تاریخ : شنبه, ۳ آذر , ۱۴۰۳ Saturday, 23 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

9

بلوار زند در محاصراه نا زیبایی ها

  • کد خبر : 2464
  • 12 شهریور 1392 - 13:28

تغییر رویکرد عمرانی شهرداری شیراز در سال‌های اخیر بر هیچ کسی پوشیده نیست. ساخت تقاطع‌های غیر همسطح در انواع و اقسام گوناگون که در سال‌های گذشته به رویای شهروندان شیرازی تبدیل شده بود و امروز با تلاش مجموعه شهرداری و پشتیبانی شورای شهر به یک امر دست یافتنی تبدیل شده است. اما در این میان گویی مسئولین شهرداری فقط وفقط به حل معضل ترافیک می‌اندیشند و علاقه ایشان به آهن و بتون روز به روز بیشتر می‌شود.

بلوار زند، بلواری که سالیان سال یکی از نمادهای شیراز شناخته شده است با ساخت مسیر BRT اسمی (!) که مشخص نیست با بهره برداری از مترو هنوز هم کارایی خود را داشته باشد، بخشی از زیبایی خود را از دست داد. کارگاه ساخت مترو در چهار راه زند بخش دیگری از این زیبایی را ربود.
نور‌پردازی ناقص بولوار و بهره برداری ناصحیح از آن، که البته ضعف و عدم توان شهرداری در نگهداری از تاسیسات بر هیچ کس پوشیده نیست، بر این امر دامن زد. نبود اراده و تمایل به جلوگیری از نشستن و چادر زدن مسافران در این بولوار هم از دیگر معضلات این بلوار سرزنده و پر تکاپو است.

اما در روزهای اخیر در اخبار خواندیم که شهرداری قصد ساخت سه پل عابر پیاده مکانیزه در بولوار زند و در محل تقاطع با خیابان‌های انوری، هفت تیر و ملاصدرا را دارد. ساخت پل عابر پیاده به خودی خود امری است پسندیده ولی مکان ساخت آن مهم‌تر از ساخت خود آن است. ساخت پل عابر پیاده در بولوار زند با وجود ترافیک آن و حرکت لاک پشتی وسایل نقلیه چه ضرورتی دارد؟ پل‌های عابر پیاده روبروی بوستان آزادی و چهار راه زند می‌توان الگوی ناموفقی برای این پل‌ها باشد. ساخت این پلها چقدر موثر بوده است که این سه پل بتواند موثر باشد؟! ساخت این پل‌ها به بهانه دسترسی عابرین پیاده به ایستگاه‌های اتوبوس نیز در حالی است که ایستگاه‌های اتوبوس در این مسیر، بر خلاف سایر شهرهایی که در آن‌ها از پل عابر پیاده استفاده شده است، در کنارهٔ مسیر و نه در میانهٔ آن، قرار دارد.

از همه مهم‌تر، بحث زیبا‌شناسی این بولوار است. به یاد دارم که مسئولی از شهرداری در سالیان قبل علت عدم ساخت پل در این بولوار را مخدوش شدن فضای بصری این بولوار اعلام کرده بود که دید چنین مسئولی جای تحسین دارد.
چرا امروز دید مسئولان تغییر کرده و روز به روز به بهانه کار عمرانی، به فکر تغییر چهره شیراز و تبدیل آن به یک شهر بی‌روح هستند؟! شاید علت این امر تمایل به سیمان و بتون باشد و یا شاید به گفته آقای عرب، عضو شورای شهر، چه کسی گفته است شیراز شهر سبز است؟!

نویسنده مطلب : ح

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=2464

برچسب ها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. برای آقای عرب متاسفم. از اول هم معلوم بود که ایشون شناخت درست و حسابی از شهر و عوامل شهری ندارند.
    حالا مثلا افتخار ایشون اینه که قدیمی ترین عضو شورا هستن.
    این خیلی مسخره هست و معنی و مفهوم نداره.کسی قدیمی ترین عضو شورا ی شهر باشه و این همه سال با مسائل مختلف سرو کله بزنه اونوقت ندونه شهر سبز یعنی چی و ندونه که شیراز به عنوان شهر سبز در ایران معروفه.
    ایشان جایی در شورا ندارند.

    • عرب؟
      یعنی ما شیرازی نداریم که عرب باید بره توی شورای شهرمون؟
      بیرون کنید این اجنبی ها رو
      فارس میخوایم

  2. به نظر من کار بسیار خوبی است برای جلوگیری از ترافیک و تصادف محلهای ان بسیار مناسب است به شرط اجرای ضابطه مند و زیبا
    ساخت پل های ازادی و زند بسیار مفید بوده البته میشد زیبا تر اجرا بشه
    اما مشکل اصلی این است پلهای زند اصلا بدرد ایستگاه اتوبوس نمیخوره فقط برای عبور عابر پیاده کاربرد داره
    با این مواقم که نردهای زند نا زیبا است و باید ۱۰۰/ عوض بشه و زیر گذر هم باید زیبا سازی بشه

    • هر چقدر هم زیبا اجرا بشه, باز فضای بصری بالای این بولوار رو مخدوش می کنه. در ضمن این نکته رو فراموش نکنید که سرعت تردد وسایل نقلیه در این بخش از شهر پایینه و امکان تصادف با این سرعت، خیلی کمه. میشه مسئولین بفرمایند در چند وقتی که از افتتاح این خط گذشته واقعا چند تصادف صورت گرفته که الان واسه رفع اون می خوان پل عابر پیاده نصب کنن؟!! نصب این پل ها متاسفانه با تقلید از شهر “الف” صورت می گیره در حالی که در اون شهر مسیر BRT در یک بولوار پر تردد با سرعت بالاست و مهمتر از اون ایستگاه ها در وسط مسیر قرار دارن و نه مثل شیراز در کنار مسیر. در واقع علت اصلی نصب این پل ها, تردد راحت عابرین در بخش BRT و رسیدن به ایستگاه و عدم تداخل عابرین پیاده در رفت و آمد اتوبوس هاست.در حالی که در شیراز ایستگاه ها در کناره قرار دارن و عابرین پس از عبور از خیابان به ایستگاه میرسن و هیچ تداخلی در رفت و آمد اتوبوس ها ایجاد نمی کنن! در ثانی اگر علت نصب پل ها این موضوع باشه, باید در تمامی خطوط عابر پیاده مسیر، پل نصب بشه نه تنها در سه نقطه!
      ضمنا با راه اندازی مترو احتمالا نیازی به این مسیر نیست و این هزینه ها زایده!

      در مورد پل های عابر پیاده زند و آزادی, و مخصوصا آزادی, به نظر میرسه بیشتر جنبه تبلیغاتی و بهره برداری تبلیغاتی از این پل ها منظور بوده نه استفاده عابرین پیاده. البته عدم فرهنگ سازی در استفاده از پل ها هم موثره!

  3. کاش میشد شهرداری با آینده نگری فوق العاده، و با برنامه ریزی منسجم-، بتونه زیرگذر زند رو ادامه بده و اونرو تا میدان ستاد بیاره.
    اینجوری قسمت سقف و همسطح زیرگذر برای عبور و مرور اتوبوس های ویژه شهری و عموم مردم اختصاص داده میشد.

  4. با این آقایون شورا، حالا شانس آوردیم اسم بلوار زند به شهدای هلال احمر، شهدای نماز جمعه و … تغییر نکرده ! فقط از این بلوار اسمش باقی‌ مونده فعلا

  5. به جرات می‌تونم بگم که بولوار کریم‌خان زند یکی از زیباترین بولوارهای ایران بود، اما با اقدامات اخیر، علی‌الخصوص ساخت مسیر BRT با آن جداکننده‌های نـازیـبــا، به شدت از زیبایی بولوار کریم‌خان زند کاسته شد 🙁

  6. نصب این پلها باعث زشت تر شدن چهره بلوار زند میشه .
    همچنین شهرداری باید به جای نصب نرده های فلزی جهت خط ویژه اتوبوس از گلدانهای مستطیل شکل سیمانی استفاده بکنه که حداقل جلوه زیباتری به این بلوار زخم خورده بده .( البته کلا خط ویژه در این بلوار لازم نیست )
    شهرداری باید همچنین در خیابانهای مختلف شهر درختهای زیبای ماندگار بکاره تا به زیبایی و سرسبزی شهر افزوده بشه .
    شهرداری باید به تمام مغازه ها ،شرکتها ، مطب ها و خانه هایی که در خیابانهای اصلی شهر قرار دارن ابلاغ کنه که درها ، پنجره ها و دیواره رو تقریبا به یک شکل در بیارن و همچنین تابلوها فقط یکی باشه و به یک اندازه . که این کارها میتونه تا حدودی به زیبایی شهر کمک کنه . شهرداری باید برای این کار یک کمیته اختصاصی تشکیل بده .

  7. شیراز شهر سبز

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.