نام شیراز از روزگار قدیم با تاریخ، فرهنگ و هنر گره خورده است اما در سالهای اخیر و در ساخت پروژههای عمرانی سطح شهر کمتر نمادهایی از تاریخ، فرهنگ و هنر شیراز در زیباسازی آنها مشاهده میشود. به گزارش شیراز۱۴۰۰، با گذر از بلوارهای و بزرگراههای مختلف سطح شهر شاهد اجرای پروژههای عمرانی مختلف هستیم که نیکوست شهرداری از نمادهای تاریخی و هنر اصیل ایرانی در زیباسازی آنها استفاده کند.
به همین منظور پیشنهادهایی در خصوص استفاده از نمادها و اسامی تاریخی در برخی از پروژهها ارائه میشود:
– پل طبقاتی معالی آباد: این طرح بزرگ بعنوان نخستین پل طبقاتی شیراز تا روزهای آینده افتتاح خواهد شد دارای جایگاه ویژهای در بین دیگر پروژههای درحال اجرا است و به همین دلیل میبایست توجه ویژهای به زیباسازی آن شود.
با توجه به تعداد ستونها و ارتفاع آنها میتوان از طرح ستون های تخت جمشید در آنها استفاده کرد. بدین شکل که سرستونهای زیبا و مغرور تخت جمشید را در محل اتصال عرشه و ستونها نصب نمود و پایهها را نیز با توجه به طرح ستونهای تخت جمشید با نقاشی سه بعدی طراحی کرد و شکل داد.
عرشه پل نیز که دارای طول نسبتا زیادی است را میتوان با طرحهای موجود در سنگ نبشتههای تخت جمشید نظیر گلهای لوتوس و یا گاو بالدار به زیبایی هرچه تمامتر طراحی و اجرا کرد.
برروی دیوارههای پل نیز میتوان طرح سربازان و میهمانان حکاکی شده بر کاخ آپادانا را اجرا کرد و در نهایت نامی فاخر و زیبا را برای این تقاطع برگزید، نامهایی نظیر تچــر، آپادانا و….
در قسمت زیر عرشه نیز میتوان با الهام گیری از باغهای ایرانی،آبنماهایی زیبا با فضای سبز متفاوت ایجاد نمود تا فضای بصری پل کاملا زیبا و دلپذیر شود. با چنین شرایطی شهروندان این پروژه را جزئی از زندگی خود قلمداد داده و تمام تلاش خود را برای نگهداری و معرفی آن بکار خواهند گرفت.
پل سه سطحی تخت جمشید: نام این پل نیز خود گویای پتانسیل بالای اقداماتی است که میتوان در آن صورت داد. این پل سه سطحی دارای زیرگذر و روگذر بوده و زیرگذر پروژه در عمق ۹ متری زمین اجرایی میشود. به همین دلیل میتوان در بخش زیرگذر که میدان همسطح بالای آن قرار گرفته است چندین ستون مرتفع به سبک ستونهای کاخ آپادانا طراحی و ورودی و خروجی زیرگذر را به سبک دروازه ملل و دروازه ورودی تخت جمشید اجرا کرد.
با استفاده از نقاشی برجسته نظیر آنچه در زیرگذر شهر مرودشت ایجاد شده است، در دیوارههای پل و زیرگذر میتوان تاریخ پر افتخار هخامنشیان را یادآوری نمود تا این پل علاوه بر بعد عمرانی از لحاظ هنری، تاریخی و فرهنگی نیز برای شهروندان مهم و قابل توجه باشد. نام این تقاطع بدون هیچ گونه توجیح و بهانه آوری میبایست پارسه و یا تخت جمشید باشد.
پل سه سطحی ستارخان: نام پرآوازه ستارخان میبایست بخوبی در زیباسازی این پل تجلی پیدا کند. دلاوریهای این مرد بزرگ تاریخ ایران میتواند بصورت تصویری در دیواره زیرگذر این تقاطع نقاشی شده تا برای سالیان طولانی ماندگار باشد. برروی ستونهای پل نیز با توجه به قطور بودن آنها میتوان تصاویر مربوط به تاریخ فارس در دروان قاجار را اجرا کرد که همین طرحها نیز در دیواره پل قابلیت اجرا دارند. بدون شک نام «ستارخان» بخوبی برازنده این تقاطع سه سطحی است.
پل کابلی ولیعصر: میدان ولیعصر شیرازی ها را به یاد یک نماد میاندازد، ستون زیبا و برافراشته تخت جمشید که البته سرستون آن با برخی تنگ نظریها برداشته شده و ستون هم اکنون در کارگاه مترو ولیعصر محصور شده است.
در مشخصات سازهای پل ولیعصر ستونی ۶۳ متری دیده میشود که ارتفاعی در حدود ساختمانی ۲۱ طبقه دارد. این ستون را میبایست به شکل ستونها تخت جمشید نقاشی شده و نمادی زیبا از سرستونهای تخت جمشید برروی آن نصب شود تا این عظمت این پروژه با استفاده از نمادهای تاریخی شیراز تکمیل شود.
زیرگذر زند: با گذشت حدود ۱۶ سال از افتتاح زیرگذر زند، تاکنون شاهد هیچگونه اقدام زیباسازی خاصی در این پروژه نبودهایم. با توجه به موقعیت قرار گیری این پروژه میتوان نمای داخلی زیرگذر را با طرحهای اسلامی – ایرانی زیباسازی نمود. به این منظور میبایست ابتدا دیواره زیرگذر شست و شو شده و سپس برروی ستونهای زیرگذر نقشهای موجود در ستونهای مسجد وکیل اجرا شود. برروی دیواره زیرگذر نیز میتوان با استفاده از نورپردازی مدرن، شاهکار رنگ و نور مسجد نصیرالملک را اجرا کرد.
ورودی زیرگذر را نیز میتوان به سیک طاقهای خانههای تاریخی و بخش شاه نشین آنها اجرا کرد در نوع خود بسیار زیبا و قابل توجه خواهد بود.
زیرگذر دلگشا: زیرگذر دلگشا را با توجه به موقعیت قرارگیری آنکه در نزدیکی آرامگاه سعدی و باغ دلگشا قرار دارد، میتوان به یک گالری هنری تبدیل کرد! ایجاد نقاشیهایی با مضمون اشعار سعدی و آب رکن آباد و همچنین توجه ویژه به فضای سبز پروژه میتواند این پروژه را در زمینه زیباسازی به طرحی شاخص تبدیل کند.
نامگذاری، مشکلی بزرگ!
روزهای پایانی اجرای پروژههای مختلف که فرا میرسد شهروندان خود را برای شنیدن نامهای عجیب و دور از ذهن که از سوی مسئولان برای پروژههای عمرانی انتخاب شده است آماده میکنند، نامهایی که هیچگاه از سوی شهروندان استفاده نشده و نخواهد شد.
در مصاحبههای مختلف عنوان شده است که این نامگذاری از سوی شورای نامگذاری شورای اسلامی شهر شیراز صورت میگیرد اما با اختصاص زمانی طولانی برای جستوجو در پایگاه اینترنتی شورای شهر شیراز، نامی از این شورا و اعضای آن نیافتیم!
به هرروی نامگذاری معابر در شیراز دچار کج سلقیگی و البته بیسلیقگی فراوان است و مسئولان میبایست کمی ترس را کنار گذاشته و با استفاده از اسامی تاریخی، ارزش اجرای پروژهها را دوچندان کنند. برای مثال بصیرت برای پل طبقاتی معالی آباد نامی است که تنها با بخش نامه از سوی روزنامه و نهادهای مرتبط با شهرداری استفاده میشود و خود مسئولان نیز گاهی فراموش میکنند که میبایست (!) از این نام استفاده کنند و نام معالی آباد را بکار میبرند، هرچند نام بلوار معالی آباد را نیز به شریعتی تغییر دادهاند که تاکنون مشاهده نشده هیچ فردی حتی مسافران ورودی به شیراز از این نام استفاده کنند.
با توجه به توضیحات ارائه شده، بنظر میرسد مسئولان مربوطه میبایست به نظر شهروندان در نامگذاری معابر توجه بیشتری نشان داده و اسامی انتخاب کنند که کاربردی بوده و شهروندان از آن استفاده کنند و نه نامهایی که کاربرد آنها تنها برروی کاغذ و تابلوهای نصب شده باشد. حال باید منتظر ماند و دید برای بزرگراه آفرینش به گلستان، پل ستارخان، پل احسان و سایر پروژهها چه اسامی انتخاب خواهد شد.
پیشنهاد شما برای زیباسازی پلها و پروژههای عمرانی چیست و به چه شکل میتوان فرهنگ، هنر و تاریخ شیراز را در این طرحها به نمایش گذاشت؟
متاسفم در دورانی از تاریخ در ایران زندگی میکنم که نام بردن ار مفاخر و نمادهای ایرانی در کشور ایران جرم و گناه محسوب میشه.
زمانی سر ستون تخت جمشید در میدان ولیعصر شیراز با دستور …. تخریب میشه و در سالهای بعد به بهانه ساخت پل کذایی کل ستون نابود میشه.
مجسمه وکیل الرعایا کریمخان زند پس از نصب در کنار ارگ کریمخانی به دلایل نامعاوم و معلوم بوسیله عده ای ….. برچیده و با سرنوشتی نامعلوم مواجه میشه.
و هزارا درد دل ناتمام دیگر …..
میشه این پیشنهادهارو به شهرداری انتقال داد؟از این طرح ها هم خیلی حال کردم هم خیلی غصه خوردم.
امین جان یک نکته
اب رکن اباد هیچ ارتباطی با اب سعدی نداره در زیر گذر دلگشا استفاده از اب رکن اباد بنظرم جایز نیست
در کل با صحبتهای شما موافقم که از نمادهای شهر برای نام گذاری استفاده کنیم
امیدوارم در زیبا سازی شهر از نظر شما طراح خلاق استفاده کنن!!!!!
خیلی فکر خوب هست
سلام امین جان بسیار طرحهای زیبا وقابل توجهی بود اگر بشود به شهرداری انعکاس داده شود شاید مورد توجه قرار گیرد
واقعا معذلیه این عدم هنرورزی در طراحی های شهری
البته به نظرم نبیاید یه جور برخورد کرد که کلا زیبایی پل دور بشیم و از خود نماد هویتی هم بی معنی و نازیبا بشه .
خود نحوه بکار بردن این طرح ها باید مهندسی و هنری باشه نه اینکه یه طرحی رو الکی بزنن به کارهای عمرانی
که نه تنها باعث زیبایی نمیشه و بلکه چهره شهر رو هم نازیبا میکنه
اسم های دور از ذهن هم یه معذله دیگس این اسم های شریعتی و بصیرت و … خوبه اما نه برای جایی که خودش اسم مشخص داره برای جاهایی که هنوز برای مردم آشنا نیس خوبه
احسنت. به عنوان یک شهروند کاملا با پیشنهادهای شما موافقم.
احسنت یعنی چی ؟ بگو “آفرین”
من کاملا با طرحی که واسه پل معالی آباد عنوان کردید مخالفم چون مشکل همین جاست که ما نمی دونیم که بنای تخت جمشید کپی هست و همین کپی کردن ها از زمان دور ما رو به اینجا کشیده که مرتفع ترین هتل ایران (هتل چمران ) باید کپی از طرح اعراب باشه و رفته رفته عقب بمونیم .
تاریخ خوبه اما باید ازش عبرت گرفت نه ازش تقلید کرد.
بنای تخت جمشید کپی هست؟!
تخت جمشید حتی اگر کپی هم باشه، بعد از چندهزار سال برای ما تاریخ محسوب میشه!
ضمن اینکه اصل اثر هم از بین رفته و تنها تئوری هایی مطرح میشه..
نظر شخصیم این هست که حتی اگه طبق ادعای شما ما ایرانی ها کپی کار خوبی بودیم! بازهم وضعیت شهرسازی و معابرمان بهتر از این بود. و اصلا بد محسوب نمیشد. چرا که همیشه نوآوری ادامه یا کپی کار گذشتگان هست + اندکی تغیر جدید.
متاسفانه حرف شما در مورد کپی کردن صحیح نیست.
در مورد ساختمان های بلند هم تقریبا همه از یک اصول ساده پیروی می کنن و شباهتشون به هم ربطی به اروپا و عرب و چین و … نداره!
آره عزیزم تاریخ بناهای مصری رو با تاریخ ساخت تخت جمشید بزار کنار هم متوجه میشید که حدودا ۱۰۰۰ سال اونا زودتر همینو ساختن و اینکه ستونهای با ارتفاع ۲ تا ۳متر بالاتر هم مال اونا هست نه مال تخت جمشید.
من مخالف با این مسائل نیستم خوبه تاریخ توی ذهن مردم زنده بشه اما با راهش نه با بی ارزش کردنش و کشیدن یه تصویری که شاید ۲۰ روز هم طول نکشه در مقابل اون همه تبهر با تراشیدن سنگ بدون ابزار پیشرفته……
شما نکنه اون جفنگیات مرد وطن فروش که اسمش رو نمیخوام بیارم میخونی؟
به نکته خوبی اشاره کردین
البته من میگم باید تعادل برقرار بشه در نامگذازی و از نامگذاری های اصیل ایرانی و همچنین اسلامی استفاده شود
به محمد عزیز
تخت جمشید در دنیا تک هست و نمونه ان هم در هیچ کجای دنیا نیست . بناهای موجود در مصر هیچ همخوانی با تخت جمشید نداره
و اگر به نظر شما وجود داره یک عکس از اون رو بزارین تو سایت تا همه ببینن
افرین به این پست زیبا
سپاس
سلام به همه همشهریها
من ترک نیستم ولی به نظرم یه اسم که برای ما بسیار در نامگذاریهای این شهر غریبه نام مرحوم بهمن بیگی هست
میشه نام یکی از اتوبانهای در دست ساخت رو گذاشت اتوبان بهمن بیگی
البته این کمترین کاریه که در نکوداشت این مرد بزرگ می شود انجام داد
محمد جان اکس دبل توهم میزنی داداش
ادرس همین پست را پیامک کنید به شهرداری و سایت های مختلف همراه با کمی توضیح.
سلام امین جان ،لطفا امشب پیامک بدین به برنامه پایش ۳۰۰۰۰۱۱۱ دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور درمورد حدف میزبانی شیراز. زیاد بشیم حتما جواب میده. باید سوال بپرسیم. تا ساعت ۱۲ امشب وقت داریم.
متاسفانه این حرکت غیر ملی در بیشتر شهرهای ایران به یک اپیدمی تبدیل شده.
حساسیت روی یکی از سرداران مبارزه با انگلیس!
مجسمهای که پس از ۱۲ ساعت به زیر کشیده شد!
http://www.baharnews.ir/vdcir3az.t1a5p2bcct.html
متاسفانه ملتمون هنوز متوجه نشدن داشتن مفاخر اینچنینی چقدر میتونه باعث انگیزه و امید بشه . در واقع توی این زمینه به نظر من هنوز به بلوغ نرسیدن .
امین جان.مسئله این نیست که مسئولان نخوان مسئله اینه که نمیگذارند!!
به عنوان مثال توی جهرم یکی از پارکهای قدیمی شهر رو کاملا باز سازی کردند و نمای ورودی اون اقباس به تخت جمشید داره که بخش اعظم این نما ۸ سر ستونه که قرار بودش که رو سر این ستونهای ورودی پارک شیر ها و نمادهای سرستونهای تخت جمشید بگذارند اما متاسفانه جلوی اینکار شهرداری گرفته شد و اجازه ندادند که این نماد ها وصل بشوند و الان از اون نمادهای قشنگ ۸ تا ستون ول شده که سرش هیچ نیست مونده!!!!
یه مورد دیگه هم بهت بگم مثلا یکی از آشناها مغازه بزرگی داشت و از پوستر های بزرگ هخامنشی و باستانی استان عزیزمون پارس استفاده کرده بود اما اومدن بهش گیر دادن و اون هم مجبور شد همشو بکنه به بندازه توی زباله دون تاریخ!!!
متاسفانه.
علی جان وقتی به یک مطالبه مردمی تبدیل بشه مجبور هستن که به رای و عقیده مردم احترام بذارن 🙂
آقا من_ خنگ کاملا با نظر این محمد خان “کپی شناس” موافقم.
آقا این تخت جمشید کاملا معلومه که از آثار مصر کپی برداری شده! مگه اون اهرام داخل تخت جمشید رو نمیبینید!!!
تازه اگه اهرام هم تو تخت جمشید نباشه خب … اهه … آها فهمیدم: مگه تخت جمشید از سنگ ساخته نشده؟ اهرام هم از سنگ ساخته شده پس در نتیجه تخت جمشید از آثار مصری کپی برداری شده!!!
ها کاکو، ای محمد خان خیلی با سواده که تونسته رابطه ی این دو تا رو پیدا کنه! خیلی با سواده. خیلی!
حرفها به حق و ایدهها عالی، اما بسیار آرمان گرایانه و متاسفانه با توجه به دیدگاهها ی موجود در شهرداری و افراد مسول تقریبا انجام این کارها غیر ممکن. زیرگذر باهنر را بعد از چند ماه یه سیمان کشی و بدنه سازی ساده نکردهاند! البته طرح این ایدهها خوب و به معنای بالارفتن سطح توقعات و انتظارات شیرازیان است که دیگر به کارهای معمولی و بدون زیباسازی راضی نیستند. شاید این تلنگری بر خواب چند ساله مدیران شهرداری باشد.
امیرجان بعضی از اینا تلنگر نمیخان (یعنی خواب نیستن خودشونو زدن به خواب) باید با توسری زد تو سرشون و از جاشون بلندشون کرد و پرتشون کرد تو سطل آشغال تا یک انسان یک مرد یک غیور یک جوانمرد که حقشه بعد از سالها زحمت و تلاش و علم آموزی بیاد در اون جایگاه و تلاش کنه
بعضی از این آشغالا از سادگی و ایمان و معرفت مردم و بعضی از مسئولین شیرازی دیگه دارن سو استفاده میکنن
شیرازیا زیادی صبر دارن و زیادی مرام وقتی به مسئولی میرسن همیشه با خوشرویی برخورد میکنن انگار که نه انگار مسئوله مقصره(توی شهرهای بزرگ دیگه یا همه مسئولین بامردم رو راستن و در جایگاه واقعی توانایی هاشون کار میکنن یا اگه هم مسئولی اشتباه کنه بقیه مسئولین از ترس اعتراض مردم خودشون یقشو میگیرن)
توی شهر و شهر سازی هم همینجوره ما منتظر هستیم تا مسئولامون درس بشن یا اینکه یه مسئول درست و حسابی بیاد روی کار
نه نمیشه
خدا نسل حق خورها رو از روی زمین برداره
امین جان فکر میکنم جایی که یک اثر اصل و تاریخی و گرانبها وجود داره در نزدیکی اون نباید سعی کرد عین همون اثر و همه به صورت نمادین عینأ کپی برداری کرد و همه ستون ها و دیواره های شهر و به شکل تخت جمشید در آورد، چرا که :
١- مطمئنأ پیمانکاران شهرداری حتی قادر میتند عین اون اثر را تکرار کنند.
٢- وقتی در همه جای شهر از ١ طرح الگوبرداری میشه، حتی اون اثر تاریخی اصلی جذابیت گذشته را برای بیننده گانی که هر روز اون اثر رو به صورت مستمر میبینند نداره.
٣- اثار تاریخی با ارزش کم کم و به مرور زمان اثری رو که روی بیننده میذاره رو از دست میده و بقولأ اون اثر لوس میشه.
میشه بجای کپی کردن کامل اثار ارزشمند هخامنشی ، از اونها الگو برداری کرد و به صورت معماری تلفیقی از این اثار استفاده بهتری برد.
این نکاتی که ذکر شد صرفأ حرف من نیست، قانون های نا نوشته ای هست که در کنار جاهای تاریخی باید رعایت بشه که اون مکانها جذابیتشون واسه مخاطبین از دست ندن!
با سپاس
سینا جان زیاد موافق حرف شما نیستم، شما الن میدان پارسه یا تخت جمشید رو درنظر بگیرین، فکر نکنم کسی از دیدنشون خسته بشه با اینکه دقیقا نمادهایی از تخت جمشید در اونها استفاده شده، در پیشنهادها هم تنها در مورد ۳ ۴ پروژه پیشنهاد استفاده از نمادهای تخت جمشید داده شده که در بین ۵۰ ۶۰ پروژه عمرانی گم هست و تو چشم نمیزنه!
به نظرم ولی حرف بی راهی نمیگین
اما نظر من اینه
باید اون نماد در اون شهری که هستن جلوه کنه اتفاقا نه اینکه بیایم کل تخت جمشید رو توی شیراز پیاده کنیم
ترکیبی باشه (و این به هنر هنرمندان برمیگرده) (بهتره یکم هم از هنرمندان خارجی توی این قضیه کمک بگیریم)(یا یه معمار ایرانی که در بهترین جاها هم درس خونده) چه اشکال داره از ایده های خارجی هم استفاده کنیم (برمن خرده نگیرید متاسفانه به طور عموم هنوز توانایی ترکیب هنر ایرانی را در فضای شهر نداریم )(باید به گونه ای ظریف وهنرمندانه این ترکیب هنرهای رو در روی شهر نمایش بگذاریم )
در بسیاری جاها ما گاهی از یک طرح اونقدر استفاده میکنیم که حال به هم زن میشه
و یا اونقدر شورش میکنیم که اصلا یادمون میره اونجا محلی هست تاریخی یا یک محلی با کارایی خاص خودش و نمایش نمادین هنر و فرهنگ و تاریخ اون محل در گوشه ای خاص
از طرفی باید ببینیم اون اثری که میخایم در محل خاصی نصب کنیم آیا زیبایی و جلوه خاصی به اون جا میده یا نه؟
مثلا بیایم در دروازه کازرون کنار میوه فروشی ها و … با وضعیت فعلیش یک نمادی که الان در میدان پارسه هست رو استفاده کنیم آیا واقعا باعث زیبایی محیط میشه؟
یا خیر؟
زیبایی یک اثر هنری باید در مکانی باشه که فرصت نمایش خودش را داشته باشه نه در هر مکانی
هر چیزی یه جایی داره
زیبایی میدان پارسه (که البته باید برای ما یک میدان معمولی به حساب بیاد نباید اوج نگرش ما از زیبایی باشه) به بزرگی میدان تمیزی محیط اطراف زیبایی محیط اطراف باشه
اگر فرضا در جایی نامناسب باشه نه تنها نازیبایی رو به همراه داره بلکه تاثیر منفی روی اون اثر هنری و تاریخی هم خواهد گذاشت
امین جان بسیار پیشنهاد جالبی بود ولی یه چیز رو فراموش کردین اون ها شیراز رو سومین حرم اهل بیت کردن که از نماده های ملی و فرهنگ ایرانی دورش کنن چه بلایی به سر سردر فرودگاه آوردن که نماد تخته جمشید بود چقدر هزینه داشت اونو دباره بسازن این ها حدفشان نابودی این سنبل هاست به اسم سومین حرم اهل بیت بزارین شاهچراغ بزرگ بشه اون وقت وضع از اینم بدتر میشه
اینو یادم رفت در ترمینال ها هیچ نمادی از این آثار نمیبینم در فرودگاه هم اومدن با چندتا مجسمه کوچولو برای فریب کاری گذاشتن
متاسفانه مسئولین با هویت زدایی از تاریخ ایران باعث شده اند تا الگوی جوانان به جای اینکه افراد نامی تاریخ ایران مانند کورش کبیر، داریوش، انوشیروان، بزرگمهر، امیرکبیر، ستار خان، باقر خان و…. باشد افراد بی هویتی مانند جومونگ، سلطان سلیمان، خرم سلطان، مختار و…. باشد
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز:
توان مهندسی شهرداری شیراز بسیار بالا می باشد
شهرداری شیراز در اجرای طرح های عمرانی توانمند است
http://www.eshiraz.ir/shares/shahreraz/raz-adm/haftename%2021/4.pdf
بررسی یک ادعا
پراکندگی طرح های عمرانی شیراز در سطح شهر چگونه است؟
http://www.eshiraz.ir/shares/shahreraz/raz-adm/haftename%2021/4.pdf
شهردار منطقه ۷ شیراز:
تقاطع سه سطحی تخت جمشید- سرداران ۲۴ ماهه اجرا می شود
http://www.eshiraz.ir/shares/shahreraz/raz-adm/haftename%2021/7.pdf
آقای هادی خان من نمیدونم کی هستی ولی اولا بدون چی از دهنت بیرون میاد. دوما تمام عکس های مقایسه ای رو براتون میزارم تا ببینید و اون کسی هم که سواد خودشو میرسونه و میگن من اون رو با اهرام مقایسه کردم نشون از بی مطالعاتیش هست و اینکه فقط مصر رو با اهرامش میشنلسه همونطور که همتون ایران رو یا شیراز رو با تخت جمشیدش میشناسید و با این مشغولیاتی که براتون درست کردن نمیدونید که دارید چه چیزایی رو از دست میدید.
بعد هم اگر خیلی ادعا دارید که میدونید راست میگید جلوی خارج شدن همون سنگ نبشته ها و سنگ تراش ها رو بگیرید.
به عمل کار برآید به سخن دانی نیست
فکر کنم اون ستون های مجتمع خلیج فارس هم اولش قرار بود سر ستون هاش تخت جمشیدی باشه ولی بعد به نمونه ساده تغییر کرد
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920604000655
امین جان شما از این موضوع اطلاع بیشتری نداری؟
نه متاسفانه حامد جان اطلاع ندارم
امین جان ایده های بسیار خوب و جالب و منطقی بود.
اگه واقعا اینها اجرا بشن که دیگه تو مسئله زیباسازی و بهبود فضای بصری سنگ تموم گذاشتن.
اما امین جان هممون میدونیم و حتی شما هم میدونی که اینکار ها احتمال انجام شدنش ۰% هست.
وقتی که یه زمانی یه کسی میخواست تخت جمشید و هرچی که داره با لورد و تراکتور خراب کنه و ستون تخت جمشید در مرکز شهر شیراز تخریب بشه و المان های هما و … از فرودگاه دزدیده بشن و …. چه انتظاری از انجام این سبکها در این پروژه ها میتونیم داشته باشیم؟
حتی مجتمع خلیج فارس قرار بود روی ستون هاش شکل هما و سرستون های تخت جمشید کار بشه که نشد.!
کلا آقایون زیباسازی شهرداری با این چیزا مخالفن و خیلی برای زیباسازی مثلا زیرگذر دلگشا هنر کنن و خرج کنن، یه لامپ ساده.
خیلی ها این نماد های تاریخی وزیبا رو قبول ندارند و اینها رو طاغوتی میدونند.
بالاخره باید حرفش زده بشه تا مسئولان بدونن مردم هم مطالباتی دارن
ضمن سپاس.خواستم بگم که اجرا کردن این نماد های تاریخی و باستانی خیلی آسان تر و کم هزینه تر از این طرح های بی محتوایی هست که اجرا میشه.چون الان هنر مند های زیادی هستن که می تونن این طرح ها رو اجرا کنن .من خودم یکی از هم دانشگاهی هام قالب این مجسمه ها رو خریده و با یه نوع مواد مجسمه سازی این مجسمه ها رو برای خودش ساخته .
فکرش رو بکن!
با درود فراوان،این طرح شما بسیار عالی و همچنین مبرم است.اگر قرار باشد اینطرح به گوش مسئولین برسد و نیاز به همیاری داشته باشید انجمن توتال وار به زبان پارسی امادگی کامل خودش رو برای حمایت از این طرح اعلام میکنه.
من به این دلیل میگم که همچین طرح هایی تو کشور مبرمه که چون حدود دو سالی هست که یک شرکت انگلیسی با نام اختصاری شروع به ساخت گیم Total war:Rome II زده که تا هفته دیگه منتشر می شود. ،این بازی نشان دهنده به قدرت رسیدن روم رو نشون میده که همزمان است با قدرت گیری اشکانیان در ایران،;که با تلاش انجمن ما اشکانیان به عنوان یک جناح قابل بازی معرفی شد که از بین ۱۱۷ جناح ۸ جناح قابل بازی بود که اشکانیان به لطف خدا جزو اون ۸ فکشن بود(درباره این بازی بگم که بهترین باز ی استراتژیک جهان شده)
این هم عکس معرفی اشکانیان
http://up.totalwar.ir/images/x54ooerstp77kv1i4ghx.png
ما وقتی با افراد و کاربرای فروم غربی صحبت میکریدم بعضی ها می گفتند ancient Persia=/=Modern day Iran این ضعف ما رو در به نمایش گذاشتن تاریخمان به دیگر ملل میرسونه که ما رو کمتر از ترکیه البته نشون میده(واقعا جای تاسف داره)
امیدوارم این طرح عملی بشه.
ضمنن افراد اسلامیزه شده نظرهایی ندن که باعث تمسخرشون بشه.تخت جمشید نمونه هنر اصیل ایرانیست
تمام.
دوستان یکی واژه ی کپی رو برای من تفسیر کنه ؟!!
تا اونجا که من می دونم کپی به معنی تکرار است یعنی عین یک اثر یا متن رو دوباره بوجود بیاوریم با تمام جزییات !!
فکر نمی کنم پیشنهاد امین جان این باشه که ما چندتا تخت جمشید دیگه تو شیراز احداث کنیم!!
ایشون خیلی واضح داره پیشنهاد می کنه که از المان ها و نمادهای اصیل ایرانی برای زیباسازی شیراز استفاده بشه.برای مثال هتل داریوش کیش از این نمادها برای زیباسازی هتل استفاده کرده(اونم به صورت بسیار افراطی و شدید) اا نه تنها کسی از دیدنش سیر نمی شه بلکه توی برنامه ی تور گردشگری کیش در تمام هتل ها برنامه ی بازدید از هتل داریوش هم وجود داره !! این هتل محبوب ترین و زیباترین هتل کیش است به حدی که حتی برای بازدید از محوطه ی هتل(برای کسانی که توی هتل های دیگه اقامت دارن) ورودی می گیرن؟
اگه کشور ایران و شهر شیراز برای زیباسازی از نمادهای خودش استفاده نکنه پس شما توقع دارید کجای دنیا از این نمادها استفاده بشه ؟! اتفاقا یکی از مشکلات شهرهای ایران اینه که دقیقا از روی تهران کپی شدن و هیچ هویت مستقلی از خودشون ندارن!! اگر شهری مثل شیراز برای زیباسازی از این نمادها که هم بومی هستند هم نشان هویت ایرانی , استفاده کنه می تونه یک زیبایی منحصر بفرد رو تداعی کنه که مخصوص شیرازه!
در ضمن نمادهای ایران باستان اینقدر فراوان و متنوع هستند که بشه با ترکیب کردنشون و پیوند دادنشون به عناصر امروزی یک طرح بسیار مدرن و زیبا ارائه داد. مثل کارای که با هنرهای اسلامی و خط نستعلیق انجام شده.
مشکل امروز ما بی هویتی است. وگرنه نمادها و زیبایی های هر فرهنگی رو می شه به روز و مدرن کرد اگر در پی حفظ اون فرهنگ و هویت باشیم نه اینکه با خرج کردن میلیاردها تومن و تبلیغات بی حد و سرسام آور در صدد تغییر هویت یک شهر یا یک کشور باشیم. امروز شیراز و دیار پارس چشم اسفندیار فرهنگ اصیل ایرانی است به همین خاطر هم نوک پیکان خشم دشمنان هویت ایرانی به سمت شیراز نشانه رفته و درپی تنزل جایگاه شیراز از هیچ تلاشی دریغ نمیکنند. شیراز شناسنامه هویت ایرانی است و جایگاه شیراز شماره و عدد نمی شناسد چون بر قله ی فرهنگ و ادبیات ایران زمین جایی دارد.
چرا راه دور میری. نمای وزارت امور خارجه را ببینید.
در شیراز ساخت بناهای ماندگار کم هست مثل ساختمان شهرداری ،استانداری ،مترو،….
سلام،
کلی از این ایده ها لذت بردم. واقعا کاش بشه مسئولین از این ایده ها استفاده کنند. اونوقته که شیراز چه شود 🙂
اخه معالی اباد چه مشکلی داره که می خواد بشه بصیرت؟؟؟؟؟؟؟یا تونل سعدی چه مشکلی داشت که شد فضیلت؟؟؟؟؟؟تمام خیابان های شیراز ۲ تا اسم داره.
واقعا خوشم اومد از این نظر کاش می شد که واقعا عملی بشه… به نظرم اگه این اتفاق بیفته در روحیه ه شهری ها هم تاثیر داره کمتر کسی دیدم که دیگه یادی کنه از کوروش بزرگ و امثال اونها چون این حکم رانها دارن کاری میکنن که ما یادمون بره کی بودن…
بسیار زیبا بود این مطلبی که نوشتید
توروخدا این مطالب رو به شهرداری و اون اسم گذاری هارو به شورای شهر اطلاع بدید
بخدا این اسم “حسینی الهاشمی” یه چیزی در حد فاجعه است بگید ما همون “دراک ” رو میخوایم
مطلب خوبی بو د ولی به نظرم میرسه استفاده مستقیم و کپی شده از یک اثر تاریخی در پروژه های شهری مناسب نباشه ، استفاده باید جوری باشه که با یک نگاه تداعی کننده و یاد آور آن اثر تاریخی باشه، که به نظرم در پروژه هایی که اشاره کردین ، ستون و سر ستون های پل معالی آباد میتونه تداعی کننده این موضوع باشند، هرچند که در طرح ها مشکلات اجرایی و عقاید شخصی و سیاسی بسیاری دخیل هستند.
به امید شرایط بهتر برای زنده نگه داشتن تاریخ کهن کشورمون