تاریخ : چهارشنبه, ۱۵ مرداد , ۱۳۹۹ Wednesday, 5 August , 2020
0

بررسی ایجاد حمل و نقل های نوین در بافت مرکزی شیراز

  • کد خبر : 29810
  • ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
13950524001081_PhotoAشهردار شیراز گفت: هزینه جابه‌جایی مسافر با تراموا یک‌دهم مترو و به‌طور تقریبی معادل اتوبوس است.

به گزارش شیراز ۱۴۰۰ به نقل از خبرگزاری فارس از شیراز، علیرضا پاک فطرت عصر امروز در نشست مشترک کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز با موضوع ایجاد راه دسترسی به حرمین مطهر شاهچراغ و آستانه اظهار داشت: قرارداد طرح جامع حمل‌ونقل با دانشگاه شیراز به مبلغ چهار میلیارد تومان منعقدشده و دانشگاه در مورد مباحث حمل‌ونقلی این شهر برنامه بلندمدت ارائه می‌دهد و برای حل مشکل حمل‌ونقل و ترافیک مرکز شهر و مراکز توریستی و فرهنگی شیراز راهکار نهایی ارائه می‌دهد.

وی افزود: این توهین به شورا است که کسانی برای جلسه مهمی مانند این دعوت شوند و هیچ یک از مسئولان اصلی حضور نیافته و حتی کارشناسان و مشاوران طرح نیز حضور نداشته باشند چنانکه در مباحث ایجاد دسترسی به حرم احمد بن موسی(ع) لازم است میراث فرهنگی راسا در این جلسات حضورداشته باشد و به‌صراحت نظرات خود را بازگو کند نه این‌که در جلسات کارشناسی حضور پیدا نکرده و مباحث را در فضای مجازی پی بگیرند.

شهردار شیراز ادامه داد: حدود سه چهار ماه است روی سیستم‌های جدید حمل‌ونقل به‌غیراز اتوبوس و مترو کار مطالعاتی می‌کنیم که چند روز قبل نیز با مسئولان وزارت دفاع که کنسرسیوم ریلی تشکیل داده و مطالعاتی در این راستا انجام می‌دهند، جلسه داشتیم و اطلاعات خوبی به ما دادند.

مدیر ارشد شهری شیراز تصریح کرد: گروه کارشناسی وزارت دفاع مطالعات بسیار دقیق و علمی را انجام می‌دهد و از این نظر اطلاعات بسیار ارزنده‌ای در اختیار ما قراردادند مبتنی بر این‌که با توجه به پیشرفت فناوری حمل‌ونقل و ظهور سیستم‌های جدید نیازی به تعریض خیابان‌ها به‌مانند گذشته نیست.

وی بیان کرد: وزارت دفاع بر روی تراموا، «ال آر تی»، مونوریل و اتوبوس برقی نوع جدید کار مطالعاتی کرده که اگر هر یک از اینها در شیراز راه‌اندازی شود در مرکز شهر نیازی به حضور خودروی شخصی نخواهد بود.

پاک‌فطرت عنوان کرد: بنابر آمار هر اتوبوس حداکثر ۶۰ نفر را جابجا می‌کند اما تراموا ۲۵۰ نفر را در هر مسیر انتقال می‌دهد، چنانکه خطوطی که از شاهزاده قاسم و میدان شهدا و مسیرهای دیگر دسترسی حرم مطهر را تأمین می‌کند مشکل داشته و چندین اتوبوس در میان خودروهای متعدد مردم را به تعداد محدود انتقال می‌دهد و حتی در صورت تعریض خیابان ظرفیت انتقال مسافر از این طریق محدود خواهد بود.

وی متذکر شد: با توجه به مطالعات وزارت دفاع، سرعت تراموا به‌طور متوسط ۱۸ کیلومتر در ساعت است و سرعت اتوبوس ۱۵ کیلومتر در ساعت است و هزینه اجرای یک کیلومتر تراموا ۱۰ میلیون یورو شامل واگن و برق و اجرا است درصورتی‌که هزینه احداث مترو ۴۰ میلیون یورو است و سرعت اجرای تراموا ۱۰ برابر مترو است.

شهردار شیراز یادآور شد: هزینه جابجایی یک مسافر با تراموا یک‌هفتم مترو است و به‌طور تقریبی هزینه آن معادل اتوبوس خواهد بود و از این نظر مطالعات جامع باید به ما بگوید که راهکار بلندمدت و پایدار ایجاد دسترسی به حرم شاهچراغ به‌گونه‌ای که ماندگار و کارآمد باشد کدام‌یک از این روش‌ها است.

وی در پایان گفت: پیشنهادی توسط اعضای شورا مبنی بر راه‌اندازی سیستم حمل‌ونقل هوایی از قبیل مونوریل یا تله کابین اتوبوسی مطرح شد که این مورد نیز جای بررسی دارد  و مناسب است اگر در جایی استفاده‌شده آن را مورد ارزیابی قرار دهیم.

>
نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.
telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=29810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. چقدر دروغ میگه
    شما brt بساز و این اتوبوس های فعلی رو مجهز به پرده و کولر کن بقیه کارا پیش کشتون.

    • ساخت bRT حماقته…
      به چند دلیل
      ۱.عمر مفید کم اتوبوس( ۵ سال درمقابل واگن ترموا میتونه ۳۰ سال کار کنه)
      ۲.بدون آلودگی بصری
      ۳.بدون دود
      ۴. حمل مسافر خیلی بیشتر (مثل تفاوت مترو منوریل)
      ۵.درسته که این ملاک نیس ولی(خیلی شیک تر و منظم تر از اتوبوس هس..اونارو هر کاری کنی بازم اتوبوسن)*
      ۶.مردم راقب به اسفاده از حمل و نقل متفاوت و ریلی هستن
      .
      .
      .
      درضمن قبلا گفتم و الان هم مجدادا میگم…امروز که کشور نفت داره و ثروت فراوانی رو داره باید زیرساخت های عالی و منظم و تر تمیزی رو راه بندازه …اما وقتی نفت تموم شد…!!!!

  2. این خیلی‌ خوبه که شهرداری به مبحث ترموا و مونوریل وارد شده. آقای پاک فطرت اخیرا پس از بازگشت از چک و اتریش به محاسن ترموا پی‌ بردند و بخوبی آنها را برشمردند. اما چند نکته: اول اینکه با توجه به ترافیک شدید شیراز باید ترموا به عنوان یک اولویت جدی محسوب بشه نه یک طرح در حاشیه و دست دوم ، ثانیا سریعآ برای اون بودجه مستقل مشخص بشه، حتا در همین امسال کار مطالعات و تعیین مسیر‌ها به انجام و اتمام برسه ….سوم اینکه مرحله مطالعات اینقدر طولانی‌ نشه که طرح مشمول گذشت زمان بشه و به بایگانی بره… و آخر اینکه برای چند قسمت شهر مسیر ترموا تعریف و اجرایی بشه نه اینکه به اطراف حرم مطهر محدود بشه. خوبه که شهرداری با هماهنگی‌ وزارت کشور با برنامه زمانی‌ از الان و پس از تکمیل مطالعات ، زمان بهره برداری از خط ۱ را هدف گذاری و به شهروندان اعلام کند.

  3. این تصمیم و دید قابل تحسین هست هر چند که زودتر از اینها این حرکت باید انجام میشد . اگر تخریب خونه ها و مغازه ها یی فاقد ارزش توی این منطقه انجام میشه بهتره برای فضای مبلمان شهری و فضای سبز شهری استفاده بشه تا تعریض خیابان ها به منظور راه باز کردن برای وارد شدن به این بخش . فضایی رو تصور کنید بازسازی شده و باهویت ، سر سبز با یه سیستم حمل و نقل مدرن .

  4. درود
    در مورد بازگشایی مسیر دسترسی جدید به شاهچراغ ،شهر مشهد از یک دهه پیش داره مسیرهای دسترسی جدید به سمت حرم ایجاد میکنه اما هم بافت تاریخی این شهر از بین رفت و هم تاثیر ان مقطعی بود؛با قاطعیت میتوان گفت که تسهیل در حمل ونقل عمومی و ایجاد سیستم های حمل نقل جدید راه حلی منطقی و علمی هست

  5. بله تراموا خیلی راهکار خوبیه حتی از حرم تا میدان قصرالدشت به مترو دسترسی داشته باشه و برای خیابانهای باریک عالیه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.