صحبتهاي تکراری مدیرعامل سازمان حمل و نقل بارشهری

فرسودگی نیمی از ناوگان اتوبوسرانی و یک سوم تاکسی های شیراز

61«خبرجنوب» نوشت: تا پایان سال جدید 285 اتوبوس جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز می شود.

مدير عامل سازمان حمل و نقل مسافر درون شهري شيراز با اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر يك هزار اتوبوس درون شهري در شيراز فعاليت دارند كه نيمي از اين تعداد يعني 500 دستگاه اتوبوس فرسوده هستند اين در حالي است كه در ابتداي سال جاري 60 دستگاه اتوبوس جديد وارد ناوگان شد و تا پايان سال نيز 285 دستگاه اتوبوس جديد ديگر وارد شيراز مي شود.

ناصري ادامه داد: از اين تعداد اتوبوس جديد 70 درصد براي جايگزيني و نوسازي اتوبوس هاي فرسوده به كار گرفته مي شود و 30 درصد ديگر براي توسعه خطوط جديد مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي ادامه داد: در حال حاضر در شيراز به 1200 اتوبوس نياز داريم اما طي 5 سال گذشته دولت حتي يك اتوبوس جديد را به ما تخصيص نداده است اين در حالي است كه هزينه خريد هر اتوبوس معمولي به صورت ميانگين 500 ميليون تومان و اتوبوس ويژه BRT بالغ بر 900 ميليون تومان است.
وي در خصوص استفاده از اتوبوس هاي 2 يا 3 محوره نيز گفت: اين اتوبوس ها ويژه خطوط BRT است كه در صورت موافقت شورا اولين خط BRT شيراز در حد فاصل مسير ايستگاه راه آهن شيراز تا ميدان نمازي تا پايان سال به بهره برداري مي رسد و براي راه اندازي اين خط بايد 50 دستگاه اتوبوس خريداري كنيم.

وي ادامه داد: درخصوص خط دوم BRT در حد فاصل ميدان احسان تا پايانه استقلال به دليل عرض كم خيابان حد فاصل چهار راه هوابرد تا باسكول در حال بررسي هستيم. ناصري در خصوص كمبود و نبود خطوط اتوبوس در برخي نقاط شهر از جمله شهرك هاي حاشيه كمربندي طرح توسعه جنوب گفت: تامين نياز حمل و نقل اين مناطق جزو اولويت هاي ماست اما اضافه كردن خطوط به ظرفيت مناطق و ميزان نياز آن ها بستگي دارد كه به همين منظور مطالعات طرح حمل و نقل شيراز هم اكنون توسط دانشگاه در حال انجام است كه در آن نيازهاي نقاط مختلف شهر مشخص شده و ما نيز براساس اين مطالعات نسبت به افزايش اتوبوس ها و خطوط اتوبوسراني اقدام می كنيم.
ناصري گفت: در حال حاضر 55 درصد از حمل و نقل در شيراز توسط ناوگان حمل و نقل عمومي تاكسي و اتوبوس انجام مي شود كه 27 درصد سهم اتوبوس ها و 28 درصد سهم تاكسي ها است و در كل روزانه يك ميليون و 400 هزار سفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومي در شيراز صورت مي گيرد.

وي ادامه داد: البته با توجه به هزينه بالاي اتوبوس ها يارانه هايي در بخش هاي مختلف از جمله بيمه، لاستيك، روغن، گارانتي برخي از قطعات اصلي اتوبوس و يارانه نقدي به اتوبوس ها تعلق مي گيرد كه البته اين يارانه به نسبت هزينه و درآمد اتوبوسها به آن ها تعلق مي گيرد. مدير عامل سازمان حمل و نقل مسافر درون شهري شيراز افزود: در راستاي كاهش آلودگي هوا و استفاده از سوخت هاي پاك به زودي تعدادي ميني بوس برقي وارد شيراز مي شود و اما درخصوص استفاده از تاكسي هاي هيبريدي در صورت حضور بخش خصوصي در برخي خطوط مي توان از اين تاكسي ها استفاده كرد.

وي با اشاره به اجراي سيستم هوشمند ناوگان اتوبوسراني در شيراز گفت: در حال حاضر پروژه BMS در 60 ايستگاه در حدفاصل ميدان ولي عصر (عج) تا ابتداي شهرك گلستان اجرا شده و اين ايستگاه ها به تابلو ديجيتال تجهيز شده و اكثر اتوبوس هاي شهري ما به سيستم گوياي اعلام مسير مجهز شده اند.
ناصري گفت: همچنين تا كنون در 300 اتوبوس نيز تابلو اعلام مسير نصب شده و تا پايان سال نيز 300 دستگاه اتوبوس ديگر به اين سيستم مجهز مي شوند و در كل تا پايان سال 96 تمامي اين طرح به طور كامل اجرا مي شود البته از 1600 ايستگاه اتوبوس موجود 300 ايستگاه قابليت اتصال به اين سيستم را دارند كه تا پايان سال آينده اين كار صورت مي گيرد. وي ادامه داد: يكي ديگر از پروژه هاي ما ساخت ايستگاه هاي مكانيزه است كه تاكنون در 3 نقطه شهر ايستگاه مكانيزه مجهز به وسايل سرمايشي و گرمايشي ايجاد شده و به زودي در چند نقطه ديگر نيز شاهد بهره برداري از آن بوديم.

ناصري گفت: يكي ديگر از پروژه هاي ما طرح كارتخوان تاكسي است كه در حال مطالعه است و تا دو ماه آينده به صورت پايلوت به اجرا در مي آيد و تا پايان سال نيز 3 هزار تاكسي در شيراز به سيستم كارتخوان مجهز شده و تا پايان سال 96 نيز در كل تاكسي هاي شهر اين سيستم نصب مي شود.
ناصري ادامه داد: در حال حاضر از 12 هزار تاكسي شهر شيراز 4 هزار دستگاه فرسوده هستند و از ابتداي سال تا كنون 500 تاكسي نوسازي شده اند.
وي با اشاره به آغاز سال تحصيلي جديد گفت: امسال 7 هزار خودرو سواري و 500 دستگاه ميني بوس در قالب 30 شركت به عنوان سرويس مدارس جا به جايي 110 هزار دانش آموز شيرازي را به عهده دارند و تا كنون 60 هزار دانش آموز در سايت ثبت نام كرده اند اين در حالي است كه با تصويب شوراي شهر شيراز امسال نرخ كرايه سرويس هاي مدارس 5/12 درصد افزايش يافته است.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

3 نظر

  1. yasin

    درود
    این نقل قول خیلی جالبه:
    “یکی دیگر از پروژه های ما طرح کارتخوان تاکسی است که در حال مطالعه است و تا دو ماه آینده به صورت پایلوت به اجرا در می آید و تا پایان سال نیز ۳ هزار تاکسی در شیراز به سیستم کارتخوان مجهز شده و تا پایان سال ۹۶ نیز در کل تاکسی های شهر این سیستم نصب می شود.”
    الان سه سال هست که با وعده شش ماه اینده این صحبت داره تکرار میشه…

    موافق یا مخالف: Thumb up 0 Thumb down 0

    پاسخ
  2. آرزو/شهرراز

    ما که به وعده های الکی عادت کردیم ولی امیدواریم اجرایی بشه چون خسته کنندست واقعا این وعده های الکی .
    بنده با BRT موافقم چرا فکر میکنید BRT شکست خورده است؟
    تقریبا درتمامی کشورهای دنیا تمامی وسایل حمل و نقل عمومی برای مردم وجود دارد از اتوبوس معمولی گرفته تا BRT و تراموا. قرار نیست که تراموا جای اتوبوس هارو بگیرد
    BRT به نظرم اتوبوس بزرگ و خوبی هست و صندلی های خوبیم دارد و امکانات بسیار دیگر . علاوه براین زیبایی چشمگیری هم دارد و به شهر میدهد
    به نظر من باید به جای این اتوبوس های زرد رنگ مسخره و قدیمی که واقعا چهره ی زشتی هم دارند اتوبوس های SCANIA ( متاسفانه اسمشونو یادم نیست از همین آبی و قرمز های جدید که داخل پایانه نمازی و قصردشت وجود دارند )در نظربگیرند و همچنین برای نقاط مهم و مسافت زیاد شهر برای مثال نمازی تا معالی آباد و یا نمازی تا صدراو هزاران نقاط مهم دیگر اتوبوس های BRT در نظربگیرند .
    ما به همه ی وسایل نقلیه احتیاج داریم و نباید گفت یک شهر فقط به تراموا نیاز دارد .
    با تشکر

    موافق یا مخالف: Thumb up 0 Thumb down 0

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *