معاون عمران و توسعه آستان احمدی و محمدی (ع) گفت: زائر حرم احمد بن موسی (ع) که از راه رسیده و خسته است را نباید با کوچههای پیچدرپیچ تاریخی معطل کرد.
به گزارش شیراز ۱۴۰۰، سید مجتبی انوار امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در پیشنهادهای مطرحشده هیأت امنای آستان احمدی و احمدی، نخستین موضوع که با پیگیری بزرگان استان همراه است اتصال خیابان ۹ دی به بلوار سیبویه به موازات خیابان حضرتی است که بلوار جدید ۲۴ متری در بافت اجرا شود که تعداد محدودی خانه میراثی غیر ثبتی در این طرح وجود دارد و چند منزل باارزش متوسط است که مشکل خاصی برای اجرا ندارد.
وی افزود: برای همین خیابان جدید نیز سه طرح وجود دارد که شامل عرضهای مختلف است و آنچه بیشتر مدنظر است یک مسیر رفتوبرگشت است که به سبب تنگ بودن خیابان حضرتی فعلی و یکطرفه بودن آن اجرایی شده و باعث میشود از بلوار سیبویه که مسیر بزرگراهی با عرض مناسب است ارتباط دوطرفه به حرم تأمین شود و از ضلعی که به بنبست رسیده باز شود.
به گفته وی، مسیر بعدی مسیر تشرف زائری است که از دروازه قرآن وارد بلوار شهید آیتالله ربانی و بلوار جمهوری و سپس ابوالکلام میشود که به سبب عرض مناسب در مسیر گره ترافیکی نداریم و در قسمت بلوار هجرت مشکلاتی بود که حل شد و بعد از میدان شهرداری به خیابان نمازی میرسد و بنابر آخرین مصوبه هیأتامنا تعریض خیابان نمازی بهصورت «بی او تی» مدنظر قرارگرفته است و البته این کار همت همه دستگاههای ذیربط را میطلبد چراکه اعتبار موردنیاز تنها بهصورت «بیاوتی» قابل تأمین بوده و تجاریها باید به فاصله پنج تا شش متر در خیابانی پشت محل فعلی انتقال یابند.
انوار ابراز داشت: در حال حاضر نیز اتصال وجود دارد و بحث این است که اتصال به سیبویه تسهیل شود ضمن این که در خیابان لطفعلیخان در هر ساعت شبانهروز مملو از جمعیت است و با ایجاد محور جدید مشکل افزوده نمیشود.
معاون عمران و توسعه آستان احمدی متذکر شد: احیای گذرهای تاریخی بیشتر بحث گردشگری است تا زیارتی که یک زائر که از شهری دور آمده آنقدر خسته است که توان گذر از کوچه و پسکوچههای متعدد بهعنوان گذر تاریخی را ندارد و میخواهد هر چه سریعتر به محل زیارت خود برسد، هرچند خط قرمز ما نیز تخریب منازل میراثی باارزش است.
وی تصریح کرد: دید ما یک افق ۵۰ ساله است و در همین راستا هزینههای زیادی برای مطالعات انجام دادیم و بیشترین دلسوزی را حرم انجام داده هرچند گاهی دستگاهها پشت ما را خالی کردهاند.
انوار ادامه داد: با مودهای جدید حملونقل از قبیل تراموا مخالفت نداریم اما باید توجه داشت که در اعیاد بالغبر ۴۰ هزار نفر و در سال تحویل ۱۲۰ هزار نفر در خیابانهای منتهی به حرم جمعیت وجود دارد و سیستمهای حملونقل جدید بهسختی میتواند در این زمینه جوابگو باشد و از سویی دید ما این است که کار اجرایی شود و اینکه زائر درجایی نزدیک حرم خودروی خود پارککرده و با خودروی ویژه برقی به حرم رسانده شود بیشتر حالت رؤیایی دارد.
درود.
با توجه به اهمیت حرم شاهچراغ و عبادت گاه های اطراف، در حال حاضر هم وجود گره های ترافیکی روزانه، باعث برهم خوردگی نظم و آسایش خود حرم و محیط های اطراف شده، بگونه ای که هم اکنون کاسه چه کنم به دست گرفتن مسئولان پدیدار شده است.
چیزی که بسیار تاسف برانگیز است، این است که معاون محترم عمران و توسعه حرم، حتی ازبافت تاریخی شیراز با لفظ بافت قدیمی و فرسوده یاد میکنند و مشخص است که فقط دنبال این هستند که سریعا تمامی بافت تاریخی شیراز نابود شود.
اجرای خیابان های جدید در دل بافت تاریخی وتعریض خیابان های موجود با هزینه های چند میلیاردی و صرف زمان زیاد، امری منسوخ شده و قدیمی است که متاسفانه هنوز هم توسط عده ای دنبال میشود.
اگر اجرای تراموا و وسیله های حمل و نقل نوین، مسئله ای رویایی تلقی میشود، نابودی بافت تاریخی شیراز، بسیار طرح خنده دار و شگفت آوری است که بهتر است همان طرح های رویایی را دنبال کنیم.
نمیدانم چرا بحث اجرای خیابان زیر سطحی را همانند مشهد دنبال نمیکنند؟
من موندم این دلواپسان وقتی اسم بزرگراه و تقاطع میاد زود ژست روشن فکری و دلسوزانه میگیرن و دم از پیاده رو ها و پیاده رو سازی میزنن حالا اینجا دم از خیابان ۲۴ متری
مگر آیه امده زائر با ماشین حتما تا خود شاهچراغ بره چه ایرادی داره بافت تاریخی زیبا سازی و پیاده راه شود و با مناظر و خانه های تاریخی را طی کند تا به شاهچراغ برسد با درخت کاری و سنگ فرش و باسازی بافت تاریخی
دوستان هوشیار باشید گروهی به دنبال پیاده سازی سیاست های غلط توسعه حرم امام رضا در شیراز هستن و به دنبال از بین بردن بافت تاریخی و هویت شیراز به بهانه زائر ین بعد ها هم به بهانه سومین حرم اهل بیت همان بلایی که سر مردم مشهد امده که ارزوی یک کنسرت را دارن بر سر ما مردم شیراز میارن این داستان سر بلندی دارد
اینجاست که این افراد متحجر دلسوزی خودشان را نسبت به شیراز نشان میدهند جالب میگه تخریب چندتا خانه تاریخی بی ارزش این افراد یا بی ریشه هستن یا ….
باید خدمت این آقای بیگانه پرست!!! عرض کنم اگر این خانه های تاریخی وجود نداشت شیراز هم معنایی نداشت شیراز با این مکان های تاریخی هست که معنا پیدا میکنه و بدون این مکان های تاریخی با شهری همچون دوحه تفاوتی نخواهد داشت! در ضمن فکر میکنم خودشونم توی پارادوکس گیر کرده اند!! از یک طرف تاکید میکنند شیراز باید روز به روز توریستی تر شود و خیلی از مشکلات شیراز با توریستی شدن حل خواهد شد و از طرف دیگر سعی در تخریب نمادهای توریستی شهر شیراز دارند غافل از اینکه اکثر توریستها به خاطر همین خانه خرابه ها به شیراز می آیند نه …!!!
اظهارات این افراد وابسته به تولیت واقعا به نوبه خودش جالبه که حتی در همین شورای شهر متحجر فکری هم با انتقاد و مخالفت روبرو میشه، اگر ذره ای اجازه بدن به این افراد ( همونطور که قبلا دادن) کل بافت تاریخی رو با خاک یکسان میکنن و حرم رو توسعه میدن برای منافع مادی… مجتمع تجاری میزنن به نام طرح توسه حرم به کام……. و بعد اگر ارگان دیگه مثل شهرداری خواست بین الحرمین بزنه فتوا صادر میکنن بر علیه اش….
طرف میگه توی این مسیر جدید ، خانه تاریخی وجود نداره بعد توی همین شورا میگن ۲۴ تا ملک ارزشمند تاریخی است…..
امیدوارم مثل مشهد و قم اینجا نتونن امپراتوری درست کنن برای….
۱۵ تا ببخشید….
با سلام و تشکر از اطلاع رسانیتون .
به نظر بنده اون قسمت از سخنان این مسئول که نزدیک نشدن ماشین و رسیدن مسافر رو بدون اتوموبیل به حرم شاهچراغ رویایی می دونند ، نشان از اطلاعات پایین ایشون هست .در نقاط پیشرفته دنیا و همچنین بلاد اسلامی که نگاه درآمد زا و ارز آور دارند اینچنین خیابانهایی فقط پیاده رو هستند و حتی با سرمایش کف و کف سازی با سنگفرش و بهترین نوع سنگ . حالا ما چی داریم . یه خیابون حضرتی که شده محل کاسبی یه سری افراد سودجو و کاسب غیربومی با عبور وحشتناک اتوبوس ورودی و خروجی از پایانه دستغیب و تردد بسیار زیاد تاکسی و خودروهای شخصی و سه راه نمازی که همیشه مسافرها با رسیدن بهش و دیدن خیابان های خط ویژه و یکطرفه اطرافش آرزو می کنند که کاش با وسیله حمل و نقل عمومی اومده بودیم و اصلا ماشین نیاورده بودیم و همچنین راه خرابه و شلوع پلوغ و هر کی به هرکی ورودی حرم از سمت سه راه احمدی که اصلا معلوم نیست پیاده رو هست یا سواره رو ، شاید هم سواره رو هست که با ۴ تا میله بستنش یا موتور رو . از لحاظ وضع اجتماعی و آسیب هایی که تو اون منطقه وجود داره هم که نیازی به گفتن نداره ، هر شیرازی که از اون منطقه ها گذر می کنه با وضعیت اون مناطق کاملا آشناست .
به نظر بنده می توان از چند راه به این مشکلات فائق آمد . ۱.ادامه راه پیاده رو همانند راه ورودی انتهای خیابان پیروزی به سمت حرم تا چهارراه پیروزی (سه راه نمازی) و همچنین از چهارراه شاهزاده قاسم تا حرم و پیاده رو سازی خیابان حضرتی (سردزک) و سر و سامان دادن به ورودی صحن جدید از سمت سه راه احمدی . ۲. ساخت خیابان و پارکینگ های زیر گذر و راههای دسترسی پیاده به حرم و حتی ایجاد و ساخت یک پایانه مدرن و زیرزمینی حمل و نقل عمومی است . ۳. تعریض خیابان حضرتی (بیشتر مالکان مغازه و پاساژهای فرسوده این منطقه خانه های فرسوده اطراف و پشت این واحدهای تجاری رو به عنوان انبار به مالکیت خود در آورده اند )
و همچنین خیابان پیروزی و سه راه احمدی .
۴. استفاده از سیستم حمل و نقل مدرن و فضاسازی و زیباسازی این معابر .
۵ .احداث پارکینگ های مدرن و بهسازی و نوسازی و تعریض برخی تقاطع ها و معابر ورودی به این معابر پیاده .
به نظر می رسد تنها با چنین اقداماتی می توان به میزبانی شایسته برای مهمانان کلانشهر تاریخی و فرهنگی و مهمان نواز شیراز رسید و غیر از این می توان میزبانی زائرین را در حد و حدود شهرهای بسیار و کوچک و امامزادگان محلی دانست .
با تشکر