اسدالله حاج زمانی گفت: نباید در فاز ۲ خط یک قطار شهری بیگدار به آب بزنیم و اولویت، تخصیص اعتبارات برای ایستگاههای پرمسافر است و همزمان با بهرهبرداری، اعتبارات را در سایر ایستگاههای باقیمانده هزینه میکنیم.
به گزارش شیراز ۱۴۰۰ و به نقل از تسنیم، وی با اشاره به اینکه از هشت ایستگاه فاز یک قطار شهری، شش ایستگاه یعنی ۱۰.۵ کیلومتر از ۲۴کیلومتر آماده بهرهبرداری است، بیان کرد: شیراز تنها شهری است که سال گذشته توانسته همه اوراق مشارکت را به فروش برساند و ما با استفاده از فاینانس دغدغههای اعتباری خط یک را در خط دو نداریم.
حاج زمانی درباره زمان دقیق بهرهبرداری رسمی از پروژه قطار شهری شیراز گفت: به دلیل آنکه همهچیز در دست ما نیست، نمیتوانیم زمان دقیقی را مشخص کنیم تاکنون از ۱۰ واگن تست سرد و گرم پنج واگن تمام شده و هفته آینده پنج واگن دیگر به سمت شیراز بارگیری میشود که از زمان رسیدن واگنهای باقیمانده دو تا سه ماه بعد که مراحل تست آنها تمام شده و بهرهبرداری از قطار شهری شروع میشود.
وی محقق نشدن کامل اعتبارات پیشبینیشده را یکی از دلایل تاخیر در بهرهبرداری از قطار دانست و افزود: در سال ۹۱ تنها ۴۹ درصد و در سال ۹۲ هم ۵۶ درصد از اعتبارات دولتی پیشبینیشده محقق شد.
علیرضا پاکفطرت، شهردار شیراز، نیز اظهار کرد: برای تکمیل عملیات عمرانی فاز دو خط یک به هزار میلیارد تومان اعتبار با حساب تورم امروز نیازمند هستیم.
وی ایستگاه دوطبقه میدان ستاد را اصلیترین ایستگاه قطار شهری دانست و گفت: عملیات عمرانی و تکمیل این ایستگاه یک و نیم سال طول میکشد.
شهردار شیراز با بیان اینکه در عملیات عمرانی قطار شهری شیراز تاکنون از بودجههای دولتی استفاده نشده است، افزود: اگر منتظر بودجههای دولتی بودیم تاکنون عملیات عمرانی قطار شهری شیراز به این مرحله هم نرسیده بود، بر اساس برآوردههای اولیه که سال ۸۰ انجام گرفته بود، خط یک قطار شهری شیراز نیازمند هزار میلیارد اعتبار بوده است.
پاکفطرت خاطرنشان کرد: تاکنون دولت تنها ۶۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری شیراز اعتبار اختصاص داده درحالیکه باید سالانه ۱۱۰ میلیارد تومان پرداخت کند، اما برخی سالها تنها ۳۰ درصد اعتبارات محقق شده است.
وی با بیان اینکه پروژه قطار شهری یک پروژه بومی نیست، تصریح کرد: مهندسان فارس در طراحی، اجرا و ساخت سازهها و ساختمان توانمند هستند، اما برای تامین واگنهای قطار و تجهیزات الکترونیکی به دلیل تحریمها با مشکل مواجه شدیم بهگونهای که حتی کشورهای دوست هم از این موضوع سوءاستفاده کرده و تجهیزات موردنیاز را با قیمت بیشتری میفروشند.
شهردار شیراز بیان کرد: در دولت قبل قرارداد خرید و تحویل ۳۱۵ واگن امضاء شده بود، اما به دلیل شرایط تحریمها و عدم تأمین منابع ارزی، تنها ۱۵ واگن از این ۳۱۵ واگن تأمین و به هر کدام از کلانشهرهای اصفهان، تبریز و شیراز پنج واگن ارسال شده است.
وی اظهار کرد: اگر تمام ایستگاهها بهصورت سطحی و نه در زیر زمین احداث میشد، خط یک قطار شهری شیراز با هزینههای کمتری در مدت پنج سال پایان مییافت.
پاکفطرت تصریح کرد: ۷۰ درصد عملیات عمرانی خط یک قطار شهری تمام شده است و حدود دوسوم از اعتبار هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه، صرف خرید تجهیزات شده است.
با سلام به شهردار محترم و اقای حاجی زمانی
از هر دو عزیز تقاضا دارم از سرمایه گذار بخش خصوصی و
هم چنین از سرمایه گذاران خارجی نیز استفاده کنند و همچنین
شهرداری نیز به کمک متروی شیراز بیاید تا سریعتر متروی
شیراز تمام گردد. انشا الله
ارشطو جان.
بیشترین کمک رو شهرداری داره انجام میده. ولی توانش بیشتر از این نیست.
هفته دیگه ۵ تا واگن دیگه میاد و احتمالا یک ماه بعدش ۵ تا واگن دیگه و طبق صحبتهای آقای مدیرعامل ۳ ماه بعد بهره برداری اغاز میشه . بنابراین ۴ الی ۵ ماه آینده مردم میتونن سوار بشن .
فکرش رو بکنید برای راه اندازی ۱۰ کیلومتر اونم با بیست تا قطار از زمانی که اولین رام رسیده (اسفند ۹۲) تا زمان بهره برداری (تقریبا مهر ۹۳) ۸ ماه طول کشیده .
فکرش رو بکنید : میخوان شش خط راه بندازن
من دیگه حرفی ندارم
“وی اظهار کرد: اگر تمام ایستگاهها بهصورت سطحی و نه در زیر زمین احداث میشد، خط یک قطار شهری شیراز با هزینههای کمتری در مدت پنج سال پایان مییافت.”
چرا باید تمام ایستگاه ها رو بصورت سطحی و نه در زیر زمین بسازند؟ اگر ایشون دارن در مورد مترو صحبت می کنن، معنی این حرفشون چیه؟ یکی لطفا من رو توجیه کنه!