مدیر عامل سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر یک هزار اتوبوس درون شهری در شیراز فعالیت دارند که نیمی از این تعداد یعنی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده هستند این در حالی است که در ابتدای سال جاری ۶۰ دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شد و تا پایان سال نیز ۲۸۵ دستگاه اتوبوس جدید دیگر وارد شیراز می شود.
ناصری ادامه داد: از این تعداد اتوبوس جدید ۷۰ درصد برای جایگزینی و نوسازی اتوبوس های فرسوده به کار گرفته می شود و ۳۰ درصد دیگر برای توسعه خطوط جدید مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در شیراز به ۱۲۰۰ اتوبوس نیاز داریم اما طی ۵ سال گذشته دولت حتی یک اتوبوس جدید را به ما تخصیص نداده است این در حالی است که هزینه خرید هر اتوبوس معمولی به صورت میانگین ۵۰۰ میلیون تومان و اتوبوس ویژه BRT بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان است.
وی در خصوص استفاده از اتوبوس های ۲ یا ۳ محوره نیز گفت: این اتوبوس ها ویژه خطوط BRT است که در صورت موافقت شورا اولین خط BRT شیراز در حد فاصل مسیر ایستگاه راه آهن شیراز تا میدان نمازی تا پایان سال به بهره برداری می رسد و برای راه اندازی این خط باید ۵۰ دستگاه اتوبوس خریداری کنیم.
وی ادامه داد: درخصوص خط دوم BRT در حد فاصل میدان احسان تا پایانه استقلال به دلیل عرض کم خیابان حد فاصل چهار راه هوابرد تا باسکول در حال بررسی هستیم. ناصری در خصوص کمبود و نبود خطوط اتوبوس در برخی نقاط شهر از جمله شهرک های حاشیه کمربندی طرح توسعه جنوب گفت: تامین نیاز حمل و نقل این مناطق جزو اولویت های ماست اما اضافه کردن خطوط به ظرفیت مناطق و میزان نیاز آن ها بستگی دارد که به همین منظور مطالعات طرح حمل و نقل شیراز هم اکنون توسط دانشگاه در حال انجام است که در آن نیازهای نقاط مختلف شهر مشخص شده و ما نیز براساس این مطالعات نسبت به افزایش اتوبوس ها و خطوط اتوبوسرانی اقدام می کنیم.
ناصری گفت: در حال حاضر ۵۵ درصد از حمل و نقل در شیراز توسط ناوگان حمل و نقل عمومی تاکسی و اتوبوس انجام می شود که ۲۷ درصد سهم اتوبوس ها و ۲۸ درصد سهم تاکسی ها است و در کل روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار سفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز صورت می گیرد.
وی ادامه داد: البته با توجه به هزینه بالای اتوبوس ها یارانه هایی در بخش های مختلف از جمله بیمه، لاستیک، روغن، گارانتی برخی از قطعات اصلی اتوبوس و یارانه نقدی به اتوبوس ها تعلق می گیرد که البته این یارانه به نسبت هزینه و درآمد اتوبوسها به آن ها تعلق می گیرد. مدیر عامل سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شیراز افزود: در راستای کاهش آلودگی هوا و استفاده از سوخت های پاک به زودی تعدادی مینی بوس برقی وارد شیراز می شود و اما درخصوص استفاده از تاکسی های هیبریدی در صورت حضور بخش خصوصی در برخی خطوط می توان از این تاکسی ها استفاده کرد.
وی با اشاره به اجرای سیستم هوشمند ناوگان اتوبوسرانی در شیراز گفت: در حال حاضر پروژه BMS در ۶۰ ایستگاه در حدفاصل میدان ولی عصر (عج) تا ابتدای شهرک گلستان اجرا شده و این ایستگاه ها به تابلو دیجیتال تجهیز شده و اکثر اتوبوس های شهری ما به سیستم گویای اعلام مسیر مجهز شده اند.
ناصری گفت: همچنین تا کنون در ۳۰۰ اتوبوس نیز تابلو اعلام مسیر نصب شده و تا پایان سال نیز ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر به این سیستم مجهز می شوند و در کل تا پایان سال ۹۶ تمامی این طرح به طور کامل اجرا می شود البته از ۱۶۰۰ ایستگاه اتوبوس موجود ۳۰۰ ایستگاه قابلیت اتصال به این سیستم را دارند که تا پایان سال آینده این کار صورت می گیرد. وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژه های ما ساخت ایستگاه های مکانیزه است که تاکنون در ۳ نقطه شهر ایستگاه مکانیزه مجهز به وسایل سرمایشی و گرمایشی ایجاد شده و به زودی در چند نقطه دیگر نیز شاهد بهره برداری از آن بودیم.
ناصری گفت: یکی دیگر از پروژه های ما طرح کارتخوان تاکسی است که در حال مطالعه است و تا دو ماه آینده به صورت پایلوت به اجرا در می آید و تا پایان سال نیز ۳ هزار تاکسی در شیراز به سیستم کارتخوان مجهز شده و تا پایان سال ۹۶ نیز در کل تاکسی های شهر این سیستم نصب می شود.
ناصری ادامه داد: در حال حاضر از ۱۲ هزار تاکسی شهر شیراز ۴ هزار دستگاه فرسوده هستند و از ابتدای سال تا کنون ۵۰۰ تاکسی نوسازی شده اند.
وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید گفت: امسال ۷ هزار خودرو سواری و ۵۰۰ دستگاه مینی بوس در قالب ۳۰ شرکت به عنوان سرویس مدارس جا به جایی ۱۱۰ هزار دانش آموز شیرازی را به عهده دارند و تا کنون ۶۰ هزار دانش آموز در سایت ثبت نام کرده اند این در حالی است که با تصویب شورای شهر شیراز امسال نرخ کرایه سرویس های مدارس ۵/۱۲ درصد افزایش یافته است.
به خدا از این اخباری که فقط وعده های الکی هست همه خسته شدیم
درود
این نقل قول خیلی جالبه:
“یکی دیگر از پروژه های ما طرح کارتخوان تاکسی است که در حال مطالعه است و تا دو ماه آینده به صورت پایلوت به اجرا در می آید و تا پایان سال نیز ۳ هزار تاکسی در شیراز به سیستم کارتخوان مجهز شده و تا پایان سال ۹۶ نیز در کل تاکسی های شهر این سیستم نصب می شود.”
الان سه سال هست که با وعده شش ماه اینده این صحبت داره تکرار میشه…
ما که به وعده های الکی عادت کردیم ولی امیدواریم اجرایی بشه چون خسته کنندست واقعا این وعده های الکی .
بنده با BRT موافقم چرا فکر میکنید BRT شکست خورده است؟
تقریبا درتمامی کشورهای دنیا تمامی وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم وجود دارد از اتوبوس معمولی گرفته تا BRT و تراموا. قرار نیست که تراموا جای اتوبوس هارو بگیرد
BRT به نظرم اتوبوس بزرگ و خوبی هست و صندلی های خوبیم دارد و امکانات بسیار دیگر . علاوه براین زیبایی چشمگیری هم دارد و به شهر میدهد
به نظر من باید به جای این اتوبوس های زرد رنگ مسخره و قدیمی که واقعا چهره ی زشتی هم دارند اتوبوس های SCANIA ( متاسفانه اسمشونو یادم نیست از همین آبی و قرمز های جدید که داخل پایانه نمازی و قصردشت وجود دارند )در نظربگیرند و همچنین برای نقاط مهم و مسافت زیاد شهر برای مثال نمازی تا معالی آباد و یا نمازی تا صدراو هزاران نقاط مهم دیگر اتوبوس های BRT در نظربگیرند .
ما به همه ی وسایل نقلیه احتیاج داریم و نباید گفت یک شهر فقط به تراموا نیاز دارد .
با تشکر