تاریخ : جمعه, ۲ آذر , ۱۴۰۳ Friday, 22 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

14

شکافتن بافت تاریخی شیراز راهکار پایدار دسترسی به حرم شاهچراغ نیست

  • کد خبر : 29837
  • 27 مرداد 1395 - 13:42
50488_635512280739882964_lمشاور کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز گفت: راهکار پایدار ایجاد دسترسی بیشتر به حرم احمد بن موسی (ع) شکافتن بافت تاریخی نیست.

کیوان نریمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: هدف از بررسی‌ها راهکارهای مختلف ایجاد دسترسی، رساندن جمعیت به مکانی مقدس و نفوذپذیری بافت‌های به‌ظاهر نفوذناپذیر است.

وی افزود: در این زمینه دو رویکرد وجود دارد چنانکه در جهان برای ورود به بافت‌های تاریخی به‌هیچ‌عنوان با تعریض مشکلی حل‌نشده است و این سیستم‌های ضربتی جواب نمی‌دهد.

این کارشناس متذکر شد: برای رساندن جمعیت به این نقطه، سه شبکه دروازه‌ای داریم که با تمهیداتی از قبیل تراموا قابل‌دسترسی است چنانکه در بسیاری از شهرهای تاریخی جهان همین کار انجام‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: تراموا از وسایل نقلیه نوین است که سروصدا و بی‌نظمی خودروهای متعدد و هزینه‌های کلان تعریض را نیاز ندارد و از سویی کمترین عرض را اشغال کرده در هر فضای تنگی قابل‌اجرا است و به بافت تاریخی آسیب نرسانده و با مصرف انرژی پاک شهر را به آلودگی دچار نمی‌کند و از منظر مصرف سوخت نیز باسیاست‌های اقتصاد مقاومتی همخوان است که در ترکیب با پیاده‌گستری می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

به گفته وی، تله کابین اتوبوسی نیز در بافت‌های قدیم قابل توصیه نیست مگر این‌که نوعی زیرساخت بومی فاقد دکل برای آن تعریف شود چنانکه در بولیوی و برزیل از همین طریق معادل «ال آر تی» شیراز مسافر انتقال می‌یابد.

نریمانی تصریح کرد: شک نکنید که شکافتن بافت راهکار نهایی نیست و هرکجا باز شود ترافیک‌زا بوده و به دنبال خود ترافیک‌های جدید ایجاد می‌کند چون محور جدید جاذب سفرهای جدید نیز هست و با این مسئله باید ارگانیک برخورد شود.

وی ادامه داد: اگر بنا باشد بر پیاده راه‌سازی در اطراف حرم تأکید شود بخش از مسیر باید مانند اماکن مکه و مدینه مسقف شود و می‌توانیم در جاهایی از کف ریلی برقی نیز استفاده کنیم اما استفاده از سوخت فسیلی را به حداقل برسانیم.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=29837

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.