کمربندی شیراز؛

جاده‌ای که قاتل جان شهروندان شیرازی شده است

اختلاف شهرداری شیراز و راه و شهرسازی فارس برای مدیریت کمربندی جنوب شرق این کلان‌شهر، سبب به خطر افتادن جان شهروندان شیرازی شده و این محور را به یکی از پرحادثه‌ترین محورهای ارتباطی استان فارس تبدیل کرده است

به گزارش شیراز ۱۴۰۰ و به نقل از تسنیم، کمربندی شیراز، سال‌های سال است به شهر شیراز پیوسته و این روزها تهدیدی برای جان مردم اهالی شهرک‌های اطراف شده است.کارشناسان پلیس راهور معتقدند بخش قابل توجهی از حوادث و تصادفات رانندگی در این محور اتفاق می‌افتد و درصد زیادی  از مصدومان و کشته‌های حوادث رانندگی استان فارس نیز مربوط به این محور ارتباطی است.

نبود روشنایی و خط کشی مناسب به ویژه در بلوار طلائیه که مسیر عبور عابران و وسایل نقلیه عمومی و شخصی است خطرات را بیشتر کرده است. هم  اکنون شیراز، که شاهراه ارتباطی جنوب ‌به شمال کشور شناخته می‌شود،در  شاهراه‌ جنوب شرق خود در کمربندی جنوب شرق شیراز با مشکل روبرو شده است.

 خبرنگار تسنیم در این زمینه پای حرف شهروندان شیرازی نشسته است. شهروندان شهرک‌های حاشیه کمربندی شیراز از وضعیت موجود بسیار نگران هستند. یکی از آنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، اظهار داشت: چند سالی‌ست که کمربندی این شهر به ویژه در محدوده منطقه ۹(ابتدا از ایمان جنوبی تا جاده شهرک صنعتی) روزانه چندین تصادف سخت را به خود می‌بیند و به محوری مرگبار برای اهالی مناطق مسکونی اطراف آن، تبدیل شده است.

شهسوار با بیان اینکه این جاده، از بین مناطق مسکونی می‌گذرد و منازل مسکونی نیز در کنار آن واقع شده است افزود: کمربندی شیراز اکنون بستر انواع حوادث از جمله سوانح رانندگی، ایجاد بار ترافیکی در برخی نقاط پر تردد است و متاسفانه به ، بستری امن برای انواع بزهکاری تبدیل شده است.

کمربندی شیراز ایمن نیست

یکی از شهروندان دیگر شیرازی نیز  در این زمینه اظهار داشت: نبود امنیت جاده‌ای در این مسیر پر ترافیک و پر خطر سبب تصادفات زیادی شده  و تنها شهروندان هستند که بهای این معضل بزرگ جاده ای را با جان و مال خودشان می‌دهند و آمار کشته و مصدومان بالای این مسیر فاجعه انگیز است.

محمدی افزد: امروز ایجاد  تقاطع غیر همسطح در انتهای خیابان باهنر جنوبی برای  دسترسی به شهرک فرهنگیان و سایر شهرک‌های واقع در ضلع جنوبی کمربندی (شهرک‌های بهاران ، شهرک فرزانگان ، رضوان و…) به عنوان یک ضرورت باید دنبال شود.

یکی از شهروندان دیگر نیز بیان کرد: از مسئولان راه و شهرسازی درخواست داریم در مورد کمربندی شیراز چاره‌اندیشی کنند تا مردم شهرک های حاشیه کمربندی از خطرات موجود در امان بمانند.

کارکنان شهرک صنعتی نیز که ، روزشان را با دیدن صحنه‌های دلخراش تصادف، آغاز می‌کنند که این عامل، مخاطره‌ای برای سلامت روان  آنان شده است.

یکی از مهندسان شهرک صنعتی در این باره اظهار داشت:عدم وجود گارد ریل در مسیری طولانی از اطراف جاده که از انحراف به خارج خودروها جلوگیری می‌کند، زیر گذر عابر پیاده، تابلوهای راهنما، روشنایی کافی و… از عواملی‌ است که به حوادث هر روزه این “جاده فقیر” دامن می‌زنند.

کیانی با بیان اینکه در این زمینه  باید به شورای شهر  اشاره کرد که نماینده این شورا در منطقه ۹ شیراز، دغدغه برطرف شدن مسائل مربوط به این مسیر پر خطر را داشت گفت:  تعامل بین دستگاه‌های مسئول از جمله شورا، شهرداری و اداره راه و شهرسازی کمربندی شیراز از راه و شهرسازی تحویل گرفته شود تا عملیات‌های عمرانی مناسب برای ایمن‌سازی این مسیر، اجرا شود.

در این زمینه شهردار منطقه پنج شهرداری شیراز نیز اظهار داشت: از اقدامات شهرداری منطقه  ۵ و ۹ احداث چندین تقاطع غیر همسطح در طول این مسیر است اما با توجه به این نکته که احداث کمربندی شیراز در این مسیر و تمام پروژه های عمرانی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی  باید مسائل مشکلات آن را نیز بر عهده گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا اداره کل راه و شهرسازی ساخت و ساز و عمران کمربندی را با توجه به اینکه در هر دو طرف جاده خانه‌هایی مسکونی و تجاری در غالب شهرک های متعدد ساخته شده است را بر عهده گرفته‌اند یا اینکه این پروژه را بر عهده  شهرداری گذاشته‌اند بیان کرد: مجوزهای صادر شده در سال های ۱۳۶۰ توسط اداره راه و شهرسازی بوده است و به سال های اخیر مربوط نمی‌شود و اکنون که در طرح تفضیلی این کمربندی لحاظ شده است شهرداری از طریق مصوبات شورای شهر تقاطع غیر همسطح نواب صفوی که در یک ماه اینده کلنگ‌زنی می‌شود را  با هزینه ی تملک بالغ بر ۸ میلیارد تومان در منطقه پنج می‌سازد.

نامور با بیان اینکه تقاطعی دیگر در منطقه ۹ با اعتبار ۶ میلیارد تومان در حال انجام است گفت: همچنین  تقاطع غیر همسطح دیگر  در میدان شهید رودکی منطقه چهار و تقاطع دیگری در شهرک جوادیه (میثم) منطقه شش در حال ساخت است که البته راه و شهرسازی نیز قرار بوده سه تقاطع غیر همسطح بر روی این کمربندی احداث کند که متاسفانه تا کنون اقدامی نکرده‌اند.

شهردار منطقه ۵ نیز خاطر نشان کرد: پل های عابر پیاده که توسط شهرداری و راه و شهرسازی ساخته و به شهروندان تحویل داده شده همگی به صورت رمپی ساخته شده تا شهروندان سالمند و معلول نیز بتوانند به آسانی از روی این پل های عابر پیاده عبور کرده و آمار تصادفات جانی را در کمربندی کاهش دهیم.

وی افزود: شهرداری در خصوص رفوژ مسئولیتی ندارد و بر عهده راه و شهرسازی است و باید گفت در نزدیکی شهرک مطهری خانه‌هایی با فاصله پنج متری از گاردریل کمربندی قرار گرفته  که با تصادف و انحراف راننده در این مسیر به دیوار خانه‌های مسکونی در این مسیر برخورد خواهد کرد  که در این رابطه با راه و شهرسازی مذاکره‌های زیادی برای رفع مشکل شده است.

شهردار منطقه ۵ تصریح کرد: در این راستا اداره راه و شهرسازی این تملک‌ها را بر عهده  شهرداری گذاشته و این در حالی است که این خانه در کنار کمربندی واقع شده است و بحث مجوز نیز به سالیان قبل بر می‌گردد که قراری بر دو بانده شدن کمربندی نبوده ، پس در نهایت از حوزه مسئولیت شهرداری خارج است.

وی افزود: عوارضی که شهرداری از مردم دریافت می‌کند نیز در بخش خدمات و شهرسازی باید برنامه‌ریزی و خرج کند و کمربندی در محدوده حوزه کاری شهرداری نیست.

نامور تصریح کرد: جاده‌های کمربندی که در حاشیه‌ شهرها ساخته می‌شوند، از جمله ملزومات راهسازی و شهرسازی در کلان شهرهاست که بار ترافیکی یک شهر را بر دوش کشیده و باعث انتقال آلودگی هوا و آلودگی صوتی از مرکز شهر به حاشیه می‌شود.کمربندی باعث دسترسی سریع‌تر شهروندان به راه‌های خروجی و ورودی شهرها شده و از از ترددهای غیر ضروری درون‌شهری جلوگیری می‌کند.

شهرک‌های مسکونی اطراف کمربندی شیراز، توسط شهرداری به وجود نیامده یا گسترش نیافته است بلکه بسیاری از این محلات از سال‌های گذشته وجود داشته‌اند و در سال‌های اخیر پس از احداث این کمربندی و پتانسیل به وجود آمده، همچنین قیمت مناسب زمین و مسکن در این مناطق، اقبال مردم را متوجه خود ساخته و شاهد توسعه این شهرک‌ها در سال‌های نزدیک بوده‌ایم.

بازتاب رسانه‌ای تصمیمات گرفته شده دستگاه‌‌ها در راستای بهبود شرایط زندگی مردم از جمله فراهم ‌آوری آرامش خاطر ساکنان محلات با جمعیت قابل توجه، در کنار بالا زدن آستین توسط مسئولان، از جمله راه ‌های افزایش اعتماد بین مردم و مسئولان است.

امیدواریم مسئولان استانی و شهرستانی توجه بیشتری به بهبود وضعیت کمربندی داشته باشند تا بتوان این معضل بزرگ و جانگیر را هر چه سریعتر رفع و به دنبال کسب رضایت خاطر شهروندان بود.

به هر حال اختلاف دو دستگاه اجرایی شامل شهرداری و اداره کل شهرسازی این روزها در کمربندی شیراز بلای جای شهروندان شده است و باید این مهم مورد توجه قرار گرفته تا مشکلات موجود برطرف شود.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. کامران

    در وهله اول که شیراز تنها شهری هست که کمربندیش اسم نداره و بعضا مسئولین باهوش و و باسواد بعضا بنام بلوار کمربندی یاد میکنن!!!
    کمربندی در تمام کلانشهرهای ایران ( تبریز، مشهد، اصفهان، اهواز و…) به صورت ازاد راه هست و شما به طور محدود تقاطع غیر همسطح میبینید چه برسه دور برگردان که به وفور در بلوار !!! کمربندی شیراز دیده میشه!!!
    کمربندی یعنی آخرین رینگ شهری جهت تردد خودروهای باری و سنگین که از مناطق مسکونی به دور باشه نه اینکه به فاصله ۱ متری حاشیه جاده پنجره اشپزخونه باز میشه!!
    سالهاست کمربندی شرق و شمال شرق کارگاهش با پیشرفت لاک پشتی در انجام هست روزی ۱۰ سانتی متر خاک برداری فقط!!!
    مسئولین بجای تغییرات بی فایده و صرف گذاشتن چندتا دوربین بیان به فکر ایجاد مسیر جدید با حداقل ۶ باند رفت و ۶ باند برگشت بصورت ازاد راه باشن و مجوز ساخت و ساز اطرافش ندن.

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 5 Thumb down 0

    پاسخ
  2. علی

    با سلام
    نه تنها این اختلاف بین شهرداری و مسکن و شهرسازی بلکه مشابه این اختلاف بین شهرداری منطقه ۱۰ شیراز و شهرداری صدرا هم باعث شده تا راه ارتباطی صدرا ( فاز۲) از سمت دو کوهک به یک آثار تاریخی و بسیار خطرناک تبدیل شود که فقط و فقط دود آن به چشم مردم مظلوم منطقه میرود. ای کاش مسئولین برای یک بار هم شده از آن عبور کنند تا متوجه وخامت اوضاع شوند.

    موافق یا مخالف: Thumb up 3 Thumb down 0

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *