مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: تلاش میکنیم تا مرداد ماه، زمان بهرهبرداری از مترو را از ۵ به ۸ ساعت در هر روز افزایش دهیم. به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از ایسنا، اسدالله حاجزمانی یکشنبه ۷ تیرماه در حاشیه بازدید از مراحل تست واگنهای جدید قطار شهری شیراز گفت: هماینک مترو از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۱۵ بعدازظهر به همشهریان سرویس حمل و نقلی ارائه میدهد.
حاجزمانی گفت: امیدواریم که این زمان تا مرداد ماه به هشت ساعت در روز افزایش یابد و مسافران در مسیر فاز اول خط یک در حد فاصل میدان احسان تا میدان نمازی، از ساعت اولیه صبح امکان تردد با قطار شهری را داشته باشند.
مدیرعامل قطار شهری شیراز همچنین با اشاره به اضافه شدن ۵ واگن جدید به ناوگان مترو در شیراز، گفت: بحث تامین و خریداری واگن از خارج کشور و انتقال آن به ایران و شیراز، مبحثی است که دشواریهای خاص خود را دارد.
وی خاطرنشان کرد: ساخت و بهرهبرداری از مترو یکی از پر هزینهترین و بزرگترین پروژههای تخصصی محسوب میشود که به رغم زمانبر بودن و با وجود تحریمهای ظالمانه اقتصادی، به دست نیروهای توانمند داخلی، اجرایی شده و همچنان بیوقفه ادامه دارد.
این مقام مسئول گفت: خط یک مترو شیراز این روزها شاهد بهره برداری ۱۰.۵ کیلومتر از طول مسیر احداث شده در فاز یک است و مابقی مسیر به طول ۱۴ کیلومتردر فاز دوم طبق برنامه زمانبندی شده در حال احداث و ریل گذاری است و انشاالله تا پایان سال ۱۳۹۵ به بهره برداری نهایی خواهد رسید .
حاجزمانی در بیان سختی کار انتقال واگنهای مترو پس از ترخیص از گمرک بندرعباس، گفت: وقتی ابعاد بزرگ واگنهای مترو، مسیر ۶۲۰ کیلومتری حدفاصل بندرعباس تا شیراز، محدودیت سرعت وسیله نقلیه حامل واگنها و نوع خاص وسایل حمل و نقلی که قادر به جابهجایی واگنها است را مجسم کنیم، متوجه شرایط خاص و بسیار دشوار کار خواهیم شد.
مسئول حمل و انتقال واگنهای مترو نیز در این خصوص گفت: ترخیص واگنهای مترو از گمرک بندرعباس ۲۰ روز بهطول انجامید و پس از آن، واگنها در شرایطی خاص و با نظارت نمایندگان تولید کننده، روی بوژیها که ویژه حمل بارهای حجیم است، بارگیری شد.
آرش زارع اضافه کرد: میانگین سرعت خودروهای حامل واگنها، ۱۶ کیلومتر در ساعت بود و به همین دلیل انتقال به شیراز یک هفته بهطول انجامید که کار بسیار دشوار و طاقت فرسایی بود.
زارع خاطرنشان کرد: جابهجایی اینگونه بارها که تحت عنوان بار ترافیکی شناخته میشود، با توجه به خصوصیتهای جادهای در مسیر بندرعباس- شیراز، باید از جاده لار، گراش، اوز، خنج، قیر، گردنه مهم مبارک آباد و جهرم با افزایش مسیری در حدود ۴۰۰ کیلومتر تردد میکردیم که در این مسیر تونلهای مختلفی وجود دارد که به دلیل ارتفاع بار قادر نبودیم از هیچکدام عبور کنیم، یا با پلهایی مواجه میشدیم که اجازه تردد از روی آنها را نداشتیم لذا یا باید از کنارگذرها تردد کرده یا از امکاناتی نظیر لودر و بولدوزر برای کمک به کشندهها و جابهجایی بار استفاده میکردیم.
وی در عینحال تاکید کرد که همراهی پلیس راهور در مسیر و ادارههای راه و شهرسازی استانهای فارس و هرمزگان، اسکورت پلیس در مسیرهای خاص و دیگر کمکهای انجام شده توسط دستگاههای مختلف را در بهموقع رسیدن محموله موثر دانست.
معاون بهرهبرداری قطار شهری شیراز نیز گفت: واگنهای جدید پس از تخلیه که تحت نظارت فنی و با دقت و حساسیت بسیار زیاد انجام شد، مرحله کوبل شدن و اتصال واگنها را پشت سرگذاشته و آماده انجام تستهای سرد و گرم شدهایم.
حسن مرادی اضافه کرد: این واگنها بر اساس برنامه مشخصی تست شده و آماده ارائه خدمات به شهروندان خواهد شد.
ای بابا خوب اخه تو این مملکت یک هواپیمای باری (Cargo) وجود نداره که واگن هارو بزارن توش که این همه هزینه و مشقت و سختی نداشته باشن
اخوی ما هواپیما مسا فربری درست که آدم جابجا کنه نداریم تو دنبال نهنگ آسمان میگردی؟
شاید اگه واگن ها رو میشد با قطلار بیارند خیلی بهتر و زودتر میشد امکانش نبوده؟
عکس های ورود واگن ها رو دیدم از نظر ابعاد واسه با قطار آوردن مشکلی نداشتند چرا اینکار نشده؟
اول اینکه با کدام قطار؟ دوم اینکه حتی واگنهای تبریز هم با تریلر برده شده
آخه برادر من مگه توی مسیر شیراز بندر عباس ما راهآهن داریم؟؟؟!!
افازات فرمودید.
باید ساعت فعالیت مترو بیشتر بشه
ساعتی یکی به چه درد میخوره
وقتی با تهرون مقایسه میشه که عملا اکثره خطوط هر ۲،۳ دقیقه یه قطار امادست برای شیراز ۱ ساعت فاجعه هست.
(اگه این اسمش افتتاح بود باید درست افتتاح میشد ،وقتی ۱۰% هم امکان ارایه خدمات نیست ایا ایه نازل شده که افتتاح کنیم؟ یا فقط برای سوم شدن تو افتتاح؟ سوم شدن خیلی هم افتخار نیست که ادم از هول حلیم بیوفته تو دیگ)
حاج اقای حاج زمانی باید از الان بفکر خرید بیشتر واگن باشه که برای سال اینده که کامل میخواد افتتاح بشه دیگه از این بی برنامگی ها خبری نباشه و بتونن حداقل هر ۵ دقیقه یه سرویس داشته باشن.
و یه مساله دیگه که نمیشه ازش گذشت قضیه منت گذاشتن مسولین بر سر مردم بخاطر ناقص انجام دادن حداقل وظیفشونه.
خوب باید این واگنها بیاد
وقتی ایشون این مسولیت رو قبول کرده و بابتش داره حقوق میگیره میدونست که باید از بندر عباس واگن ها رو بیارن شیراز،
اگه ایشون برای مترو تهرون کار میکرد چیکار میکرد؟
حتما می خواست سر مردم رو ببره
که اون همه واگن دارن که آدم مخش سوت میکشه.
آقای عزیز اگه جابجایی واگن سخته برای همه دنیا سخته نه فقط برای شما
و اگه ساخته مترو سخته و زمانبر برای همه دنیا همینه(البته با این تفاوت که جاهای دیگه دنیا برای افتتاح ۱۰ km اونم ناقص با روزی ۲ سرویس ۲۰ سال کار رو طول نمیدن)
(الان حداقل ۱۵ ساله ستاد رو کندن برای ساخته ایستگاه ستاد 🙂 )
پس خواهش میکنیم برای سرپوش گذاشتن روی کمکاریا منتی به مردم نذارین
خب این صبحتهای شما دقیقا بر میگرده به همون موضوعی که قبلا اشاره کردم، بی اطلاعی و اظهارنظر درباره موضوعات مختلف!
اول اینکه چه در تهران و چه در مشهد روال کار همین بوده و یک هویی از همون اول ۳ دقیقه یک بار نبوده و نیست! این آمادگی چه از لحاظ انسانی و چه از لحاظ فنی برای حفظ و رعایت هدوی ها باید ایجاد بشه و نمیشه همینجوری اجرا کرد.
الان اگه ۱۵۰ تا واگن یا ۳۰ رام داشتیم تنها ۶ رامش کارایی داشت چون توقفگاه احسان فقط ظرفیت ۶ رام داره. قطعا مهندس حاجی زمانی از منو شما خیلی اگاه تر و داناتر هست در این زمینه.
خب اگه جای اصفهانی ها و یا تبریزی ها بودیم چی میگفتیم؟ اونها ۱۵ واگن کمتر از ما دارن و حتی همین ۱۰ کیلومتر مسیرشون هم آماده نیست!
دوست گرامی، درست است که ساخت و راه اندازی مترو در شیراز بسیار کند پیش رفته اما این حقیقتیست که همه ی شهرهای کشور با آن دست به گریبان هستند. دلایل آن را هم همه می دانیم: در درجه ی اول تحریمها و در درجه دوم اعتقاد به انجام کار توسط نیروهای ایرانی.
در مورد اول که کاملا واضح است و احتیاجی به تفسیر ندارد ولی در مورد دوم باید قبول کرد که دست زدن به هر کار نوینی که پیشینه و سابقه ای در انجام آن نداشته باشیم سخت خواهد بود و به کندی پیش خواهد رفت و با مشکلات فراوان روبرو می شود. اما با گذشت زمان و سرد و گرم چشیدن مجریان کار هم بر روی غلتک می افتد.
بنابراین نباید ساخت مترو در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرد چرا که برای نمونه در دبی کار ساخت و اجرا توسط ژاپنیها،فرانسویها و آمریکاییان انجام شد که در کار ساخت مترو سابقه ی فراوان داشتند.
از طرف دیگر در مورد مدت رمان ساخت متروی شیراز هم کم کم با موضوع یک کلاغ و چهل کلاغ مواجع هستیم. دوست گرامی، کجا ۱۵ سالست که ستاد را کنده اند؟! با وجود نرم افزار گوگل ارث هر کسی می تواند با استفاده از آپشن تصاویر تاریخی پی به واقعیت ببرد. کندن محوطه ی فلکه ستاد برای ساخت مترو از سال ۲۰۰۹ شروع شده (چهار راه زند هم ۲۰۰۹، نمازی ۲۰۰۹، ولیعصر ۲۰۰۷، قصردشت ۲۰۰۹، گل سرخ احتمالا اوایل ۲۰۰۳).
یک نکته جالب هم این است که کندن منطقه ی معالی آباد تا پیش از پایان سال ۲۰۰۴ تقریبا تمام شده بود و دلیل آن هم این است که نحوه ی کندن و حفر تونل در آنجا به شیوه ی کندوپوش بود که کم عمق می باشد و سقف آن کف خیابان می باشد اما در مدرس تا نمازی کار حفر با دو دستگاه حفار در ژرفای حداقل ۱۵ متر به صورت دو تونل موازی انجام گرفت که زمان بیشتری را میطلبید. به همین دلیل هم هست که متروی معالی آباد زودتر راه اندازی شده است.
pصحبتهای شیراز ۱۴۰۰ درست هست . اقای سعید شیرازی بیشتر از روی احساسات صحبت میکنند .
نمیشه شرکت سازندهٔ خارجی با طیاره بیاره یکراست توی فرودگاه شیراز پیادشون کنه؟ و گمرک شیراز ترخیصشون کنه؟ باور کن میشه. شما بگو چرا نشه؟؟ توی فرودگاه شیراز بزرگترین طیاره ها میشینه
امیرجان این واگن ها با کشتی بارگیری میشن به سمت بندرعباس و احتمال هزینه انتقال هوایی بسیار گران تر خواهد بود
امین جان آیا از سرنوشت ایستگاههای عفیفآباد و شهید مطهری اطلاعی در دست هست؟
این دو ایستگاه هم در محدوده فاز ۱ هستن و انتظار میرفت مسئولین قبل از پرداختن به فاز دو تکلیف ایستگاههای باقی مونده فاز ۱ رو مشخص کنن.
بنظر می رسه تا سال آینده تکمیل بشن