تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

11

با این بنر، مسوولان در برابر ترافیک تسلیم شدند!

  • کد خبر : 32862
  • 22 فروردین 1396 - 14:49

امین آل شمس؛ سایت خبری – تحلیلی شیراز۱۴۰۰: نوروز ۹۶ برای شیرازیها چندان دلچسب نبود، وعده های مختلف درباره آماده سازی طرح های عمرانی مانند پل کابلی و افتتاح فاز ۲ خط یک مترو به سرانجام نرسید و انجام سنگ فرش برخی مناطق وعده داده شده بطور کامل انجام نشد و نصب المان های نوروزی و آماده سازی شهر برای میزبانی از نوروز هم آنچنان چشمگیر و فراگیر نبود که در این بین برخی بنرهای نصب شده در آستانه و ایام نوروز برای شهروندان تعجب برانگیز بود!
یکی از این بنرها که در چند نقطه شهر نصب شده حاوی این پیام است : “وقتتان را در ترافیک تلف نکنید، شیراز را پیاده ببینید”. پیامی عجیب و قابل تامل که قصد دارد شهروندان را به پیاده طی کردن مسیرهای شهر و گردشگری سطح شهر دعوت کند چرا که این مناطق چنان درگیر ترافیک هستند که وقت گرانبهای آنها تلف می شود.

این بنر را از یک سو می توان تاییدی بر شکست تمامی برنامه های مسوولان شهر در یک دهه اخیر برای کنترل و روانی ترافیک در مرکز شهر و اماکن گردشگری و از سوی دیگر ناکارآمدی بخش تبلیغ و تولید محتوای شهرداری در بخش معاونت حمل و نقل و ترافیک دانست. کافی است در ساعات ابتدای صبح تا شب هنگام با برنامه گوگل ارث نظاره گر ترافیک مناطق مورد اشاره باشید تا با مشاهده رنگ قرمز معابر، ببینید که واقعا پیاده طی کردن این مسیر با استفاده از خودرو و اتوبوس تفاوت چندانی ندارد.
طرح ترافیک همچنان در کما به سر می برد، ساخت مترو بیش از ۱۵ سال به طول انجامیده، خطوط تاکسی هیچگاه ساماندهی نشدند، اتوبوس ها قدیمی و ناکارآمد هستند و خطوط ویژه هم فقط در یک خط محدود شده، ایجاد تراموا هم مانند بسیاری دیگر از کارها برروی کاغذ باقی مانده تا در نهایت مجوز بی حساب و کتاب به مجتمع های تجاری و پزشکی، مراکز خدماتی و اداره های مختلف، چنان شرایطی را رقم بزنند که شهرداری پیشنهاد کند : “وقتتان را در ترافیک تلف نکنید، شیراز را پیاده ببینید”.
نکته جالب آنکه سه شنبه های بدون خودرو تنها به نمایش ظاهری مسوولان در استفاده از دوچرخه در ساعات اداری و انتشار این تصاویر در فضای مجازی محدود شده و نتیجه که منجر به ایجاد خطوط ویژه دوچرخه سواری در مناطق مرکزی و گردشگری شهر نشده تا شهرداری پیشنهاد کند : “وقتتان را در ترافیک تلف نکنید، شیراز را پیاده ببینید”.
اما اگر این بنر از سوی یک هموطن که تاکنون به شیراز نیامده است، دیده شود چه فکری می کند؟ به این فکر می کند که شیراز دارای مسیرهای پیاده روی تعبیه شده با سنگفرش مناسب و پل های عابرپیاده مکانیزه برای عبور از خیابان های عریض شهر و پیاده روهایی سرسبز است که از سوی شهرداری پیشنهاد شده که “وقتتان را در ترافیک تلف نکنید، شیراز را پیاده ببینید”. اما متاسفانه واقعیت چیز دیگریست، پیاده راه حافظیه یکسوی آن به محل عبور و مرور خودروها تبدیل شده و چنان ناهموار است که کسی هوس پیاده روی در آن نکند، سمت دیگر هم به پارکینگ خودرو و محلی برای ویراژ دادن موتور سیکلتها بدل شده، ضمن اینکه فضای سبز چشمگیری در این معبر طراحی نشده است.
سنگ فرش روگذر زند نیز به ۱۰۰ متر نرسیده متوقف شد تا شهرداری نشان دهد همچنان راهی طولانی برای متعهد ماندن به وعده های خود دارد. سنگفرش ورودی باغ عفیف آباد نیز به شکلی کامل به عید نوروز نرسید هرچند فضای سبز آن مناسب و قابل قبول بود.
به هر شکل شیراز راهی نسبتاً طولانی تا شهری که ادعا کند عابران پیاده به سواره ها اولویت دارد، در پیش داشته که با وضعیت فعلی هم امید چندانی به اصلاح آن وجود ندارد.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=32862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. وقتی وضعیت حمل و نقل عمومی شیراز مخصوصا اون اتوبوسای درپیت و پیکان تاکسی های غراضه ، خیابونای بعضا تاریک، پیاده رو هایی ک انگار داری صخره نوردی میکنی و کلی مباحث و مشکلات دیگه رو میبینم با خودم احساس میکنم تو یکی از شهر های کشورای جنگ زده و ورشکسته دارم زندگی میکنم ن ایرانی ک تازه کلیم ادعا داره

  2. مجموعه ی شهرداری در موضوع حمل ونقل عمومی بد جوری درجا زده!
    ۱.تاکسیرانی که اصلا هیچ سیستمی نداره(کسی تا حالا تو شیراز از تاکسی خطی استفاده کرده؟،چند ساله میخان اینکار رو بکنن،ایستگاه تاکسی هم زدند ولی هربار شکست خورده…
    ۲.اتوبوسرانی شیراز در حال فرسایشه،نه بازسازی نه افزایش ناوگانی،نه نظمی در رفت و امد اتوبوس و و هیچ وقت هم بنده ندیدم همین اتوبوس ها قوانین رو رعایت کنند(تا بحال دیدید که اتوبوس دقیقا وارد ایستگاه اتوبوش بشه؟همیشه وسط خیابان توقف میکنه
    ۳.دربحث دوچرخه سواری هم فقط شعار شنیدیم و اقدامات نمایشی دیدیم
    ۴.در مورد شهر پیاده محور هم هیچ مسیر امن پیاده رو تا بحال احداث نشده
    ۵.در بحث مترو هم با وجود اینکه نسبت به سایر بخش ها بهتر عمل شده اما چند ماهیه امروز و فردا میکنند برا افتتاح کامل خط یک
    ۶.در مورد متدهای جدید حمل و نقل هم که چندماه یکبار رویا پردازی های بسیار زیبایی از شورا نشینان میشنویم(تراموا ،مونو ریل ،اتوبوس هوایی،تله کابین و…)

    • دیروز از نمازی تا آزادگان با اتوبوس اومدم. ۲ ساعت تو راه بودم
      دهنم سرویس شد.
      تصمیم گرفتم همیشه با شخصی بیام ://

  3. چرا در شیراز تپسنت و اسنپ نیومده
    وضع شیراز کلا خراب

  4. بعد که به دوستان میگم برای ساخته شدن دو تا تقاطع زپرتی انقدر ذوق نکنید، واسه همینه. اینهمه تقاطع در حال ساخت واسه چیه؟! صدها میلیارد پول داره اونجا هزینه میشه. با دویست میلیارد تومان(که پول ساخت دو تا از این تقاطعهای دوزاری و بی فایده ست) میشه ۲۰۰ – ۲۵۰ اتوبوس نو و مدرن وارد شهر کرد و این غائله اتوبوسهای فرسوده و کثیف و متعفن رو تا حدودی حل کرد!

    • متاسفانه و بدبختانه ما خیلی کم حافظه هستیم! وضعیت ترافیکی تقاطع هارو قبل از احداث اونها و زمانی که معطل میشدیم فراموش کردیم. ضمن اینکه خرید اتوبوس چه منافاتی با اجرای پل در رینگهای شهری داره؟

      • منافاتی نداره. کاش همه ی پروزه های مورد نیازِ شهر با همدیگه اجرایی می شدن… اما وقتی مدیریت شهری ناکارآمده و توی شورای شهر بخور بخوره و مدام هم میگن کسری بودجه داریم، خب در این وضع باید بر اساس کسری بودجه(!) و اولویتهای شهری عمل کرد. این وسط اگر قرار به اولویت بندی بود، مثلا تقاطع تخت جمشید اولویت مهمتری بود یا این وضع اسفناک ناوگان حمل و نقل شهری؟ پاسخ روشنه. اصلا مردم خود شهر به کنار. شیرازیهای بینوا و آسایش و رفاهشون به کنار.اون توریست خارجی که میاد تو شهر، ممکنه اصلا چشمش به این چند تا تقاطع جدید توی شهر نیفته… اگر بیفته هم اصلا این سازه های منسوخ براش مهم نیست. اما مطمئن باشید هر کدومشون چشمشون روزی به ده ها عدد از این اتوبوسهای فاجعه و رقت انگیزِ سطح شهر میفته و این برای یه شهری که ادعای توریسم و توجه به زیبایی و شاعرانگی و… داره، یک فاجعه ست و وجهه ی این شهر رو پیش همه ی دنیا تخریب می کنه.

  5. به نظرم ایستگاه هایی که خدمات رایگان مثل تحویل دوچرخه با کارت ملی باید بیشتر باشن و در مورد پیاده رو واقعا کم کاری زیادی توسط شهرداری شده و مسئولین هیچ وقت مسائل از ریشه تحلیل نمیکنن و به یک تحلیل مبتدی بسنده میکنن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.