فعالیتهای مهندسی، نوید افزایش سرعت، کاهش هزینه و کاهش گرفتاریهای شهروندان را میدهد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از ایسنا منطقه فارس، طی سالهای اخیر شاهد بهکارگیری تکنولوژیهای جدیدی در اجرای سازههای مهندسی در شیراز بودهایم، مانند پروژه پل چمران که علیرغم تمام دشواریها با استفاده از شیوههای جدید پلسازی و دستگاههای مدرن، بدون ایجاد محدودیتهای ترافیکی و … بتنریزی عرشه یک پل به طول حدود یک کیلومتر اجرا شد.
امروز هم در حوزه سویل قطار شهری، شاهد نوآوریهایی در ساخت ایستگاه هستیم که در ایران بیش از ۲ مورد سابقه اجرا ندارد. راهی برای آنکه بدون تخریب خیابان، امکان اجرای تونلهای دسترسی، احداث سازههای مورد نیاز و گالریهای مد نظر وجود داشته باشد.
این موضوع وقتی از اهمیت بیشتری برخوردار میشود که قرار باشد بدون ایجاد خلل در روند ارائه یک خدمت، فضای مناسب برای خدمتی جدید فراهم شود.
اقدام قطار شهری شیراز برای احداث ایستگاه وکیل که در نقطهای بسیار حساس به واسطه قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی و فرسوده شهری و دارای ترافیک سنگین تردد، خانههایی با استحکام کم و بناهایی با ارزش تاریخی احتمالی، از نگاه صاحبنظران علم مهندسی، کاری در خور بوده است.
به گزارش ایسنا، تاکید شورای اسلامی شیراز برای احداث ایستگاه وکیل در حالی به یک مصوبه ختم شد که فاز دوم خط یک قطار شهری شیراز مراحل احداث تونلها را طی کرده و به مرحله ریلگذاری هم رسیده بود. اما ضرورت ایجاد یک دسترسی مناسب برای بازار وکیل بهعنوان یک مرکز تجاری، توریستی و تسهیل دسترسی به بافت تاریخی و خصوصا حرمین شریف، ضرورت اجرای این پروژه را توجیه میکرد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز، سهشنبه ۳۰ آذر و در حاشیه بازدید معتمدان و اعضای شورای بازار از روند اجرای پروژه ایستگاه وکیل، به خبرنگاران گفت: این پروژه سال ۸۷ و بهدلیل هزینههای بالای تملک و اجرای طرح و مشکلاتی که میتوانست به اختلال در ترافیک شهری و دشواریهای مرتبط با آن بینجامد، از دستور کار قطار شهری خارج شده بود.
اسدالله حاجزمانی، گفت: براساس برآوردها و با توجه به اینکه باید حداقل ۱۵۰ متر از هر سمت این پروژه، کار تملک انجام میشد، نیازمند حداقل ۷۵ میلیارد تومان تنها برای تملک بودیم و امکان تامین این هزینه در آن زمان وجود نداشت.
حاجزمانی با اشاره به ضرورتهای اجرای این ایستگاه و مصوبه شورای اسلامی شیراز، گفت: بعد از تاکید شورا و با توجه به محدودیتهای موجود، روش دیگری را برای اجرای پروژه انتخاب کردیم که در کشور کمتر تجربه شده بود و با انتخاب مشاوران و پیمانکاری که چنین روشی را در کارنامه داشت، پروژه در آذرماه ۹۴ کیلد خورد.
او توضیح داد: در این شیوه، با اجاره ۲ قطعه زمین، تونلی را با استفاده از لودر حفر کرده و دسترسی مورد نیاز برای شمعکوبی را ایجاد کرده و با استفاده از روشهای مهندسی پیشرفته، بتنریزی ورودی را بدون اینکه در سطح نیاز به حفاری باشد، در عمق حدود ۱۱ متری انجام دادیم.
حاجزمانی با بیان اینکه بالغ بر ۱۸۰ شمع در این ایستگاه ایجاد شده است، گفت: با این اقدام، دسترسی ایمن به تونلهای اجرا شده قطار شهری امکانپذیر شد و توانستیم زمینه اتصال این تونلها به گالری ایستگاه را نیز پیشبینی کنیم.
او با بیان اینکه تکمیل این در صورت تامین هزینههای تملک برای احداث دروازهها، پروژه حدود یک سال و نیم دیگر زمان نیاز دارد، گفت: ما این امکان را خواهیم داشت که بدون ایجاد اختلال در تردد قطار و بهرهبرداری از فاز دوم خط یک مترو، کار تکمیل سویل در این ایستگاه را انجام دهیم.
حاجزمانی با یادآوری اینکه هزینه تملک در اجرای این پروژه به ۱۰ میلیارد تومان کاهش یافته است، گفت: هزینه اجرای پروژه ایستگاه نیز حدود ۳۰ میلیارد تومان است اما برای احداث دروازههای ورودی نیازمند تملک تعدادی از مغازهها و خانههای اطراف در چهار سمت خواهیم بود. زیرا بهدلیل باریک بودن خیابان و پیادهرو، امکان اجرای ورودیها بدون تملک، ممکن نیست.
مدیرعامل قطار شهری شیراز با تاکید براینکه ایجاد ایستگاه برای مترو استاندارد مشخصی ندارد و متناسب با تراکم جمعیتی و توجیه زمان حرکت و ایست قطار، برآورد و انجام میشود، توضیح داد: ایستگاه وکیل حدود ۹۶۰ متر به ایستگاه ولیعصر و ۱۰۵ متر با ایستگاه چهارراه زند فاصله دارد.
حاجزمانی وسعت این ایستگاه را ۵ هزار و ۷۰۰ متر مربع اعلام و تاکید کرد که اجرای مراحل سویل این ایستگاه هیچ خللی در بهرهبرداری از فاز دوم قطار شهری شیراز ایجاد نخواهد کرد و میتوان قبل از تکمیل این پروژه، قطار را از این مسیر عبور داد.
او با تاکید براینکه اجرای این پروژه هیچ آسیبی به منازل و اماکن تجاری اطراف وارد نکرده است، گفت: بعضی از مالکان اماکن تجاری و مسکونی از بروز نواقصی در باز و بسته شدن در یا مواردی نظیر این خبر دادهاند که این مسائل بیشتر به واسطه قدیمی بودن این سازهها باز میگردد، اگر بنا بود آسیبی ایجاد شود، در زمان حفاری و شمعکوبی حادث شده بود.
حاجزمانی بار دیگر در خصوص امکان بهرهبرداری از فاز دوم خط یک مترو در شیراز تا پایان امسال، گفت: این مهم نیازمند حداقل ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که اگر تامین و تزریق شود، امکان مسافرگیری را خواهیم داشت.
مدیرعامل قطار شهری شیراز همچنین در خصوص انتقال آبهای زیرسطحی در حین اجرای حفاری به سطح خیابان نیز گفت: این موضوع موقت بود و با اتمام حفاریها تمام میشود. البته برای استفاده بهینه از این آب با سازمان فضای سبز شهرداری هماهنگی شد تا آب با تانکر برای آبیاری منتقل شود.
آنچه از شرایط موجود بر میاد اینه که وعده افتتاح فاز دوم خط یک تا دهه فجر باز هم محقق نخواهد شد. این وعده را از ۲ سال پیش شهرداری داده ولی باز هم میخواهند نصف و نیمه بهره برداری کنند. یک خط را فاز به فاز اجرا میکنند ولی باز هم ناقص. برخی دوستان در پاسخ به انتقادات کندی پروژههای عمرانی در همین سایت گفتند برای این است که پول و تمرکز روی افتتاح مترو باشه بقیه پروژهها را کند کرده اند اما متاسفانه میبینیم این حرفها پوچ از آب در آمده و وعده بزرگ محقق نمیشود. دو ماه تا پایان بهمن باقیست و ما هنوز هم امیدواریم. باید توجه داشت که شیراز که ادعا داریم سومین شهر مترو است از بقیه شهرها عقب نیفتد چرا که اصفهان ۲ ماه قبل همزمان با افتتاح ورزشگاه نقش جهان با حضور معاون اول ریس جمهور فاز دوم خط یک را افتتاح کرد. نباید در شهر ما وعده هائی که دادند یکی یکی پر پر شود.
دوست عزیز کسی نگفته خط یک شیراز امسال به میدان گل سرخ نمیرسه، کما اینکه عملیات ساخت و ساز انجام شده، فقط خط یک برای نگه داشتن فاصله ی زمانی ۱۵ دقیقه، چهار تا قطار مجموعا به ارزش حدود ۳۰۰ میلیارد تومان احتیاج داره. که احتمالا اگه کل ۴ قطار هم به شیراز نرسه و فاصله ی زمانی بشه بیش از ۱۵ دقیقه باز هم خط یک تا پایان سال افتتاح میشه، چون شهردار صراحتا اعلام کردند تمرکز ما بر افتتاح خط یک هست، اما ممکنه تامین قطار با مشکل مواجه بشه و فاصله ی زمانی بیش از ۱۵ دقیقه بشه.
اصفهان هم که شما فرمودی، ممکنه بخواد اصلا فاز ۳ و ۴ و ۵ و … رو افتتاح کنه، مهم اینه که فاز دو متروی اصفهان فقط ۱ کیلومتر طول داره، اگه ما هم بخوایم اینجوری افتتاح کنیم میتونیم ۱۴ تا فاز یک کیلومتری رو افتتاح کنیم. کل فاز ۲و ۳ متروی اصفهان(یعنی الباقی متروی اصفهان) روی هم رفته حدود ۴۰ درصد کمتر از فاز دو متروی شیراز طولش هست دوست عزیز
بنده هم نگفتم عقب افتادیم. عرض من این بود که اگر وعده فاز ۲ تا پایان امسال محقق نشه با توجه به تلاش دیگر شهرها که آنها هم طبیعتا بیکار ننشسته اند احتمال عقبماندگی وجود دارد. اصرار من برای این است که شیراز بتواند حداقل در برخی امور شهر پیشرو باشد. ( گرچه کسی به نظر شهروندان اهمیتی نمیدهد) ضمن اینکه خط ۱ مترو اصفهان جمعا ۳ فاز و ۲۰ کیلومتر دارد نه ۴ و ۵ فاز که اشاره کردی.
سلام
بر طبق این فایناس ۷۷۱ میلیون دلاری فکر نکنم دیگه بهونه ای باشه و مابقی قطار ها که لازم دارن تامین بشه.ولی آیا با این حال کل فاز ۲ تا بهمن به بهره برداری میرسه به غیر از امام حسین و و کیل؟
یعنی همه مراحل ساخت ایستگاهها و حتی برق بالا سر ی تمام شده و مشکل فقط قطار بود؟
که اینم حل شد.
این فاینانس مربوط به خط ۲ هست و فاز دو خط یک به امسال نخواهد رسید چون واگن نداریم
اخه واسه ۱۰۰ متر فاصله تا ایستگاه زند …این همه هزینه و یه ایستگاه جدید زدن؟؟؟؟؟؟؟