مدیر روابط عمومی و امور بین الملل قطار شهری شیراز و حومه گفت: هم اکنون برق مورد نیاز خط یک قطار شهری این کلانشهر در قالب یک پست اختصاصی ۶۶کیلو ولتی به انضمام دو پست معالی آْباد تامین شده است.
فاطمه فرشته حکمت یکشنبه با اعلام این مطلب افزود: برای تامین برق مورد نیاز این خط یک پست اختصاصی ۶۶ کیلوولت به ۲۰ کیلوولت در مجاورت پایانه میدان نمازی احداث شده و دو پست معالی آباد و توربین با نصب تجهیزات، گسترش یافته است.
وی با بیان این مطلب که برق ورودی به ایستگاهها به دو دسته تقسیم می شود اظهار داشت: یکی برق موردنیاز قطارها که در سطح ولتاژ ۱۵۰۰ ولت DC در پست های کشش تأمین و از طریق ریل سوم و یا شبکه برق بالاسری (OCS) به قطار تزریق می شود.
حکمت ادامه داد: و دیگری برق موردنیاز تجهیزات نصب شده در ایستگاهها ، همچون آسانسور و پله برقی، روشنایی ، سیستم تهویه و دفع دود و سایر مصارف عمومی ایستگاهها می باشد ، که از طریق پست های LPD در سطح ولتاژ ۳۸۰ ولت سه فاز و ۲۲۰ ولت تک فاز تأمین می گردد.
وی با اشاره به اینکه یکی از دهها پروژه تجهیزاتی، تأمین نصب و راه اندازی شبکه برق بالاسری می باشد ، افزود: این پروژه در خط یک قطارشهری شیراز با قراردادی به مبلغ ۵/۱۱ میلون یورو منعقد گردیده است که برغم برخی موانع خوشبختانه درسال گذشته تجهیزات موردنیاز که بالغ بر یکصد مورد می باشد .
وی گفت : این موارد در چندین مرحله تأمین و عملیات نصب و راه اندازی آن توسط کارشناسان داخلی آغاز شده که از مهمترین بخش های این سیستم می توان به سیم های Messenger wire ، سیم های Contact wire و سوئیچگیرها و دیگر مولفه ها اشاره کرد .
مدیر روابط عمومی قطار شهری شیراز اضافه کرد: دراین راستا بخشی از تجهیزات از داخل کشور تأمین گردید که امید می رود برای فاز دوم پروژه بخش دیگری از آن نیز تولید داخل گردد.
وی از شبکه برق بالاسری به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه های تجهیزاتی در زمینه انتقال انرژی الکتریکی به قطار یاد کرد وافزود: بدین معنی که برق خروجی ۱۵۰۰ ولت DC از پست های کشش (Traction) پس از عبور از سوئیچگیرها به سیم های Messenger wire منتقل شده و سپس از طریق سیم های دراپر به سیم های Contact wire منتقل می گردد .
حکمت ادامه داد: سیم های تماسی ( Contact ) پیوسته با پانتوگراف قطار در تماس بوده و انرژی الکتریکی مورد نیاز موتورهای قطار بدین صورت تأمین می گردد .
وی نصب شبکه برق بالاسری را به لحاظ فنی بسیار مهم عنوان کرد و افزود: باید به گونه ای تنظیم گردد که در اثر افزایش و کاهش درجه حرارت پیوسته در حال کشش بوده و در تماس سیم کنتاکت با پانتوگراف قطار خللی به وجود نیاید و یا باعث سایش ذغال پانتوگراف نشود .
وی گفت : به خاطر ایجاد امنیت و جلوگیری از هرگونه قطعی برق که می تواند در زیر زمین حادثه ساز باشد تمهیدات ویژه ای اندیشیده شده است.
وی افزود: در وهله نخست برق وروی از دو الی سه مسیر و منبع مختلف تامین می شود که یکی به عنوان برق اصلی و مابقی پشتیبان می باشند، مثلا در خط یک مترو، برق ورودی از سه محل مختلف و کاملا قابل اعتماد تامین می شود به نحوی که احتمال قطعی برق به پایین ترین حد ممکن برسد.
این منبع خبری برق موردنیاز قطارها را از نوع برق مستقیم با ولتاژ ۱۵۰۰ ولت DC عنوان کرد که ازطریق سیمهای خاص که از سقف تونلها آویزان است به جاروبک نصب شده و در سقف قطار به نام پانتوگراف منتقل می شود.
حکمت گفت : در برخی شبکه های مترویی مانند متروی تهران ولتاژ مستقیم برابر با ۷۵۰ ولت بوده و واز طریق یک مسیر خاص در سطح ریل به نام ریل سوم (علاوه بر دو ریل مخصوص حرکت چرخهای قطار) و کفشکهای خاص به درون قطار برای تامین برق موتورها که در جوار چرخها قرار دارند منتقل می گردد.
وی افزود: برق رسانی از سقف بر خلاق روش ریل سوم خطرات جانی ناشی از برق گرفتگی را بشدت کاهش می دهد.
وی ادامه داد: شاید برای همشهریان جالب باشد که به خاطر مسائل تکنیکی برق ورودی متناوب یکبار توسط تجهیزات خاص به برق مستقیم تبدیل شده ولی در درون قطار دوباره به برق متناوب تغییر می یابد که
دلیل این امر لزوم تغییر سرعت قطار توسط راهبر (درایور-راننده) قطار می باشد.
روابط عمومی قطارشهری شیراز اضافه کرد: اگر به هر دلیل کل برق ورودی مترو قطع شود، جای هیچ گونه نگرانی نیست چون روشنائی اضطراری کل مسیر و ایستگاهها و حتی درون قطارها توسط باتری هایی که قبلا شارژ شده اند و از طریق سیستمهای الکترونیکی بدون وقفه بصورت اتوماتیک برقرار می گردد.
وی گفت : بدیهی است که سیستم های امنیتی، رادیوِیی، دوربین های نطارت تصویری و موارد مشابه نیز بدون وقفه به کار خود ادامه می دهند.
وی با اشاره به این مطلب که به خاطر افزایش اطمینان باید همه تجهیزات برقی در زیر زمین از دو مسیر کاملا متفاوت تغذیه شوند افزود: به همین دلیل در پستهای برق ایستگاهها، کابلها برخلاف معمول به صورت دوبل طراحی و تامین شده اند.
امین جان دقیقا تاریخ افتتاح مترو را اعلام نکرده اند؟ به نظر می رسه حداقل تا آخر امسال افتتاح نشه
نه فرهاد جان افتتاح هم بشه، با این وضعیت موجب آبرو ریزی هست
خبر خوبیه به امید افتتاح زودتر مترو که ذاره به خاطرها پیوند میخوره
امین جان
مگه ایستگاههای میدان احسان تا نمازی تکمیل نشده
نه امیرجان چندتاشون هنوز خیلی کار دارن
میشه بیشتر توضیح بدین؟
با تشکر
نیما جان توضیحات بیشتر منتشر نشده
چه خبر مسرت بخشی !!!!!!!
واقعا چرا انقدر باید طول بکشه؟؟!!!!
حاجزمانی:
فاز اول خط یک برای مرحله آزمایشی آماده است
http://fars.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=26055
سلام به همه ی شیرازی ها.
آقای مدیر سایت shiraz1400 , من یک شهروند مشهدی هستم و تقریبا چند وقتیه به سایت شما سر میزنم.
می خواستم بگم اگه بخوام درباره متروی شیراز مطالب بیشتری رو بخونم, میشه شما یه لینک از سایت خودتون بهم بدین که در این باره باشه؟
با تشکر.
برای جواب دوباره به همین صفحه سر می زنم!
دوست عزیز متاسفانه اطلاع رسانی در زمینه مترو شیراز بسیار ضعیف هست، آخرین خبر درباره برق رسانی مترو شیراز بود که در لینک زیر میتونین ببینین:
http://shiraz1400.ir/?p=1029
و این خبر برای آمادگی شیراز برای افتتاح آزمایشی
http://shiraz1400.ir/?p=1073
خیلی ممنون.
با سلام خدمت دوستان و مهمان عزیز مشهدی….در رابطه با پروژه ریلی کلانشهری مترو یکی از موارد مهم اجرای سیستم برق رسانی و محرکه الکتریکی است که در واقع مهمترین قسمت اجرایی قبل از بهره برداریست که خوشبختانه سیستم متروی شهرراز در فاز یک به این سیستم مجهز شده و با توجه به تکمیل و رو به اتمام بودن بخش های سازه ای ایستگاهای خط اول موارد باقیمانده می تواند با تزریق اعتبارات در کمترین زمان( حتی کمتر از یک ماه) به اتمام برسد که متاسفانه به دلیل اینکه این سیستم نیازمند بخش دولتیست اعتبارات بسیار ضعیف میرسند( همچنان که واگن های مترو شیراز در چین اماده می باشند و برای ترخیص فقط باید مبلغ به حساب شرکت چینی وارد شود تا بلافاصله به شیراز برسد).اما امیدواریم این امر به هر واسطه هرچه زودتر محقق شود..
از شما هم ممنونم.
ولی من اطلاعات کلی متروی شیراز رو میخوام که مثلا طرح پیشنهادیش چند مسیر داره؟ یا قراره هر مسیرش از چند کیلومتر و چند ایستگاه تشکیل بشه.
مثلا درباره متروی مشهد من اطلاعاتی دارم که با شما به اشتراک میزارم:
طرح پیشنهادی متروی مشهد از ۵ خط تشکیل شده که خط یک این مترو از سال ۱۳۸۹ افتتاح شده (که البته سن من قد نمیده که از کی شروع کرده بودن.)
این خط که به طول حدود ۲۵ کیلومتر و از ۲۳ ایستگاه تشکیل شده غرب مشهد رو به جنوب شرق این شهر و بالعکس متصل میکنه.
خط دو متروی مشهد حدود ۳ یا ۴ ساله که دارن روش کار میکنن. تا الان هم بیشتر حفاری ها صورت گرفته.
طول این مسیر ۱۵ کیلومتر و تعداد ایستگاه هاش ۱۳ تاس وشمال شرق شهر مشهد رو به جنوب غرب این شهر میرسونه.
امیدواریم همین امسال این خط مترو هم راه بیفته.
قراره که تا سال ۱۴۰۴از پنج خط متروی مشهد بهره برداری بشه.
آقای مدیر سایت, اگه قابل میدونین تایید کنین.
درباره ی متن هم ببخشید دیگه به زبون خودم بود.
محمد رضا نوروزی عزیز
برای متروی شیراز ۶ خط در نظر گرفته شده که خط ۱ به طول ۲۴ کیلومتر میباشد که الان ۱۰ کیلومتر آن اماده بهره برداری میباشد و حفاری خط دو به طول ۱۴ کیلومتر ۵ ماه پیش شروع شده
به وب سایت زیر مراجعه کنید:
http://www.shirazmetro.ir
سازمان قطار شهری شیراز