مسئول واحد بیماری های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: وقوع ۴۹۰ مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در سال جاری در استان فارس نشانگر این است که متاسفانه این استان در این زمینه مقام نخست کشوری را دارد.
رتبه نخست فارس در مرگ های ترافیکی
به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر سید حسام الدین نبوی زاده افزود: فارس رتبه نخست در کشور را دارد و بعد از فارس، تهران در رتبه دوم است، بنابراین اگر لازم است کاری در زمینه کاهش تلفات تصادفات در کشور انجام شود، باید در استان فارس به صورت مضاعف انجام گیرد .
نبوی زاده گفت: یکی از مسایل مهمی که در بحث مرگ و میر وجود دارد، اولویت و ترتیب بیماری هایی است که موجب این عارضه می شود؛ سوانح و حوادث ترافیکی، در کنار بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها، از عمده ترین دلایل مرگ و میر در کشور محسوب می شوند و همین امر لزوم چاره اندیشی در خصوص پیشگیری از بروز این عوامل را ضروری می سازد.
او با بیان اینکه سیستم سلامت به طور مستقیم و غیرمستقیم آسیب هایی که از سوانح ترافیکی ایجاد می شود را به دوش می کشد؛ ادامه داد: مصدومان حوادث ترافیکی که در بیمارستان ها بستری می شوند، تخت های بیمارستان را اشغال می کنند و بعد از آن هم دچار عارضه هایی مانند آسیب های مغزی یا فیزیوتراپی می شوند، بنابراین سلامت جامعه به بحث سالم بودن افراد بازمی گردد.
نبوی زاده اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نسبت به برگزاری نشست هایی برای کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی، احساس مسوولیت کرده و با چاره اندیشی، به دنبال پیشگیری از این مساله است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: بر اساس سند ۱۳ ماده ای که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم کرده است و ۹ وزیر آن را امضا کرده اند، دانشگاه علوم پزشکی شیراز محوریت این موضوع را برعهده گرفته و در این سند مقرر شده است که بحث سوانح و حوادث ترافیکی را با کمک سایر سازمان ها بررسی کنیم.
مسئول واحد بیمار یهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تاکنون بیست جلسه با حضور سازمان های مرتبط مانند صدا و سیما، پلیس راهور، نیروی انتظامی و معاونت حمل و نقل شهرداری در این زمینه برگزار شده است؛ در این نشست ها مصوباتی داشتیم و کارهای تحقیقاتی برروی مناطقی از شهر و استان که بیشترین میزان حوادث و مرگ و میر را دارند، انجام شده است.
وی ادامه داد: با توجه به بررسی های انجام شده، بیشتر حوادث برای عابران پیاده و رانندگان موتورسیکلت اتفاق افتاده است، عابران پیاده در هنگام عبور از بزرگراه و رانندگان موتورسیکلت بر اثر استفاده نکردن از کلاه ایمنی دچار حوادث منجر به مرگ می شوند.
نبوی زاده افزود: در این نشست ها، تاکید زیادی بر روی استفاده از کلاه ایمنی انجام شد، همچنین در جلسه شورای سلامت استان، مصوب شد تا ادارات و سازمان ها از ورود موتورسواران بدون کلاه ایمنی به محوطه های اداری جلوگیری کنند و تمام کارکنان موتورسوار ادارات و سازمان ها به کلاه ایمنی مجهز شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: پیشنهاد دادیم یک ماه مقررات برای موتورسواران استان شدت یابد که در این مدت ضمن اجرای برنامه های آموزشی برای آنها، تخلفات رانندگی هم از سوی پلیس، بیشتر بررسی شود.
مسئول واحد غیرواگیر دانشگاه، یکی دیگر از برنامه های این کارگروه را شناسایی نقاط حادثه خیز معرفی کرد و گفت: بر این اساس مقررشد با پیگیری استانداری برای هر کدام از این نقاط حادثه خیز، اقدامات لازم انجام شود.
نبوی زاده با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در زمینه استفاده از دانشجویان به صورت داوطلبانه در زمینه های مختلف مربوط به این موضوع، اعلام آمادگی کرده است، گفت: بر این اساس کارهای آموزشی به صورت بهتر و منسجم تری انجام می شود.
وی اضافه کرد: همچنین مقرر شده است از مهر ۹۵ سامانه ای ایجاد شود تا آمار مصدومان، کشته ها و تصادفات را به صورت ماهیانه در اختیار سازمان های مربوط قرار دهند تا با پایش این آمار، بتوانیم مسایل مختلف در زمینه سوانح و حوادث ترافیکی را بررسی و مشخص کنیم؛ در این سامانه بخش مصدومان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی، بخش کشته ها در اختیار پزشکی قانونی و بخش تصادفات در اختیار نیروی انتظامی قرار می گیرد.
نبوی زاده با اشاره به اینکه ایران رتبه هفتم میزان مرگ و میر بر اثر تصادفات در دنیا را دارد اضافه کرد: موضوع آموزش مهم ترین بحث در این زمینه است؛ روابط عمومی ها و صدا و سیما در زمینه آموزش نقش مهم و موثری دارند، از سویی اگر مردم با فرهنگ ترافیک، فرهنگ حمل و نقل و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی آشنا شوند، می توانیم آمار سوانح و حوادث ترافیکی کشور را کاهش دهیم.
وی اعلام کرد: کمیته هایی با محوریت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، معاونت فرهنگی شهرداری و صدا و سیما برای اطلاع رسانی بیشتر به مردم ایجاد شده است، همچنین در نظر داریم کمیته هایی برای آموزش در زمینه مسایل ترافیکی در مدارس ایجاد کنیم.