تاریخ : شنبه, ۱۵ آذر , ۱۴۰۴ Saturday, 6 December , 2025

آخرین اخبار

سومین باخت فجر در لیگ برتر فوتبال کشور 📸: فرسودگی کف‌پوش‌های پل منظرگاه چمران ثبت ۲۸ اثر منبت آباده در فهرست آثار ملی ایران قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۴ آذر ۱۴۰۴ افزایش ۶۱ درصدی اعزام بیماران مسموم با مونوکسیدکربن در فارس 📸: برج های دوقلو زند پاکسازی آبگیر پارک فروزان شیراز 📸: تداوم مرمت تخت جمشید در انتظار توجه مسئولان ۶ حریق در باغات استحفاظی شیراز طی سال جاری قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۳ آذر ۱۴۰۴ انهدام ۶۶ باند سرقت و دستگیری بیش از ۶۰۰ سارق نجات کارمند مصدوم در شهرک صنعتی شیراز ساخت کتابخانه مرکزی شیراز، اولویت شهرداری است ساخت مخازن ذخیره آب فضای سبز در شیراز 📸: پروژه بازسازی پل شاهد آخرین وضعیت پروژه انتقال آب خلیج فارس به فارس قیمت طلا، سکه و ارز در بازار شیراز/ ۱۲ آذر ۱۴۰۴ 🎥: انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در شیراز اختتامیه جشنواره جهانی فیلم فجر در شیراز تخصیص ۲۱۰۰ هکتار زمین برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در فارس

36

تبدیل پل‌های عابر پیاده به فضاهای هنری جذاب

  • کد خبر : 23406
  • 27 آبان 1394 - 9:30

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: تبدیل پل‌های عابر پیاده به فضاهای جذاب هنری و فرهنگی را در دستور کار داریم. به گزارش شیراز۱۴۰۰، مهندس محمد فرخ زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: سازمان حمل‌ونقل و ترافیک همکار و همیاری برای مجموعه‌های حاکمیتی مانند استانداری، فرمانداری، پلیس است و در زمره مجموعه‌های اجرایی شهرداری برای ایجاد فضای ترافیکی مناسب و توسعه دانش و فرهنگ ترافیک در بین شهروندان تلاش می‌کند.

وی افزود: ما در سازمان چند کار مهم داریم که باید در اولویت اقدام قرار دهیم و برای کارهای بزرگ‌تر بعدی برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شیراز اضافه کرد: اجرای سامانه مکانیزه کنترل پارک حاشیه‌ای و پرداخت الکترونیکی و اجرای زیرساخت‌های آن برای تحویل به پیمانکار در دست اقدام است و بحث تأمین زیرساخت‌های آن در اولین جلسه هیئت‌مدیره سازمان بررسی می‌شود و زمان آغاز عملیات اجرا نیز معین خواهد شد.

این مسئول شهری اضافه کرد: با این طرح از بسیاری از تخلفات سطح شهر از قبیل پارک‌های دوبل، پارک در مکان‌های غیرمجاز مانند ایستگاه اتوبوس و بحث‌هایی ازاین‌دست جلوگیری می‌شود که این مهم با مسئولیت سازمان همیاری شهرداری‌ها و کمک بخش خصوصی اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه با اجرای تبلیغات محیطی و رسانه‌ای که صورت می‌گیرد تمهیداتی انجام خواهد شد تا شهروندان با فرایند کار آشنا شوند.

فرخ زاده یادآور شد: قرارداد استقرار سامانه‌های الکترونیک پارک هشت سال است و کارت الکترونیک آن با هزینه ۳۰ هزار ریال در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد که باید در دوره‌های زمانی معین شارژ شود.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه بیان کرد: با توجه به این‌که آمار تلفات جانی، جرحی و خسارات مالی در شهر شیراز ۲۰ درصد بالاتر از استاندارد کشوری است اقداماتی در راستای اصلاح این وضعیت در دستور کار قرار دارد.

وی یادآور شد: یک بخش از این مسئله به زیرساخت‌های گذشته و بخشی به آموزش رانندگان بازمی‌گردد و قسمتی نیز متأثر فضا و محیط شهری است که در شیراز به‌ویژه در مرکز شهر دچار محدودیت‌هایی در این زمینه هستیم.

فرخ‌زاده سپس اظهار داشت: ۹۰ نقطه در شهر شیراز توسط پلیس به‌عنوان نقاط حادثه‌خیز مطرح‌شده که ۷۴ نقطه آن باید مورد رسیدگی قرار گیرد که در این راستا بازدیدهای میدانی و مرتفع کردن این نقاط آغازشده و به‌اتفاق پلیس چهار نقطه را در مدت دو هفته آماده‌سازی خواهیم کرد و ارزیابی از مثمرثمر بودن طرح مرحله بعدی طرح خواهد بود.

وی متذکر شد: در بحث پل‌های عابر پیاده من به‌عنوان یک شهروند اعتقاد دارم شهروند باید بهترین خدمات را دریافت کند و خود من نیز در مقام یک شهروند گاه برایم طی کردن این تعداد پله سخت است.

وی اضافه کرد: در برخی از پل‌های عابر خیز پله‌ها خسته‌کننده است و باید تمهیداتی در این موارد اندیشیده شود که بحث رمپ حلقوی با شیب ملایم به همین منظور مدنظر قرارگرفته است.

فرخ‌زاده خاطرنشان کرد: از سویی با توجه به لزوم حفظ منظر و مبلمان شهری نمی‌توان به تعداد نامحدود پل هوایی احداث کرد که چنین اقدامی نشانگر آن است که ما نتوانسته‌ایم امنیت را بر روی زمین برای عبور و مرور محقق کنیم.

وی افزود: برای کاهش مشکلات در این حوزه باید باور احترام به عابر پیاده در نزد تمام راکبان نهادینه شود و تنها در محورهای خاصی که برای سرعت بالا تعریف‌شده باید پل هوایی مناسب و در صورت امکان مکانیزه نصب شود.

فرخ‌زاده با اشاره به مصوبه شورا برای احداث زیرگذرهای پیاده یادآور شد: در شهر شیراز به سبب تأسیساتی که در زیر خیابان‌ها کارشده احداث زیرگذر پیاده امری صعب است.

وی ادامه داد: پل‌های هوایی عابر پیاده موجود در شرایط فعلی فلزاتی بی‌روح و خشک هستند و باید با ایجاد جاذبه مردم را به استفاده از آنها ترغیب کرد.

فرخ‌زاده عنوان کرد: می‌توان با تبدیل پل‌های عابر پیاده به گالری، فضای سبز و … فضایی را به وجود آورد که فرد ترغیب شود از آن استفاده کند و عین حال در آن فضای زیبا پیام‌های آموزنده لازم را به مردم ارائه کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با استاندارد شدن فاصله تابلوهای تبلیغاتی از کف و سقف این امکان به وجود آمده که با ترکیب رنگ، نورپردازی و فضای سبز، پل‌های هوایی را به فضاهایی جذاب و برانگیزاننده تبدیل کرد که ضمن افزایش تردد شهروندان بتوانند انتقال‌دهنده مفاهیم فرهنگی و هنری باشند و درعین‌حال در صورت ضرورت می‌توان در پل‌های مکانیزه دوربین مداربسته نیز نصب کرد.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک شهرداری شیراز گفت: در نهایت اما مردم باید بدانند که پل هوایی یک مُسکن است و در بسیاری از نقاط با وجود نصب پل هنوز شاهد بروز حوادث هستیم بنابراین در ضمن این‌که احداث پل‌های مناسب را لازم می‌دانیم باید توجه داشته باشیم که دستیابی به فرهنگ مناسب رانندگی و رعایت قوانین و توجه به حقوق عابران پیاده مهم‌تر است و البته عابران پیاده نیز باید مطابق قوانین از مکان‌های ویژه خود عبور کنند.

خیابان‌های الگو در شیراز معرفی می‌شوند

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز سپس اظهار داشت: موضوع دیگری که مدنظر ما قرار دارد معرفی خیابان‌های الگو است که از نظر خط عابر پیاده، پل، خط‌کشی، علائم راهنمایی و رانندگی و … در شرایط مناسب قرار دارند و امید داریم که این شاخص‌های الگو بودن را به سایر خیابان‌ها تسری دهیم.

وی افزود: یکی از موضوعات جدی شهر شیراز عدم وفاقی است که در طرح محدوده ترافیک یا زوج و فرد وجود دارد و به نظر می‌رسد با توجه به آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوا، بحث‌های روانی و جسمی که به‌واسطه ترافیک به وجود می‌آید و زمانی که از اجتماع در این ترافیک‌ها هدر می‌رود باید موضوع اجرای طرح زوج و فرد و محدوده ترافیکی و خطوط ویژه را به‌طورجدی موردتوجه قرار داد ضمن این‌که لازم است از فناوری‌های جدید نیز برای آینده شهر استفاده کنیم.

بررسی احداث مونوریل و تراموا در برخی نقاط شیراز

وی ادامه داد: شهر شیراز علاوه بر مترو به مونوریل و تراموا هم نیاز دارد و در برخی از معابر با این فناوری‌های جدید هم منظر شهری تغییر می‌یابد هم ترافیک را می‌کاهد و قدرت جابجایی مسافر بیشتری را به حمل‌ونقل عمومی می‌بخشد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات مونوریل و تراموا را در مجموعه مطالعات آغاز کردیم تا بتوانیم پیگیری‌های آتی را انجام دهیم.

فرخ زاده اضافه کرد: امید داریم با اهتمام مسئولان این مسئله در جلسات حاکمیتی به نتیجه برسد و با حمایت شهردار محترم محقق شود.

وی بیان کرد: بحث پیاده‌راه‌سازی نیز باید در شیراز مدنظر قرار گیرد که شهروندان به‌عنوان سرمایه اصلی جامعه در شهری امن تردد کنند.

وی یادآور شد: بهنگام‌سازی طرح جامع حمل‌ونقل که در دانشگاه شیراز در حال انجام است افقی را پیش‌روی ما می‌نهد که در آینده برنامه‌های کلان‌نگر‌تری را در این حوزه مدنظر داشته باشیم.

فرخ‌زاده تصریح کرد: با توجه به اهمیت بی‌بدیل مقوله فرهنگ‌سازی در حل مسائل ترافیکی، نخستین کارگروه فرهنگ شهروندی در حوزه ترافیک را در حوزه سازمان حمل‌ونقل ایجاد کردیم و شورای سیاستگذاری آن شکل گرفت و هر دو هفته با حضور اتوبوس‌رانی، تاکسیرانی، حمل بار و پایانه تشکیل‌شده و برنامه‌های مشترک به اجرا درخواهد آمد.

وی سپس با اشاره به دیگر برنامه‌های در دست اجرای سارمان حمل‌ونقل و ترافیک بیان کرد: بر اساس سال مالی بنا داریم اجرای راست‌گردها را متناسب با بودجه تسریع بخشیم که نیاز مناطق در این زمینه احصا شده و عدد قابل‌توجهی است که باید به‌مرور محقق شود.

فرخ‌زاده متذکر شد: آموزش فرهنگ ترافیکی از امور جدی سازمان است و در این زمینه تنها به پارک‌های ترافیکی اکتفا نخواهد شد و از تبلیغات محیطی، حضور در فضاهای اجتماعی مجازی و ظرفیت رسانه‌ها بهره خواهیم برد ضمن آن‌که تولید محصولات جدید فرهنگی در این حوزه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز ادامه داد: توجه به خطوط ویژه و «بی آر تی» که سرعت حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد می‌تواند در کاهش استفاده از حمل‌ونقل خصوصی مؤثر باشد تا روزبه‌روز تعداد خودروهای تک‌سرنشین کمتری را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در واحد مطالعات سازمان، بررسی خوبی بر روی تقاطع‌ها انجام‌شده و مواردی که گاه توسط مشاور موردتوجه قرار نگرفته رصد شده و این موارد برای اصلاح در اختیار حوزه فنی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در شهر شیراز باید برای رونق ایستگاه‌های دوچرخه تمهیداتی را اندیشید که در شرایط فعلی در بسیاری از معابر استفاده از دوچرخه قرین با امنیت نیست و در این راستا باید ضمن نهادینه‌سازی فرهنگ دوچرخه‌سواری، خطوط ایمنی لازم را تعریف و ایجاد کرد.

فرخ‌زاده خاطرنشان کرد: درمجموع باید به سمتی برویم که شهری کم خودرو، راکبانی دارای دانش رانندگی و شهروندانی مقید به قوانین و فرهنگ ترافیکی داشته باشیم و علاوه بر آن معابر انسانی و پیاده‌راه‌ها را توسعه دهیم که باعث می‌شود شهری آرام و شهروندانی مهربان داشته باشیم.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=23406

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. حرف های خوبی زده ولی ایا به عمل برسه یا نه الله اعلم…

  2. آقای فرخ زاده در آغاز بکار در پست جدید سخنهای زیبا و دلنشینی میگوید. دعا می‌کنیم بخشی از این حرف‌ها به اجرا برسه و امیدواریم تفکرات و ایده‌های جدید همچون خونی تازه در بخش ترافیک شهر جاری شود. ترموا، مونوریل، زیبا سازی پلهای هوایی، هوشمند سازیها و….امیدواریم در عمل ببینیم

  3. یکی‌ از راهکارهأیی که در اکثر کلانشهرهای دنیا بسیار اهمیت داده شده و اثر جدی بر بهبود ترافیک گذاشته مسیرهای دوچرخه است. مسیرهای امن، زیبا و جذاب که با استقبال مردم مواجه شده. مثلا در آمستردام هلند با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر، حدود یک میلیون دوچرخه و ۴۰۰ کیلومتر راه دوچرخه رو وجود دارد! که آماری شگفت انگیز است…در شیراز این قضیه جدی گرفته نشده، با اینکه مسئولین از احداث چند کیلومتر مسیر دوچرخه خبر میدهند، این مسیرها بسیار اندک و محدود است. آسفالت آنها خراب و ناهموار است ، فاقد خط کشی‌ و علامت گذاری است و اصلا قابل تشخیص نیست که این مسیر دوچرخه است! ضمنا در بسیاری نقاط آنها نخاله و اشغال انباشت شده و این مسیر مثلا دوچرخه در نقاطی با پیاده رو و خیابان یکی شده! ضمنا آژانس‌های دوچرخه در چند مکان احداث شده اما در بسیاری زمان‌ها حالت تعطیل و ورشکسته دارد. اگر این مشکلات رفع بشه و مسیرهای ایمن ، زیبا و جذاب دوچرخه در شهر ایجاد شود شهروندان هم تشویق خواهند شد. وگرنه دوچرخه سواری‌ نمادین و نیم ساعته شهردار و مدیران شهر اونم سالی‌ یکبار دردی دوا نمی‌کنه

  4. امیدوارم برای نسل های آینده عملی بشه !!!!

  5. متاسفانه شیراز از نظر داشتن پلهای عابر مکانیزه و زیبا در مضیقه است

  6. فراموش نشه که همه پروژه ها در بالای شهر باشه، مبادا پایین شهر سودی ببره! با تشکر

    • عزیزم طنز هفترو گفتی! وضعیت اسفالت شرق شیراز رو با غرب و شمالغرب مقایسه کن! به مراتب وظع بهتره! همسان سازی پیاده رو ها در شرق و مرکز شهر به مراتب از غرب و شمالغرب شهر بهتره فضای سبز مهندسی شده در خیابان های شرق شهر باز هم بهتر و مناسب تر از شمالغرب و غرب شهره حالا شما چرا این حرفو زدی من نمیدونم! خیلی وقتا شد سوار تاکسی شدم و راننده گفته هر چی میایا بالاتر وضع خیابونا بدتر میشه!
      در رابطه با اتوبوس های جدید هم که وارد شده چرا همه این اوتوبوس ها تابلو نمایش مسیرشون اتوبوس رانی تهران و حومه رو میزنه! یکی از دوستان میگفت این اتوبوس ها سفارش کلانشهر های دیگه بوده به خاطر اینکه اونا خطوط بی ار تی داشتن و این اتوبوس ها یک در هستند و دو در نیستن دادنشون به شیراز چون به دردشون نمیخوره! بعضیاشون هم که انگار نو نیستن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.