شیراز، شهر حفاری‌های ناهماهنگ

مشکلات ترافیک خیابان‌های شیراز کم بود، حفاری دستگاه‌های خدمات‌رسان هم به آن افزوده شد؛ مشکلی که سال‌هاست شهروندان به ویژه در آستانه آغاز سال نو با آن دست به گریبان هستند. البته در اینکه هدف از کندوکاو خیابان‌های شهر توسط دستگاه های خدمات‌رسان، ارائه خدمت به مردم است شکی نیست اما مشکل از آنجا شروع می‌شود که این کار با نظم و زمان‌بندی خاصی انجام نمی‌شود به گونه‌ای که در بیشتر موارد هنوز چند روزی از پایان حفاری توسط یک دستگاه نگذشته؛ سروکله حفاران دستگاه دیگر پیدا می شود. حال آنکه با این دوباره کاری و چندباره کاری‌ها، نه تنها بخشی از اموال بیت المال به هدر می رود بلکه مشکلات شهروندان نیز چندبرابر می‌شود؛ مشکلاتی که در هفته‌های اخیر با افزایش حفاری خیابان‌های شهر چندبرابر شده است. در این میان کمبودی که بیش از همه احساس می‌شود؛ عدم اجرای طرح کانال مشترک تاسیسات شهری است که هنوز هم عزم جدی برای اجرای آن دیده نمی‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در این رابطه به «خبرجنوب» گفت: با توجه به هزینه بالای ایجاد کانال‌های تاسیسات شهری، شهرداری به تنهایی از پس تامین هزینه ایجاد این کانال‌ها برنمی‌آید و باید همه دستگاه‌ها برای اجرای آن کمک کنند. غلام مهدی حقدل افزود: البته با توجه به قرارگرفتن در شرایط رکود، دستگاه‌های خدمات رسان نیز به بی‌پولی خورده و بحث ایجاد کانال‌های تاسیسات شهری روی زمین مانده است و امیدواریم با رفع مشکلات دولت، این موارد نیز اجرایی شود.
وی ادامه داد: اما مشکل دیگری که ما داریم آن است که به طور معمول بودجه دستگاه‌های اجرایی در نیمه دوم سال ابلاغ می‌شود و اگر ما نیز برای اجرای پروژه ها سختگیری کرده و به آنها مجوز حفاری ندهیم، بودجه آنها به مرکز بازمی‌گردد و شهر از این خدمات محروم می ماند.
حقدل در پاسخ به این سوال که چرا دستگاه‌های خدمات رسان شب‌ها که شهر خلوت تر است اقدام به کار نمی‌کنند تا در شلوغی روز مشکلات بیشتری، هم برای آنها و هم برای شهروندان به وجود نیاید، گفت: اگر ما شب‌ها بخواهیم کار انجام دهیم مردم از دستگاه‌ها شکایت کرده و پلیس نیز جلوی کار دستگاه‌ها را می‌گیرد در حالی که اگر امکان داشت ما حاضر بودیم برای اتمام زودتر پروژه ها به صورت ۳ شیفت کار کنیم. مردم نیز حق دارند که اعتراض کنند چرا که شب ها نیاز به آرامش و استراحت دارند و کار دستگاه های خدمات رسان و سروصدای آنها در شب موجب برهم زدن آرامش شهروندان می شود.
وی در خصوص افزایش حفاری‌ها در سطح شهر نیز گفت: در حالی که بودجه هرکدام از دستگاه ها به سختی تامین می‌شود باید این نکته رعایت شود که با حفاری مجدد، بودجه بیشتری به هدر نرود و دستگاه های مرتبط باید مراقب هدررفت اعتبارات باشند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر شیراز نیز با غیرمعقول خواندن برخی از حفاری ها، گفت: درخصوص حفاری‌ها، ما مصوبه ای داشتیم که طبق آن از این پس هر خیابان جدیدی که می‌خواهد ساخته شود کانال مشترک تاسیسات شهری نیز در آن ایجاد شود، اما علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد، دستگاه‌های خدمات‌رسان در این زمینه همکاری نکردند.
طالبان افزود: شهرداری برای اجرای این کانال‌ها آماده همکاری با دستگاه های مختلف بود اما این ارگان‌ها ارائه نقشه تاسیسات خود را منوط به موافقت دستگاه خود عنوان کردند. اینجاست که عدم وجود مدیریت واحد شهری احساس می‌شود.
وی اضافه کرد: بنای شورای شهر بر همکاری با دستگاه های مختلف است چرا که مردم به خدمات مختلف نیاز دارند. از دستگاه های خدمات‌رسان نیز تقاضا داریم تا از این فرصت همکاری که شورای شهر برای ایجاد کانال های تاسیسات شهری فراهم کرده، استفاده کنند و به طور قطع در آینده با اجرای این کار شاهد زحمات کمتری برای شهروندان خواهیم بود.
* در طول ۴ سال به اندازه فاصله تهران تا شیراز در این شهر حفاری صورت گرفته است
معاون اجرایی شهرداری شیراز نیز با اشاره به افزایش حفاری‌های سطح شهر در چندسال گذشته، گفت: شهر در مجموع به خدمات متعدد و متنوعی نیاز دارد و دستگاه های خدمات رسان زیادی هستند که در شهر خدمت رسانی می‌کنند، اما شهرداری با توجه به نوع و گستره فعالیت در جغرافیای شهر باید متولی تمامی این خدمات باشد. این همان بحث مدیریت واحد شهری است که همه از آن سخن می گویند، اما هیچ کس عمل نمی کند.
رمضان امینی افزود: امروز بزرگ‌ترین ایرادی که در خصوص حفاری ها در شهر مشاهده می‌شود، نداشتن یک وحدت رویه و سیستم واحد است که هم اعتبار داشته باشد و هم خودکار حفاری ها را از اولین تا آخرین مرحله به انجام برساند.
وی با اشاره به آسیب‌های ناشی از حفاری‌های شهر، ادامه داد: از سال ۹۰ تا ۹۴ تنها در مدت ۴ سال، ۹۱۷ هزار و ۸۲۸ متر یعنی بیش از ۹۱۷ کیلومتر که به اندازه فاصله شیراز تا تهران است، توسط دستگاه های اجرایی در شیراز حفاری انجام شده است.
امینی گفت: از این میزان بیش از ۳۳۹ کیلومتر سهم آبفا، بیش از ۲۲۴ کیلومتر توسط مخابرات، ۲۰۳ کیلومتر توسط اداره گاز، ۱۴۹ کیلومتر سهم اداره برق و ۵ کیلومتر نیز حفاری متفرقه بوده است. وی ادامه داد: علاوه بر این در ۸ ماهه نخست امسال نیز بیش از ۱۴۳ کیلومتر حفاری در شیراز انجام شده که بیش از ۶۰ کیلومتر مربوط به اداره گاز، ۴۰ کیلومتر سهم آبفا، ۶ کیلومتر مخابرات، ۱۴ کیلومتر برق و ۱۵ کیلومتر دیگر متفرقه بوده است. امینی اظهارداشت: البته در اینکه حفاری‌ها باید انجام شود و ضرورت دارد، شکی نیست و در بسیاری از موارد این کار به دلیل مطالبه خود مردم و ارائه خدمت درخواستی شهروندان انجام می شود. معاون اجرایی شهرداری شیراز افزود: اما در این رابطه در سیاست کلان کشور یک نقص وجود دارد به گونه ای که یک صدای واحد را نمی‌شنویم و هر دستگاهی از محل اموال عمومی، کار خود را می‌کند و قوانین متفاوت است. وی اظهارداشت: سال ۷۱ قانون ایجاد تونل تاسیسات شهری به تصویب رسیده بود که به آن عمل نشده و با گذشت بیش از ۲۰ سال علی رغم اصلاحاتی که صورت گرفت این مصوبه هنوز عملیاتی نشده است. امینی ادامه داد: در کجای دنیا زمانی که درختی رشد می‌کند و با شبکه برق برخورد می‌نماید به جای آنکه کابل برق را از زیر زمین عبور دهند سر درخت را قطع می کنند؟! آن هم درختی که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده و موجب جلوگیری از آلودگی هوا می شود، اکنون آن را سرزنی می کنند تا کابل برق راحت عبور کند.
معاون اجرایی شهرداری شیراز گفت: البته قصد ما زیر سوال بردن دستگاه های خدمات رسان نیست و به طور قطع ارائه خدمات از جانب آنها ضروری است. وی افزود: اما باید به این نکته توجه کرد که قانون لازم الاجراست و کتاب قانون تنها نباید در کتابخانه باشد. قانون تونل مشترک شهری نیز یکی از این قوانین است.
امینی گفت: به رغم آنکه راه و شهرسازی موظف بود در هرکدام از شهرک های جدید اقدام به ایجاد تونل مشترک تاسیسات شهری کند هنوز هیچ اقدامی در این زمینه انجام نشده است.
وی اضافه کرد: در این رابطه دستگاه های مختلف باید سهم خود را در ساخت این تونل‌ها پرداخته و شهرداری نیز مراحل ساخت را انجام می‌دهد. البته ادارات گاز و فاضلاب نمی‌توانند از این تونل ها عبور کنند اما مخابرات، آب و برق می توانند از این کانال های مشترک استفاده کنند.
امینی با اشاره به افزایش حفاری‌های چندسال گذشته در شیراز، گفت: در حال حاضر ۱۶۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دیگر باید در شیراز ایجاد شود و در حالی که در همه جای دنیا، اول زیرساخت‌ها ایجاد و بعد ساخت وساز آغاز می‌شود اما در اینجا اول ساخت وساز صورت می گیرد و بعد خدمات زیربنایی آورده می شود!
وی افزود: علت اصلی مشکلات ما در حفاری ها، نداشتن یک سیاست واحد در سطح کلان و در حوزه مدیریت شهرهاست که با پراکندگی در این حوزه مواجه هستیم و اگر قرار است این موضوع به جایی ختم شود باید یک مدیریت واحد در حفاری‌ها ایجاد گردد تا یک بار برای همیشه مسایل بررسی شود. در حالی که دیگر کشورهای دنیا ۱۰۰ سال قبل کانال مشترک تاسیسات شهری داشتند ما هنوز هم شاهد حفاری در خیابان ها هستیم.
امینی ادامه داد: در بسیاری موارد ما از دستگاه های مختلف برای حفاری در خیابان استعلام می گیریم و آنها اعلام می کنند که حفاری ندارند، اما بعد یک بودجه به آنها می‌رسد و برای آنکه بودجه شان برنگردد اقدام به حفاری می کنند. در برخی جاها نیز که برای دادن مجوز حفاری مقاومت می‌کنیم تا این اتفاق نیفتد، خود مردم جلوی ما می ایستند. کلید حل این مشکلات ایجاد مدیریت واحد در حوزه حفاری ها در شهر است و اگر بارها در جلسات و یا از طریق رسانه ها این موارد را شنیده ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم. امینی گفت: در این زمینه مشکل تنها اعتبارات نیست بلکه ما به یک اراده جمعی و واحد برای رفع این مشکلات نیازمندیم و عزم جدی در این زمینه باعث جلوگیری از هدررفت اعتبار و جلوگیری از دوباره کاری می‌شود. این در حالی است که زمانی هم که مشکلی در زمینه حفاری‌ها پیش می‌آید همه تیرها به سمت حفاری‌ها نشانه می رود.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *