رئیس شورای اسلامی شهر شیراز از افتتاح فاز یک خط یک قطار شهری شیراز با حضور دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور خبر داد.
به گزارش شیراز۱۴۰۰، غلام مهدی حقدل امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: فاز یک خط یک متروی شیراز بهطور کامل آماده است و تنها برای پارهای کنترلهای ایمنی و برخی موارد جزئی آئین افتتاح عقب افتاد.
وی در مورد تأمین مالی متروی شیراز با استفاده از توان سرمایهگذاران فارسی ساکن خارج از کشور، افزود: با توجه به اینکه هر شش خط متروی شیراز مصوب شده، تکمیل هر شش خط یک بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
حقدل ادامه داد: فاز دوم خط یک ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار کم دارد اما با توجه به اینکه خط دو به صورت فاینانس قرارگاه خاتمالانبیا و خاتمالاوصیا واگذار شده مشکل خاصی نخواهد داشت.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: در حال حاضر خط سه در مرحله مطالعاتی است اما با توجه به برآورد حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای هر شش خط باید برای جذب سرمایهگذار اقدامات جدی انجام داد.
وی با اشاره به مشکلات پیش آمده از تحریمهای ظالمانه استکبار خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به خروج چند صد دستگاه اتوبوس با عمر بیش از ۱۰ سال از ناوگان اتوبوسرانی شیراز برای خرید اتوبوسهای جدید اقدام کردهایم اما با وجود پرداخت پول به دلیل همان مسائل تحریم تأمین اتوبوس برای دولت با مشکلاتی مواجه شده است.
حقدل تصریح کرد: در این زمینه شورای شهر نوسازی و باقی ماندن اتوبوسهای با عمر بیش از ۱۰ سال را در ناوگان تصویب کرد تا مشکلی در ارائه خدمات به مردم پیش نیاید و در این زمینه رانندگان اتوبوس نیز به ادامه همکاری تمایل دارند.
وی در مورد استفاده از کارت شهروندی برای پرداختهای شهری اعم از اتوبوس، تاکسی و موارد فرهنگی و هنری بیان کرد: در زمینهٔ حضور بانک شهر در بحث کارتهای شهروندی رایزنیهایی انجام شده که لازم است به نتیجه برسد.
حقدل در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد احداث تلهکابین در ارتفاعات شیراز نیز گفت: این موضوع در حال بررسی است و شورا دو میلیارد تومان اعتبار برای آن اختصاص داده تا شهرداری اقدامات اولیه را انجام دهد.
وی اظهار داشت: احداث تلهکابین البته حداقل ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و مناسب است که از مشارکت بخش خصوصی نیز در این امر استفاده شود.
حقدل در ادامه در مورد ایراد گرفته شده بر مصوبه شورا مبنی بر برونسپاری و واگذاری صدور پروانه ساختمانی به دفاتر مهندسی، عنوان کرد: ایرادی که گرفته شده این است که تمام موارد قابل واگذاری به دفاتر پیشخوان باید توسط آنها انجام شود اما ما اعتقاد داریم که صدور پروانه امری تخصصی و فنی بوده و مرجع صادرکننده باید مهندسان عمران یا شهرسازی را در اختیار داشته باشد که چنین امکانی در دفاتر پیشخوان فراهم نیست.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز البته تأکید کرد که این موضوع با همکاری فرمانداری و کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و تعامل دستگاههای ذیربط در حال حلوفصل است.
حقدل با اشاره به در دست اجرا بودن دهها پروژه کوچک و بزرگ اعم از پارکها، فرهنگسراها و پروژههای حملونقلی، اظهار امیدواری کرد که پل چمران و پروژه کوهسار مهدی تا پایان سال آماده بهرهبرداری شود تا ترافیک عبوری شهر از مرکز شیراز به آن منتقل شود.
وی خواستار برگزاری مناسب و درخور مراسم یادواره حافظ در مهرماه شد و افزود: حضرت حافظ سرمایه معنوی این شهر و نشان افتخاری بر سینه ایرانیان است اما در مورد برگزاری مراسم بزرگداشت آن شاعر فرزانه، شورای شهر متولی کار نیست هرچند بهعنوان مکمل فعالیت دستگاههای دیگر از هیچ کمکی در این راستا دریغ نداریم.
تقاطعهای چند سطحی با ۳۰ تا ۷۰ میلیارد هزینه ساخته میشوند. پس ۱۰ تا ۱۵ میلیارد برای تله کابین زیاد نیست. ولی متاسفانه تا صحبت از پروژههای تفریحی میشه شهرداری شانه خالی میکنه و فریاد میزنه که آی کجاست بخش خصوصی
آخه معنی نمیده که مردم شیراز شاد باشن و تفریح کنن
تفریح بر مردم شیراز حرام است.
حالا اینجا سئوالی که پیش میاداینکه چرادولت در تامین اتوبوسهای جدید به اصفهان وتهران دچار مشکل نمیشه واین دوشهر مملو از اتوبوسهای نو و بی ار تی هستند اتوبوسهای بی ار تی که هنوز یک دونش هم به شیراز نرسیده
گل گفتی هاشم جان
شهرداری نه به دنبال جذب سرمایه هست نه خودش تلاشی میکنه پاشو روی پاش انداخته فقط میگه سرمایه گذار سرمایه گذار خوب پاشین برین سرمایه گذارو بیارین
یعنی میگی فقط شعار میده؟
سلام خوبین خبری از پل ولی عصر نیست ؟
ایشالا فردا خبرهای جدیدشو میذاریم.
واقعا که همه خرجها رو واسه پل ساختن میکنن واسه ماشینها . عابر پیاده از نظر شهردار شیراز اصلا آدم نیست
مثلا ماشین ها رو فضاییا میرونن؟
خب آدمها میرونن دیگه…که وقتی تقاطع غیرهمسطح نیست بوق میزنن و اعصابا به هم میریزه و اصفهان رو توو چشم شیراز میزنن…
حالا همین آدمها میتوونن ماشینهاشون رو نبرن مرکز شهر و پیاده برن تا بعضی خیابونا به پیاده راه تبدیل بشه…
نه اینکه پیاده راه ها چون آدمها نمیتونن ماشین هاشون رو نیارن تبدیل بیشه به پارکینگ…
دیشب مصاحبه حاجی زمانی در تلویزیون رو دیدم. گفت که همین هفته که داره میاد رام چهارم از بندرعباس بارگیری میشه و اینکه سه رام واگنی که وارد شیراز شدن ۵۰۰۰ کیلومتر رو طی کردن و فقط شرکت سازنده باید مجوز صادر کنه و همچنین گفت که مراحل صدور مجوز از تهران پرپیچ و خم هست که تلاش میکنیم مهر ماه این مجوز رو بگیریم
من فک میکنم تا بیان مجوز بگیرین رام چهارم هم اومده تستم کردن، مهر که سهله احتمالا آبان یا آذر بهره برداری بشه
الان چند ماهه که دارن میگن مترو امروز فعال میشه نه فردا فعال میشه این امیدهای الکی تا کی قراره ادامه پیدا کنه
اما خدا کنه هر چه زودتر صدای سوت مترو بشنویم چه بالای شهر چه پایین شهر
جالبه این مسئول میگه تحریمیم “اتوبوس” خط واحد نداریم، اونوقت ۳ خط پایین تر حرف از احداث تله کابین میزنه!
این تحریم هم شده دلیل خوبی برای بعضی مسئولین که اونجاهایی که لازمه از زیر بار مسئولیت شونه خالی کنن!
اتوبوسی که نردم هر روز باهاش جابجا میشن تحریمه، ولی تله کابین که یه وسیله لوکس و تفریحیه آزاده؟! شده مثل اثرات تحریم بر ماشین های لوکس وارداتی!
تله کابین در دروازه قرآن یا دراک ؟
اتوبوسهای بی ار تی اصفهان ساخت شرکت اسنا هستن که یک شرکت خصوصیه و ربطی به دولت نداره. اون موقع هم ( حدود سال ۸۹ ) هر کدام دانه ای ۳۵۰ مبلون شهرداری به اون شرکت پول داده بود. اما بحث اتوبوسهای دولتی اینه که وزارت کشور تو بودجه موظف بوده به شهرداریها اتوبوس بده و بودجه اش دولتی بوده و اونا هم از یکی از شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرو تهیه می کردن که اون شرکت هم با مشکل تحریم روبرو می شه. پس بحث تبعیض و این چیزا نیست. تهران و اصفهان و مشهد به خاطر همین مشکل تحریم شرکتهای دولتی خودشون رفتن از شرکتهای خصوصی خرید کردن.
سلام اقا بهزاد اگه به صحبتهای ایشون تو متن دقت کنید میبینید که فرمودند پولش رو هم دادیم پس با این حساب خبری از بودجه دولتی اون هم برا شیراز منتفی هست