با گذشت ۴ سال؛

گزارش تصویری : نماد ورودی شرقی همچنان در دست احداث!

ساخت نماد ورودی شرقی شیراز با گذشت ۴ سال از آغاز ساخت، تاکنون تکمیل نشده است. به گزارش شیراز۱۴۰۰، در اواخر دهه ۸۰ و حضور صادق عابدین در سمت استانداری فارس، مباحث زیادی در رابطه با زیباسازی ورودی ها کلانشهر شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی و قطب گردشگری کشور مطرح شد که در نهایت منجر به تهیه ۳ طرح از سوی شهرداری برای ایجاد ۳ نماد در سه ورودی شمالی، غربی و شرقی شیراز شد.

مانند همیشه این ۳ طرح با تبلیغ و بازدیدهای هر از چندگاه و وعده افتتاح در آینده نزدیک همراه شدند و شهروندان اینگونه پنداشتند که قرار است همانند آنچه در زیباسازی بی همتای دروازه قرآن ایجاد شد، این بار در ۳ نقطه دیگر نیز عملیاتی شود. اما گذشت روزها، هفته ها، ماه ها و حتی سال ها نشان داد که نه از آن زیباسازی دروازه قرآن خبری هست و نه به نظر این طرح ها قرار است زمانی به پایان برسند، هرچند که از لحاظ مقیاس کاری و کیفیت طراحی ( به غیر از ورودی غربی که طراح آن نیز همان طراح محوطه دروازه قرآن بود ) قابل مقایسه با مجموعه دروازه قرآن نبودند.

نماد ورودی شرقی شیراز همچنان در کما 

طرح نماد ورودی شرقی شیراز از سال ۹۰ شروع به ساخت شد و به نوعی محدود به بدنه سازی پل خلیج فارس ( یکی دیگر از شاهکارهای بی پایان اداره راه و شهرسازی استان فارس که با حذف یک لوپ این پل را اجرایی کرد و همچنان پس از حدود ۷ سال، فاقد روشنایی، حفاظ لوپ ها، فضای سبز و خط کشی است ) می شد که به شکل عجیبی به درازا کشیده شده و مشخص نیست دقیقا به چه دلیل این وقفه فاجعه آمیز در ساخت این نماد ساده ایجاد شده است.

توجه به تصاویر ۳ بعدی طرح و حجم عملیات انجام گرفته، زمانی بالغ بر ۳ تا ۶ ما را برای تکمیل چنین طرح هایی کافی به نظر می رسد، حال اینکه چرا این پروژه ساده حدود ۴ سال به طول انجامیده سووالی است که باید نهادهای نظارتی بر عملکرد شهرداری و روندی که منجر به انتخاب پیمانکار آن شده است، به آن پاسخ دهند.

آنچه مشخص است در طولانی شدن ساخت این نماد شهری، کمکاری های بسیاری صورت گرفته و شهرداری منطقه ۷ به عنوان کارفرما و همچنین پیمانکار پاسخگوی وضعیت ایجاد شده باشند چرا که در بهترین وضعیت، تنها ۲ تا ۳ نفر درحال کار برروی طرح هستند! اما نکته تاسف آور اینکه بخشی از المان ساخته شده که در میان مسیر بلوار خلیج فارس قرار گرفته، به دلیلی نامعلوم تخریب شده که موجب شده این نماد، هنوز ساخته نشده، ناقص شود!

عکس : امین آل شمس 

تخریب بخشی از پروژه : 

آخرین روند پیشرفت طرح بعد از ۴ سال : 

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

16 نظر

  1. فرهاد

    بسیار زشت، بی محتوا، سمبل کاری و ماست مالی شده!!!!!!!!!! ای کاش به جای این همه اتلاف هزینه و انرژی برای ایجاد این به اصطلاح المان مضحک، فقط به فکر تعریض و و ایجاد فضای سبز ورودی شرقی شیراز بودند که این ورودی یکی از زشت ترین ورودی ها در بین کلان شهرهای ایران است. با تخریب مغازه ها و کارگاههای بد ریخت و بد قواره و تبدیل این مسیر به یک بزرگراه غیر همسطح می توانستند خیلی بهتر از آن چیزی که اکنون هست عمل کنند. ولی متاسفانه معلوم است که در بدنه شهرداری افراد کج سلیقه و کج فهم زیاد است! متاسفانه مهندس پاک فطرت علیرغم اینکه شخصا فردی مثبت اندیش و پرتلاش است ولی در انتخاب معاونین و شهرداران مناطق به خوبی عمل نکرده است.

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 35 Thumb down 4

    پاسخ
  2. ارشیا

    طرح سیال روی پل بد نیست ولی به هیچ عنوان با بدنه سازی بی روح اجرا شده همخوانی نداره..اون قسمت تخریب هم تا جایی که من میدونن بر اثر برخورد یه ماشین به این صورت دراومده.

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 11 Thumb down 0

    پاسخ
  3. farsi

    ورودی پیش کش فضای سبز ورودی ها رو از الان دریابند.
    .نه وقتی که این سازه ها تکمیل شد تاز ه بیان ونهال بزنند

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 16 Thumb down 0

    پاسخ
  4. Amir k

    واقعأ اتلاف وقت در پروژه های عمرانی صبر همه رو طاق کرده، ولی انصافأ طرحش اونقدر که ازش انتقاد میشه بد نیست

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 9 Thumb down 0

    پاسخ
  5. امیرم

    برای تمام ورودی ها المان طراحی شده است و برای ورودی شمال غرب که در اینده مسیر ورودی از سمت تهران و اصفهان هست هنوز المانی در نظر گرفته نشده است . بهتره که طراحی المان شمال غرب هم توسط مهندس ایروانیان صورت بگیره و اجرا رو سریع شروع کنند .

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 14 Thumb down 2

    پاسخ
  6. علی

    واقعا که ورودی های جنوبی و غربی افتضاح هستن شب ها که تاریک بدون هیچ تابلوی خوشامد گویی!!!روز ها هم که وضع افتضاح و بوی گند فاضلاب یعنی از بوشهر و بندرعباس و لامردو عسلویه هم ما عقب تر هستیم اونجا ورودیش پر از گل و فضای سبز و اتوبان شده اونوقت شیراز که شهر گل و بلبل هست ورودیش پر از اشغال و کثیفی هست!!!

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 11 Thumb down 0

    پاسخ
  7. محمد سردزک

    واقعا مدیران راه و شهر سازی استان در حد صفر عمل میکنن نمونش همین پل ورودی یا کمربندی شهر شیراز که در حد فاجعست بعد از شهرداری انتقاد میشه درسته کم کاری صورت گرفته اما این المان ورودی هر چقدر هم که زیبا باشه با اون پل ناقص و بدون روشنایی زشت نشون میده امیدوارم به همون اندازه که از شهردار بومی شهرمون انتقاد میشه از مدیران غیر بومی دستگاه های دیگه هم انتقاد شه خیلی از مدیران شهر شیراز حتی از استان فارس هم نیستند چه برسه به شهر شیراز به امید روزی که همه مدیران به خوبی مهندس پاک فطرت کار کنند

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 18 Thumb down 0

    پاسخ
  8. ایمان

    والا این نماد ورودی جنوب شرقی شیراز نیست این طرح یک طرح زیباسازی بدنه پل هست همین نمیدونم چرا گندش کردن میگن نماد ورودی.
    شیراز به همچین نماد هایی در ورودیاش احتیاج نداره من همیشه در نظر هام گفتم شیراز به بیشترین چیزی که در ورودیاش احتیاج داره مثل بقیه کلانشهرها بزرگراه و اتوبان هست این که یک تکه از راه رو بیایم زیباسازی کنیم بقیش ول بشه چه فایده.
    بهتره که مسولین به خود بیان و خلیج فارس رو که قابلیت داره تبدیل به بزرگراه با حاشیه سبز کنن همین طور در ادامه مدرس و رحکت بزرگراهی بشن این میشه زیباسازی.

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 14 Thumb down 0

    پاسخ
  9. صادق

    اجرای این طرح ابتدایی این همه سال طول کشیده طرحی که در واقع زیبا سازی پل بوده که بسیار طراحی آن بسیار ابتدایی و نا زیبا است چرا سازمان زیبا سازی شهری هیچ فعالیت موٍثرملموسی در قبال زیبا سازی شیراز که شهری است توریستی و پایتخت فرهنگی ایران زمین انجام نمیدهد متاسفانه شهرداری در ضمینه زیبا سازی و المان و فضای سبز بسیار ضعیف کار کرده که جای کار بسیاری دارد

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 9 Thumb down 0

    پاسخ
  10. حامد-شهرراز

    ضمن عرض تاسف فراوان خدمت راه و شهرسازی استان فارس الیته نام راه و روستا سازی بیشتر به همچین اداره ای میاد که تو این اداره یک مهندس متخصص و با سلیقه پیدا نمیشه و هرچی هست یا دیپلم ناقصه و یا فوق دیپلم و یا خدا چی بخواد لیسانس اونم پارتی بازی…
    آقای عشایری نه به اون موقع که رییس راه اصفهان بود و نه به الان که رییس راه فارس…
    البته تقصیر اصلی مال مسئولین فارسه که هرکی با یکی دیگه دعوا داره دودش میره تو چشم مردم…
    شهرداری هم میتونست این تقاطع رو بگیره… وقتی طرح المان بینظیر گلسرخ به ارتفاع ۸۰ متر کنسل میشه و جاش میده به خاکریز، این المان ( به اصطلاح) بایدم اینطور باشه…
    اصلا همچین طرحی در حد و قواره شیراز نیست… متاسفم

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 9 Thumb down 0

    پاسخ
  11. من شیرازی

    واقعا مزحک مثل این میمونه که یه تقاطع غیر هم سطح رو نما کرده باشن انقدر شلوغش میکنن بهترین المان ها برای ورودی های شیراز سر و سامان دادن به منظر های زشت خیابان های ورودی شیراز هست مثلا قبل از دروازه قران از زیبا شهر تا دروازه قران منظر زشت مغازه های مکانیکی و تعمیرگاه ها دیوارهای نیمه مخروبه و دیوار نویسی ها و شماره های منازل مبله که به نظر من مقصر در این قضیه مقامات قضایی شیراز هستن نه شهرداری
    سمت غرب که باز همین وضع از هر سمتی نگاه میکنید این ها چهره های ورودی شیراز رو برهم زدن و فضاهای خشک و بدون درخت

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 8 Thumb down 0

    پاسخ
  12. بنی

    همه مشکلات نازیبایی و اتلاف وقت یک طرف این مشکل خطرساز بودن بنای وسط بلوار یه طرف دیگه.
    در هیچ کجا بنای بتونی بدون حفاظ در چند سانتیمتری باند تندرو قرار نمیدن.
    واقعا نمیدونم طراح پیش خودش چی فکر کرده؟
    از طرف دیگه ارتفاع ورودی یه شهر در سایز شیراز چرا اینقدر کوتاهه من موندم؟!
    یه شهر باید بارهای بزرگ بهش وارد و خارج بشه. چیزهایی مثل پره توربین های بادی، یا واگن های مترو یا هزاران وسیه بزرگ صنعتی دیگه.
    این ارتفاع کوتاه واقعا مشکل سازه..
    بازم نمیدونم طراح واسه کجا طراحی کرده و چرا هیچکس نظارتی نکرده.
    انگار طرح حیاط یه خونه بوده آوردن اینجا!

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 8 Thumb down 0

    پاسخ
  13. بنی

    فراموش کردم بگم که حتی “دروازه قرآن” دوره دیلمیان هم با حداکثر ارتفاع تکنولوژی اون زمان ساخته شده و از این طرح بلندتره!

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 5 Thumb down 1

    پاسخ
  14. امیر کامیار

    آقای مهندس معصومی شهردار منطقه ۷ ، چرا این طرح معمولی تا حالا ۴ سال به طول کشیده؟؟ اینبار چه بهانه ا‌‌ هست؟؟ با این عملکرد چگونه میتونیم به افرادی مثل شما لقب شهردار موفق بدیم؟ آقای پاک فطرت نقش شما چی‌ بوده در این ۴ سال؟ یک تماشاگر بی‌تفاوت؟ آیا مقصرین طولانی‌ شدن چنین طرح ساده‌ای را از کار بر کنار کردید؟؟…ضمنا این حتّی یک المان هم نیست بلکه بدنه سازی و زیبا سازی یک پًل است که در شهرهای دیگر مشابه آن بسیار و ظرف ۸ ماه اجرا شده…ورودیهای شیراز همچنان با انبوهی از مشاغل آلاینده و بد قیافه در شأن این شهر تاریخی‌ نیست. مسافر باید در بدو ورود به شیراز با انبوهی از سبزه‌ و گل و نمادها و نورپردازیهای زیبا روبرو شود نه با این صحنه ها.

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 9 Thumb down 0

    پاسخ
    1. ارشیا

      شهرداری منطقه ۷ از لحاظ مالی تو مضیقه ی بیشتری نسبت به مناطق دیگه هست، به علت اینکه درآمد کمتری از فروش تراکم و مالیات دارن. به علت وجود زمین های زیاد. این پروژه متاسفانه به جای اینکه به یک طراح شاخص شهر سپرده بشه به شهر راز واگذار شد و تقریبا کپی این طرح رو هم روی پل اکبرآباد دارن میزنن که اون هم به دست اساتید!! مشاورین شهر راز طراحی شده..و اینکه مهندس پاک فطرت در تمام این پروژه ها صاحب نظر هستند و شخص شهردار رو به تنهایی نمیشه مقصر دونست.

      مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 5 Thumb down 1

      پاسخ
  15. A.M

    اینهمه بدبینی برای چیه ؟ این پروژه در برابر سایر پروژه های منطقه ۷ ( که میانگین ۱۰ ساله دارن)سرعت خیره کننده ای داشته. بنده خدا شهردار اینهمه پروژه های گوناگون افتتاح کرده چرا نمیبینید؟ ( ۲_۳ کیلومتر بلوار کشیده، ۱۰_۱۵ تا کوچه آسفالت کرده، یه باغی رو چند تا درختش رو قطع کرده شده پارک، بزرگترین پارک حاشیه ای دنیا رو داره با چندتا کارگر افغانی قوی هیکل میسازه و … و… و… ) همه این کارها تنها ظرف ۳۴_۳۵ سال. به نظر من نباید از حق گذشت.

    مورد پسند رای دهندگان، موافق یا مخالف: Thumb up 8 Thumb down 0

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *