انتقاد شدید عباسی از راه آهن شیراز؛

وزیرراه : ایستگاه قطار شیراز ملانصرالدینی است!

عباس آخوندیوزیر راه و شهرسازی با انتقاد از اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن نظیر شیراز در دوره قبل جانمایی‌ بسیار نامناسب و ملانصرالدینی داشت از تهیه برنامه ۱۰ ساله طراحی شهری ریل پایه و راه‌اندازی شرکت قطارهای حومه‌ای در قانون برنامه ششم خبر داد.به گزارش شیراز۱۴۰۰ به نقل از فارس، عباس آخوندی امروز در همایش شهر ریل پایه اظهار داشت: در شهرهای بزرگ با مسئله حرکت و جابجایی به موقع مواجه هستیم.

وی افزود: امروز در خیابان‌های ما انسان گم شده است و ماشین جولان می‌دهد؛ برنامه‌ریزی شهری ما فقط برای ماشین است و فضای عمومی واقعی نداریم.

آخوندی ادامه داد: ایستگاه نباید فقط محل سوار و پیاده شدن مسافر باشد، بلکه باید در کنار آن محلی برای گذراندن اوقات فراغت، درآمدهای اقتصادی، تبادل اطلاعات و از این قبیل باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید حمل‌ونقل در اختیار انسان باشد،‌گفت: متأسفانه درکشور ما بر عکس، انسان در اختیار حمل‌ونقل و ماشین قرار دارد.

وی افزود: امروز ۱۰ شهر بزرگ با جمعیت میلیونی داریم که همه آنها با پدیده حمل‌ونقل غیرترکیبی، کیفیت نامناسب زندگی، آلودگی هوا با محیط زیست نامناسب مواجه هستند و شهرهای کوچک نیز در حال الگوگیری از این شهرهای بزرگ بیمار هستند.

آخوندی با تأکید بر اینکه باید ایران‌شهر قدیم برگردیم، گفت: شهروندان باید از زندگی در شهر لذت ببرند، چه کسی می‌‌تواند به پل صدر تهران احساس تعلق داشته باشد، اما می‌توان به میدان امام خمینی اصفهان، میدان نقش جهان اصفهان، بلوار کریم‌خان زند شیراز احساس تعلق داشت.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه شهرهای ما با کمترین محوریت انسان و توسعه ریلی ساخته شده‌اند، گفت: نظام شهرسازی کشور باید عوض شود و شهرها باید بر مبنای ریل و آسایش انسان طراحی شود.

آخوندی گفت: سه لایه شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری، حومه‌ای و بین‌شهری باید با یکدیگر ترکیب شده و برای آسایش مسافر حرکت کنند؛ در لندن گران‌ترین زمین‌ها وجود دارد و البته گران‌ترین مدیران هم هستند، اما این مدیران در شهری به فاصله ۶۵ کیلومتری لندن زندگی می‌کنند و با سیستم حمل‌ونقل ریلی سریع طی ۲۰ دقیقه به لندن می‌رسند و این به کاهش آلودگی هوا و ترافیک منجر می‌شود.

آخوندی افزود: روزانه ۹۰۰ هزار تردد خودرو به تهران انجام می‌شود، روزانه ۱۰۷ تردد از محور کرج – تهران داریم و روزانه بیش از ۵۰ هزار تردد در محور قم – تهران انجام می‌شود و این یعنی حجم بالای آلودگی در حالی که باید این ترددها به سمت ریل منتقل شود، اما در آن دولت عده‌ای دنبال ۲ و ۳ طبقه کردن آزادراه تهران – کرج بودند ولی توسعه ریلی مدنظر نبود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در برنامه ششم در نظر گرفتیم که شرکت راه‌آهن حومه ایجاد شود و مدیریت راه‌آهن حومه را انجام دهد.

وی افزود: باید کرج و ورامین را از زیر شهر تهران و از طریق ریل به یکدیگر متصل کنیم، یا شمال شرق تهران از زیر تهران توسط ریل به جنوب غرب تهران متصل شود و در شهرهای بزرگ دیگر کشور نیز این پروژه دنبال شود.

آخوندی با تأکید بر لزوم یکپارچگی انواع مدل‌های حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری گفت: نظام شهرسازی امروز ما فقط برمبنای ماشین طراحی شده است و جایی برای پیاده‌روی و توسعه ریلی نیست، بعید می‌دانم فردی در تهران بتواند ۲ هزار متر پیاده‌روی کند و با مانعی برخورد نداشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی به طراحی نامناسب ایستگاه‌های راه‌آهن در دوره‌های قبل انتقاد کرد و گفت: متأسفانه اغلب ایستگاه‌های راه‌آهن در دولت قبل در بیرون شهرها ساخته شد، در شیراز سه خط راه‌آهن در حال احداث است که ایستگاه‌های این خطوط به یکدیگر متصل نیستند و واقعاً سیستم عجیب و غریب دارند.

وی افزود: وقتی به ایستگاه راه‌آهن شیراز رفتم غبطه خوردم که چرا این ایستگاه در ۱۲ کیلومتری شهر و در بیابان احداث شود و شیراز با آن حجم گردشگر و تعداد زیاد دانشگاه یک ایستگاه راه‌آهن نداشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: چرا یک مسافر قطار تهران – شیراز باید ۵۰ هزار تومان برای بلیت قطار در این مسیر پرداخت کند اما وقتی به ایستگاه راه‌آهن شیراز رسید ۳۵ هزار تومان برای رفتن به شهر شیراز بابت آژانس بپردازد و این منطقی نیست.

آخوندی افزود: قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان طراحی شد اما در دوره‌های قبل ایستگاه راه‌آهن قم را در فاصله زیاد از این شهر جانمایی کرده بودند، به طوری که مسافر تهران تا قم را در عرض ۲۰ دقیقه با قطار طی می‌کرد و سپس باید ۵۰ دقیقه زمان می‌گذاشت تا از ایستگاه راه‌آهن قم به قم برسد.

وی بار دیگر به جانمایی نامناسب ایستگاه راه‌آهن شیراز انتقاد کرد و گفت: همچنین طراحی‌های ملانصرالدینی داشتیم که امروز اگر این فرد زنده شود و ببیند بسیار شاد می‌‌‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ایستگاه راه‌آهن رشت در ۱۲ کیلومتری این شهر با ایستگاه راه‌آهن همدان هم در فاصله بیش از ۱۰ کیلومتری این شهر احداث شده بود، طراحی ایستگاه راه‌آهن سریع‌السیر اصفهان را در قبل از شهر شاهین‌‌شهر انجام داده بودند و مسافر باید یک ساعت مسیر می‌پیمود، تا از آنجا به تهران منتقل شود و اینها همه نشان از بی‌تدبیری دارد.

آخوندی یادآور شد: برنامه‌ای ۸ تا ۱۰ ساله طراحی می‌شود تا همه شهرهای متوسط و بزرگ طراحی شهری بر مبنای ریل داشته باشند.

وی درباره سفر اخیر خود به فرانسه و قراردادهای ریلی بیان کرد: طرح نوسازی ناوگان ریلی در قالب اجاره و اجاره به شرط تملیک به شرط ساخت در ایران و سیستم جدید پیگیری شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این مذاکرات هنوز به قرارداد نرسیده است، گفت: مقرر شد اخذ تسهیلات ارزان قیمت از کشورهای ایتالیا و چین برای نوسازی و توسعه ناوگان ریلی داشته باشیم.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

21 نظر

  1. متعصب شیرازی

    البته که ساخت این ایستگاه در شرق شیراز در کنار فرودگاه و امکان اتصال بهتر به خطوط بوشهر بندرعباس وکرمان خیلی بهتر بود ولی یکی به این آقا بگه اگه راست میگید همین برنامه ای که واسه تهران دارید از شمالغرب شیراز به جنوب شرق اجرا کنید و بقیه خطوط رو برسونید به ایستگاهی که یکی از بهترین ایستگاه های ایرانه البته اشتباه به عرضتون رسوندن این ایستگاه دیگه با پیشرفتی که شهر داشته ۱۲ کیلومتر داخل شهره

    پاسخ
  2. مجتبی

    همه حرفاش صحیح اما چندتا نکته
    قبلیا گند زدن صحیح، شما برای درست کردنش چه کاری انجام دادی؟

    تو همه حرفاش یه جملش خیلی منو به فکر فرو برد:
    “وقتی به ایستگاه راه‌آهن شیراز رفتم غبطه خوردم که چرا این ایستگاه در ۱۲ کیلومتری شهر و در بیابان احداث شود”
    در مورد این جملش یه کتاب تفسیر میشه نوشت. ای داد و بیداد

    پاسخ
  3. ساسان

    بحثشون درباره نظام شهرسازی خیلی منطقیه. به جای ایجاد بلوارهای منظم با پیاده روهای وسیع و درختکاری شده، تمایل عجیبی هست که وسط شهرها اتوبانهای بین شهری با تقاطعها و پل های آنچنانی ساخته بشه.

    پاسخ
  4. hadi

    ای خدا کجا ایستگاه راه آهن شیراز ۱۲ کیلومتر خارج شهر هست ؟!
    یعنی شهرداری منطقه ۱۰ شیراز ۱۲ کیلومتر از شیراز فاصله داره ؟

    اینم وزیر راه. ..

    پاسخ
  5. حامد-شهرراز

    درود.
    صحبت های وزیر راه و شهرسازی بسیار قابل تامل است و در بسیاری از جنبه ها به نظر من صحیح فرموده اند.
    همه ی ما میدانیم که شیراز، پس از تهران، جزو بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای ایران است که و تردد های بسیاری در سطح شهر انجام میشود. اما به دلیل کم اهمیت جلوه دادن و به فکر نبودن به این مسئله که مراکز شهرهای تاریخی ایران، نباید نامتجانس و محل جولان و پارک خودروهای سواری شخصی و … باشد، متاسفانه نه تنها شیراز، بلکه تقریبا همه ی شهرهای ایران و مخصوصا ۵ کلانشهر اول، درگیر این موضوع هستند و این ها همه نشات گرفته از بیفکری و بیسوادی مجریان و مهندسان مربوطه سالهای گذشته، در این امر است.
    دلیل مخالفت برخی از دوستان با صحبت های وزیر راه روشن است، اما چیزی که اینجا باید به آن توجه کنیم، این است که ایستگاه راه آهن شیراز، علی رغم بزرگی اش، در حقیقت فاقد کارایی لازم است و عملا ایستگاه در بُن بست ایجاد شده و باید برای این تصمیم جانمایی ایستگاه و بیسوادی متولی آن تاسف خورد.
    حتی اکنون هم نمیتوان در آینده خطوط ریلی شیراز-بوشهر، شیراز به بندرعباس و اهواز و یزد و کرمان را به این ایستگاه متصل کرد. این ایستگاه در عین تعجب، بر روی یک تل خاکریزی شده، ساخته شد.
    وزیر راه هم فکر جابجایی و توسعه حمل و نقل استان هستند. این ایستگاه راه آهن فعلی موقتی است و ایستگاه اصلی شهر شیراز، به روبروی فرودگاه بین المللی انتقال خواهد یافت. در حقیقت ما در شرق شیراز شاهد احداث یک پایانه مشترک شهری بزرگ با دخالت همه وسائل حمل و نقل شهری خواهیم بود. پایانه ای مشترک با فرودگاه بین المللی، راه آهن اصلی شیراز متصل به شبکه راه آهن استانهای مجاور، پایانه و دپو اصلی مترو شیراز مربوط به خط ۱، ترمینال اتوبوس بین شهری که ترمینال مدرس به همین منظور جابجا میشود، تاکسی، و… .

    پاسخ
  6. شهرراز

    ۱۲ کیلومتر خارج شهر؟ جک خنده داری بود. ایشون اول باید بیان نقشه شهر شیراز رو یه نگاهی بکنن در ثانی ایشون به چه حقی به یکی از بزرگترین دانشمندان جهان و ایرانی یعنی ملاصدرا اهانت کردن . طرح ملاصدرایی؟ شما قبل از اینکه اسم این دانشمند بزرگ رو بیاری اول برید چند تا کتاب بخونید تا بعد..

    پاسخ
      1. احمد

        در متن خبر اشتباها “ملاصدرایی” نوشته شده که قطعا ” ملانصرالدینی” منظور بوده. لطفا متن خبر را اصلاح کنید.

  7. پیرخرابات

    صحبتاش کاملا منطقی وصحیح هست .اما مسله عجیب، انتقاد همشیریان شیرازی به صحبتهای ایشون هست.بعضیا اصلا تحمل انتقاد ندارن و تنها کاری که بلدن جبهه گرفتن و حاضرجوابی هست وبجای اینکه با واقعیات روبرو بشن با اندک نوری درتاریکی افکارشان ،دچار آشفتگی خاطرمیشن.. یکی دیگه از دوستان عزیزگفتن قراره پایانه مشترک اتوبوس تاکسی راه آهن مترو و ترمینال برون شهری در یک جا بصورت متمرکز ساخته بشه!! آخه دوست عزیز، تاحالا درشیراز یک پایانه و ایستگاه اتوبوس درست وحسابی ساخته نشده بعد شما چه انتظاراتی دارید!! شما به وضعیت الان پایانه نمازی توجه کنیدپایانه کدوم شهرى این وضعیتو داره؟؟ فقط ورود و خروج اتوبوس به این پایانه کلی دردسر داره و باعث ترافیک دایمی میشه !!جالب این که جدیدا این مکان ایستگاه تاکسی و مترو هم شده!!بازار شام هم تا این اندازه بی نظم و هرکی هرکی نیس..درکل بایدگفت خرابی اوضاع به حدی بوده که دیگه وزیر راه نتونسته مثل خیلی مسایل دیگه چشم پوشی کنه وصداش دراومده ولی هنوز عده ای با تفکرات منحصر بفرد خودشان از وزیر راه انتقاد میکنن و ای خدا ای خدا میکنن!!میخاید شما جای وزیر راه باشید؟؟ این خانه ازپای و بست ویران است..

    پاسخ
  8. علیرضا

    خب پس بفرمایید ایستگاه رو بیارید چهارراه زند، یا پارمونت، یا دروازه کازرون تا دقیقا در مرکز شهر باشه!

    درسته که جانمایی ایستگاه قطار در شیراز بطور صحیح انجام نشده که قابل بررسی و پی گیری یه، اما بالاخره ایستگاه قطار نمیتونه دقیقا توی مرکز شهر باشه! ایستگاه قطار در شیراز عقلا و عملا باید در حوالی فرودگاه یعنی در حاشیه ی شرق شیراز ساخته میشد

    پاسخ
    1. سعید شیرازی

      چرا نمیتونه؟
      توی اکثر کشورا که بفکر رفاه مردم هستند قطار طول شهر رو طی میکنه.
      اگه نرفتی
      یه سرچ اینترنتی کنی بد نیست

      پاسخ
  9. علیرضا

    به نظرم با انتقال ایستگاه مترو به محدوده ی حاشیه ی شرقی شهر شیراز، از ایستگاه فعلی و بخشی از ریل های فعلی میشه بعنوان یکی از ایستگاه ها و خطوط ریلی داخلی شهری (مترو – منوریل) استفاده بشه. در ضمن با بهره گیری از همین بستر میتوان ارتباط ریلی با شهرهای کوچک زرقان و مرودشت و لپویی را سامان بخشید

    پاسخ
  10. پارسا -پورسینا

    بنده به ایستگاه قطار شهرهای مهم اروپا رفته ام و تردد داشته ام تمتم ایستگاههای مرکزی قطارها در مرکز شهر قرار دارند در پاریس ایستگاه شاتولی در آلمان ایستگاههای هافبانهوف در بروکسل گاردونورد در آمستردام ، دانمارک، رم و … به همین دلیل و همچنین به دلیل سرعت قطارها بلیط قطار در آنجا از بلیط هواپیما گرانتر است.
    دلیلی ندارد که ایستگاه قطار خارج از شهر باشد . دست کم می تواند مانند برخی از شهرهای پیشرفته در یکی از محلات عمده شهر باشد. ما کارآیی این روش را از نزدیک دیدهایم و باید بگوییم آخوندی درست گفته است ….

    پاسخ
  11. سعید شیرازی

    چقدر کار مهندسی شده بوده تو دولت قبل
    احسنت
    از ۳ نقطه مختلف قطار وارد یه شهر بشه که قابلیت تجمیع نداشته باشه.
    این کارشون به عنوان جوک قرن هست
    مسولین و مهندسینش آدم رو یاد پت و مت میندازه
    خسته نباشی پهلوون
    موفق باشی دلاور

    پاسخ
  12. lمهدی

    صدرا و شهرک گلستان و .. پس وسط بیابون هستن!عجب!!هر وقت شما آزاد راه شیراز_اصفهان و تموم کردین بیاین ادامه انتقاداتون و بفرمایید

    پاسخ
  13. شهرام یازعی

    باسلام خوب بسیار جای شکرش باقیه که الان قطار در شهر قشنگمان داریم خوب این پروژ مربوط به سالهای قبل از ریس جمهور ۹ بود و متاسفانه به دلیل نبود فضای کافی مجبور شدن این پروژه قطار رو ببرن صدرا خوب یک چیز باید بدونید در کلان شهر شیراز زمین جهت پروژ ه راه اهن با این گستردگی وجود نداره و اگه بنا باشه که راه اهن داخل شهر بیاد باید تملک فراوان زمین صورت بگیره که امید وارم وزیر محترم راه بودجه این طرح مد نظرشون باشه اما در کل نطرشون مـثبته زحمت بکشن بودجه رو فراهم نمایید نه از بودجه عمومی شهرداری استفاده بکنه که تما ما از جیب مردم شیراز فراهم میشه

    پاسخ
  14. محمد ا

    درود. در نا مناسب بودن جانمایی ایستگاه راه آهن هیچ شکی نیست، اما مساله تاسف بار هزینه ای بود که از جیب مردم دود شد و به آسمان رفت. این ایستگاه در چند سال آینده کاربرد خاصی نخواهد داشت و جوابگوی خطوط ریلی آینده نخواهد بود. شاید بتوان با تغییر کاربری آن اندکی هزینه های انجام شده را برگرداند. با احداث مسیر اتصالی شهر صدرا به اکبر آباد شاید بتوان از ان به عنوان پایانه اتوبوس بین شهری استفاده نمود که باز هم بعید به نظر می رسد.

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *