مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: با توجه به تخصصی بودن وظایف شرکت بهرهبرداری مترو، الحاق آن به سازمان حملونقل مسافر درونشهری، صحیح نیست و برای خدمات مناسب باید استقلال آن حفظ شود.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از فارس از شیراز، اسدالله حاجی زمانی در نشست با خبرنگاران در مورد ادغام تاکسیرانی، مترو، اتوبوسرانی و شرکت پایانهها و تشکیل سازمان حملونقل مسافر درونشهری اظهار داشت: ساخت متروی تهران و مشهد قبل از شیراز شروع شد که دو شرکت بهرهبرداری و ساخت دارند، درحالیکه ما هنوز سازمان قطار شهری هستیم و به دلایل متعددی در مورد این موضوع نقد داریم.
وی افزود: قطار شهری شیراز از سال ۸۹ یا ۹۰ متوجه این موضوع بود و ایجاد شرکت بهرهبرداری را دنبال کره تا با شروع بهرهبرداری بتواند استقلال خود را بگیرد.
این مدیر شهری ادامه داد: اساسنامه شرکت بهرهبرداری قطار شهری شیراز در شورای اسلامی شهر، شورای سازمان و هیئتمدیره به تصویب رسید و برای تایید به وزارت کشور رفت که اکنون در وزارت کشور ساختارهای جدیدی برای حملونقل درونشهری مطرحشده و در نظر دارند بهرهبرداری با چند سازمان دیگر بهصورت یک شرکت واحد دربیاید که ما علاقهای به این موضوع نداریم، چون مترو کار جدا دارد و برای آنکه بتواند خدمات بهتری ارائه دهد، باید استقلال داشته باشد.
حاجی زمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر منتظر ابلاغ وزارت کشور هستیم که این شرکت جداشده و بتواند جوابگوی انتظارات شهروندان باشد.
وی بیان کرد: اینکه درگیر ساخت باشیم و همزمان درگیر بهرهبرداری هم باشیم، زمان و انرژی مضاعفی از ما میبرد، از این رو در حال حاضر تا جایی که میشده اختیارات را به شرکت بهرهبرداری مترو واگذار کردهایم، اما برای رسمی شدن ساختار، باید ابلاغ وزارت کشور بیاید.
انتشار ۱۷۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید
مدیرعامل متروی شیراز در ادامه اظهار داشت: برای منابع اعتباری قطار شهری شیراز، علاوه بر منابع دولتی که قطار شهری ردیفی از طرح تملک داراییها دارد در پایان سال ۹۲ اوراق مشارکت به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان فروخته شد و سال گذشته نیز ۱۸۰ میلیارد تومان دیگر اوراق به فروش رسید.
حاجی زمانی افزود: امروز فروش ۱۷۷ میلیارد تومان اوراق مشارکت آغاز شده و امید داریم باقیمانده اوراق فروش برود و همانند پایان سال ۹۲ این مورد نیز محقق شود و به بحث منابع مالی کمک کند.
وی ادامه داد: دریافت وام از صندوق توسعه ملی را پیگیری کردیم که این وامها بهصورت ارزی است، ۳۰ میلیون دلار از این صندوق گرفتیم که بهصورت ارز است و برای خرید از خارج کشور مصرف میشود.
احداث مجتمع ۱۹ طبقه ایستگاهی در میدان احسان
این مدیر شهری خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد برای تأمین مالی قطار شهری شیراز، واگذاری مجتمعهای ایستگاهی را دنبال کردیم که سه مورد تاکنون قطعی شده و یک مجتمع در جنوب میدان احسان برج ۱۹ طبقه با پنج طبقه زیرزمین در دست واگذاری است که پس از احداث، به یک المان شهری تبدیل میشود و در حال رایزنی برای واگذاری به سرمایهگذاران هستیم.
وی یادآور شد: مجتمع اقتصادی ۱۵ طبقه دیگری در ابتدای خیابان معالی آباد جنب ایستگاه میرزای شیرازی در دستور کار است که کمیسیون ماده پنج آن تمام و موافقت اصولی آن صادر شده و با توجه به این اقدامات، سرمایهگذارانی که برای مجتمعهای جنوب میدان احسان، ابتدای خیابان معالی آباد و اول خیابان پوربیرک روبروی پارک هاشمی (هشت طبقه) وارد کار شوند، هیچگونه شبههای نخواهند داشت.
افزایش تدریجی ساعت بهرهبرداری از مترو تا ۲۲ شب
وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ساعات بهرهبرداری از مترو گفت: بهرهبرداری در حال حاضر پنج ساعت است و بعد از تعطیلات عید فطر به هشت ساعت در روز از هفت صبح تا سه بعدازظهر افزایش مییابد و اگر دو رام دیگر نیز مجوز صادر شود، میتوانیم تا شش بعدازظهر افزایش ساعت را داشته باشیم و بهتدریج در نیمه دوم سال به ساعت ۲۲ شب برسیم.
حاجی زمانی تصریح کرد: ۷۰ درصد پیمانکاران ما دو شیفت هستند و امید داریم با این فعالیتی که در کارگاهها انجام میشود، بتوانیم در پایان سال ۹۵ فاز دو خط یک را به بهرهبرداری برسانیم.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز افزود: خط دو باید به جهت آنکه حفار «تی بی ام» ما پس از اتمام بخش اول، بیکار مانده بود، بهسرعت شروع میشد و از سویی منابعی که برای خط دو تعریفشده نباید لطمهای به منابع خط یک بزند و از این رو قراردادی برای اجرا منعقد شد که بهصورت تهاتری و نقدی به ازای کارکرد پیمانکار زمین، عوارض، مجتمع و … واگذار شود.
فازهای بعدی در مناطق کمتر برخوردار افتتاح میشود
حاجی زمانی متذکر شد: به سبب معارضی که در ایستگاه ۳ فاز دو وجود داشت، شرایط افتتاح میدان نمازی تا میدان احسان آمادهتر بود و زودتر شروع شدن آن هیچ ارتباطی با بالا و پایین بودن مناطق شهری نداشت.
این مدیر شهری بیان کرد: خط دو از میانرود آغاز میشود که منطقه کم برخوردار است و بعد به سمت میان آزادی و اطلسی میرود و در خط دو ایستگاه ابتدایی ما ایستگاه میدان شکوفه است که روزمینی و مانند یک خانه ویلایی است، اما ایستگاه بعد که قهرمانان است و در ابتدای شهرک میانرود است، زیرزمینی و مابقی ایستگاهها نیز در این خط زیرزمینی است.
به گفته وی، ایستگاههای استقلال، چهارراه نادر و باسکول به سبب عدم امکان قطع ترافیک، کاملاً در زیرزمین ساخته میشود و محدودیتی در خیابان نادر، انقلاب یا خیابانی که به سمت فلکه هنگ میرود، به وجود نخواهد آمد.
حاجی زمانی اضافه کرد: در پارامونت نیز ایستگاهها بدون اخلال در ترافیک بهطور کامل در زیر ساخته میشود، اما در ایستگاههایی مانند عادل آباد، روبروی سازمان عمران که امکان انتقال ترافیک به باندهای کندرو مجاور وجود دارد، ترافیک به دو سمت منتقل میشود و ساخت ایستگاه به روش کندوپوش خواهد بود.
وی ادامه داد: ایستگاه آخر این خط در گوشه پارک آزادی خواهد بود که کاری به ترافیک ندارد و بهعنوان نخستین ایستگاه فاز دو خط دو خواهد بود.
مدیرعامل قطار شهری شیراز تصریح کرد: با توجه به زمانبر بودن سازه تا پایان سال ۹۵ ایستگاه میدان امام حسین (ع) به بهرهبرداری نخواهد رسید و ما از آن عبور خواهیم کرد تا ایستگاه زند، ولیعصر و هشت ایستگاه بلوار مدرس را به بهرهبرداری برسانیم.
در طرح جایگزین ایستگاه وکیل، مترو به بازار نزدیکتر است
وی در مورد جایگزینی ایستگاه بازار وکیل با گالری «واک وی» نیز توضیحاتی را ارائه کرد و اظهار داشت: ما بنا بر حذف ایستگاه وکیل نداشتیم، اما در جایی که احداث میشد، زیرگذر از دو سمت بازار امتداد داشت و ایستگاه بین حمام بهارستان و بازارچه فیل قرار میگرفت که ۴۷۰ متر با بازار فاصله داشت و در طرح جدید که به تصویب شورا رسیده، گالری طراحی میشود که از ایستگاه زند دروازه ورودی در فاصله ۲۶۰ متری (مقابل ساختمان آموزشوپرورش قدیم) و از پیادهروی جنوبی زند شروع با عبور از دادگستری به همان منطقه امتداد مییابد و به جهت اینکه در عمقی است که معارض ندارد، کار با سرعت بیشتر اجرا خواهد شد.
مدیرعامل قطار شهری شیراز عنوان کرد: در این گالری «واک وی» استقرار مییابد تا افرادی که مشکل پیادهروی دارند، بتوانند با «واک وی» تردد کنند به این صورت به نسبت ایستگاه قبل به بازار نزدیکتر میشویم.
وی با بیان این که در قطار شهری شهرهایی مانند اصفهان و تهران گالری دسترسی به تعدد وجود دارد، گفت: در محل زند باریک ساخت ایستگاه دو سال باعث مسدود شدن خیابان میشد که برای اجرای آن یا باید تملک میشد تا ترافیک به دو سمت برود که زمانبر و بودجهبر بود و از سویی آنجا تأسیسات آب، برق و … وجود دارد و برخی از این تأسیسات که در بافت قدیم است، ناشناخته است و از سویی تونلی که اکنون وجود دارد باید تا ۱۵۰ متر تخریب میشد.
تا پایان سال ۹۵ حداقل ۸۵ واگن تأمین میکنیم
حاجی زمانی در مورد تعداد واگنها نیز توضیحاتی را ارائه و بیان کرد: قرار نیست تا پایان سال ۹۵ همین تعداد واگن داشته باشیم و حداقل تا پایان ۹۵ حدود ۴۵ واگن خواهیم داشت و ۴۰ واگن دیگر را نیز در دستور کار داریم تا به عدد ۸۵ واگن تا پایان سال ۹۵ دست پیدا کنیم.
این مدیر شهری در مورد پارهای انتقادات مطرحشده در مورد دورتر شدن فاصله بین دو ایستگاه با جایگزینی ایستگاه وکیل با گالری دسترسی نیز گفت: فاصله ایستگاهها استاندارد خاصی ندارد و در تهران فاصله دو و نیم کیلومتر و یک و نیم کیلومتر به تعدد در خط سه و خطوط دیگر وجود دارد، ضمن اینکه بنا نیست مترو به تمام خیابانها برود، بلکه مودهای دیگر حملونقلی و پیادهروی نیز باید در تعامل با مترو حفظ شود.
درود.
در مورد احداث مجتمع های رفاهی و تجاری بر روی ایستگاه های خط ۱ و ۲ اظهار نظر ها و اطلاعات مختلف و ضد و نقیضی داده میشود و معلوم نیست چه خواهد شد.!
معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری شهرداری شیراز احداث مجتمع ایستگاه احسان را در کناره ایستگاه، بصورت ۲۵ طبقه طراحی و تصویب کرده است. مجتمع میرزا شیرازی در کناره ایستگاه مترو را هم ۲۲ طبقه طراحی کرده و ایستگا هاشمی در خط ۲ را هم ۱۱ طبقه تعریف کرده است. حال آنکه از قرار معلوم این پروژه ها در سازمان قطار شهری طور دیگری تعریف شده و کمی آب رفته است.
همچنین سازمان مترو در نظر داشت برج ۳۰ طبقه بین الملل را در کنار ایستگاه احسان احداث کند که معلوم نشد تکلیف آن چه خواهد شد؟!
“۷۵ درصد پیمانکاران ما دو شیفت هستند”
چرا ۱۰۰ درصد نیست؟
چرا ۳ شیفت نیست؟
شما خودت می تونی ۳ شیفت یه جا کار کنی؟
برادر عزیز سه شیفت رو که یک گروه کار نمیکنن! پیمانکار سه گروه کارگر میگیره به صورت گردشی برای سه شیفت کار میکنن.
امین جان بعد از تعطیلات عید فطر, از ۲ تا رام استفاده میشه؟
هنوز به شکل رسمی اعلام نشده استفاده همزمان از چند رام
با درود و سلام. ایا زیرگذر عابر پیاده نمازی که در حال ساخته و درمانگاه و بیمارستان نمازی رو به درمانگاه امام رضا وصل میکنه ایا به ایستگاه مترو نمازی هم وصل میشه؟ و ایا غرفه و موقعیت های تجاری هم برای این زیرگذر در نظر گرفته شده؟
با تشکر
بله به ایستگاه راه داره ولی فکرنکنم واحد تجاری داشته باشه
چرا در شبکه سراسری تبلیغ نمیکنن یکم این اصفهانی هارو بسوزونیم با تبریزی ها دلمون خنک بشه
حامد جان میشه بیشتر توضیح بدی مگه سازمان مترو جدا از شهرداری میتونه کار کنه در بحث ساخت و ساز منظورت از اب رفتن طرح ها چیه اگه اینا که گفتی اجرایی بشه که فوق العادست
تونستن سرمایه گذار پیدا کنند