تاریخ : یکشنبه, ۴ آذر , ۱۴۰۳ Sunday, 24 November , 2024

آخرین اخبار

ساخت همزمان ۴ خط مترو در شیراز 🎥: پیشرفت ۸۵ درصدی زیرگذر گویم گلسنگ و حفاری کوه رحمت برای تخت جمشید خطرناک تر است یا کنسرت؟ 🎥: آخرین روند ساخت زیرگذر گویم 🎥: ساخت بزرگترین پارک آبی کشور در شیراز 🎥: ساخت بزرگترین آکواریوم کشور در شیراز کمبود زمین مسکن ملی در صدرا ساخت ۶ شهرک جدید مسکونی در فارس 🎥: آخرین وضعیت احداث دوربرگردان اردی‌بهشت شیراز – تیر ۱۴۰۳ ثبت ملی ۹ درخت کهنسال در فارس حافظیه همچنان در صدر پربازدیدترین جاذبه تاریخی کشور در نوروز پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز

13

وضعیت مترو شیراز از زبان مدیر عامل قطار شهری

  • کد خبر : 10074
  • 08 خرداد 1393 - 11:07

مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: خط یک فاز یک قطار شهری شیراز در نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.انجام موفق آمیز تست‌های سرد واگنهای مترو شیراز

به گزارش شیراز ۱۴۰۰،اسدالله حاجی زمانی دیروز عصر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: قطار شهری شیراز شش خط مترویی دارد و این شش خط در شورای عالی ترافیک کشور مصوب شده است.

این مسئول ابراز داشت: مجوز کمیسیون ماده ۲۱۵ خط یک و خط دو قطار شهری نیز دریافت شده است.

وی ادامه داد: طول شش خطی که برای شهر شیراز پیش‌بینی شده ۹۱ کیلومتر است که به طور تقریبی کل سطح این شهر را پوشش می‌دهد.

حاجی‌زمانی ادامه داد: عملیات حفاری خط یک به طول ۲۴.۵ کیلومتر به اتمام رسیده و عملیات اجرایی خط دو به طول ۱۵ کیلومتر از سال گذشته شروع شده و این دو خط به طور همزمان در حال اجرا هستند.

این مسئول اضافه کرد: خط یک در دو قسمت فاز یک و فاز دو اجرا می‌شود که فاز نخست آن از میدان احسان در خیابان معالی آباد شروع شده و تا میدان نمازی به طول حدود ۱۱ کیلومتر ادامه می‌یابد و فاز دو نیز از میدان نمازی تا میدان الله به طول ۱۴ کیلومتر است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی در فاز یک تمام شده و با انجام و اتمام تست قطار‌ها، بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.

حاجی زمانی تصریح کرد: ما منتظر ورود ۱۰ واگن دیگر قطار شهری از بندرعباس هستیم که انشاالله با ورود این ۱۰ واگن به شیراز، فاز یک خط یک پس از انجام تست‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

پیش‌بینی ۲۰ واگن برای فاز یک خط یک

وی با بیان اینکه ۲۰ واگن برای فاز یک خط یک پیش‌بینی شده، ابراز داشت: امسال علاوه بر موضوع بهره‌برداری، شروع عملیات اجرایی گسترده در فاز دو را نیز در دستور کار داریم که از میدان امام حسین (ع) در خیابان زند تا میدان الله (فلکه گل سرخ) خواهد بود.

این مسئول تصریح کرد: امید داریم در آینده‌ای نزدیک با بهره‌برداری فاز دو، کل خط یک که مسیر شرق به غرب شیراز است را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

به گفته وی، در صورتی که ۱۰ واگن دیگر که در بندرعباس است ترخیص شود دو تا سه ماه بعد از آن بهره‌برداری فاز یک خط یک انجام می‌شود که در صورت پیش نیامدن موارد غیر مترقبه این کار در نیمه نخست سال تحقق می‌پذیرد.

مدیر عامل قطار شهری شیراز خاطرنشان کرد: عمده دلیل به درازا کشیدن عملیات قطار شهری نبود اعتبار کافی بوده است.

وی تصریح کرد: ما در این زمینه منابع مختلف برای تامین اعتبار را در دستور کار قرار دادیم.

به گفته حاجی زمانی، در مورد تأمین اعتبار مترو، استفاده از اوراق مشارکت، پتانسیل‌های اقتصادی مسیر و همچنین صندوق توسعه ملی و فاینانس در دستور کار سازمان قطار شهری شیراز قرار گرفت.

این مسئول در ادامه بیان کرد: در شش ماهه نخست امسال به تدریج ظرفیت‌های اقتصادی مسیر خط یک و دو برای ساخت قطار شهری به نتیجه خواهد رسید.

وی یادآور شد: شیراز تنها شهری بود که توانست برای نخستین‌بار در سال گذشته اوراق مشارکت قطار شهری را به مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان به فروش برساند.

حاجی‌زمانی ادامه داد: امسال نیز ۱۸۰ میلیارد تومان فروش اوراق مشارکت در دستور کار قرار دارد و علاوه بر آن ۳۰ میلیون دلار مجوز صندوق توسعه ملی دریافت شده که روند گشایش اعتبار آن جریان دارد و اگر این موارد انجام شود با تزریق مبلغی که خودمان پرداخت خواهیم کرد برای قرارداد اصلی تأمین واگن مشکلی نخواهیم داشت.

شرکت بهره‌برداری از ساخت تفکیک خواهد شد

مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز اضافه کرد: برای بهره‌برداری یک شرکت پیش‌‍ بینی کرده‌ایم که بدین ترتیب شرکت بهره‌برداری مانند متروهای تهران و مشهد از شرکت ساخت جدا می‌شود.

وی افزود: شرکت‌های بهره‌برداری، امور مربوط به سفر و مسافر، مدیریت ایستگاه‌ها، بحث قطار‌ها و نگهداری آن و مسائلی از این دست را دنبال می‌کنند.

زمانی در این زمینه چند مثال ذکر و اضافه کرد: این موضوع در راه آهن نیز وجود دارد و در وزارت راه و شهرسازی نیز شرکت ساخت و شرکت راه آهن از یکدیگر جدا هستند.

وی همچنین ادامه داد: مصوبه شرکت بهره‌برداری از شورای اسلامی شهر و شورای سازمان قطار شهری اخذ شده و در آینده نزدیک سایر موارد آن نیز حل خواهد شد.

این مسئول در زمینه موارد بهره‌برداری افزود: از هشت ایستگاه فاز یک خط یک، شش ایستگاه در مرحله نخست مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیر عامل قطار شهری شیراز تصریح کرد: سعی کردیم شش ایستگاه نخست که به بهره‌برداری می‌رسد ایستگاه‌های پر مسافر باشد.

وی بیان کرد: ایستگاه میدان احسان شروع خط است و ایستگاه شریعتی در کوی خلبانان وسط خیابان معالی آباد به علاوه ایستگاه میرزای شیرازی در همین خیابان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند.

به گفته زمانی، بعد از این سه ایستگاه، ایستگاه شاهد در ابتدای بلوار شاهد (پل چمران) قرار دارد و پس از آن ایستگاه قصرالدشت در میدان قصرالدشت پیش‌بینی شده که قطار بعد از میدان قصردشت تا میدان نمازی توقفی ندارد.

وی در پایان این بخش از سخنان خود ابراز داشت: در حال حاضر ایستگاه‌ها به طور کامل آماده بهره‌برداری هستند و تنها کارهای تکمیلی آن‌ها در جریان است.

مترو‌ها درآمدزا نیستند

حاجی‌زمانی در ادامه افزود: مترو‌ها درآمدزا نیستند چرا که کشور‌ها برای کنترل ترافیک بر روی بلیت مترو یارانه می‌دهند تا به کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت دست یابند.

وی اضافه کرد: بلیتی که فروخته می‌شود یا تبلیغاتی که در ایستگاه‌ها به عنوان درآمد به دست می‌آید در بهترین حالت یک سوم هزینه‌های مترو را پوشش می‌دهد و یک سوم دیگر توسط شهرداری و یک سوم نیز توسط دولت تأمین می‌شود.

برخی قضاوت‌ها در مورد متروی شیراز غیر کار‌شناسی است

مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز در ادامه گفت: گاهی در مورد قطار شهری قضاوت‌های منصفانه‌ای نمی‌شود و از جمله مسائلی که در مورد مشکلات ترافیکی مترو بیان شده مبنای کار‌شناسی ندارد.

حاجی‌زمانی افزود: در حال حاضر ما در مسیر خط یک مانع ترافیکی نداریم و کل موانع ترافیکی موجود برداشته شد و تنها یک مورد مانع ترافیکی در بلوار مدرس (درب اول پایگاه) باقی مانده بود که سازه آن قسمت هم با تلاش کارکنان قطار شهری تکمیل و خیابان در اواخر سال گذشته بازگشائی گردید.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر هیچ خیابانی به علت عملیات اجرائی قطار شهری مسدود نمی‌باشد و اگر در میدان نمازی یا امام حسین (ع) فعالیتی انجام می‌شود در محوطه فضای مرکزی میدان است و هیچ محدودیت ترافیکی را برای شهروندان ایجاد نکرده است.

مدیر عامل قطار شهری شیراز اضافه کرد: در این زمینه جز فضای مرکزی میدان هیچ حریمی اشغال نشده و سعی شده با استفاده از اقدامات زیباسازی حصار پیرامونی میدان باعث نازیبایی مناظر شهری نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اهداف و نتایج سفر اخیر شورای اسلامی شهر، شهرداری و قطار شهری به چین پرداخت و گفت: قطار شهری قرارداد تأمین ۲۰۰ واگن را دارد که ۵۰ واگن آن در یک قرارداد مشترک بین تبریز، اصفهان و شیراز گنجانده شده که متولی آن وزارت کشور است.

زمانی بیان کرد: بر اساس مناقصه‌ای که قطار شهری شیراز در سال ۸۹ برگزار کرد یک قرارداد نیز با شرکت داخلی توسعه صنایع ریلی ایرانیان (ایریکو) منعقد شده که تاکنون به سبب کمبود اعتبار اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت صندوق توسعه ملی و تزریق اوراق مشارکت امیدوار هستیم امسال بتوانیم قرارداد با ایریکو را نیز اجرایی کنیم که ساخت واگن‌ها سرعت بیشتری بگیرد.

به گفته وی، سفری که در هفته‌های اخیر به چین انجام شد دو موضوع را دنبال می‌کرد که یکی بحث فعال کردن قرارداد اصلی واگن‌های مترو بود و در این راستا بنا شد حتی‌الامکان شریکی خارجی برای شرکت ایریکو مشخص شود.

مدیر عامل قطار شهری شیراز خاطرنشان کرد: موضوع دوم سفر، بحث فاینانس بود که با دو شرکت مطرح چینی «سیتیک» و «نورینکو» که تجربه فاینانس در مترو تهران را نیز دارند مذاکره کردیم که مقدمات فاینانس را برای خط دو و خط سه فراهم کنیم.

وی البته بیان کرد که ادامه این موضوع باید در ایران پیگیری شود که شامل اخذ مجوزهای فاینانس از بانک مرکزی و معاونت راهبردی و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری و دیگر مبادی ذیربط است.

بیشتر بودن طول متروی شیراز از کلان‌شهرهای هم عرض

مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز سپس گفت: طول مسیر قطار شهری شیراز و همچنین ۱۰.۵ کیلومتری که برای بهره‌برداری در فاز یک پیش‌بینی کرده‌ایم از شهرهایی که ساخت مترو خود را همزمان با شیراز شروع کردند، بیشتر است.

حاجی‌زمانی افزود: تعداد واگن‌های پیش‌بینی شده و در اختیار شیراز نیز از شهرهای دیگر بیشتر است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شهر راز در مورد طرح‌های دیگر در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی شیراز، ادامه داد: سال ۷۵ بحث «ال. آر. تی» مطرح شد و سال ۷۹ و ۸۰ که دانشگاه صنعتی شریف مطالعات نهایی را انجام داد دوباره به مترو بازگشت و بحث «ال. آر. تی» منتفی شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برخی از شهر‌ها مانند کرمانشاه که از مترو فاصله گرفته بودند و مونوریل یا موارد دیگر را دنبال می‌کردند دوباره به بحث مترو بازگشتند.

این مسئول بیان کرد: در خط یک و دو شهر شیراز نیز به طور کل تونل و مترو پیش‌بینی شده ولی در خط سه که مطالعات آن در حال انجام است احتمال دارد در بلوار صنایع قسمتی از مترو از سطح زمین بالا‌تر بیاید.

تأخیر چهار ساله مترو به سبب کمبود اعتبار بوده است

حاجی‌زمانی همچنین درباره علت تأخیر عملیات اجرایی مترو شیراز ابراز داشت: زمان طبیعی اجرای پروژه به طول ۲۴ کیلومتر حداقل هشت سال است چنانکه یک خانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر مربعی نیز کمتر از دو سال ساخته نمی‌شود.

وی یادآور شد: ۲۴.۵کیلومتر ساخت در عمق زمین و ایستگاه‌هایی با آن حجم گسترده حداقل هشت سال زمان می‌برد که متروی شیراز از این زمان طبیعی چهار تا پنج سال عقب افتاده و چنین تاخیرهایی در پروژه‌های داخلی بیشتر به سبب کمبود اعتبار و منابع مالی است.

این مسئول ادامه داد: اگر شهرهایی که با شیراز شروع کردند الان به مرحله بهره‌برداری مترو رسیده بودند می‌شد گفت اهمالی رخ داده اما وقتی کلان‌شهرهایی که با شیراز شروع کرده‌اند از شیراز جلو‌تر نیستند مشخص می‌شود که مشکلات اعتباری گریبانگیر همه شهر‌ها بوده و منجر به افزایش زمان شده است.

وی یادآور شد: برخی در این زمینه می‌گویند ۲۰ سال است متروی شیراز شروع شده و ما نمی‌دانیم این ارقام را از کجا می‌آورند در حالیکه متروی این شهر سال ۱۳۸۱ شروع شده و کل آن ۱۲ سال می‌شود.

حاجی‌زمانی تصریح کرد: برخی دیگر نیز می‌گویند مترو ۱۲ سال تأخیر دارد گویی که بنا بوده با زدن کلنگ شروع، در چشم بر هم‌زدنی مترو ساخته شود.

وی ادامه داد: از سویی طول خط یک قطار شهری شیراز از طول خط یک شهرهای مشابه بیشتر است و علیرغم این موضوع عقب ماندگی از شهرهای دیگر نیز وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه در مورد ایمنی قطار شهری شیراز حرف‌های زیادی زده می‌شود، متذکر شد که عمده این سخنان غیر کار‌شناسی و نادرست است.

این مقام مسئول افزود: یک مورد سخنی بود که پیرامون مقاومت تونل‌ها گفته شد و در این زمینه باید گفت این تونل‌ها چندین سال است که ساخته شده‌اند و مثلاً در بلوار مدرس چند سال است انواع تریلی، کمرشکن و تردد یومیه روی آن وجود دارد و مشکلی ایجاد نشده است.

حاجی‌زمانی تصریح کرد: سازه مهندسی تونل مترو در زیر خیابان قصرالدشت و معالی آباد نیز که روی آن محل تردد صد‌ها خودرو است بنابر محاسبات دقیق اجرا شده و از نظر استاندارد سازه‌ای هیچ مشکلی ندارد.

وی با اشاره به استاندارد بالای واگن‌ها بیان کرد: قبل از رسیدن به مرحله سوار کردن مسافر، واگن‌ها باید ۲ تا ۵ هزار کیلومتر بدون هیچ مشکلی تردد کنند تا تاییدیه لازم جهت سوار کردن مسافر را دریافت کنند.

مدیر عامل قطار شهری شیراز با بیان اینکه هر واگن باید چند هزار کیلومتر را به صورت خالی و با کیسه شن معادل وزن مسافران مورد آزمایش قرار گیرد ابراز داشت: در حال حاضر این تست‌ها در حال انجام است و اینکه برای آن زمان دقیقی مشخص نمی‌کنیم به سبب الزام به دقت نظر و آزمون‌های دقیق و چندباره است.

حاجی‌زمانی در ادامه یادآور شد: به طور معمول تا پیش از انجام هر کار جدیدی ابهامات زیادی ممکن است طرح شود که با شروع فعالیت خط یک، این موارد نیز از بین خواهد رفت.

وی افزود: متروی تهران یک‌هزار و ۲۰۰ واگن و حدود ۱۲۰ کیلومتر خط فعال دارد و ابهامی وجود ندارد و مانند اتوبوسرانی محلات و مناطق مختلف، تقاضای افزایش تعداد واگن را دارند.

بهره‌مندی خط یک از طراحی‌های مختلف اعم از ایستگاه در وسط و ایستگاه در دو طرف مسیر

معاون تجهیزات و ناوگان قطار شهری شیراز دیگر مدیری بود که در این میزگرد به اظهار نظر پرداخت و گفت: هر پروژه مترویی در جهان از سه بخش تشکیل شده که بخش نخست احداث مسیر و ایستگاه‌ها است که کار در حوزه سیویل محسوب می‌شود.

جلیل درودچی افزود: بخش دوم تأمین تجهیزات و نصب و راه‌اندازی آن و بخش سوم ناوگان است.

وی ادامه داد: بخش سیویل در زمینه احداث مسیر و ایستگاه است و البته مسیر خود به چهار نوع تقسیم می‌شود.

به گفته وی، یک نوع مسیر، تونل است که با دستگاه «تی. بی. ‌ام» حفاری می‌شود که ما از میدان الله تا میدان نمازی و نزدیک به ایستگاه آوینی به این روش دو تونل به قطر شش متر حفاری کرده‌ایم که جدا از هم بوده و مسیر رفت و برگشت به صورت مستقل و به فاصله هشت متر از هم قرار دارند.

درودچی ادامه داد: نوع دیگر مسیر مترو، «کند و پوش» است که از چهار راه مطهری تا قصرالدشت، قصرالدشت تا شاهد و از میرزای شیرازی تا آخر معالی آباد که حدود شش کیلومتر است، به این طریق حفاری شده است.

این مدیر قطار شهری در تشریح این نوع از مسیر مترو توضیح داد که در مسیر «کند و پوش» تونل‌ها به صورت باکسی به ابعاد هشت متر در پنج متر ایجاد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: روش دیگری که وجود دارد «ان. ‌ای. تی. ‌ام» یا روش حفاری اتریشی (نعل اسبی) است که در تهران بیشتر تونل‌ها با این روش به صورت نیم دایره حفاری می‌شوند و خط رفت و برگشت کنار هم قرار دارد.

معاون تجهیزات و ناوگان قطار شهری شیراز ابراز داشت: در روش باکسی و در روش «ان. ‌ای. تی. ‌ام» هر دو قطار کنار هم قرار دارد و سکوی ایستگاه‌های در دو طرف و مسیر رفت و برگشت قرار دارد.

درودچی با اشاره به اینکه در تونل‌های «تی. بی. ‌ام» خط رفت و برگشت جدا و سکو به صورت جزیره‌ای در وسط قرار دارد، خاطرنشان کرد: در شیراز خط یک به طول ۲۴.۵ کیلومتر است که نیمی از این مسیر به صورت دو تونل «تی. بی. ‌ام» حفاری شده و سکوهای ایستگاه آن جزیره‌ای است.

وی همچنین بیان کرد: از ایستگاه ۱۵ (شهید آوینی) تا ایستگاه ۱۶ و ۳۰۰ متر بعد از آن حدود ۱.۴ کیلومتر به روش اتریشی حفاری شده و از بعد از ایستگاه مطهری تا ایستگاه قصرالدشت و ادامه مسیر تا ایستگاه شاهد و همچنین حدفاصل ایستگاه میرزا تا احسان به روش کند‌و‌پوش کار انجام شده است.

معاون تجهیزات و ناوگان قطار شهری شیراز اضافه کرد: یک قسمت مسیر به طول ۲.۷ کیلومتر در حدفاصل ایستگاه شاهد تا ایستگاه میرزا به صورت روباز و موازی با بلوار چمران است.

به گفته وی، در مسیر روباز قطار بالا می‌آید و از تونل خارج و هم سطح و موازی با بلوار چمران مسیر را طی می‌کند و به این ترتیب خط یک هر چهار روش را در خود دارد.

درود چی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با خبرنگار فارس تصریح کرد: نُرم جهانی به این صورت است که به ازای هر کیلومتر به طور متوسط یک ایستگاه احداث می‌شود.

دسترسی مردم به خطوط مترو با کمی پیاده‌روی

معاون تجهیزات و ناوگان قطار شهری شیراز خاطرنشان کرد: این مسئله بر اساس طراحی و تراکم جمعیت است که مشخص می‌شود مسیر از کدام بخش شهر عبور کند و فواصل ایستگاه‌ها چقدر باشد.

وی اضافه کرد: در خط یک قطار شهری شیراز غیر از حدفاصل چهار راه مطهری تا میدان قصرالدشت که حدود ۲.۳ کیلومتر است فاصله بقیه ایستگاه‌ها حدود یک کیلومتر است.

این مسئول ادامه داد: با توجه به آنکه متروی شیراز شش خط دارد با راه‌اندازی کامل آن مردم به راحتی به نخستین ایستگاه نزدیک خود مراجعه کرده و با تغییر خط می‌توانند به هر مقصدی دسترسی پیدا کنند.

وی ابراز داشت: استفاده از خطوط قطار شهری یکی از مهم‎‌ترین راه‌های حل معضل ترافیک است.

درودچی پس از بخش سیویل، به تشریح مواردی در زمینه تجهیزات پرداخت و گفت: در بخش تجهیزات ۶۳ پروژه تجهیزاتی را در دست اجرا داریم که به سه دسته اصلی خرید و تأمین تجهیزات و نصب و راه‌اندازی تقسیم می‌شود.

معاون تجهیزات و ناوگان قطار شهری شیراز افزود: تجهیزات قطار شهری به سه دسته اصلی تجهیزات برقی، تجهیزات مخابراتی و سیگنالینگ و تجهیزات مکانیکی تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: درزمینه تجهیزات، ترانس‌ها، تابلو‌ها، کابل‌های ۲۰ کیلو ولت و سه کیلو ولت و… برای خط یک مترو از سال‌های گذشته خریداری شده که کیفیت آن‌ها نیز بسیار بالا است و برای فاز دو نیز تجهیزات مورد نیار را آماده کرده‌ایم.

درودچی تصریح کرد: در همین زمینه خط یک قطار شهری شیراز از سه نقطه تغذیه و برق‌رسانی می‌شود که تغذیه ورودی ایستگاه‌ها و مسیر در سطح ولتاژ ۲۰ کیلو ولت است و به همین منظور از سه پست مختلف برق تأمین و به تونل انتقال داده می‌شود.

معاون تجهیزات و ناوگان قطار شهری شیراز ادامه داد: در هر مجموعه دو اتاق توزیع برق وجود دارد که ولتاژ ۲۰ هزار ولت را به ولتاژ ۴۰۰ ولت تبدیل می‌کند و برای مصارف عمومی اعم از پله برقی، اعلام و اطفا، آسانسور، روشنایی، تهویه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درودچی همچنین گفت: در حال حاضر علاوه بر ایستگاه‌های توزیع، پست‌های کشش نیز فعال است که این پست‌ها به صورت یک در میان یا دو در میان وجود دارند چنانکه در خط یک ۹ پست کشش فعال فعالیت می‌کند و وظیفه آن‌ها تبدیل ولتاژ ۲۰ هزار ولت به یکهزار و ۵۰۰ ولت دی سی است.

درودچی بیان کرد: این یک‌هزار و ۵۰۰ ولت دی سی نیروی کشش قطار را تامین می‌کند و از طریق شبکه برق بالا سری وارد قطار می‌شود.

این مدیر قطار شهری در توضیح رم‌های قطار و کوپل کردن آن ابراز داشت: در شیراز اگر پنج واگن ۲۰ متری به یکدیگر وصل شوند و تبدیل به یک قطار ۱۰۰ متری شوند قابلیت جابجایی ۱۸ هزار نفر در ساعت را دارند. به گفته وی، مطالعات اولیه این مسئله را تایید کرده و در شیراز کوپل شدن پنج قطار مورد تاکید قرار گرفته اما در تهران هفت و‌گاه هشت واگن را با هم کوپل می‌کنند.

معاون تجهیزات و ناوگان قطار شهری شیراز افزود: بر اساس شیب مسیر واگن‌ها موتور دار یا بدون موتور انتخاب می‌‎شوند که در شیراز با توجه به شیب از پنج واگن کوپل شده سه واگن موتوردار هستند.

وی البته تأکید کرد که ممکن است در برخی مسیر‌ها با توجه به شیب مسیر تعداد واگن‌های موتوردار تغییر کند.

بحث مخابرات و سیگنالینگ آخرین موردی بود که درودچی مورد اشاره قرار داد و گفت: تشخیص محل قرار گرفتن قطار، سیر حرکت آن و قابل مشاهده بودن مسیر بسیار مهم است که اگر قطاری مشکل پیدا کرد به سرعت قطار دیگر اطلاع داده شود که تصادفی رخ ندهد.

مسیر مترو مانیتور می‌شود

معاون تجهیزات و ناوگان قطار شهری شیراز افزود: سیستم سیگنالینگ ما در حال حاضر نصب شده و مسیر ۱۰.۵ کیلومتری در مرکز کنترل مانیتور می‌شود.

احداث زیرساخت سیستم‌های مخابراتی، نصب فیبر نوری، سیستم صوتی، تلفن‌های مدار بسته و تابلوهای نمایشگر مواردی بود که این مسئول قطار شهری به آن اشاره کرد و سپس گفت: سیستم بلیط‌فروشی و گیت‌هایی که در محل ورود به مترو نصب می‌‎‌شود راه‌اندازی شده و برای رفاه حال همشهریان سعی کارت مشترک با اتوبوسرانی در مترو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، در رابطه با تجهیزات مکانیکی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها تهویه و دفع دود است که علاوه بر گرمایش و سرمایش در محل ایستگاه‌ها مواردی مانند مکش را به وسیله فن‌های بسیار قوی در زمان ایجاد دود و آتش کنترل می‌کند.

معاون تجهیزات و ناوگان قطار شهری شیراز ادامه داد: در حال حاضر مسائل اساسی شامل برق‌رسانی و شبکه برق بالاسری مترو تکمیل شده و قطار در این مسیر مشغول تست‌های سرد و گرم است.

درودچی البته تصریح کرد: در صورت افزایش تعداد خطوط و واگن‌ها امکان کاهش زمان تردد و رفت و برگشت بین دو ایستگاه از ۱۵ دقیقه به سه دقیقه وجود دارد.

معاون تجهیزات و ناوگان قطار شهری شیراز در پایان بر رعایت تمام استانداردهای روز دنیا در زمینه خرید و نصب و راه‌اندازی تجهیزات در قطار شهری شیراز تاکید کرد.

قیمت بلیت مترو در جهان چند برابر ایران است

معاون بهره‌برداری قطار شهری شیراز دیگر فردی بود که در این میزگرد به اظهار نظر پرداخت و گفت: قبل از به بهره‌برداری رسیدن پروژه‌های بزرگ باید تیم بهره‌بردار در محل مستقر شود و در کنار تیم ساخت قرار گرفته، برخی مسائل ساخت را پیگیری کند و غیر از آن به تأمین تدریجی نیرو بپردازد.

حسن مرادی افزود: پس از این مراحل به تدریج امکانات فضا‌ها، ساختمان‌ها و تجهیزات راه‌اندازی شده در اختیار تیم بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در کنار بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات نیز اهمیت بسیاری دارد که بخش تجهیزات ثابت و متحرک را شامل می‌شود.

مرادی اضافه کرد: به سبب وجود یک دوره انتقالی بین تیم ساخت و بهره‌بردار، در متروی شیراز ما در حال حاضر در حالت همپوشانی با تیم ساخت قرار داریم.

معاون بهره‌برداری قطار شهری شیراز با بیان اینکه سعی ما در معطل نشدن هزینه‌های انجام شده است، ادامه داد: راکد ماندن سرمایه‌گذاری انجام شده سودآوری ندارد و تا زمانی که هر پروژه‌ای به بهره‌برداری نرسد استهلاک و از بین رفتن تجهیزات و ساختمان‌ها نیز رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در دنیا از مترو حمایت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در دنیا هزینه بلیط تک‌سفره حداقل دو یورو بوده و معادل چند هزار تومان است و ما با ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان موارد تک سفره را مدیریت می‌کنیم.

مرادی اضافه کرد: در حال حاضر مشاور فرهنگی برای پیگیری موارد آموزشی، تبلیغی و اطلاع‌رسانی در رابطه با فرهنگ استفاده از مترو فعال شده و همچنین در ایستگاه‌ها مکان‌های عرضه کتاب و مطبوعات استقرار خواهد یافت.

اشتغال ۱۰۰ نفر در هر کیلومتر مترو

معاون بهره‌برداری قطار شهری شیراز تصریح کرد: وقتی بهره‌برداری از مترو آغاز شود یک سری نیرو‌ها را مستقیم و یک بخش دیگر نیز به صورت پیمانی و از طریق شرکت‌های تامین نیرو بکار گرفته می‌شوند و گروه دیگری هم از طریق پیمانکاران بخش نگهداری تجهیزات، ناوگان و… به مجموعه می‌پیوندند.

مرادی ادامه داد: با این اوصاف و با احتساب نیروهایی که به صورت غیر مستقیم از مترو بهره‌مند می‌شوند، ابعاد اشتغال یک پروژه بزرگ مانند مترو بسیار گسترده است.

به گفته وی، هر کیلومتر قطار شهری در بخش بهره‌برداری در مجموع ۱۰۰ نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار می‌کند.

مطالعات خط سه قطار شهری تا پایان سال جاری کامل می‌شود

معاون فنی و مطالعات مهندسی سازمان قطار شهری شیراز نیز در این میزگرد گفت: مطالعات مهندسی، تهیه طرح و مطالعات قطارشهری، تدوین پیمان‌ها و رسیدگی‌های مالی، امور قرارداد‌ها و تحویل موقت و دائم امور از جمله مواردی است که در این معاونت پیگیری می‌شود.

محمدرضا داودی افزود: امور قرارداد‌ها و مناقصات نیز اینگونه است که آنچه که به یک قرارداد تبدیل می‌‎شود از یک ضرورت و گزارش توجیهی ارائه شده از بخش‌های مختلف سازمان در پروسه تهیه پیشنهاد، تعریف روال مناقصه و عقد قرارداد منتج شده است.

وی ادامه داد: تکمیل مطالعات قطار شهری شیراز در سال ۷۶ با بحث‌های مطالعات ترافیکی آغاز و در ابتدا شش خط مطرح و در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رسید.

داودی بیان کرد: مطالعات مسیر خط دو از میانرود تا میدان ستاد مصوب شده و بررسی‌های مسیر از ستاد به میدان گاز، پارک آزادی، اطلسی و کلبه سعدی ادامه دارد.

معاون فنی و مطالعات مهندسی سازمان قطار شهری شیراز ابراز داشت: خط سه قطار شهری شیراز از معالی آباد شروع می‌شود تا ایستگاه میرزای شیرازی و پل بصیرت به سمت صدرا می‌رود و در دو قسمت ایستگاه راه آهن فعلی، شهرک گلستان و شهرک‌های مسیر را پوشش داده و از سویی به صدرا می‌رود.

داودی بیان کرد: طرح‌های مترویی و ریلی شهرک‌های اقماری باید با شهر مادر هماهنگ شود و از این رو صدرا در پیوند با شیراز از مترو بهره‌مند خواهد شد.

آغاز مطالعات خط جهار، پنج و شش قطار شهری شیراز

وی در ادامه گفت: در توسعه غربی مسیر خطوط قطار شهری باید به دوکوهک و گویم نیز برسد که در حال حاضر این امر در قالب خط سه در حال مطالعه است و کنسرسیومی متشکل از مهندسان ایرانی و خارجی متولی آن هستند.

داودی بیان کرد: بنا است که خط‌های چهار، پنج و شش نیز وارد فاز مطالعه شوند تا فواصل ایستگاه، نوع ایستگاه‌ها و مباحث تکنیکی دیگر در ذیل آن مشخص شود.

مترو در دوبی و آلمان نیز مانع ترافیکی ایجاد می‌کند

وی در مورد برخی انتقاد‌ها از موانع ترافیکی متروی شیراز ابراز داشت: اجرای خطوط مترویی در سطح دنیا و از جمله در دوبی یا کلن آلمان نیز، برای مسیر‌ها و ترافیک مشکلاتی به وجود می‌آورد و اینگونه نیست که هیچ مشکلی ایجاد نشود.

داودی اضافه کرد: هر چه کار مهندسی بهتر انجام شود، این مشکلات کمتر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مترو در ایران حداکثر ۳۰ سال سابقه دارد، خاطرنشان کرد: ما سعی کرده‌ایم از این تجربیات و تجربیات متروهای دیگر نیز به طور کامل استفاده کنیم.

موانع ترافیکی خطوط بعدی کمتر خواهد شد

معاون فنی و مطالعات مهندسی سازمان قطار شهری شیراز در ادامه تصریح کرد: با استفاده از تجارب خط یک، بنا شد به گونه‌ای عمل شود که عملیات در خط دو در تعدادی از ایستگاه‌ها از زیر اجرا شود تا مشکلات ترافیکی ایجاد نشود. داوودی خاطرنشان کرد: عملیات ایستگاه زند نیز از زیر شروع شده و عملیات خاکبردای و موارد دیگر آن هیچ گونه عوارض سطحی ندارد.

به گفته وی، در ایستگاه چهار‌راه گمرک و مواردی که شریان‌های ترافیکی شهر هستند عملیات از زیر انجام خواهد شد.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=10074

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 14در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۴
  1. دوستان اگه در مورد باغ فرزانه واقعا دغدغه شما حمایت از استاندار هست و واقعا نگران فرار سرمایه گذار هستید به نظر من بهترین راه فرستادن ایمیل به استاندار و بیان حمایتتون هست. متاسفانه اکثر افراد در ایران خیلی منفعلانه حمایت میکنن و هیچ حرکتی انجام نمیدن. اگر نمیشه در حمایت از این کار تجمع کرد میشه با فرستادن ایمیل به استانداری خواسته خودتون رو بگید. بله با یک یا دو ایمیل به استانداری کسی توجه نمیکنه اما اگه تعداد ایمیل ها زیاد بشه مجبور به توجه میشن. من خودم اینکار رو کردم کسانی که میخوان میتونن به این آدرس ایمیلشون رو بفرستن Info@farsp.ir

  2. استاندار حمایتت میکنیم

  3. در مورد قیمت باید بگم که دلت خوشه بابا. درآمد مردم رو تو اون کشورا به ریال خودمون که حساب کنی میشه هشتاد میلیون ریال یا همون هشت میلیون تومن خودمون. درآمد ایرانیا رو که در بیاری به زور به هشتصد هزار تومن برسه. بنابراین باید قیمت بلیط یک دهم باشه. پس بیخودی رو سر مردم منت نذارید.

  4. در مورد پروژه های شهرداری باید واقعا تاسف خورد.معلوم نیست پروژه ستارخان و ابوذرو احسان رو چرا تموم نمیکنند.من نمیدونم چرا ساخت یه پل روگذر ۶۰۰ متری باید ۲۴ ماه طول بکشه.در مورد پل احسان تقریبا با دو ماه پیشش هیچ فرقی نکرده .در مورد ابوذر هم فقط لبه گذاری مونده و اجرای تک لبه.این چه وضعه اجرای پروژست اخه.خوبه بودجه هم به طور کامل محقق میشه.پس مشکل بودجه نیست مشکل مدیریت هست

    • امین جان من هم با شما موافقم به نظر من پروژها از کندی فراتر رفته وبه نوعی نیمه تعطیل شده مثلا چپگرد ابوذر که من تقریبا هر رو از کنارش رد میشم بیشتر به نظر مییاد اونجا دوسه نفر مشغول هستند نه بیشتر بنظرم پروژها رو یجورای خابوندن تا پروژیه جدیدی اجرا نکنن ومردم سرگرم همین چنتا پروژه باشن اینها هم بگن ما داریم در سطح شهر چندین پروژه اجرا میکنیم
      ازمدیر محترم سایت تقاضا دارم اگر امکان داره بطور ویژه تری از قبل به این موضوع بپردازن
      موفق باشین

  5. عجب !!!!! تو کشورایی مثل کانادا و امریکا هزینه ی مترو مفته 🙂 اگه نسبت به در امد حساب کنی یک خط مترو ت اروپا ۱۰۰ تومان خرج برمیداره. نسبت درامد لحاظ شده

    • تورنتوی کانادا بلیط مترو ۳$ برابر با حدود ۹۵۰۰ تومان هست. حالا منظورتون از مفت دقیقا چی هست من که نمی دونم. قیمتها تو بقیه جاهای آمریکای شمالی از تورنتو به نسبت ارزونتر ولی تو همون حدودا هستش

  6. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/386989?ref=shahrekhabar
    ورود بزرگترین هیات تجاری اماراتی به ایران .مسئول محترم .استاندار عزیز .نماینده مجلس فهیم ببین میتونی کاری کنی هرچی که باشه.بی کاری خیلی داره فشار میاره.(از تو حرکت از من برکت)

  7. خیلی ببخشیدا الکی به مترو دبی وصله نچسبونید اونا که مثل شما نیستن مترو دبی در عرض دو سال ساخته شد اونم با کیفیت عالی و اکثر مسیرهم به صورت پل ساخته شده نه تونل.

  8. “در حال حاضر هیچ خیابانی به علت عملیات اجرائی قطار شهری مسدود نمی‌باشد و اگر در میدان نمازی یا امام حسین (ع) فعالیتی انجام می‌شود در محوطه فضای مرکزی میدان است و هیچ محدودیت ترافیکی را برای شهروندان ایجاد نکرده است.”
    برادر ناعزیز دروغ نگو همین محدوده وسط میدون باعث شده برا رفتن به مشیرفاطمی دوره بندازن ملت و ترافیک شدید ایجاد بشه
    میدون نمازی هم که همین وسط میدون ترافیک رو تشدید کرده
    حق داری خوب با ماشینت اینجاها رد نمیشی دیگه

  9. لطفاً اگه میشه یه گزارش تصویری از پیشرفت خط ۲ مترو بگذارید یا حداقل بگید اصلاً شروع شده یا نه و در چه مرحله ای است.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.