شهردار شیراز گفت: با توجه به سرعت انجام کار، بسیار امیدوار هستیم که تا پایان سال ۹۵ کل خط یک مترو؛ شامل ۲۴.۵ کیلومتر مسیر میدان احسان به میدان الله را راهاندازی کنیم. به گزارش شیراز۱۴۰۰، مهندس علیرضا پاکفطرت چهارشنبه اول مهرماه در حاشیه بازدید از روند ارائه خدمات مترو در شیراز، گفت: اکنون فاز دوم خط اول مترو در شیراز حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۶۰ درصد تجهیزات مورد نیاز آن نیز تهیه و تأمین شده است.
وی اضافه کرد: کمبود اعتبار همیشه وجود داشته و دولت امسال هم شاید تمام بودجه مصوب قطار شهری را پرداخت نکند؛ اما شهرداری با توجه به تاکیدات شورای محترم شهر، بخش قابل توجهی از اعتبارات خود را برای تکمیل این پروژه اختصاص داده است.
علیرضا پاکفطرت با یادآوری اینکه اعتبارات پروژه قطار شهری در کشور، به شکل مشترک از سوی دولت و شهرداریها تامین میشود، گفت: برای تکمیل خط اول مترو در شیراز، حداقل ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی عملکرد فاز یک اولین خط مترو در شیراز را خوب ارزیابی و اضافه کرد: اکنون قطار شهری شیراز روزانه ۱۰ ساعت فعالیت دارد و در یکی از مسیرهای پرتردد، مسافران را جابهجا میکند.
شهردار شیراز با اشاره به کاهش زمان حرکت قطارهای مترو، گفت: طی روزهای گذشته شاهد افزایش تعداد مسافران خصوصا در ساعتهای میانی روز بودهایم.
علیرضا پاکفطرت یادآور شد: همزمان با آغاز سال تحصیلی معمولا شاهد افزایش ترافیک به دلیل تردد دانشآموزان و مربیان و کادر آموزشی خصوصا در کلانشهرها هستیم که این به این دلیل هفته اول مهر ترافیک سنگینتر است.
حفاری ۴۰۰ متر از مسیر خط ۲ مترو شیراز
شهردار شیراز در خصوص اجرایی شدن خط دوم مترو این کلانشهر، گفت: بهحمدالله و با برنامهریزی و تلاشهای انجام شده، دستگاه تیبیام (حفاری زیر زمین) آمادهسازی و فعال شده و اکنون حدود ۴۰۰ متر از مسیر خط ۲ مترو شیراز نیز حفاری شده است.
وی اضافه کرد: دستگاه تیبیام براساس گزارشهای اعلام شده روزانه حدود ۱۵ متر حفاری انجام میدهد و از طرفی کار ساخت بعضی از ایستگاههای مسیر نیز آغاز شده است.
شهردار شیراز گفت: خط دوم قطار شهری در این کلانشهر حد فاصل شهرک بهارستان (میانرود) در جنوب و میدان آزادی و گلستان در شمال شیراز، احداث میشود.
علیرضا پاکفطرت اضافه کرد: برای اجرای خط سوم قطار شهری شیراز مشکلی نداریم، اگر سازمان برنامه و بودجه این پروژه را با توجه به مصوبه سفر هیئت دولت، تایید و ابلاغ کند، آن را شروع خواهیم کرد.
وی گفت: خط سه مترو در واقع ادامه خط اول است که از ابتدای معالیآباد تا ایستگاه راهآهن در غرب این شهر، اجرا خواهد شد.
علیرضا پاکفطرت با یادآوری اینکه هماکنون طولانیترین خط قطار شهری کشور مربوط به یکی از خطوط به طول حدود ۳۷ کیلومتر است، گفت: خط یک مترو در شیراز با احتساب امتداد این خط به سمت ایستگاه راهآهن، حدود ۳۵ کیلومتر خواهد بود.
مترو در شیراز توان جابهجایی روزانه ۳۰ هزار مسافر را دارد
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز نیز گفت: هماینک ظرفیت جابهجایی ۳۰ هزار مسافر در روز توسط مترو در شیراز ایجاد شده است. اسدالله حاجزمانی نیز در حاشیه این بازدید، گفت: با توجه به اقدامات انجام شده، شاهد رشد تعداد مسافران مترو هستیم.
حاجزمانی افزود: قطار شهری شیراز اکنون روزانه ۱۰ ساعت خدمات جابهجایی را انجام میدهد و زمان انتظار مسافران نیز به نیم ساعت کاهش یافته است.
وی با یادآوری اینکه، افزایش زمان سرویسدهی از ۲۲ شهریور و کاهش سرفاصله حرکت قطارها نیز از ۲۹ شهریورماه اجرایی شده است، گفت: آمار جابهجایی مسافران توسط مترو در روز ۳۱ شهریور بالغ بر ۳ هزار نفر بوده است.
حاجزمانی تصریح کرد: این تعداد روزانه در حال افزایش است و ما پیشبینی میکنیم که به حدود ۱۰ هزار نفر در روز نیز افزایش یابد که البته این تعداد یک سوم ظرفیت جابهجایی مترو در شیراز است.
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز همچنین گفت: اکنون ۲ رام قطار شامل ۱۰ واگن در حال انجام تستهای سرد و گرم است که با صدور مجوز استفاده از این قطارها، امکان افزایش ساعت خدمترسانی و حتی کاهش سرفاصله حرکت قطارها نیز وجود دارد.
امیدوارم مسئولین همینطور که به مثلاً سرعت کار توجه میکنن به کیفیت هم دقت داشته باشن.
من طی چندباری که از مترو استفاده کردم به نظرم اومد که ریلها بیش از حد معمول صدا میدن.
دقیقاً نمیدونم که این مشکل ناشی از نوع قطارِ یا سازۀ ریل، ولی هر چی که هست قطعاً ناهنجاری به حساب میاد.
صدای غیر عادی و بلندتر از حد معمول ریل که میشنوید سر پیچها هست و طبیعیه، به خاطر اضافه شدن اصطکاک به سطح خارجی چرخ آهنی قطاره که باعث پیچیدن قطار سر پیچ می شه
با وجود کارهایی که انجام شده و تفاسیری که آقایان ارایه میدهند متاسفانه باید اعتراف کرد که بهره برداری نصفه نیمه از یک خط فعلی تا کنون هیچ تأثیری بر ترافیک شیراز نداشته. چناچه ایستگاههای ۴راه زرگری و خلیلی آماده استفاده شود و کّل این خط تا میدان گًل سرخ بی کم و کاست و کامل به بهره برداری برسد و زمان انتظار هر قطار به ۱۰ دقیقه کاهش یابد اونوقت هست که از مترو استقبال خواهد شد و تأثیر محدودی بر ترافیک برخی نقاط شهر نمایان خواهد شد. ضمن اینکه باید از ۷ صبح تا ۱۰ شب کار کند. خلاصه که متروی فعلی مثل شیر بی یال و دم و اشکم هست و امیدواریم تا پایان سال ۹۵ یک خط کامل و استاندارد و بی عیب و نقص داشته باشیم از احسان تا فرودگاه. البته نقایص موجود مثل همیشه به کمبود بودجه مربوط میشه.
هر ماه یه مصاحبه برای قطار شهری و تاکید بر ساخت و اتمام در پایان سال ۹۵ دارند.
این چه معنایی میتونه داشته باشه؟
پروژه زیرگذر دلگشا به کجا رسید؟
تونل ۳ کیلومتری اکبر آباد چی شد؟
چپگرد زیرگذر دلگشا چی شد؟
پل های چپگرد و روگذر پروژه پل کابلی چی شد؟
نگهداری از دروازه قرآن؟
تقاطع های غیر همسطح دیگه که قول داده بودن؟
یک نکته خیلی ظریفی که وجود داره این هست که مسوولان میگن پایان سال ۹۵ مترو افتتاح میشه. بعنی خودشون غیر مستقیم میگن ۹۶. تجربه نشون داده وعده های اینچنینی همیشه با چند ماه تاخیر انجام شده
جااااالبه!!
خط ۲, ۱۵.۵ کیلومتر طول داره و اگه کار با یک عدد TBM انجام بشه, با احتساب روزی ۱۵ متر, فقط اجرای ۲ طونل میشه ۵ سال و ۷ ماه!!!!
فکر کنم افتتاح خط ۲, ۱۵ سال دیگه باشه!!!
سعید جان اشتباه می کنی. دو دستگاه tbm وجود داره. هر روز ۱۵ متر حفاری کنن بعد از ۱۰۰۰ روز یعنی حدود ۳ سال طول میکشه. نه ۶ سال!
البته قبلاً گفته شده بود خط دو هم دو فاز داره، فاز اول تا فلکه گاز و فاز دو ادامه تا جایی که من نمیدونم اطراف سعدی یا حافظ اما فاز اولش تا فلکه گاز ۹ کیلومتر بیشتر نیست که اگر واقعاً روزی ۱۵ متر برن جلو بعد ۶۰۰ روز(کمتر از دو سال) باید به گاز برسن
دوستان چند نکته در مورد خط ۳ مترو تهران بهتون بگم
این خط طولانی ترین خط مترو خاورمیانه هست.شما حساب کنید شهرداری تهران با اون ابهت و بودجه چندین برابری نسبت به شیراز و سابقه زیاد در ساخت مترو چگونه این خط رو افتتاح کرده و تازه رئیس چمهور هم برای مراسم افتتاح آورده و خلاصه کلی تبلیغ کرده:
این خط در طول ۸ سال ساخته شده.در دو فاز فاز اول که ۱۵ ایستگاه داره و هنوز هم که ۱ سال از افتتاح فاز ۱ میگذرد همه ی ایستگاه ها فعال نشدند فاز ۲ که چند روز پیش با حضور رئیس جمهور و کلی سر و صدا افتتاح شد ۱۳ ایستگاه داره اما فقط و فقط با ۳ ایستگاه فعال.من خودم یه شیرازیم که در تهران زندگی می کنم و هر روز از مترو استفاده می کنم باور کنید اینقدر شهرداری تهران روی خط ۳ تبلیغ میکنه که حساب و کتاب نداره اما فقط ۳ ایستگاه کار می کنه.پس به نظرم مترو شیراز بغیر از بحث طولانی شدن افتتاح مترو در مقوله بهره برداری خیلی هم بد کار نکرده
خط ۳۷ کیلومتری که شهردار شیراز گفتن مربوط به خط ۳ مترو تهران(از آزادگان تا شهرک قائم) شمال شرق تهران به جنوب غرب هست و طولانی ترین خط مترو خاورمیانه خیلی هم سریع ساختن .که دو روز پیش با حضور رییس جمهور و دکتر قالیباف افتتاح شد.
اگر خط شیراز هم تا صدرا ادامه داده بشه این عنوان به شیراز میرسه اما افسوس از بی تدبیریها
چیو سریع ساختن همش نمایشه منم مثل احسان یه شیرازیم که سالها در تهران زندگی میکنن از فاز ۲ خط ۳ که از ایستگاه بهشتی شروع میشه ۱۸ کیلومتره که تنها و تنها ۳ ایستگاه افتتاح شده ایستگاه قایم آخر خط ایستگاه نوبنیاد ایستگاه زین الدین که تازه تا ۴ بعد از ظهر کار میکنه شیراز با بقیه کلانشهرها مقایسه کنید نه با تهران با این جمعیت حدود ۶ برابر شیراز که دیوانه کننده است
بنده هم یک شیرازیم که تهران زندگی میکنم.بحث من بیشتر روی رکورد طولانی بودن خط بود.بالاخره همینم سرعت کار خیلی بالا بوده اتفاقا باید تو سرعت ساخت و کیفیت پروژه ها با تهران قیاس کنیم از اول گفتیم تهران حسابش جداست که الان همه امکانات تهران جمع شده.
مثلا همین تقاطع بزرگراهای ارتش. صیاد.امام علی الان حدود ۹ماه شروع شده ببینید چه پیشرفتی داشته.
دوستان متاسفانه ما به بی انصافی عادت کردیم مترو شیراز زودتر از اصفهان و تبریز راه اندازی شده و داره مسافر جابجا میکنه که اصفهانیها توی ۶ کیلومتر اول موندن در نظر داشته باشین که فاز یک مترو دولت هیچ سالی سهم خودشو نداده و فقط شهرداری بیشتر از سهمش داده
با تمام احترامی که برای نظرات دوستان درمورد جلو افتادن شیراز در افتتاح مترو قایل هستم وخودم هم ازاین بابت خوشحال شدم ولی باید بگم که درساخت مترو شیراز اصلا به کیفیت کار و مسایل مهم شهری توجهی نشده و مترو ساخته شد اما به چه قیمتی؟؟؟ به قیمت نابودکردن همه چیز !!! قطع گسترده درختان قدیمی درمسیر مترو (قصردشت،گلخون میدان نمازی و قسمتی ازمعالی آباد)خرابی وحشتناک آسفالت خیابان هایی که درمسیر مترو قرار داشتن مثلامسیر پرتردد قصردشت تا چهار راه زرگری فوق العاده افتضاح شده و ماشین مدام تو دست انداز میافته انگار جاده خاکی رانندگی میکنی یاجوی های آب که سیمانی یا کاشی کاری و سنگ کاری شدن !!!!! گلخون که دیگه افتضاح شده ولی چون ترددش کمه خیلی دیده نمیشه..درختان سرسبز میدان نمازی هم همینطور به فنا رفتن!!!!!به اعتقاد من مسیر عبور مترو وایستگاه های اون درست انتخاب و طراحی نشدن با اینکه مسیرمجاور رودخانه خشک آماده و محیا بود و میتونست بهترین مسیربرای انتخاب مترو باشه
محمد جان این مسیر توسط دانشگاه صنعتی شریف و پس از مطالعات فراوان انتخاب شده! بهتره بجای نظرات کوچه بازاری به این مطالعات احترام بذاریم. اگه تو رودخونه خشک ساخته میشد اون موقع تکلیف بلوار مدرس و شهرک های اطرافش، بلوار زند و ترافیک زیاد اون چی میشد؟
چیزی که توی ایران زیاده کارشناسایی هست که توی همه چیز سر رشته دارن، ما هفتاد میلیون متخصص شهرسازی و پل سازی و حمل و نقل عمومی و … داریم. آخه رود خونه ی خشک چرا باید می شد فضای قطار شهری? رود خانه ی خشک کدوم مسیر پر ترافیک شیراز رو می تونست پوشش بده? به علاوه ی اینکه پتانسیل سامان دهی کردن رود خانه رو هم از بین می بردیم، آخه این رود خونه ی زبون بسته رو باید چه قدر تکه تکه کنیم?
اینکه مکان فعلی رودخانه نباید دست بخوره و تصرف بشه شکی نیست(که اگه میشداونجا ساخت و ساز کرد تاحالا شهرداری زمینشو فروخته بود و چند تا مجتمع تجاری تفریحی و یا فست و فود و..اونجا ساخته بودن) من گفتم مسیرمجاور رودخانه که ساحلی نام داره مسیر مترو باشه نه خود رودخانه..همانطور که همین الانم قسمت اندکی ازمسیرمترو ازساحلی عبور میکنه.لطفا کامنت رو بادقت بخونید.مثلا اگه ایستگاه مترو بجای میدان نمازی ،مقداری پایین تر و جنب پل میبود اتفاق خاصی میافتاد؟؟(البته بحث و مشکل همیشگی تملک رو هم باید درنظرگرفت)..یا مسیر قصردشت تا چهار راه زرگری با مسیر خیابان ساحلی یا خبرنگار تعویض میشد ..دراینصورت مسیر مترو هم مستقیم تر میبود و پیچ های کمتری داشت و نیازبه کاهش سرعت درپیچ ها نبود.. درکل نابودی فضای سبز وباغات شیراز در دستورکار مشترک تمام سازمان ها ودستگاه هاست حالا چه سازمان قطارشهری چه شهرداری چه وزارت راه(آزاد راه اصفهان شیراز)..
لطفا با مترو شهرهای کوچک اروپایی مانند کپنهاگ- برلین-بروکسل-آمستردام- مقایسه بفرمایید همین طور با مراجعه به سایت می توانید تعداد و میزان پوشش خطوط اتوبوس را هم داشته باشید