مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: همزمان با هفته دولت، بهرهبرداری از ایستگاه شهید آوینی آغاز میشود و فاصله بین حرکت ۲ قطار در مترو به ۱۵ دقیقه کاهش خواهد یافت.
اسدالله حاجزمانی دوشنبه ۱ شهریور در گفت و گو با ایسنا منطقه فارس، گفت: فاز یک قطار شهری شیراز دارای هشت ایستگاه بود که با توجه به محدودیتهای اعتباری و سیاستهای اتخاذ شده، ابتدا ۵ ایستگاه فعال شد و در مدار سرویسدهی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ۲ ایستگاه از ایستگاههای باقیمانده شامل ایستگاههای شاهد و شهید مطهری، سال گذشته به بهرهبرداری رسید، افزود: آخرین ایستگاه فاز یک خط اول قطار شهری شیراز، ایستگاه شهید آوینی بود که اکنون آماده شده و بهمناسبت هفته دولت، بهرهبرداری از آن رسما آغاز میشود.
به گزارش شیراز ۱۴۰۰ به نقل از ایسنا، ایستگاه شهید آوینی به واسطه موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن آن در ابتدای یکی از اصلیترین محورهای تجاری، خدماتی و آموزشی شیراز، دارای حساسیت ویژهای بوده و بهرهبرداری از آن میتواند تاثیر بسزایی در کاهش حجم ترافیک خودرو در محدوده خیابان قصردشت، ابتدای عفیفآباد و کمک به جابهجایی دانشآموزان آموزشگاههای مختلفی که در این محور قرار گرفته است، داشته باشد.
حاجزمانی، اعتبار هزینه شده برای بهرهبرداری از ایستگاه شهید آوینی را بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان ذکر و خاطرنشان کرد: بخش اعظمی از این هزینه مربوط به تجهیز ایستگاه به سیستمهای سیگنالینگ، تهویهی اطفاء دود و … و بخشی از آن هم مربوط به اقدامات سویل و ساختمان بوده است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز همچنین از اجرایی شدن برنامه این سازمان برای کاهش هد وی، یا فاصله بین حرکت ۲ قطار مترو در هفته دولت خبر داد و گفت: از چهارشنبه، سوم شهریورماه، فاصله زمانی بین حرکت ۲ قطار به ۱۵ دقیقه کاهش داده خواهد شد.
وی اضافه کرد: این بهمعنای افزایش ۲ برابری تعداد اعزام قطارها در مسیر فاز یک خط اول مترو شیراز خواهد بود بهطوریکه هماینک تعداد ۶۰ قطار در هر روز اعزام انجام میشود و از چهارشنبه این تعداد به ۱۲۰ قطار افزایش خواهد یافت.
حاجزمانی با یادآوری اینکه اکنون حدود ۱۰ هزار مسافر توسط مترو در شیراز طی شبانهروز جابهجا میشوند، گفت: با افزایش تعداد حرکت قطارهای مترو یا کاهش فاصله زمانی بین حرکت ۲ قطار و کامل شدن هشت ایستگاه موجود، امیدوار هستیم شاهد افزایش تعداد مسافران هم باشیم.
او در عینحال گفت: اکنون هزینه جابهجایی هر مسافر توسط قطار شهری شیراز به واسطه تعداد کم مسافر و حرکت در یک فاز از مسیر خط یک، بالغ بر ۱۰ هزار تومان است که اگر شاهد افزایش تعداد مسافر باشیم در حداقل میزان به ۲ هزار و ۸۵۰ تومان کاهش خواهد یافت.
حاجزمانی تصریح کرد: یک سوم کل هزینه جابهجایی مسافر برعهده دولت و یک سوم برعهده شهرداری است و بخشی از یک سوم باقیمانده از محل فروش بلیط و بخشی دیگر از محل تبیلغات ایستگاهی، تامین میشود.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز تاکید کرد که تمام ایستگاههای مترو در این شهر به آسانسور مجهز شده و هیچ مشکلی برای استفاده معلولان و جانبازان، در استفاده از این سیستم حمل و نقل عمومی وجود ندارد.
حاجزمانی در عینحال گفت: هنوز بهرهبرداری از آسانسورها آغاز نشده است.
مدیرعامل قطار شهری شیراز همچنین گفت: از ۱۲ ایستگاه فاز دوم خط یک، ۹ ایستگاه در مراحل پایانی معماری و ۲ ایستگاه در مراحل پایانی سازه قرار دارد و یک ایستگاه هنوز در مرحله سازه است اما در زمان بهرهبرداری کامل از خط یک، از ایستگاه وکیل که هنوز در مرحله سازه قرار دارد، عبور انجام میشود و توقفی نخواهیم داشت تا ایستگاه کامل شود.
با موبایل نمیشه عضو سایت شد؟
در قسمت پایین حالت موبایل گزینه DESKTOP رو انتخاب ، سپس عضو شوید
جای بزرگنمایی و خوشحالی خاصی نداره. چون این ایستگاه در نقطهای قرار گرفته که مانند ایستگاه شاهد میزان مسافر نزدیک به صفر است . و اگر این ایستگاه حذف میشد هیچ مشکلی پیش نمیآمد. بهتر بود بجای آن ایستگاه وکیل که بسیار مهم و پر تردد است ساخته شده بود. قول این بود تا پایان امسال خط ۱ کامل افتتاح شود ، حال اینکه آسانسورها و برخی ایستگاهها افتتاح نخواهد شد. ضمنا در بعضی نقاط که کار تمام شده مثل ایستگاه مطهری هنوز کارگاه جمع آوری نشده و باعث لطمه به سیما و منظر شهر و انسداد پیاده رو شده.
امیرجان ایستگاه آوینی یکی از کلیدی ترین ایستگاه های خط یک شیراز هست. وجود چندین مدرسه در نزدیکی اون، نزدیکی به خیابان عفیف آباد که قطعا باعث کاهش چشمگیر ترافیک خیابان ملاصدرا میشه از دلایل ساخت این ایستگاه هست. ضمن اینکه این ایستگاه فاصله بسیار کمی تا بلوار چمران، بیمارستان حافظ و پارکینگ طبقاتی در دست ساخت حافظ داره.
ایستگاه شاهد هم تنها ایستگاهی هست که به بلوار چمران شهروندان رو مرتبط میکنه و در مناسبتهای گوناگون مورد استفاده قرار می گیره و با ساخت برج هتل ۴۸ طبقه نیایش هم وجود اون بیش از پیش به چشم میاد.
من امیدوارم اینگونه باشه و واقعا روی تردد و ترافیک شهر اثر بذاره. در ۲ نقطه شاهد و آوینی چند مسافر پیاده منتظر تاکسی میبینیم؟ تقریبا هیچ. حد اقل در حال حاضر اینگونه است. و تقریبا در توقف مترو شاهد هیچ مسافری پیاده یا سوار نمیشه. آوینی هم اینگونه است و مردم عادت نکرده اند که مسافتی را از چمران یا قصردشت پیاده راه بروند تا به این نقطه برسند. چند روز پیش هم عضو شورای شهر به این اشاره کرد که در حال حاضر استفاده از این قسمت مترو بیشتر حالت تردد تفریحی دارد و روز ترافیک اثر ملموسی نداشته،،،، البته اگر مسیر نمازی تا فرودگاه کامل افتتاح بشه اونوقت تاثیر خواهد داشت اگر هر ۱۵ دقیقه باشه. تأثیر گذاری اصلی زمانی خواهد بود که ایستگاه ستاد و وکیل افتتاح بشه.
چن روز پیش از ایستگاه شاهد استفاده کردم…فقط ۴ نفر سوار شدیم و روی هم رفته ۱۰ نفر پیاده و سوار شدن…
سلام.
از مدیریت محترم سایت خواهشمندم که از مسئولین شهری که احتمالا به دلیل تهیه خبر، با آنها در ارتباط هستند بخواهند تا نام ایستگاه های قطار شهری را بر اساس نام منطقه ای که ایستگاه در آن قرار دارد انتخاب کنند. زیرا: در زیر زمین وقتی قطار توقف میکند، مسافر تازه باید به ذهنش فشار بیاورد که ایستگاه آوینی یا شاهد در کجای شهر است؟! توجّه مسئولین شهری به شهدای والا مقام ستودنی است، امّا این کار را میتوانند با نام گذاری خیابان های جدید الاحداث یا پل ها انجام دهند و نه ایستگاه مترو در زیر زمین. حتّی در تهران که پایتخت ایران است، شورای شهر شهرداری را موظف کرد تا نام ایستگاه های مترو را بر اساس نام منطقه قرار دهد.