استاندار فارس گفت: مراحل قانونی اخذ تسهیلات فاینانس خط دو مترو شیراز در دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین انجام میشود. به گزارش شیراز۱۴۰۰، سید محمد احمدی در بازگشت از سفر به جمهوری خلق چین و انجام مذاکره جهت فاینانس خط ۲ مترو شیراز اظهار داشت: پس از سفر ریاست جمهوری به استان فارس و تصویب فاینانس جهت خط دو مترو شیراز، این موضوع بهصورت جدی در دستور کار مسولین استان قرار گرفته است.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس افزود: به همین منظور هیئتی از استان فارس با شرکت بین المللی سیتیک که تجربه فاینانس در بیش از ۲۰ کشور دنیا را دارد و همچنین دو خط مترو تهران را نیز فاینانس نموده، مذاکره و به تفاهم کلی رسیدند.
احمدی بیان کرد: طی تفاهم انجام شده ظرف چند ماه آینده، مراحل قانونی اخذ تسهیلات فاینانس در دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین انجام میشود.
استاندار فارس گفت: خط دو مترو شیراز به طول ۱۵ کیلومتر از شهرک میانرود واقع در جنوب شهر شیراز شروع و با ۱۳ ایستگاه به کلبه سعدی واقع در چهار راه پیرنیا خواهد رسید.نماینده عالی دولت در استان فارس ادامه داد: این خط که شمالی –جنوبی بوده، مکمل خط یک شیراز است.استاندار فارس گفت: با مشارکت شرکت نورینکو کشور چین، کارخانه ساخت واگنهای قطار و مترو در شیراز ساخته میشود.
به گزارش شیراز ۱۴۰۰ و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، سید محمد احمدی در دومین روز از سفر خود به کشور چین، در بازدید از شرکت بین المللی نورینکو این کشور افزود: زمین مورد نیاز برای احداث این کارخانه در اختیار این شرکت چینی قرار داده خواهد شد.وی ادامه داد: شرکت نورینکو متعهد شده است نسبت به احداث کارخانه واگن سازی در شهر شیراز از محل تسهیلات خارجی میان مدت (فاینانس) اقدام کند.
استاندار فارس بیان کرد: با توجه به اولویت شهر شیراز برای توسعه غربی خط یک مترو شیراز، مقرر شد یک شرکت ایرانی به عنوان شریک شرکت نورینکو تعیین و با تشکیل یک کنسرسیوم، مراحل اخذ تسهیلات فاینانس در ایران و چین انجام شود.
احمدی افزود: استان فارس در زمینه احداث خطوط ریلی، سد سازی، شیرین کردن و انتقال آب از خلیج فارس، احداث شرکت ساخت ماشین آلات راه سازی و پروژههای نیروگاهی برق از سرمایه گذاران چینی حمایت و استقبال میکند.او ادامه داد: امیدواریم، ساخت مترو شهر شیراز توسط شرکت نورینکو، یک آغاز خوب برای همکاریهای بیشتر با این شرکت در سایر امور مربوط به سرمایه گذاری باشد.
بهره برداری از مترو شیراز تا پایان سال ۹۵
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز پس از بازدید از پروژه قطار شهری، این شهر گفت: با تأمین اعتبار و تحقق وعدههای ریاست جمهوری به منظور تکمیل خطوط متروی شیراز، میتوان امیدوار بود که تا پایان سال ۹۵ قطار شهری شیراز آماده بهره برداری شود.
رضا محمدیان در گفتگو با تین نیوز، با اشاره به دو ایستگاه مهم ساخت شده در طول خط یک افزود: ایستگاه میدان امام حسین در دو طبقه ساخته خواهد شد که بر اساس برنامه به سه طبقه ارتقا مییابد.
این عضو شورای شهر شیراز در ادامه تصریح کرد: کار اجرایی ایستگاه میدان امام حسین بر عهده سازمان عمران شهرداری است که با تکیه بر توان متخصصان بومی و امکانات شهرداری شیراز در حال اجراست.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تحمل زمین شهر شیراز به منظور ساخت مترو با طبقات بالا، تصریح کرد: طبق مطالعات انجام گرفته از سوی متخصصان قطار شهری شیراز، شرایط به طور ویژه سنجیده شده و قطعاً به لحاظ فنی پاسخگوی نیاز مترو شهر شیراز خواهد بود.
محمدیان، پیشرفت فیزیکی قطار شهری شیراز را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تعداد ۱۲ ایستگاه از میدان امام حسین تا میدان گل سرخ آماده بهره برداری است که طول آن بالغ بر ۲۱ کیلومتر است.
رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر شیراز یادآور شد: در بودجه ۹۴ مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان برای تملک ایستگاههای خط یک و ۵۰ میلیارد تومان برای تملکهای خط دو اختصاص یافته که میتواند بخش زیادی از مشکلات تملک ایستگاههای ورودی خطوط مترو را مرتفع سازد.
واقعا اگر استاندار بتونه کارخا احداث واگن مترو وقطار رو د شیراز راه اندازی کنه خدمت بزرگی ب صنعت و مردم استان کرده که جای تقدیر داره
و نکته دیگه هم تاکید ایشون بر توسعه غربی مترو بود که شاید مهمترین نکته در این صحبت ها بود اگر در طول این سالها این قسمت از مترو ساخته شده بود چه جمعیتی از مردم رو در شهرک های گلستان و صدرا و غرب شیرا برای رفت و آمد کمک میکرد
کارخانه واگن سازی مگه چی هست که خدمت بزرگ به صنعت فارس باشه؟ مگه به تهران و تبریز چه خدمت بزرگی کرده که به فارس هم بکنه. من از زحمت شهردار و استاندار تقدیر میکنم ولی کارخانه واگن سازی تو این شرایط مترو واقعا منطقی هست؟ کاش به جای اون شهرداری در جهت احداث کارخانه مونتاژ ماشین الات راه سازی و خاکبرداری فعالیت میکردند.
منم با محمد موافقم.
اگه کارخونه واگنسازی فقط مصرف داخلی داشته باشه که به احتمال زیاد هم همینطوره دلیلی برای سرمایه گزاری در این زمینه نیست.
مگه در سال چقدر متروهای کشور نیاز به واگن دارن؟
اگر هم که قراره مصرف خارجی داشته باشه و مثلاً واگن صادر کنیم باز هم مثبت به نظر نمیاد.
مگه کارخونه هایی مثل پلور چقدر محصولات مرقوب تولید کردن یا چقدر مشتری خارجی داشتن؟
حتی خودمون هم میدونیم که واگنهای داخلی چقدر آشغالن، وگرنه بجای اینکه به خارج سفارش واگن بدیم از شرکتهای داخلی میخریدیم.