عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: اجرای قطار شهری از روی سطح به ضرر شیراز است. به گزارش شیراز۱۴۰۰، سیدمحسن معین در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: بررسی از رو کار شدن مترو یا از زیر رفتن آن، یک مبحث کارشناسی است و کمیسیون نباید در این مورد تصمیمگیری کند.
وی افزود: اجرای قطار شهری از روی سطح از نظر زیبایی و آلودگی صوتی نیز ایجاد مشکل میکند، ضمن آنکه اجرای از زیر قطار شهری از نظر پدافند غیرعامل به نفع شهر است و همچنین با توجه به آنکه ۷۰ درصد هزینه قطار شهری مربوط به تجهیزات و خط ریل است، هزینه اجرا چندان فرقی نمیکند.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این زمینه اظهار داشت: طرحی که مبنی بر الحاق خط سه قطار شهری به فاز یک در شورا عنوان شد بر این مبنا بود که بنابر بخشنامه دولت، امکان صدور موافقتنامه برای بیش از دو خط قطار شهری وجود ندارد و به همین دلیل این پیشنهاد دادهشده بود که خط سه بهعنوان ادامه خط یک محسوب شود تا بتوانیم مباحث اجرایی خط سه را بهعنوان خط یک لحاظ کنیم.
احمدرضا نقیبزاده افزود: این موضوع با حضور مدیرعامل سازمان قطار شهری بررسی شد و پیشنهاد الحاق مسیر پل معالیآباد تا شهرک گلستان بهعنوان خط سه قطار شهری در قالب فاز سه خط یک قطار شهری به تصویب کمیسیون رسید.
وی ادامه داد: طرح دیگر اولویتبندی اجرای خطوط قطار شهری است که در این زمینه مقرر شده اولویتبندی اجرای خطوط چهار، پنج و شش قطار شهری در بازنگری مطالعات جامع حملونقل شهر شیراز بررسی و به شورا پیشنهاد شود و دیگر اینکه انعقاد قرارداد مطالعات طرحهای خطوط چهار، پنج و شش قطار شهری در سال ۹۴ انجام شود.
اجرای بخشی از مترو از معالیآباد تا گلستان در ارتفاع ۶ متری
مدیرعامل قطار شهری شیراز نیز در این زمینه گفت: تراکم جمعیت شهر شیراز به سمت غرب و شهرکهای آن منطقه بوده و از جمله شهرک گلستان و شهر صدرا و شهرک شهید بهشتی از آن سمت است.
اسدالله حاجی زمانی افزود: تراکم جمعیتی شمال غرب شیراز مطلبی است که ضرورت احداث قطار شهری را در آن نقطه مضاعف میکند، بهعلاوه اینکه بر اساس موافقتنامه طرح که در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به تصویب رسیده، مجوز اجرای همزمان دو خط قطار شهری بیشتر داده نمیشود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ما خط یک را در حال اجرا داریم و خط دو نیز بهطور همزمان در حال کار است، با توجه بهضرورت توسعه غربی برای مترو پیشنهاد ما این بود که توسعه غربی که خط سه است، بهعنوان ادامه خط یک محسوب شود.
حاجی زمانی بیان کرد: در آن منطقه عمده مسیر از رو عبور میکند و هزینه بسیار کمتری نسبت به تونل مترویی دارد و بهطور تقریبی نصف هزینه زیرزمین است.
وی ابراز داشت: کریدور مصوب این مسیر ۱۰ کیلومتر از پایان خط یک واقع در پل سه سطحی بصیرت تا شهرک گلستان و مجاور ایستگاه راهآهن قطار شیراز به اصفهان و ادامه آن به سمت شهر صدرا خواهد بود و توسعه انشعابات این خط شهرکهای گویم و دوکوهک را نیز پوشش میدهد.
حاجی زمانی افزود: عمده مسیر از ارتفاع شش متری است و البته مشاور آن را بررسی میکند و قسمتهایی از مسیر نیز زیر خواهد بود.
به گزارش فارس، در جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهر شیراز اعضای شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به عدم تکمیل خط یک متروی شیراز و اولویت خط دو، با اجرای فاز سوم بهعنوان ادامه خط یک مترو مخالفت کردند.
درود.
به نظر من اجرای خط ۳ مترو از روی سطح زمین و یا بصورت هوایی عقلانی تر بنظر میرسد.چون اجرای تونل مترو در زیر سطح،با توجه به بافت متراکم پل معالی آباد تا میدان صنایع، و راه بندان هایی که بوجود میاد،سختی ها و شلوغی های زیادی رو متوجه همه میکنه.
اجرای مترو بصورت هوایی که الان داره بررسی میشه،میتونه جذابیت جدید و متفاوتی رو در شهر ایجاد کنه.همچنین میشه با مطالعات تکمیلی,خط ۳ و یا ادامه خط ۱ رو به مجموعه های مختلف مسکونی و یا تفریحی احداثی در پیرامون بزرگراه دکتر حسابی متصل کرد.
حامد جان، حدودا چهار کیلومتر اول مسیر خط ۳ از مناطق پر تراکم معالی آباد تا صنایع عبور می کند و عبور مترو به صورت هوایی عقلانی یه نظر نمیرسد.
نخست به دلیل اینکه ایستگاه پل معالی آباد مانند ایستگاه فلکه ستاد حالت مشترک برای دو خط مختلف را خواهد داشت. تا مردم بتوانند بدون نیاز به خروج از مترو از یک خط به خط دیگر بروند.
دوم اینکه نباید مترو را با مونوریل اشتباه گرفت. مونوریل مانند یک خودرو ی اسپورت زیبا می ماند که تنها دو سرنشین را می تواند حمل کند ولی مترو مانند یک اتوبوس بزرگ است که بیست برابر آن خودرو ی اسپورت مسافر حمل میکند. مونوریل را می توان بر روی یک ریل باریک و بر روی پایه های کم حجم و شکیل قرار داد و ریل کار برق رسانی را هم انجام می دهد درحالی که بردن متروی سنگین وزن به ارتفاع احتیاج به پایه های بسیار بزرگ و سترگ و به عبارت دیگر گردن کلفت دارد و علاوه بر آن متروی شیراز همانند متروی اصفهان و تبریز از برق بالاسری استفاده میکند و در این صورت باید قطار مترو در طول مسیرش از داخل یک اسکلت بیرونی عبور کند که کابل برق بالاسری را ساپورت میکند که این به ناخوشایند بودن منظره ی آن می افزاید.
درود.
کامران جان ضمن تشکر از شما، منظور من منوریل نبود. منظور من اجرای مترو بر روی پل به ارتفاع ۶ متر بود که هم اکنون هم در حال مطالعه است و فاصله ی پایه های آن از همدیگر، حدودا ۲۰ متر خواهد بود.
دولت موافقت خود را با ادغام خط ۳ مترو با خط ۱ مترو اعلام کرده و شورا با آغاز اجرای کار خط ۳ مترو و ساخت آن در زمان حال مخالفت کرده و اجرای فاز ۲ مترو را واجب تر دانسته.
با توجه به شیب بلوار صنایع اجرای تونل مقرون به صرفه نیست و باید اجرا بصورت هوایی باشه .
سلام کسی از خط دو خبر داره؟
تو چه مرحله ایی هست؟
کلا چند سال طول میکشه؟
کلا میخان یه یادگاری زیبا بزارن برای آیندگان جوری شیراز رو داغون کنن که نشه جمعش کرد.
حالا که با اصل طرح مخالفت کرد شورای شهر. دیگه بحث نداره. الکی دور سر خودمون میچرخیم برای هیچ.
مطلب بد نوشته شده گویا دولت کلا در شیراز با ساختن دو خط بیشتر مخالفت کرده در صورتی که منظور اجرای هم زمان بیش از دو طرح بوده :
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این زمینه اظهار داشت: طرحی که مبنی بر الحاق خط سه قطار شهری به فاز یک در شورا عنوان شد بر این مبنا بود که بنابر بخشنامه دولت، امکان صدور موافقتنامه برای بیش از دو خط قطار شهری وجود ندارد و به همین دلیل این پیشنهاد دادهشده بود که خط سه بهعنوان ادامه خط یک محسوب شود تا بتوانیم مباحث اجرایی خط سه را بهعنوان خط یک لحاظ کنیم.