تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024

آخرین اخبار

پیروزی تیم بسکتبال لیموندیس شیراز برابر تیم مس رفسنجان دو کشته و سه مصدوم در برخورد کامیون با خودرو سواری 🎥: مرگ ۸ نفر بر اثر گازگرفتگی در فارس 📸 افتتاح باند جنوبی بزرگراه کوهسار و سپس تعطیلی آن! فجرسپاسی برابر نفت مسجد سلیمان شد 📸 برداشت گل نرگس از بزرگترین نرگس زار دیم کشور شکست تیم لیموندیس شیراز مقابل نماینده آبادان 🎥 معرفی پروژه پارک آبی شیراز 🎥 ادامه روند ساخت بزرگراه شرق شیراز ارایه لایحه بودجه ۲۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز در سال ۱۴۰۳ پروژه نیمه کاره و شکست خورده المان ورودی غربی شیراز خرید آنلاین تنقلات تا ۵۰% تخفیف در شیراز: لذت خرید بدون دردسر حوادث بی پایان رانندگی در آزادراه شیراز – اصفهان 🎥 تصاویر هوایی از طبیعت برفی فارس گلایه شهردار شیراز از شرایط تامین واگن برای خط ۲ مترو گازگرفتگی ۳۸ نفر در استان فارس تبلیغات گسترده در صفحات اینستاگرام شیراز بازگشت خطوط شبانه اتوبوس به شیراز ورود سامانه بارشی به فارس 📸 پیشرفت پروژه زیرگذر گویم / آذر ۱۴۰۲

7

اجرا خط سه به طور کامل بر روی سطح

  • کد خبر : 20422
  • 05 شهریور 1394 - 0:29

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز و حومه گفت: با وجود تنگناهای اعتباری که فراروی دولت تدبیر و امید قرار دارد اما با حمایت مالی دولت روند اجرای پروژه قطار شهری شیراز شتاب بیشتری گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شیراز۱۴۰۰ و به نقل از ایرنا، اسدالله حاج زمانی در میزگرد «بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل ریلی» که در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز فارس برگزار شد، با اشاره به اختصاص اعتبار دو هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی به مترو شیراز درسفر رییس جمهوری افزود: در این سفر اعتبارات سال‌های ۹۴ و ۹۵ این پروژه به طور کامل تخصیص یافت.

وی در این میزگرد که با حضور معاونان، مسوول روابط عمومی سازمان قطارشهری شیراز، کار‌شناسان و خبرنگاران ایرنا برگزار شد، بیان کرد: برای دنبال کردن عملیات پروژه قطاری شهری شیراز یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای سال ۹۴ و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیز برای سال ۹۵ تخصیص یافته است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز، ادامه داد: تا پایان مردادماه امسال ۴۱ درصد از اعتبار مصوب سال ۹۴ دریافت شده و مابقی را در هفت ماه باقی مانده تا پایان سال ۹۴ دریافت خواهیم کرد.

او اظهار کرد: همچنین در سفر رییس جمهوری به شیراز بحث استفاده از تسهیلات خارجی میان مدت (فاینانس) خط ۲ مترو شیراز مصوب و با تصویب آن دغدغه تامین اعتبار برای این خط برطرف شد و هم اینک مراحل اجرایی برای به نتیجه رسیدن فاینانس در دست پیگیری است.

حاج زمانی ادامه داد: به سبب مصوب شدن این فاینانس، مراحل اجرایی خط ۲ در مقایسه با خط یک که برای اجرایی شدن آن با کمبود اعتبار مواجه بودیم، با شتاب بیشتری اجرا و به بهره برداری خواهد رسید.

وی بیان کرد: امیدواریم باتوجه به تخصیص کامل اعتبار ازسوی دولت و درآمد حاصل از فروش سه هزار میلیارد ریالی اوراق مشارکت بتوانیم با شتاب بیشتری فاز ۲ خط یک را اجرا و تقدیم شهروندان شیرازی به ویژه شهروندان مناطق جنوب و غرب کنیم.

خط ۲ مکمل خط یک

مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز، با اشاره به پیش بینی جا به جایی ۱۸ هزار مسافر در ساعت از طریق خط یک (می‌دان احسان تا میدان گلسرخ) افزود: جا به جایی این تعداد مسافر در صورتی محقق خواهد شد که خط ۲ مترو شیراز (می‌انرود تا کلبه) نیز تکمیل و راه اندازی شود.

مشکلات اجرای مترو در بافت قدیم شهر

حاجی زمانی، با اشاره به مشکلات اجرای پروژه قطار شهری شیراز در بافت قدیم گفت: یکی از عمده‌ترین دغدغه‌های ما در زمان اجرای کار در محدوده بافت قدیم، دغدغه استحکام بنا‌ها و خانه‌های موجود در این بافت است.

وی ادامه داد: اما در بافت جدید این دغدغه وجود ندارد و در کنار استحکام زمین، منازل و بنا‌ها، با مشکل بناهای میراثی نیز مواجه نیستیم و کار با شتاب بیشتری به پیش می‌رود.

اولویت اجرای خطوط مترو عبور از سطح

مدیرعامل قطار شهری شیراز، با اشاره به مشکلات عبور خطوط مترو از زیرزمین گفت: حفاری تونل برای عبور خطوط مترو از زیر زمین بسیار دشوار‌تر و هزینه بر‌تر از عبور از روی سطح زمین است و زمان اجرای پروژه را نیز طولانی‌تر می‌کند.

حاجی زمانی افزود: علاوه بر این در زمان اجرای پروژه در زیر زمین با موانعی مانند تاسیسات شهری مواجه می‌شویم که انتقال و جا به جایی آن‌ها بعضا زمان بر است و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

در صورت تامین اعتبار، خط سه مترو را آغاز می‌کنیم

وی، با اشاره به سیاست تمرکز اعتبارات در جریان اجرای پروژه قطار شهری شیراز افزود: هم اینک تمام اعتبارات را بر روی فاز ۲ خط یک متمرکز کرده‌ایم تا بتوانیم پایان سال ۹۵ شاهد بهره برداری از آن باشیم.

او ادامه داد: در عین حال اگر بتوانیم منابع و فاینانس جداگانه تعریف کنیم به نحوی که به اعتبارات سایر خطوط لطمه وارد نشود، خط سه قطار شهری شیراز (معالی آباد تا ایستگاه راه آهن) را نیز آغاز خواهیم کرد.

مدیر عامل مترو شیراز افزود: با توجه به گسترش شهر به سمت شمال غرب، شاهد افزایش جمعیت این منطقه و ترافیک نسبتا شدید در محورهای منتهی به آن هستیم و همین عامل در اولویت قرار دادن اجرای خط سه را توجیه می‌کند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه بافت این منطقه جدید است و امکان عبور مترو از سطح زمین وجود دارد، به احتمال بسیار قوی خط سه به طور کامل بر روی سطح اجرا خواهد شد و نظر مشاور هم موید همین مطلب است. قطار شهری شیراز که عملیات اجرایی خط یک آن در سال ۱۳۸۱ آغاز شد به طور کلی دارای شش خط به طول جمعا ۹۰ کیلومتر است.

خط یک این پروژه از جنوب شرق شهر (می‌دان گلسرخ) و از طریق بولوار مدرس، میدان ولی عصر (عج)، میدان نمازی، میدان قصردشت، کوچه گلخون، حاشیه بزرگراه چمران تا شمال غرب شیراز (می‌دان احسان) امتداد دارد.

خط ۲ نیز از می‌انرود در جنوب شهر شیراز آغاز شده و پس از گذر از تقاطع بزرگراه امام خمینی (ره) و بلوار عدالت و میدان امام حسین (ع)، میدان آزادی، ایستگاه حر، میدان قائم، حافظیه، بلوار گلستان، میدان دلگشا، به کلبه منتهی می‌شود. ایستگاه میدان امام حسین ایستگاه مشترک بین خط یک و ۲ خواهد بود.

خط سه نیز با ۱۶ کیلومتر طول پل معالی آباد را از طریق بزرگراه دکتر حسابی، شهرک‌های شهید بهشتی، حافظ، بزین، استقلال و گلستان به ایستگاه راه آهن شیراز- اصفهان و در ادامه به مرکز شهر صدرا، متصل می‌کند.

خط چهار قطار شهری شیراز نیز از میدان احسان در شمال غرب شیراز آغاز و با عبور از بولوارهای فرهنگ شهر، پاسداران و استقلال، به چهار راه گمرک و خیابان‌های مشیر کهنه و نو و دروازه کازرون و در ‌‌نهایت به بلوار مدرس منتهی می‌شود.

خط پنج مترو شیراز نیز قرار است از محله سعدی و باغ دلگشا شروع و با گذر از بولوار پیرنیا و بلوارهای زینبیه و دلاوران بسیج به جنوب شهر و شهرک کوشک میدان متصل شود.

خط شش قطار شهری شیراز نیز از بولوار مدرس آغاز می‌شود و با عبور از طول بزرگراه رحمت و بولوارهای شهید مطهری و زرگری، به ابتدای بزرگراه چمران خواهد رسید.

telegram
لینک کوتاه : https://shiraz1400.ir/?p=20422

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 25در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۵
  1. یعنی قراره سرعت خط۳ مثله وقتی که توی چمران میاد روی سطح با ۵۰ کیلومتر بر ساعت بره؟!!!!!!!حداقل زیره زمین که میره ی ذره سرعت میگیره!!!!راجع به خطه ۴و۵ هم چیزی نگیم بهتره چون از سنه نوه ما هم بیشتر خواهد بود!

    • والا این سرعتی که ما در اجرا خط یک دیدیم احتمالا در عصر یخبندان بعدی خطوط بعدی مترو در فاز نخست مرحله اول کیلومتر اول!!!!! به بهره برداری برسه اون هم به مدت ۳۵ دقیقه در روز!!!

  2. اینکه از سطح زمین بگذره به نظرم خوبه و سرعت اجراش خیلی بالاتر میره اما فقط نمیدونم آخه تاچارا و دکتر حسابی عرض اینو داره که مترو روی سطح داشته باشه

  3. اگه از پل معالی آباد شروع بشه، اونوقت ایستگاه میرزای شیرازی و دو طبقه می کنن؟

    • درود بر شما.
      هنوز طرح کلیش مشخص نشده و البته بستگی به طرح معماری ایستگاه میرزای شیرازی دارد که برای خط یک و سه مترو چه طور در نظر گرفته شده باشد(در یک طبقه یا در دو طبقه). اگر در مطالعات گذشته و در طراحی ایستگاه به خط سه هم فکر شده باشد و حتی اینکه آیا در آینده شاید خط سه از سمت شرق به ایستگاه قصرالدشت متصل شود، شاید بهتر باشد در دو طبقه اجرا شود در غیر این صورت برای صرفه جویی در هزینه ساخت ایستگاه و همین طور نوع معماری ایستگاه میشود در یک طبقه هم اجرا کرد.

    • از لحاظ قرار گیری خطوط، ضرورتی به دو طبقه کردن ایستگاه نیست و میشه ایستگاه رو تو یه طبقه انجام داد

  4. فضای شهری رو اشغال میکنه
    اما خوبه که امکانات زودتر آماده میشه
    در ضمن پل های مسیر باید خیلی هوشمندانه زده بشه مثل پل متروی تبریز که ۲کیلومتر پل روباز هست

  5. اشتباه ترین کاری که میتونن انجام بدن گذر مترو از سطحه
    مگه میخوان خط بین شهری بکشن؟
    همه کاراشون همینجوریه

  6. بهترین کار اجرا بر روی سطح هست و مدت زمان اجرا و بهره برداری خیلی کمتر خواهد بود .در هزینه هم صرفه جویی خواهد شد .
    اجرای منوریل هم برای خیابان لطفعلی خان باید اجرایی شود . چون مسیر مترو برای دسترسی به حرم شاهچراغ در نظر گرفته نشده است .

    • سرعت مترو زمانی که روی سطح هست کمتر از سرعت معمول است مثل زمانی که روی چمران هست . یا متروی بین تهران و کرج که روی سطح سرعت کمتری دارن

    • امیرم عزیز البته این فقط نظر من هست فکر نکنم اجرای منوریل در لطفعلی خان و کلا منطقه ۸ شیراز که بافت تاریخی شهر هست درست باشه چون به بافت تاریخی خسارت جبران ناپذیری میزنه ای کاش کل منطقه ۸ رو به صورت کاملا تاریخی خودش میشد نگهداری کرد

    • فکر نمی کنی اجرای منو ریل در بافت تاریخی شیراز کل منظر تاریخی این بافت رو ابین ببره؟؟؟

  7. حالا چرا تصویر مترو مشهد رو گذاشتید؟

  8. با توجه به رد شدن خط ۳ از سطح ، احتمال زیاد خط ۳ ماهیت ال آر تی یا خط مترو سبک رو خواهد داشت که هم اکنون مشهد ازش بهره گرفته . شامل دو واگن طولانی تر میشه (به جای ۵ واگن متروی سنگین ) و صندلی ها مثل مترو قرار نمی گیرند و وسط هم صندلی داره . سرعتش مثل سرعت مترو سنگین هست اما در سطح هم سرعت رو حفظ میکنه و مشکل خاصی نداره . اگر خط ۳ از روی سطح رد بشه انتخاب بدی نیست . در ضمن ارتفاع سطح ریل تا سطح سکو خیلی کم تر از متروی سنگین زیرزمینی هست چون برای سطح طراحی شده

    • دورد بر شما.
      پس مترو تبریز یا مترو دبی که از روی پل های هوایی رد میشند یا مترو تهران-کرج که از روی سطح رد میشند باید به صورت lrt اجرا میشدند؟؟؟؟
      درمورد lrt باید بدونید به دلیل این که هزینه واگن ها بسیار بیشتر از واگن های معمولی است و فاصله عرضی قرارگیری چرخ ها روی ریل کمتر است متحمل هزینه زیادی به کل پروژه میشود و تعداد مسافرانی که این نوع واگن ها جابه جا میکنند نسبت به واگن های معمولی بسیار کمتر است و همچنین با توجه به تراکم جمعیتی زیادی که در غرب شیراز ساکن هستند مناسب نیست، در کل اجرای lrt مقرون به صرفه نیست.

  9. یه سوال چطور میشه دو تا خط مترو همدیگرو تو یک طبقه کراس کنن(منظورم پل معالی آباد هست تقاطع خط یک و سه)

    • دورد بر شما.
      به شرط این که اولا معماری خود ایستگاه اجازه این کار بدهد و دوما ایستگاه میرزای شیرازی ایستگاه پایانی باشد و خط سه دیگه از سمت شرق به سمت ایستگاه قصردشت گسترش نداشته باشد.
      که البته در کل این امر بعید به نظر میرسد و به دلیل مسائل ایمنی و آینده نگری شاید بهتر باشه که در دو طبقه اجرا شود.

  10. bab عزیز
    نظر شما در مورد بافت تاریخی درست هست . اجرای منوریل ما بین چهارراه پارامونت تا ورودی حرم شاهچراغ مد نظر هست . با توجه به ارتفاع ۷.۵ متری منوریل مشکلی برای بافت تاریخی بوجود نمیاد .

  11. لطفا با دقت بخونید ( در مورد سرعت حرکت قطار )
    بارها کامنت های مردم عزیز شیراز رو خوندم و حتی وقتی برای تست با تریپ های مسافری از احسان تا نمازی و یا برعکس رو طی میکنم این حرف رو از مسافرای عزیز مترو هم می شنوم
    چیزی که باید برای مسافرای محترم اهمیت داشته باشه زمانی هست که طول میکشه تا قطار از احسان تا نمازی و یا از نمازی تا احسان رو طی کنه که این زمان فعلا ۲۱ دقیقه هست
    همونطور که دیدید بعد از رسیدن قطار به ایستگاه نمازی ۹ دقیقه قطار توقف داره و مجدد حرکت میکنه و علت هم اینه که فاصله زمانی یک ساعت رعایت بشه چون فعلا یه دونه قطار داره مسافر جابه جا میکنه
    با اضاف شدن یک رام دیگه به قطارهای مسافری باز هم سرعت تغییر نمیکنه و زمان طی مسیر همون زمان قبلی هست . به یاری خدا با اضاف شدن رام سوم سرعت قطار افزایش ، زمان طی کردن مسیر کاهش و سرفاصله زمانی هم به بیست دقیقه کاهش پیدا میکنه
    ممنون از توجهتون

    • ممنون از اطلاعاتی که دادین!

      اما میشه بیشتر توضیح بدین که چرا وقتی یک رام وارد خط بشه سرفاصله تغییری نمیکنه؟!!!

      ببینید اگه به عنوان مثال دو رام روی خط باشه و یکی از ایستگاه احسان و دیگری از نمازی حرکت کنند سر بیست

      دقیقه به ایستگاه آخر میرسن، این یعنی سرفاصله نیم ساعت میشه(با احتساب ده دقیقه توقف) !!!!

      به نظر من اگه یک رام قطار دیگه وارد خط بشه سرعت حرکت تغییری نمیکنه اما سرفاصله نیم ساعت میشه و اگه

      رام سوم هم وارد خط بشه هم سرغت حرکت افزایش پیدا میکنه و هم توی ایستگاه احسان و نمازی ده دقیقه توقف

      نمی کنن و این باعث میشه که سرفاصله به بیست دقیقه برسه!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.