نایب رئیس شورای اسلامی شیراز تاکید دارد که ایجاد هرگونه راه جدید دسترسی در مرکز شیراز و بافت تاریخی این شهر، نیازمند تصویب و تایید در شورای عالی معماری و شهرسازی است.
به گزارش شیراز ۱۴۰۰ به نقل از ایسنا منطقه فارس، محمودرضا طالبان سهشنبه عصر ۱۹ مرداد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی در مورد ضرورت ایجاد راههای دسترسی جدید در بافت تاریخی و تسهیل در تردد این محدوده، گفت: به اعتقاد اکثر کارشناسان و صاحبنظران، در مرکز شهر خصوصا بافتهای تاریخی تنها باید بهدنبال تسهیل تردد وسایل نقلیه عمومی بود.
طالبان با بیان اینکه ایجاد توسعه حرمین شریف احمدی و محمدی(ع)، یکی از نکات اساسی مد نظر شورای اسلامی شهر شیراز بوده است، گفت: هرگونه تحرک در بافتهای تاریخی باید با برنامهریزی و براساس مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی باشد.
نایب رئیس شورای شهر شیراز گفت: بافت علاوه بر داشتن پیوستگی عناصر، واجد دانههای ارزشمندی است که موضوع بازگشایی محوری جدید را با اما و اگرهای زیادی مواجه میکند و نمیتوانیم به راحتی در مورد بازگشایی یک معبر جدید تصمیمگیری کنیم.
طالبان همچنین با بیان اینکه در بحث ایجاد راههای دسترسی باید با نگاه تخصصی و شهرسازی به مسئله نگاه کرد، گفت: شورا و شهرداری در طرح توسعه حرم بیشترین کمک و مساعدت را داشته اما در بحث بافت تاریخی فرهنگی برای ایجاد یک فضای مناسبتر روش های مختلفی وجود دارد که باید بهترین روش را انتخاب و از تجربیات به دست آمده نیز استفاه کرد.
وی که اعتقاد دارد ایجاد محور دسترسی یا گشایش معبر جدید در بافت به دلیل مغایرت اساسی با طرح تفصیلی مستلزم کسب مصوبه از شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است.
طالبان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک توسط شهرداری در حال تهیه و تدوین است از مشاور طرح خواسته ایم تمام راههای امکان دسترسی به آستان احمدی و محمدی(ع) را ارائه کند.
این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه خروجی این مطالعات نشان خواهد داد که باید به چه سمتی حرکت کنیم، عنوان کرد: در بافت تاریخی الزامات خاصی را باید دنبال کنیم که مهمترین آنها در حوزه میراث فرهنگی، حفط ابنیه و پیوستگی بافت است.
طالبان اعتقاد دارد که حرکت به سمت تخریب بافت، با توجه به اینکه این محدوده نشانه هویت و پیشینه شیراز محسوب میشود، به صلاح نیست.
نایبرئیس شورای اسلامی شهر شیراز البته اطمینان داد که حساسیتهای لازم در خصوص بافت تاریخی در کمیسیون ماده ۵ وجود دارد و گفت: اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران و برنامهریزان، حرکت به سمت توسعه حمل و نقل همگانی و کاهش تردد وسایل نقلیه شخصی در محدوده مرکزی و بافت تاریخی شهر است.
اون دوستان دلواپس که مدام شعار می.دن ساخت بزرگ راه و خیابان های پهن و تقاطع نماد غربی شدن و دم از پیاده راه ها میدن حالا چرا اینجا ساکت هستن مگه ایه اومده گردشگر ها حتما با ماشین تا خود شاه چراغ برن بیان در بافت تاریخی پیاده راه درست کنن با زیبا کردن و باسازی کوچه های بافت تاریخی
واقعا برای این بی شرم ها متاسفم