در حالی که از روز گذشته بنا بر زمانبدی دولت و خودروسازان، پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو آغاز شده است، به ناگهان شاهد آن هستیم که در یک اقدام عجیب دولت و خودروسازان ماجرای پرداخت وام ۲۵ میلیونی خودرو را به گونه ای تغییر داده اند که یاد آور بسیاری از اقدامات و حرکت های پیشین آنان است.به گزارش «تابناک» هیچ گاه به ذهن مشتریان نیز نمیرسید که در آستانه پرداخت وام ۲۵ میلیونی به این شکل با «دبه کردن» از سوی دولت و خودروسازان مواجه شوند. نگاهی به این اقدام نشان از یک طراحی دارد که گویا از مدتها پیش و از زمان مطرح شدن بحث وام خودرویی طرح ریزی شده بوده و برای اجتناب از هر گونه واکنش افکار عمومی اعلام آن به روز شروع پرداخت وام موکول شده است.
ماجرا از این قرار است که از ابتدای مطرح شدن بحث پرداخت وام خودرو برای خرید خودروهای داخلی بنا بر آن بود که این وام در اقساط ۷ ساله به مشتریان خودرو و با سود ۱۶ درصد پرداخت شود. مسئولان بانک مرکزی و شخص ولی الله سیف رئیس کل این بانک چندین بار طی مصاحبه های خود به این موضوع اذعان کردند و حتی مدیران عامل و مسئولان رده بالای شرکت های خودرو ساز تا پیش از این نیز این موضوع را تایید میکردند که برای بازپرداخت این وام دوره ای ۷ ساله در نظر گرفته شده است.
چند روز قبل به یکباره خبر از آن رسید که پرداخت اقساط وام خودرویی ۲۵ میلیونی از دوره های ۷ ساله تغییر کرده است و دامنه ای بین ۴ تا ۷ سال برای بازپرداخت در نظر گرفته شده است که میزان اقساط بر اساس این دوره ها برای وام ۲۵ میلیونی متفاوت خواهد بود. این موضوع محور اصلی سناریوی دولت و خودروسازان برای اغفال مشتریان بوده است که البته با کمال دقت از سوی خودروسازان و دولت این قدم برداشته شد تا آنکه امروز یعنی در آستانه پرداخت وام به شکل عملی مشتریان خودرو در منگنه گذاشته شوند.
بر این اساس که اکنون مشخص و اعلام شده است که خبری از بازپرداخت اقساط وام خودرویی در دوره های بیش از ۴ سال نیست و تمامی مشتریانی که قصد استفاده از این وام خودرویی را دارند مجبور هستند تا وام دریافتی خود را تنها ظرف مدت چهار سال با خودرو ساز و بانک عامل تسویه کنند.
به گفته معاون فروش ایران خودرو، در فروش خودرو با وام بانکی، متقاضیان باید ۲۰ درصد مبلغ خودرو را به صورت نقدی به حساب شرکت خودروساز از طریق واریز اینترنتی در نمایندگیها پرداخت کنند و ۸۰ درصد بقیه مبلغ خودرو تا سقف ۲۵ میلیون تومان در دوره یک ساله، دو ساله، سه ساله یا چهار ساله قابل پرداخت است.
این در حالی است که دولت در ابتدا از دوره هفت ساله بازپرداخت وام خودرو خبر داد و چند روز پس از آن اعلام شد که بانکها فقط تا چهار سال پرداخت وام را تضمین میکنند و خودروسازان میتوانند این مدت را تا ۷ سال افزایش دهند، اما در نهایت شرکت ایران خودرو این دوره را به همان چهار سال محدود کرده است.
شرکت ساپیا نیز محصولاتش را در دوره های یک، دو، سه و چهار ساله عرضه میکند. در خرید اقساطی خودرو مشتریان میتوانند با انتخاب دوره سه ماهه، چهار ماهه یا شش ماهه برای پرداخت اقساط خود به نمایندگیهای فروش خودرو چک بانکی ارائه کنند. کوتاهترین زمان تحویل محصولات ایران خودرو در این طرح با فروش فوری، ۳۰ روز پیشبینی شده است.
وقتی به شکلی دقیق به این ماجرا نگاه میشود، حکایت فروش خودرو از سوی نمایندگی های این دو خودرو ساز طی سالهای اخیر به یاد می آید. حکایت اجحاف ها در حق مشتریان و بد قولی های فراوان در زمان تحویل خودرو و مانند آن. کاملا مشخص است که اکنون خودروسازان با وام ۲۵ میلیونی خودرو هیچ تغییری در رویه سابق خود نداده اند و این وام دقیقا مشابه رویه فروش شرایطی و اقساطی خودرو است که پیش از این نیز مرسوم بوده و تنها تفاوت آن است که است که اکنون جقجقه وام ۲۵ میلیونی خودرو منجر به آن شده که مشتریان از همه جا بی خبر و به امید وارد شدن در یک رویه تازه برای خرید خودرو مجددا بعد از ماه ها رکود به نمایندگی های خودرو سازان مراجعه کرده و به بازار آنها رونق دهند.
این اقدام یک دروغ بزرگ و آشکار است که از سوی دولت و خودروسازان با هماهنگی کامل به مشتریان حقنه شده است. دروغی که البته سابقه دار است و اینبار دولت نیز به شکل اساسی و فعالانه در آن شرکت کرده است و دست خودروسازان این بار از آستین دولت بیرون آمده.
سوال اساسی در این است که آیا کلاهی بزرگتر و گشاد تر ازاین هم میشد بر سر مشتریان خودرو گذاشت؟ این سناریوی پیچیده و کاملا قدم به قدم که با همکاری خودروسازان و دولت طرح ریزی شده بار دیگر نشان داد که ظلم و اجحاف در حق مشتریان خودرو در کشور تبدیل به موضوعی نهادینه و ساختاری شده است. موضوعی که دولت نیز در آن به شکل رسمی فعال و همراه است.
✅ استقبال گسترده از خودرو با وام ۲۵ میلیونی / صف در مقابل نمایندگیها علیرغم هوای بارانی❗️
طرح خرید خودروهای اقساطی در قالب بسته تسریع در رونق اقتصادی، با استقبال گسترده مردم مواجه شد.
به گزارش ایلنا، در ساعات اولیه صبح امروز استقبال مردم به گونهای بود که در مقابل نمایندگیهای ایرانخودرو و سایپا، صف ایجاد شده است. این استقبال در حالی است که امروز هوای تهران سرد و بارانی میباشد.
مشاهدات نشان میدهد بسیاری از ثبتنام کنندگان، بیش از یک خودرو ثبت نام کردهاند❗️
قابل توجه کسانی که وام ۲۵ تومانی خودرو میگیرند:
١، سند خودرو تا ۷ سال در رهن بانک می ماند و شما تا هفت سال مجبورید این فرغون را داشته باشید.
٢، خودرو ها صفر نیستند چرا که چند سال تو پارکینگ مانده اند.
٣، حتى خودروهای صفر هم بدون کیفیت هستند . برای اطمینان از تعمیرگاه های خصوصی بپرسید.
۴، در صورت خرید خودرو صفر هر روز باید بروید نمایندگی برای رفع عیوب . تازه اگر نمایندگی جواب بدهد !
۵، عمر مفید یک لاستیک ۴ سال است که به طور میانگین ۲ سال آن سپری شده است.
۶، خودروهای داخلی از لاستیک های بی کیفیت و تاریخ گذشته داخلی و یا چینی استفاده کرده اند.
٧، اکثر ماشین های صفر در پارکینگ خودرو سازها در زمان تحریم ساخته شده اند که اکثر آنها از قطعات بی کیفیت چینی استفاده کرده اند.
٨، پس از ۷ سال معادل قیمت ۲ خودرو پول پرداخت کرده اید.
٩، پس از هفت سال خودرو شما را حتى کمتر از یک چهارم پولی که پرداخت کرده اید نمی خرند یعنی کمتر از یک دوم قیمت نقدی خودرو .
١٠، همه خودروسازها خودرو را به صورت قسطی تحویل می دهند ولی در کشور ما این طور نیست.
١١، چرا خودرو سازها برای رونق اقتصادی، وام خودرو اختصاص داده اند ؟ چرا این وام را به به جاهای دیگر اختصاص نمی دهند مانند کشاورزی و صنایع دیگر ؟!؟!!!
١٢، چرا خودروهای ساخت داخل فقط باید در بازار داخلی فروش برود ؟! مگر خوددرو هیوندای فقط در کشور کره به فروش می رسد ؟
١٣، بسته رونق اقتصادی نشان میدهد که کشورهای افریقایی و افغانستان و عراق و …. حاضر به خرید چنین خود رو هایی نیستند وگرنه خودروها را در پارکینگ نگه نمی داشتند.
١۴، چرا تصمیم گیرندگان رونق بسته اقتصادی، فقط هدف فروش خودرو را دارند ؟! چرا این بسته را برای خرید خانه اختصاص نمی دهند ؟!؟!!! مردم ما که به خانه نیاز بیشتری دارند تا خودرو !
١۵، بهتر بود اسم بسته رونق اقتصادی را بسته ى رونق خودرو، یا بسته ى شکستن “کمپین ماشین صفر نخرید” می گذاشتند.
١۶، اگر به این گفته ها شک دارید، به این نکته توجه کنید که چطور خودروسازها این روزها به فکر خلاص شدن از شرایط کنونی هستند.
١٧، هموطن برای حمایت از صنعت پر سود خودروسازی تا کاهش قیمت و بهبود کیفیت خودرو از خرید خودرو صفر خودداری کنید.
١٨، اینهمه دلیل براى نخریدن خودرو صفر کافى نیست ؟!!!
بگذاریم حتى براى یک بار هم که شده در انجام یک کار وحدت داشته باشیم، تا نمونه و مثالى شود براى انکه بتوانیم در اینده نیز حق خود را از گرانفروشان بگیریم.
اگر این طرح موفق شود، در اتحاد هاى بعدى هم موفق خواهیم شد. و اگر این طرح به شکست بخورد، در برنامه هاى دیگر نیز مورد ظلم واقع خواهیم شدن