شهردار شیراز با بیان اینکه ۶ خط قطار شهری به شیراز داده شده، گفت: خطوط مترو شیراز باید به ۵ خط کاهش یابد و خط ۳ در واقع باید در ادامه خط یک باشد و مسئولان شهر شیراز از دولت توقع دارند که با این امر موافقت کند.
به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از تین نیوز، علیرضا پاکفطرت در مراسم افتتاح قطار شهر شیراز اظهار کرد: افتتاح پروژه قطار شهری سبب توسعه دوچندان شیراز میشود و شیراز به عنوان یک شهر گردشگری به وسیله نقلیه بیخطر و پاک نیاز داشت و بهترین وسیله مترو بود.
وی با بیان اینکه ۶ خط به شیراز داده شده است، گفت: خطوط مترو شیراز باید به ۵ خط کاهش یابد و خط ۳ در واقع باید در ادامه خط یک باشد و مسئولان شهر شیراز از دولت توقع دارند که با این امر موافقت کنند.
شهردار شیراز افزود: در صورت پذیرش این امر توسط دولت مسئولان شهر شیراز با استفاده از فاینانس خط یک را کامل کرده و با حداکثر ظرفیت مسافران را منتقل میکنند.
پاکفطرت درخواست دیگر خود را بهبود وضعیت اتوبوسها و اتوبوسرانی اعلام و خاطرنشان کرد: دولت در ۵ سال گذشته کمکی به بهبود وضعیت اتوبوسها انجام نداده است در صورتی که در گذشته ۸۵ درصد را دولت و ۱۵ درصد را شهرداران تقبل میکردند.
وی با بیان اینکه کیفیت اتوبوسهای ساخت داخل خوب نیست، تصریح کرد: اتوبوسهای گازی نیز متناسب با آب و هوای شیراز نیست بنابراین مسئولان شهر شیراز از دولت تقاضا دارند که به وزارت کشور برای وارد کردن اتوبوس بدون دادن گمرکی اختیارات لازم داده شود.
شهردار شیراز بیان کرد: حل نشدن مشکل اتوبوسها سبب میشود که مردم به تاکسیها و مسافربرهای شخصی روی آورند و این امر نیز مشکلات بسیاری به همراه دارد.
وی با اشاره به بافت تاریخی شهر شیراز افزود: بافت تاریخی شیراز در حال از بین رفتن است ولی متاسفانه شورای بافت تاریخی میراث فرهنگی در این زمینه کمکار بوده وگاه نیز نسنجیده عمل کرده است.
پاکفطرت خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت باید کارگروه ویژهای برای نظارت بر عملکرد شورای بافت تاریخی میراث فرهنگی قرار دهد تا با بررسی بافت تاریخی شهرداری و دیگر مسئولان برای ترمیم بافت تاریخی شهر اقدام کنند.
وی با بیان اینکه رونق گردشگری میتواند مشکل اشتغال شهر شیراز را حل کند، افزود: راهاندازی قطار سریعالسیر بین شیراز و اصفهان میتواند سبب توسعه گردشگری برای هر دو شهر و ارزآوری برای کشور شود.
«نظرات، فقط به صورت نوشتار پارسی و مرتبط با موضوع منتشر میشوند»
«با ورود به این لینک، وارد قسمت بحث آزاد شوید»
از این دولت بعید میدونم ابی جوش بیاد
واقعا یکی از عوامل آلوده کننده هوای شیراز همین اتوبوس های شهرداری هستن که بعضا عمر بیش از ۳ سال هم ندارند…
جناب شهردار خواهش میکنیم به وضع زیبا سازی و فضای سبز و نورپردازی اهمیت بیشتری بدهید..
در این زمینه ها واقعا عقب هستیم..
هیچ کجای دنیا در خیابان عریضی مثل چمران از نور سفید استفاده نمیشود..
اتفاقا در جواب دوست عزیز (ریتا نمازی ) رنگ نور سفید برای بلواری همچون چمران بهتر هست سو چشم در شب بهتر هست برای رانندگی در شب .نور زنون یا سفید یخی اس ام دی به همراه رنگ نارنجی معمول بهتر جواب میده .
سامان جان نور زنون بله ، چون طیف نوری بالایی داره و روشنایی چند لوکس رو به همراه داره ، هر سفیدی که زنون نیست که..
مهتابی هم نور سفید هست ، حرف شما متینه در صورتی که شهرداری از لامپ زنون استفاده کنه ، بعلاوه شما در هیچ اتوبان کشور پیشرفته یا حتی جهان سوم نور سفید رو نمیبینید..
این نور مهتابی ها خیلی افسرده کننده اند!!!
دقیقا…
دوستان هم خیلی اصرار دارند که در تمام مناطق ازش استفاده کنند ، و واقعا افسرده کننده بودن نور سفید ثابت شده است.در تمام منابع هم ذکر شده در صورت الزام به استفاده از نور سفید در کنارش حداقل ۳۰% نور زرد بعنوان خنثی استفاده بشه
دوستان لطفا یکی صحبت های شهردار را ترجمه کنه ، یعنی چی خط سه بشه ادامه خط یک، چه ربطی به هم دارند.
خط سه میتونه رو زمینی اجرا بشه و از نوع دیگری از قطار استفاده بشه،
یکی بگه منافع ادغام این دو خط برای آینده شیراز چیه
علی جان اگر نقشه ی خط ۳ جز ادامه ی خط یک بشه بزرگترین مزیتش اینه که خط ۳ خیلی زودتر ساخته میشه چرا که فعلا تکمیل خط ۱ در اولویت هست و اون وقت خط ۳ جز ردیف بودجه ی فاینانس خط ۱ قرار میگیره.ولی اگر این اتفاق نیافته باید صبر کنیم تا خط ۱ تکمیل بشه و بعد خط ۲ و بعدش اگر بودجه ای ته گنجه بود برای خط ۳ استفاده بشه.
خط ۳ با یک ادغام بشه یعنی از اعتبارات مصوب خط یک استفاده کنه و سهم دولت رو هم دریافت کنه والا ساخت خط ۳ از احسان به کلستان و صدرا ۵ سال طول میکشه
خط ۳ میشه از کجا به کجا؟؟؟؟؟؟؟؟
پل معالی اباد تا صدرا
البته اگر میزان روشناییش زیاد باشه و کم سو نباشه نور سفیدم خوبه ولی نه به صورت فراگیر بلکه گزینشی استفاده بشه_مثلا فقط در بلوار چمران نه جا های دیگه
آیا بهتر نبود مترو خط ۱ را از همان اول به یک شرکت با تجربه خارجی که دهها مترو در زاپن یا اروپا ساخته میدادیم سه چهار ساله اصولی میساخت خطوط بعدی را از آن الگوبرداری میکردیم خودمان میساختیم نه آنکه:
۱-بجای مقایسه خودمان با مترو های موفق، خودمان را با افتتضاحات اصفهان مقایسه میکنیم
۲-بجای آنکه خودمان مترو اختراع کنیم تجربه ۱۰۰ سال را آماده استفاده میکردیم
۳-ایستگاه فلکه ستاد که مهمترین ایستگاه است و باید اولین باشد را بعد از ۱۴ سال تازه شروع به ساخت نمیکردیم که ۱۴ کیلومتر بی استفاده بماند!
۴-همه را از زیر زمین نمیکشیدیم تا همه پول تمام شود
۵-این همه میدان و درخت تخریب نمیشد
۶-نیاز نبود شروع با نیم ساعت فاصله باشد
۷-نیاز نبود همه چیز چینی باشد
۸-نیاز نبود ۱۰ کیلومتر داخل آب بکنیم
همه چیز به اون راحتی و سادگی که فکر میکنی نیست دوست عزیز!
در دهه هشتاد دو کشور اروپایی پیشنهاد دادن که ۵ساله بسازن خط یک رو به روش bot اما مسوولان گفتن باید بومی سازی بسه و مخالفت کردن
— منظور شما از متروهای موفق چیه؟؟ تونلهای عمیق متروشیراز جز بهترینها هستن و در مجله ورد تونلینگ انعکاس داشته. مشکل متروشیراز فنی نبوده مالی بوده!
— مترو رو اختراع کردیم؟ این واقعا گنگ بود
— مترو شیراز از۱۲ سال پیش شروع به ساخت شد شما چجور انتظار داری ایستگاه ستاد ۱۴ سال پیش ساخته میشد؟ مشکل بودجه هست وگرنه کسی بدش نمیاد ایستگاهها تکمیل شن زودتر. ضمن اینکه تکمیل نبودن یک ایستگاه مشکلی در بهره برداری خط بوجود نمیاد.
— یکی از دلایل ساخت مترو پدافند غیرعامل هست که در مواقع ضذوری از تونلها استفاده بسه. پس زیر زمین بودن مترو به دلیل نیست. میشه بگی مسیر مترو در بلوار زند یا مدرس چگونه میتونست از رو زمین عبور کنه؟
– تکنولوژی چین از برترین و قدرتمندترین تکنولوژیهای جهان هست حالا بنجلش به ما رسیده دلیل بر بد بودن جنس چینی نمیشه. البته واگنها هیچ مشکلی ندارن.
— استارت با ۳ ساعتم چیزی بود که تو مشهد و تهران اتفاق افتاده…
۱-دوست عزیز شما که این همه اطلاع دارید کاش میگفتید کدام کشور اروپایی با چه هزینه ای و چه ایراداتی bot یعنی چی!!!
۲-بومی سازی یعنی چه؟ مطمئن باشید بی مطالعه اروپایی ها کار نمیکنند میشه نتیجه مطالعات آنها را منتشر کنید؟
۳-مترو موفق ژاپن انگلیس آلمان کانادا و فرانسه است جستجو بزنید جواب میگیرد نیاز به پرسش از من نیست
۴-کسی که لز خودش تعریف کند بدرد نمیخوره کدام صاحب نطر گفته بهترین است یک مجله که اینجا را ندیده گفته ملاک نیست
۵-مشکل مترو مالی نبوده سوء مدیریت بوده
۶-چطور شما تایید میکنید ایستگاه مرکزی پس از اتتاح مترو کلنگ زنی شود!! ایستگاهها اولویت بندی شود دلیل ندارد ایستگاههای فرعی راه افتاده اما مهمترین ایستگاه تازه میخوان شروع کنند بله ۱۲ سال پیش که ایستگاه مثلا کاوه را شروع کردند میشد اول فلکه ستاد را شروع کنند که حالا تا فرودگاه
۷-اگر قرار باشد ۱۰ کیلومتر مسیر یا ۴تا ایستگاه افتتاح شود آیا اولویتها این بود
۸- ایستگاه فرعی را میتوان بدون توقف رفت اما ستاد را نه. چظ.ور شما میگویید آماده نبودن ستاد برای ادامه مسیر لازم نیست!!!
۹- مسیر معادل زند و مدرس کنار رودخانه است
۱۰-شما هیچ توجیهی ندارید که ما مجبور باشیم چینی بخریم وقتی مارکهای خوب است
۱۱-متاسفانه ما را با متروهای ناموفق مقایسه میکنید و کیف میکنید
پاسخ سووالات شما رو با ترتیب شماره میگم
۱ – اوکراین و جمهوری چک. Bot هم یعنی هم خودشون میسازن با بودجه خودشون هم بهره برداری میکنن و سود میبرن.
۲ – بومی سازی یعنی انتقال دانش ساخت مترو که تا حدودی این اتفاق افتاد
۳ – من درباره تکنولوژی صحبت کردم شما یه سرچ درباره قطار پکن شانگهای کن!
۴ – تعریف از خود نبوده و مجله توسط انجمن جهانی تونل منتشر شده بود نه در ایران!
۵ – مشکل مترو دقیقا مالی بوده نه مدیریت. شما برترین مدیر هم باسی بدون پول کاری نمیتونی بکنی.
۶ – منظورتونو از ایستگاه مرکزی متوجه نمیشم! ایستگاههای فاز دوبخاطر سختی کار و هزینه دوچندان اماده نشدن. کار رو از ستاد شروع کننن؟؟؟ مگه میشه؟ عزیز من باید شفت ورودی دستگاه tbm درست کنن که از اول تا اخر مسیر رو حفاری کنه.
۷ – ده کیلومتر با چهار ایستگاه نبوده و ده و نیم کیلومتر با هشت ایستگاه هست.
۸ – خط مترو که خیابان نیست کوچه اصلی و فرعی داشته باشه.! ارزش همه ایستگاهها برابر هست. واقعا منظورتونو از ایستگاه فرعی و اصلی و اماده بودن و نبودن نفهمیدم!
۹ – یعنی شما میفرمایی مترو تورودخونه ساخته میشد اندازه مسیر کنونی توجیه داره؟؟ جلل خالق!
۱۰ – شما وقتی حق انتخاب داری که پولت نقد باشه و رابطت با فرشنده خوب باشه نه وقتی هیچ پولی نداری و فروشنده هم جوابی بهت نمیده
۱۱ – شما اگه یک مورد مقایسه من با متروی ناموفق رو نام ببری ممنون میشم!
دوست گرامی سئوالات شما زیاد است اما همه در یک چیز خلاصه است و آن حمایت بیچون و چرا از همه خرابکاریها چند مورد شما را برای خلاصه بودن جواب میدم امیدوارم قانع بشین
۱-فرق ایستگاه مرکزی با ایستگاههای دیگر اینه که ستاد مرکز تلاقی دو خط است و بیشترین تردد دارد تا افتتاح نشه مترو نمیتونه به شرق بره ا اما سایر ایستگاهها افتتاح نش باز میتونه خط عبور کنه مثل شاهد اما توقف نکنه
۲-بله ایستگاهها از لحاظ اهمیت با هم فرق دارن یه ایستگاه پیشبینی چندصد نفر در ساعت شده یکی چند ده هزار نفر لذا اگر قراره با چند ایستگاه محدود راه بیفته اولویت لازمه اگر ایستگاه ستاد آماده بود تا فرودگاه میرفتیم شاید چند تا بعدا افتتاح بشه
۳- بله ایستگاه زرگری عفیف آباد و شاهد آماده نیست با ۵تا راه میاته نه ۸شما!
۳-مترو ناموفق اصفهان است که افتضاح بار آورده
۴-سوء مدیریت نه مشکل مالی بله آیا میدانید در ۸سال از مدت ساخت مترو ما بالاترین درامد کشورمان در طول تاریخ داشتیم میدانید با مدیریت کلی پول ما هدر نمیشد هزینه کنار رودخانه و مسیر رو کنار چمران خیلی کمتر از کندن معالی اباد تا فلکه قصردشت بود پس لزومی نداشت خیابان زند و مدرس با سطح بالای آب کنده شود و این همه خیابان آسیب ببیند چرا شما مسیر وسط رودخانه را پیشنهاد میدهید معالی آباد را دو بار ایستگاه زدند بعد دوباره کندند گفتند اشتباه شده هزینه اضافی نیست؟
هیچ سایتی مثل شیراز۱۴۰۰ اقدامات شهرداری رو نقد نکرده ولی مخالف تخریب هسیم. من سووالی نپرسیدم صرفا به برداشتهای اشتباه شما پاسخ دادم.
۱ – به این ایستگاهها ایستگاه مرکزی نمیگن تقاطعی میگن. و البته هم مثل چهارراه اجرا نمیشن که تداخل ایجاد بشه و سطح خطوط فرق داره و خط دو چندین متر از زیر خط یک رد میشه و وضعیتش مثل باقی ایستگاهها هست.
۲ – بازهم میگم تکمیل و عدم تکمیل ایستگاه ستاد خللی در کار ایجاد نمیکنه. مدت توقف در تمام ایستگاهها یکسانه پس تفاوتی نداره.
۳ – خب ما کی با مترو اصفهان مقایسه کردیم. شما قبلا گفتی شیراز افتضاح بوده حالا میگی اصفهان اینجور!
۴ – این یه بحث کلانه و مربوط به رییس دولت نهم و دهم میشه و ربطی به مدیریت مترو نداشت. شما بسیار کینه ورزانه و بدون اگاهی صحبت میکنی این جای تاسف داره.
[one_sixth_last]
دوست عزیز سوال من که در حقیفت ادعای شماست را اگر جواب دادید من تمام ادعاهای سما را قبول میکنم
در کدام کشور دنیا مترویی سراغ دارید که بعد از ۱۴ سال عملیات و ۴۰ سال پس از آغاز مطالعات اولیه تازه ده کیلومتر آن راه افتاده آنهم در مسیری که تنها ۵%شهر را پوشش میدهد و مرکز شهر را به یک مرکز وصل کند آنهم با این همه خسارت به میدانهای شهر و بولوار زند و مدرس با قطع این همه درخت
بگویید کدام کشور دنیا مترویش در ان خصوصیلت از ما عقب تر است
برادر من وقتی پول نیست نمیشه ادعای انجام کاررو داشت! پل معالی اباد پول بود دوساله جمعش کردن
این نحوه مترو ساختن جوری بود که گویی اول تجربه در جهان بود
شما ممکنه بفرمایین چگونه بوده که اولین بوده و درسایر شهرها چجوری بوده؟