حسرت فارس برای داشتن آزادراه

در حالی که استان‌های کوچک کشور این روز‌ها از آزادراه‌های متعدد بهره‌مند هستند و بسیاری از استان‌ها نیز سالهاست که آزادراه دارند، هنوز استان فارس حتی یک کیلومتر آزادراه ندارد. به گزارش شیراز۱۴۰۰ و به نقل از مهر، استان فارس با مساحتی معادل ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومتر مربع چهارمین استان بزرگ کشور به حساب می‌آید.

همچنین این استان بر اساس اعلام مرکز آمار ایران با جمعیتی معادل چهار میلیون و ۵۹۶ هزار و ۶۵۸ نفر سهمی معادل ۶. ۱۲ درصدی از جمعیت کل کشور را دارد.این آمار نشان دهنده وضعیت مهم فارس از لحاظ مساحتی و جمعیتی درسطح کشور است. از سویی دیگر فارس به واسطه موقعیت جغرافیایی، در کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور قرار گرفته است.

تمام این عناصر از یک ضرورت در حوزه زیرساخت خبر می‌دهد و آن هم حمل و نقل و راه است. فارس همواره از یک محرومیت تاریخی در حوزه برخورداری از راههای کیفی و ایمن رنج می‌برده است. چه سال‌هایی که مردم فارس و مسافرانی که از جاده‌های استان عبور می‌کردند از کیفیت بد آسفالت و ناایمن بودن جاده‌ها شکایت داشتند و چه این روز‌ها که اغلب استان‌ها در حال مجهز شدن به آزادراه هستند.

در خلال این مشکلات فارس به رغم پیشرفت در خیلی از شاخص‌های زیرساختی، هنوز آزادراه ندارد. استانی که در مرکز ارتباط جنوب و مرکز کشور قرار دارد هنوز نتوانسته از حتی یک آزادراه کوتاه نیز بهره‌مند شود.

این در حالی است که طی مدت اخیر برای ایجاد آزادراه اقداماتی صورت گرفته اما روند پیشرفت این پروژه‌ها آنقدر لاکپشتی است که نمایندگان مجلس نیز نسبت به این محرومیت‌ها انتقاد داشته باشند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون توسعه خطوط حمل و نقل در استان فارس گفت: توسعه خطوط حمل و نقل یکی از شرایط توسعه به شمار می‌رود از این رو می‌توان به این مهم پی برد که توسعه استان در گرو آمادگی راه‌ها و دیگر خطوط حمل و نقل است.

ضرغام صادقی با اشاره به شرایط ویژه استان فارس بیان کرد: فارس یکی از استانهای مهم به شمار می‌رود زیرا استانهای جنوبی کشور را به مرکز متصل می‌کند اما متاسفانه در خطوط حمل و نقل بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه آزادراه شیراز – اصفهان به تازگی کلید خورده، اظهار داشت: وجود آزادراه علاوه بر کاهش ترافیک و کم کردن طول مسیر شهر‌ها در کاهش کشته‌های ناشی از تصادفات رانندگی نیز تاثیر گذار است اما استان فارس از داشتن حتی یک آزادراه محروم است.

صادقی گفت: متاسفانه آزادراه شیراز – اصفهان دیرهنگام شروع شده اما در صورتیکه سرعت کافی در راه اندازی آن وجود داشته باشد می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به بهره برداری برسد.

ضروت توجه به استفاده از سرمایه گذار برای راه اندازی آزادراه در استان فارس

وی با اشاره به ضروت توجه به استفاده از سرمایه گذار برای راه اندازی آزادراه در استان فارس اظهار داشت: در این حوزه باید علاوه بر استفاده از سرمایه گذار شرایطی فراهم شود که با تزریق اعتبارات دولتی هرچه سریع‌تر طرح‌ها به نتیجه برسد.

ضرغام صادقی با اشاره به عدم توجه به راه اندازی آزادراه شیراز به اهواز و بوشهر گفت: در این راستا با توجه به اینکه فارس استانهای دیگر را به مرکز متصل می‌کند ضروری است نسبت به تقویت خطوط ارتباطی استان فارس اقدام شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به عقب ماندگی‌های استان فارس از نظر خطوط حمل و نقل باید از مسئولان دستگاه‌های اجرایی گذشته سوال پرسید که چرا استان در این حوزه به این اندازه عقب مانده است.

ضرغام صادقی افزود: با توجه به اینکه استان فارس قطب کشاورزی، پزشکی، دانشگاهی و… به شمار می‌رود در حوزه خطوط ارتباطی با مشکلات زیادی روبه رو است که در این خصوص باید دستگاه‌های متولی امر با سرعت بیشتری این مسائل را پیگیری کنند.

نماینده مردم شهرستان فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وضعیت خطوط حمل و نقل فارس به خبرنگار مهر گفت: خطوط حمل و نقل شامل خطوط ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی از زیرساخت‌های اساسی توسعه به شمار می‌روند.

نادر فریدونی با اشاره به پتانسیلهای استان فارس ادامه داد: استان فارس از نظر وسعت، سابقه تاریخی و… از جمله استانهای مهم کشور به شمار می‌رود و پل ارتباطی جنوب کشور به مرکز و مرکز به کشورهای حاشیه خلیج فارس است.وی گفت: با توجه به این همه ویژگی می‌طلبد که به این استان در حوزه حمل و نقل توجه ویژه‌ای شود اما در حال حاضر متاسفانه وضعیت فارس اینگونه نیست و در این حوزه‌ها با مشکلات زیادی روبه روست.

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت استان فارس در خطوط ریلی ادامه داد: متاسفانه در حوزه راه آهن این استان با عقب ماندگی‌های زیادی روبه رو است.

فریدونی گفت: این مشکلات سبب شده که استقبال و رغبت مردم برای استفاده از خطوط ریلی بسیار کم باشد و در این راستا ضروری است تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

فارس از داشتن حداقل یک آزادراه محروم است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وضعیت جاده‌های استان فارس گفت: در حوزه راه نیز مشکلات و محرومیتهای زیادی وجود دارد به گونه‌ای که استان فارس از داشتن حداقل یک آزادراه محروم است.

نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استان فارس کریدور ارتباطی جنوب به شمال و مرکز کشور به شمار می‌رود از این رو توجه به بحث خطوط حمل و نقل در این استان به عنوان یک موضوع اصلی به شمار می‌رود.

فریدونی با اشاره به محور شیراز – فیروزآباد و عسلویه گفت: به عنوان مثال این محور از محورهای پرتردد به شمار می‌رود به گونه‌ای که از ساعت ۱۶ به دلیل ترافیک سنگین تردد در آن با مشکلاتی روبه روست و تصادفات زیادی در این محور رخ می‌دهد در صورتیکه اگر این محور توسعه یافته بود شاهد اینگونه مشکلات نبودیم.
نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با اعتبارات قطره چکانی هفت و هشت میلیاردی به جایی نمی‌رسیم، بیان کرد: متاسفانه در استان فارس در حوزه توسعه خطوط حمل و نقل به ویژه خطوط حمل و نقل جاده‌ای مدیریت و برنامه ریزی مناسب وجود ندارد و همین منجر به عقب ماندگی‌های فارس در این حوزه شده است.

وی با اشاره به اینکه فارس رتبه‌های اول را در کشته‌های ترافیکی دارد، گفت: یکی از علل اصلی وقوع تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان عدم وجود آزادراه و توجه به ایمن سازی جاده‌های استان است به همین دلیل باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

فریدونی در خصوص وضعیت خطوط هوایی استان نیز گفت: با توجه به وجود فرودگاه شهید دستغیب به عنوان یک فرودگاه بین المللی اما در این حوزه نیز با مشکلاتی مواجه هستیم و باید شرایطی فراهم شود تا مردم برای استفاده از خطوط هوایی با مشکل روبه رو نشوند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر دسترسی مردم به بلیط و پرواز‌ها با مشکلاتی روبه روست که باید توسعه خطوط هوایی نیز در دستور کار قرار گیرد.

اداره راه و راننده در ۴۰ مورد از تصادفات فارس مقصر بودند

فرمانده پلیس راه شمالی استان فارس نیز در خصوص تصادفات جاده‌ای گفت: امسال در ۴۰ مورد از تصادفات جاده‌ای استان تقصیر بین راننده و اداره راه مساوی بوده و سهم هر دو ۵۰ به ۵۰ بوده است.

سرهنگ کسری سیروسی افزود: اداره راه به دلیل عدم ایمن سازی جاده‌ها، کمبود علائم و عدم رعایت مقررات ساخت راه و همچین عدم آشکار سازی برخی محور‌ها در تصادفات مقصر شناخته شده است.

وی افزود: به عنوان نمونه در تصادف اتوبوس گردنه موک اداره راه به دلیل عدم ایمن سازی جاده مقصر شناخته شد.

>

نظرات حاوی توهین، افترا، غیرمرتبط با عنوان مطلب و نگاشته شده به صورت انگلیسی تایید نخواهند شد. در صورت نیاز به "بحث آزاد" از منوی بالای سایت مراجعه کنید.

telegram

مطالب مرتبط

7 نظر

  1. حامد-شهرراز

    درود.

    مطلب بسیار خوبی بود. البته نکته و حرف های قابل توجه، در صحبت های نمایندگان شیراز و فارس در مجلس است.
    اگر کمی دقت در گفته ها و حرف های آنها در همین مورد بکنید، جز غر زدن نمایندگان برای راه های فارس و شانه خالی کردنشان در این مورد و بهانه جویی و نبود سرمایه گذار را بهانه میکنند.
    در حال حاضر کشور و مجلس و ..و درگیر وضع و تصویب بودجه است و هر نهادی و وزارتخانه ای، بودجه ای کلان و مخصوص به خود را دریافت میکند و از آنها، ببن استان ها تقسیم میشود که به اصطلاح به آن فصل بودجه میگویند.
    حال از آنطرف، اگر صحبتهای نمایندگان فارس در مجلس را بخوانید جز بهانه گیری و موضع های مختلف و سیاسی کاری چیز دیگری نمیبینید.و چند روز پیش بود که ضرغام صادقی، خبر از کاهش بودجه در فارس را داد که این هم مدیون پیگیری های ممتد نمایندگان هستیم.
    اگر به نقشه آزاد راه های مصوب و در حال احداث و یا پیشنهادی استان فارس، نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که شهر و استانمان بوسیله ی این آزاد راه های ملی، به چهار طرف کشور متصل میشود و نقش فارس در تجارت و صادرات کالاها پررنگ تر خواهد شد. اما نمایندگان به نوعی شانه خود را در این زمینه حالی میکنند.
    در سال گذشته و در جریان توافق اولیه بین ایران و کشورهای ۱+۵ بخشی از پول های بلوکه شده ایران از بانک های کشورهای مقابل آزاد شد. اما حال سوال این است که آن پول ها کجا رفته و در کجا ها خرج شده است؟
    از زمان بازدید استاندار، دکتر احمدی، وضعیت احداث آزاد راه شیراز-اصفهان وضعیت بهتری پیدا کرده است اما مسیر مهم دیگر همچون آزاد راه شیراز-بوشهر هنوز راکد مانده که معلوم نیست نمایندگان فارس درگیر چه مسئله ای هستند که هنوز شاهد تعلل در این مورد هستیم.
    آزاد راه شیراز به بوشهر( خلیج فارس) پروژه مهمی است که فاصله شیراز را دریا را به ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتر تبدیل میکند.
    حتی آزاد راه شیراز-فیروز آباد-عسلویه هم پیشنهاد شده که فعلا متوقف است که احتمال میرود درگیر مطالعه باشد.
    اما در زمان انتخابات مجلس، نمایندگان فازس با شعارهای سرگرم کننده و رنگارنگ، قول های آنچنانی به مردم فارس و شیراز میدهند که بعد از ۴ سال هنوز کاری انجام نشده است و فقط در مصاحبه با انواع خبرگزاری ها دستی بر آتش دارند.
    از قرار معلوم و طبق تجربیات، توان و اراده دکتر احمدی استاندار محترم فارس در زمینه توسعه همه جانبه فارس و بودجه گیری از نهاد های مختلف بیشتر از نمایندگان است.

    موافق یا مخالف: Thumb up 0 Thumb down 0

    پاسخ
    1. sssss_shiraz

      وقتی جناب صادقی میگن باید از متولیان قدیم پرسید چرا اینقدر عقبیم باید بگن خود شما چکار کردی که حتی اسمی هم ازتون نمیشنویم و فقط برای رای گرفتن پیداتون میشه
      هفته قبل از جاده فیروزاباد به سمت خنج رفتم توی مسیر ۳ تا ماشین چپ شده بودن و ۲ تا ماشین شاخ به شاخ شده بودن چون هیچگونه علائمی نداره روشنایی که دیگه بماند جادهای فیروزاباد افتضاح هستن پیچهای تند و تیز بلای جون رانندها هست تا کی باید نمایندها برای خوش گذرونی برن مجلس
      تا کی باید فارس پهناور اینطور عقب مونده باشه کمی نمایندها به خودشون بیان بد نیست

      موافق یا مخالف: Thumb up 0 Thumb down 0

      پاسخ
  2. رضا پارسی

    در اینکه آزادراه شیراز اصفهان باید ۲۰ سال پیش ساخته میشد هیچ شکی نیست! اما نظر دوستان در مورد اینکه حالا که ما داریم آزادراه میسازیم اونا دارن هر روز آزادراهشون رو بهسازی میکنن هم حرف خنده داری هست! تمام آزادراه های کشور به استثنای تهران کرج ( پر تصادف ترین آزادراه ایران ) از روزی که ساخته شدن هیچگونه تغییری به جز آسفالت درشون ایجاد نشده!!!! (جالبه من که تقریبا سالی ۱۰ بار از این مسیر به تهران میرم آسفالت آزادراه اصفهان کاشان رو یکی از بد ترین آسفالت ها در کل جاده های ایران میدونم!!!)

    در کل برنامه ایران برای ساخت آزادراه تقریبا ۷ مورد هست که پس از اتمامشون حتی یک متر دیگه هم آزادراه نخواهیم ساخت (به دلیل هزینه بسیار بالای ساخت و نگهداری )(آزادراه مثل بقیه چیزها نیست که مثلا نماینده ای لابی کنه و برای منطقه اش بسازه! اگه در برنامه کلی باشه ساخته میشه. نباشه، ساخته نمیشه!!)
    ۱- اتصال تهران از طریق یزد و کرمان به بندر عباس (بندر شهید رجایی ) (هدف تزانزیت)
    ۲- اتصال مشهد به تهران و از اونور تبریز تا مرز بازرگان و ارومیه (هدف ترانزیت )
    ۳- اتصال تهران به بوشهر و عسلویه از طریق قم و اصفهان و شیراز (هدف تزانزیت و گردشگری )
    ۴-اتصال تهران به بندر امام خمینی از طریق ساوه و اراک و خرم آباد و اهواز( هدف ترانزیت)
    ۵- اتصال تهران به مرز میرجاوه و زابل از طریق کرمان و زاهدان (هدف ترانزیت )
    ۶- اتصال تهران به مرز خسروی از طریق ساوه همدان و کرمانشاه ( هدف ترانزیت و زائرین عراق )
    ۷- اتصال تهران شمال و سراسری شمال (مشهد گرگان ساری رشت آستارا ) (هدف گردشگری )

    حتی یک متر آزادراه هم تا حالا خارج از این اهداف ساخته نشده ونخواهد شد!!!
    در حال حاضر هم ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دست ساخت داریم که بزرگترینش همین شیراز ایزدخواست هست با ۲۱۰ کیلومتر! یعنی بیش از یک سوم آزادراه های در دست ساخت کشور در فارس هست! به علاوه به جز همین شیراز ایزدخواست و قم گرمسار تقریبا بقیه کارگاه های آزادراه سازی نیمه تعطیل هستن!

    موافق یا مخالف: Thumb up 0 Thumb down 0

    پاسخ
  3. مجتبی

    اینکه آزادراه نداریم خیلی بده
    اما خداییش اینکه مینالیم و میگیم چرا برامون آزادراه نساختن از اونطرف هم باید یک تشکری بکنیم چون فارس بیشترین طول بزرگراه های کشور+بیشترین طول راه های آسفالت کشور رو داره
    فقط نمیه خالی لیوان رو نبینیم هراز گاهی هم یه نیم نگاهی به نیمه پرش بندازیم بد نیست

    موافق یا مخالف: Thumb up 0 Thumb down 0

    پاسخ
  4. سینا

    اقا همی این دلایلی که ایشون گفتند رو دال بر الزام داشتن توسعه حمل و نقل فارس که ما هم بهتر بلدیم و هم کامل تر! نمایندگان فارس نزدیک به ۳۰ نفر میشن تو مجلس! امضا این تعداد نماینده به راحتی میتونه یک وزیر رو استیضاح کنه! چرا از این قدرتتون استفاده نمیکنید! این حرفا رو تو مطلب مرتبط قبلی من خیلی کامل تر از آقای ضرغامی گفتم!

    موافق یا مخالف: Thumb up 0 Thumb down 0

    پاسخ
  5. سینا

    همش میگن فارس کریدور شمال به جنوبه! فارس خودش انقدر پتانسیل و دلیل واسه توسعه داره که اصلا نیاز نیست رو این مسئله اصرار داشته باشیم! قطب پزشکی نفت و گاز سیمان الکترونیک کشاورزی گردشگری! تو همه این زمینه ها جز سه استان اولیم! ولی از لحاظ زیر ساخت متناسب با موقعیتمون نیستیم!

    موافق یا مخالف: Thumb up 0 Thumb down 0

    پاسخ
  6. امیرم

    ازاد راه شیراز به عسلویه احتمال اجرای ان بیشتر هست . چون بزرگترین میدان گازی جهان باید در مسیر شمال به جنوب قرار بگیره .

    موافق یا مخالف: Thumb up 0 Thumb down 0

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *