تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

5

مقوله زیارت را از منظر تئوری‌های گردشگری زیارتی نبینیم

  • کد خبر : 29841
  • 27 مرداد 1395 - 13:57
50488_635512280739882964_lرئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بررسی تجارب بین‌المللی خوب است اما مقوله زیارت ما از اساس با گردشگری زیارتی واتیکان و تبت متفاوت است.

به گزارش شیراز ۱۴۰۰، رضا محمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: مبحث زائران میلیونی حرم‌های کشور ما با مدل‌های انجام‌شده در کشورهای دیگر متفاوت است چراکه به‌ عنوان‌ مثال زائر حرمین در شیراز به تعداد بسیار زیاد و در تمام ایام سال برای زیارت می‌آید و سیستم‌های حمل‌ و نقلی مبتنی بر تم‌های گردشگری زیارتی کم‌تعداد و در روزهای مشخص واتیکان و تبت و بولیوی از اساس به کار ما نمی‌آید.

وی با رد سخنان مطرح‌شده در مورد نادرستی اجرای طرح‌های تعریض مانند خیابان ۹ دی و گذر ۲۴ متری افزود: فراموش نکنیم که زمانی در همین محل فعلی خیابان ۹ دی و پیرامون حرم انواع آسیب‌های اجتماعی و آلودگی‌ها وجود داشت و با اقدامات انجام‌شده وضعیت متحول شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز خاطرشان کرد: با اجماع دستگاه‌های مختلف و تدوین راهکار مصوب شده توسط مراجع ذیصلاح، باید برنامه جامعی برای تسهیل دسترسی به حرم شاهچراغ و آستانه تدوین‌شده و قبل از فصل بودجه عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه بحث ما این است که به اجماع برسیم و مبحث زیارت را تسهیل کنیم و نظرات مختلف از ایجاد سیستم‌های حمل‌ونقل جدید تا احداث معبر و … کارشناسی شده و یک‌کاسه و به مراجع ذیصلاح ارسال شود عنوان کرد: در این زمینه اولین دستگاهی که باید پای‌کار بیاید و در جلسات حضور یابد میراث فرهنگی است.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز گفت: ایجاد و تسهیل راه دسترسی به حرم احمد بن موسی (ع) جز با هماهنگی دستگاه‌های دخیل ممکن نیست.

محمدیان اظهار داشت: ایجاد هماهنگی و نزدیک کردن نظرات و طرح‌ها در مسائل اجرایی کلان‌شهرها بین دستگاه‌های اجرایی مختلف بسیار لازم و ضروری است و اگر قرار باشد در طرح‌های یک کلان‌شهر هر دستگاه به‌صورت مستقل و بدون هماهنگی طبق نظر خودش عمل کند عملاً نتیجه‌ای جز تلف کردن سرمایه و وقت مردم و بیت‌المال نخواهد داشت.

وی افزود: شورای چهارم تمام تلاش خود را برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها در موارد مختلف انجام داده است و ضرورت اجرای طرح مدیریت واحد شهری به‌منظور هماهنگی بیشتر بسیار محسوس است.

محمدیان ادامه داد: در مورد لزوم طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی لازم جهت تسهیل عبور و مرور در محدوده بافت تاریخی و دسترسی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) با توجه به نیاز و تقاضای شهروندان و تأکیدات مکرر نماینده ولی‌فقیه در استان و تولیت آستان احمدی و محمدی و استاندار فارس لزوم همفکری بین دستگاه‌های مختلف و رسیدن به طرح مشترک با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و مسائل فنی و در صورت امکان استفاده از سیستم‌های حمل‌ونقل هوایی و ریلی و برقی در شهر شیراز و همکاری کامل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری چه در مراحل طراحی و چه در مراحل اجرایی بسیار ضروری است.

این عضو شورا ابراز داشت: در همین راستا از استاندار فارس تقاضا داریم دستورات صریح در این زمینه به دستگاه‌های مربوطه جهت همکاری کامل با مجموعه شهرداری تحت نظارت شورای اسلامی شهر را مبذول کنند تا بتوان با جمع‌بندی مطالعات مختلف انجام‌شده توسط مشاوران و دستگاه‌ها برنامه‌های اجرایی مربوطه را تدوین کرد و آنها را به مرحله اجرا در آورد در این بین مشاوران و دستگاه‌های مختلف بدون توجه به جوسازی افراد بهانه‌جو باید تمام تلاش خود را برای رسیدن به طرح مشترک انجام داده و به اجرای آن پایبند باشند.

وی متذکر شد: احداث تراموا یا تله کابین اتوبوسی و ایستگاه پارک وی که با فاصله کمتر از دو کیلومتر از میدان شاهزاده قاسم زائران پیاده شده از خودرو را به نزدیک حرم منتقل کند قابل‌بررسی است.

محمدیان ابراز داشت: این که مدیران طرح تفصیلی بافت تاریخی، پیشنهاد ایجاد اتصال جدید را رد کردند از سویی قابل نقد است که احداث تقاطعات مختلف گاه تبعات بیشتری از اتصال ۹ دی به سیبویه دارد و لازم است با برگزاری چندین جلسه مشترک، طرفین نظرات را مطرح کرده و بدون لجاج و تنها با نگاه کارشناسی و خداپسندانه موارد مورد بررسی قرار گرفته و اجماعی بین متولیان مختلف حمل و نقل و دسترسی به حرم ایجاد شود.

این عضو شورا ادامه داد: با این وضعیت کاری پیش نمی‌رود که هر کس تنها به دنبال اثبات خود باشد، میراث فرهنگی تنها گردشگری دارای سود اقتصادی را در حوزه کار خود می‌داند، راه و شهرسازی تنها از منظر سخت‌افزاری موضوع را می‌نگرد، تولیت حرم می‌خواهد بیشترین راه را به‌سوی خود باز کند، سید علاءالدین حسین پیاده راه‌های دسترسی به خود را بررسی می‌کند و مشاور روی طرح تفصیلی تمرکز کرده، مدیران بافت تلفیق پیاده و سواره را مطرح می‌کنند و مدیران شهرداری هم سیستم‌های نوین حمل‌ونقلی را مدنظر دارند که بهرحال باید با بررسی و مطالعات دقیق، از دل این نظرات نوعی اجماع بیرون بیاید که نتیجه آن رونق مقوله زیارت در سومین حرم اهل‌بیت باشد.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=29841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. دقیقا بحث اینجاست که مقوله ی اصلی زیارت نیست ، به نظر من شیراز و به خصوص مناطق تاریخی اطراف حرم ( خودم با کلمه ی زیبای شاهچراغ موافق تر هستم ) نباید پتانسیلشون نادیده گرفته شود و دلیلی نداره تبلیغ بشه شیراز شهری مذهبی است و چهره ی شهر به سمت مذهبی بودن تغییر کنه .

  2. قبل از هر چیز بهتر به جای تخریب بافت تاریخی بهتر است جلوی تجاری سازی بیش از حد با مغازه های کوچک و پاساژهای بدون امکانات اونجا گرفته بشه ، همون خیابون حضرتی شما نمیتونید توی پیاده روهاش حرکت کنید موتورسیکلت های پارک شده ، گاهی وسایل مغازه دارها اون هم مغازه های ١٠ متری قدیمی ، دستفروش ها عابر رو مجبور میکنه از خیابان عبور کنه .
    اون منطقه الان تا توی کوچه هاش هم تجاری شده .
    شما که به فکر معنویت اون منطقه هستید چرا جلوی ساخت مجتمع تجاری بین الحرمین رو نگرفتید . چند سال قبل با تمام مشکلاتی که بود وقتی وارد میدون شاهچراغ میشدید همون گنبد شاهچراغ شما رو جذب میکرد . الان ساخت و سازهای خودشون ( نمیگم بد بوده … بدون در نظر گرفتن اصول اصلی معماری ساخته شده و این قدر که داخل فضا شما رو جذب میکنه اطراف و پیرامونش ارامش بهتون نمیده ) و تابلوهای رنگ و وارنگ مجنمع بین الحرمین دیگه حس زیبایی و معنویت قدیم ایجاد نمیکه و گنبد بین اون ساخت و سازها و تابلوها گم شده .
    این فکر که با تعریض این خیابان میتونید رفت و امد تسریع و اسان کنید کاری اشتباه است . شیراز همین الان یک خیابان که عریض باشه و شمال و جنوب رو به هم وصل کنه نداره . مطمعن باشید اگه این خیابون اگه تعریض بشه اول از همه خود شیرازی ها رو ترقیب میکنه از مسیر رد شن ، عبوری که هم به ترافیک افزوده میکنه هم مشکلی از نبود مسیر شمال به جنوب شهر حل نمیکنه، برای مثال خدمتتون عرض کنم شما یه شهروند رو در نظر بگیرید که خونه اش شهرک مطهری ، پانصد دستگاه و …. هست و بخواد به شهرداری ، خیابان زند و… برسه .
    در مورد مسیرهای دسترسی به استانه هم دقیقا همین ساخت و ساز بدون فضای سبز و مسیر پیاده روی درست بود که اون و از شاهچراغ جدا کرده …. من یاد دارم همون زمانی که مسیر اسفالتی بود … بعد از شاهچراغ به استانه میرفتیم پیاده …..
    در نهایت بهتره فضایی فراه بشه برا اونی مسافری که میخواد با ماشین بیاد که ماشینش رو یه جای امن و بدون شلوغی پارک کنه . نه این که نزدیک شاهچراغ که شد توی ترافیک و شلوغی بین پارکینگ هایی که پر هستند گیر کنه ، یا توی صف وارد شدن به پارکینگ مسیر پیاده رو ببنده . فضایی ایجاد بشه که مسافری که میاد توی این فضا شاهچراغ رو گنبدشو که دید تو فکر این نباشه ماشینشو چه جور توی شلوغی و ترافیک بیرون بکشه کجا پارک کنه ….

  3. من موندم که بار ترافیکی بین این دو حرم کجاست.خیلی روان و عادیه
    مشل اصلی الان یه بحث دیگست.این خیابون قراره بین این دو حرم کشیده بشه یا بین حرم شاهچراغ تا اون یکی حرم که در دروازه است هم قراره اقدامی بشه؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.