خط یک قطار شهری شیراز ظرفیت جا به جایی ۳۶ هزار مسافر را در هر ساعت دارد. به گزارش شیراز۱۴۰۰، مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز در گفت و گو با «خبرجنوب» با اعلام این مطلب گفت: فاز یک خط یک قطار شهری شیراز به طول بیش از ۱۰ و نیم کیلومتر سال ۹۳ با ۵ ایستگاه به بهره برداری رسید. چندی قبل نیز هشتمین ایستگاه فاز یک خط یک آغاز به کار کرد و به این ترتیب هم اکنون مترو شیراز از ساعت ۳۰/۶ دقیقه بامداد تا ۳۰/۲۱ دقیقه، روزانه به مدت ۱۵ساعت نسبت به خدمات رسانی به مردم اقدام می کند.
اسد ا… حاج زمانی با اشاره به استقبال شهروندان از مترو ادامه داد: در حال حاضر مدت زمان انتظار برای سوار شدن مسافران به مترو به ۱۵ دقیقه رسیده است و از ابتدای مهر ماه و با آغاز فصل مدارس شاهد افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی تعداد مسافران مترو شیراز هستیم.
وی با بیان این که هم اکنون توسط قطار شهری شیراز روزانه ۱۲۰ حرکت از سمت میدان احسان به میدان نمازی و بالعکس انجام میشود گفت: در روزهای نخست بازگشایی مدارس تعداد مسافران متروی شیراز به ۲۰ هزار نفر نیز میرسید اما در حال حاضر میانگین جا به جایی مسافران توسط مترو به ۱۵ هزار نفر رسیده است. مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز ادامه داد: در حال حاضر ۸ رام قطار شامل ۴۰ واگن در شیراز فعالیت دارد و یک رام دیگر شامل ۵ واگن به زودی از بندرعباس به شیراز انتقال خواهد یافت که با این اقدام، تعداد واگنهای ما به ۴۵ عدد می رسد.
حاج زمانی در خصوص وضعیت فاز دوم خط یک قطار شهری شیراز نیز گفت: برای تکمیل فاز دوم خط یک قطار شهری به حداقل ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این خط را با ۸ ایستگاه از مجموع ۱۲ ایستگاه این مسیر تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به وضعیت ۲ ایستگاه میدان امام حسین (ع) و بازار این ۲ ایستگاه فعلاً افتتاح نمی شود و قطار تنها از آن ها عبور می کند البته در ایستگاههایی مانند ایستگاه چهار راه زند نیز با توجه به بافت تاریخی و وجود واحدهای تجاری در این محل، هیچ سازه ای مربوط به ایستگاه مترو در سطح زمین ساخته نمی شود تا بر روی بافت تاریخی این محل تاثیر نگذاشته و از طرفی باعث بروز مشکل برای کسبه محل نشود.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز ادامه داد: با افتتاح فاز دوم خط یک برای تثبیت مدت زمان توقف قطار شهری در ایستگاه که هم اکنون ۱۵ دقیقه است به ۱۳ رام نیازمندیم که ۹ رام آن تا کنون تامین شده و در حال پیگیری تامین مابقی واگن های مورد نیاز هستیم.
وی تصریح کرد: هدف گذاری ما برای مدت زمان توقف مسافران در ایستگاه ها در خط یک ۵ دقیقه است و طبق همین پیش بینی، این خط هر ساعت ظرفیت جا به جایی ۳۶ مسافر را در هر ۲ جهت دارد که اگر به عنوان مثال این قطار روزانه ۱۰ ساعت فعالیت کند قادر به جا به جایی ۳۶۰ هزار مسافر خواهد بود.
حاج زمانی در خصوص وضعیت خط ۲ قطار شهری شیراز هم گفت: در حال حاضر ۴ کیلومتر عملیات حفاری در این خط انجام شده و قرارداد ساخت این پروژه به صورت غیرنقدی و تهاتری است که درصورت تامین اعتبارات فاز نخست آن به طول ۸ کیلومتر تا میدان امام حسین (ع) حداکثر تا سال ۹۸ به بهره برداری خواهد رسید.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز در خصوص هزینه های ساخت مترو نیز گفت: هزینه ساخت هر کیلومتر مترو از صفر تا صد بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است.
وی تصریح کرد: در خصوص خط ۳ قطار شهری که ادامه خط یک است و از معالی آباد آغاز و تا ایستگاه راه آهن شیراز و ابتدای شهرک گلستان ادامه دارد، تا زمانی که منابع مستقلی تعریف نشده و بر اعتبارات خط یک و ۲ تاثیر نگذارد، اقدامی نمی توان انجام داد این در حالی است که هم اکنون اولویت ما در اختصاص اعتبارات قطار شهری مربوط به اتمام خط یک و پس از آن اجرای خط ۲ می باشد.
امیدوارم که این پروژه امسال افتتاح بشه و دولت سهم خودش را به این پروژه بپردازه
اقای حاج زمانی مشخص نکردن ۱-قولی که برای افتتاح تا انتهای سال ۹۵ داده بودند عملی می شود
۲-چندتا ایستگاه از نمازی تا میدان الله بهره برداری می رسد
۳- ۸ کیلومتر فاز ۲ با چند ایستگاه شروع می کند البته فاز ۲ سرمایه گذار دارد نباید تاخییر داشته باشد
۱ – در متن اشاره شده که در صورت تامین ۲۵۰ میلیارد تومان این اتفاق رخ میده
۲ – گفتن هشت ایستگاه
۳ – احتمالا تمامی ایستگاه ها ساخته خواهد شد
امسال به بهانه تکمیل خط ۱ و اتمام بسیاری از پروژهها در دهه فجر ، بودجه خوبی برای بسیاری بخشها خرج نشده پس دیگه نباید بهانه باشه که بودجه نیست و در اینصورت و اون صورت پروژهها افتتاح میشه… کارهایی مانند پیاده رو سازیها، آسفالت خیابانها، زیباسازی، فضای سبز معابر، ساخت پلهای جدید عابرین ، رنگ امیزیها و…امسال با رکود کامل مواجهند و هیچ پیشرفتی ندارند.. بعضی دوستان در همین سایت عنوان کردند برای اینه که بودجه برای پروژههای بزرگ مثل مترو مصرف بشه. پس در این حالت و رکود بخشهای دیگر نباید با بودجه ۳۰۰۰ میلیاردی بهانهای باشه و دهه فجر که شد گفته بشه پروژهها آماده افتتاح نیست. الان که ۷ ماه از سال میگذره یک پروژه طبقاتی کامل در این مدت افتتاح نشده و سهم شیراز بعد از ۷ ماه فقط یک سطح از پًل معلم بوده است.! با اینحال و با بودجه خوب امسال انتظار جدی برای افتتاح کامل این پروژهها در دهه فجر وجود دارد : خط ۱ مترو، پروژه کابلی ولیعصر, تکمیل پروژه معلم، طبقاتی تخت جمشید، پارک دراک، چپگرد هفت تنان ، بزرگراه کوهسار، ، پًل جوادیه و……….. ملاک قضاوت نهائی پیرامون عملکرد ۶ ساله آقای پاک فطرت همین به نتیجه رسیدن پروژههای نیمه تمام در پایان امسال خواهد بود.